Trasigt laptopbatteri = cpu går i lägsta hastighet?

Permalänk
Medlem

Trasigt laptopbatteri = cpu går i lägsta hastighet?

Hej,

Har en gammal inspiron 8600 med en 2Ghz Pentium m som inte vill gå i mer än 600mhz. Ingenting gör att den går upp till mer än 600mhz, jag har stängt av speedstep i bios för att se om det var det som strulade men ingen skillnad. Jag tänkte att möjligen kan en biouppgradering fixa något. När jag försökte uppgradera bios så klagade datorn på att det inte satt något batteri i datorn.

Jag har givetvis kört olika program för att se om det läses av fel och att den faktiskt går i 2ghz ibland men nej, alla säger 600mhz. Jag fullloadar cpun också hela tiden när jag kollar detta.

1. Beror detta på att jag inte har ett fungerande batteri i längre?
2. Kan detta kringgås?
3. Kan jag fulmodda batteriet så jag får detta att fungera?

http://1drv.ms/X8R3Yu

Så här ser batteriet ut. Det går fyra kablar till batteriet, två gula, en blå och en svart.

Min tanke var först att jag skulle offra en gammal laptopladdare och ersätta bettericellerna med att köra plus mot pluspol och minus mot minuspol istället för cellerna och på så sätt lura datorn att batteriet är fullladdat. Kommer detta att fungera?

Vad jag alltså vill försöka komma fram till är om orsaken till att cpun inte går upp till 2ghz beror på ett trasigt batteri och vad jag kan göra åt det.

Jag kommer inte att köpa ett nytt batteri åt den här gamla härken. Den är bara wifibrygga och allmän slösurfdatorn i ett extrarum och behöver all cpukraft den ursprungligen hade. Nu är det alldeles för seg.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Jag har också sett liknande uppförande, att datorn throttlas om batteriet inte är i. I mitt fall på en Thinkpad, lösningen där var att gå upp till en kraftigare nätadapter då den mindre (medföljande) inte riktigt orkade driva datorn i full hastighet ensamt. Jag har för mig att den medföljande adaptern var på 60W och den som inte throttlade var på 85W. Lite skumt kan tyckas eftersom laddaren ändå lyckas ladda batteriet samtidigt som man använder datorn, men det handlar väl om att processorn inte kan hoppa upp i maxhastighet när den behöver det eller så.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en patch för XP som hade med speedstep att göra som möjligen skulle lösa problemet men icke.
Jag fick också tips om att det kunde bero på nätadaptern när datorn klagar på unknown power adapter men ja bytte till en annan likadan adapter från en annan dator och då klagade den inte men det löste inte problemet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.