Permalänk

Fixa päronens dator

Mina föräldrar har en bärbar Samsung som dom ville slänga eftersom den blivit långsam. Jag sa stopp eftersom det ändå sitter en i7-processor (generation Sandy Bridge) och den aldrig har fått en ordentlig ominstallation av Windows. Jag tog på mig att fixa den, och tänkte göra det när jag hälsar på nästa vecka o har semester.

Hade tänkt stoppa i min gamla ssd och installera en ren kopia av W7 på den från USB.

Nu till mina frågor. Om jag gör en ren installation av Windows, tror ni det går att få tag på rätt drivrutiner? Hade ju varit dumt om inte tangentbord mm fungerade när jag installerat om. Dom har inga skivor med drivrutiner eller OS, allt kom förinstallerat.

Har Samsung ett bra program för uppdatering/nedladdning av drivrutiner? Det hade i alla fall min gamla Fujitsu och det var sjukt smidigt (efter att man installerat nätverkskortets drivrutin och kommit ut på nätet...).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Ta reda på modellen på datorn och ladda ner drivrutinerna på en skiva eller usb innan du åker dit.

Permalänk
Medlem

Nu skriver du inte vilken modell det är men kolla på Samsungs hemsida om det finns drivrutiner till just den modellen.
Tangentbordet lär funka ändå men kanske inte eventuella specialfunktioner.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Mina föräldrar har en bärbar Samsung som dom ville slänga eftersom den blivit långsam. Jag sa stopp eftersom det ändå sitter en i7-processor (generation Sandy Bridge) och den aldrig har fått en ordentlig ominstallation av Windows. Jag tog på mig att fixa den, och tänkte göra det när jag hälsar på nästa vecka o har semester.

Hade tänkt stoppa i min gamla ssd och installera en ren kopia av W7 på den från USB.

Nu till mina frågor. Om jag gör en ren installation av Windows, tror ni det går att få tag på rätt drivrutiner? Hade ju varit dumt om inte tangentbord mm fungerade när jag installerat om. Dom har inga skivor med drivrutiner eller OS, allt kom förinstallerat.

Har Samsung ett bra program för uppdatering/nedladdning av drivrutiner? Det hade i alla fall min gamla Fujitsu och det var sjukt smidigt (efter att man installerat nätverkskortets drivrutin och kommit ut på nätet...).

Spamma f4 vid start och återställ datorn där.
Alla drivrutiner och så så ingår där.
Här har du en guide: http://www.samsung.com/us/support/howtoguide/N0000137/6375/93...

Permalänk
Skrivet av Repair:

Spamma f4 vid start och återställ datorn där.
Alla drivrutiner och så så ingår där.
Här har du en guide: http://www.samsung.com/us/support/howtoguide/N0000137/6375/93...

Funkar det om man byter systemdisk? Om allt skiter sig hade jag tänkt byta tillbaka till den föregående systemdisken.

Jag kan ta reda på vad det är för modell och göra allt i förväg, men det känns som att det är lika bra att göra det på plats.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av Repair:

Spamma f4 vid start och återställ datorn där.
Alla drivrutiner och så så ingår där.
Här har du en guide: http://www.samsung.com/us/support/howtoguide/N0000137/6375/93...

Går inte med en ny SSD i

Vad jag vet hittar windows alla essentiella drivrutiner av sig självt. Det som kan bli att hitta själv brukar vara: Grafik och nätverk.
Ibland behövs det och ibland inte. Men för säkerhets skull säger jag samma som många andra.

Ta reda på modellen.
Ladda hem alla nödvändiga drivrutiner från samsungs hemsida.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av Repair:

Spamma f4 vid start och återställ datorn där.
Alla drivrutiner och så så ingår där.
Här har du en guide: http://www.samsung.com/us/support/howtoguide/N0000137/6375/93...

Det går inte om TS vill byta disk. Vid den typen av återställning följer alla program med som Samsung har förinstallerat och påstår att du behöver. En ren ominstallation är vad som krävs om man vill göra en dator snabb.

Till TS - Om du hittar länken till alla drivrutiner så kan du länka den om du är osäker. Där brukar nämligen även ligga saker som man inte behöver. Allt behöver alltså inte installeras

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det går inte om TS vill byta disk. Vid den typen av återställning följer alla program med som Samsung har förinstallerat och påstår att du behöver. En ren ominstallation är vad som krävs om man vill göra en dator snabb.

Till TS - Om du hittar länken till alla drivrutiner så kan du länka den om du är osäker. Där brukar nämligen även ligga saker som man inte behöver. Allt behöver alltså inte installeras

sorry missade att han ville byta till SSD

Permalänk
Medlem

Om du inte nödvändigtvis måste byta disk så kan man ju faktiskt felsöka segheten med lite vanliga tips

1. Avinstallera alla onödiga program som inte används
2. Kör en disk cleanup och rensa cookies, temporära internetfiler osv
3. Defragmentera disken/diskarna
4. Se över virtuellt minne i Windows. Utöka om det är satt för lite. Rek tror jag är 4xram minnet.
5. Uppdatera bios version. Uppdatera sen alla drivrutiner till senaste versionerna. Gå in på tillverkarens hemsida och sök fram datormodell och drivrutiner där (vanligtvis under support).
6. Se över autostart. Dvs vilka program som skall laddas vid inloggning i windows. Jag snabbade upp min farsas dator med att ta bort massa onödiga program som laddades och startades vid inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Mina föräldrar har en bärbar Samsung som dom ville slänga eftersom den blivit långsam. Jag sa stopp eftersom det ändå sitter en i7-processor (generation Sandy Bridge) och den aldrig har fått en ordentlig ominstallation av Windows. Jag tog på mig att fixa den, och tänkte göra det när jag hälsar på nästa vecka o har semester.

Hade tänkt stoppa i min gamla ssd och installera en ren kopia av W7 på den från USB.

Nu till mina frågor. Om jag gör en ren installation av Windows, tror ni det går att få tag på rätt drivrutiner? Hade ju varit dumt om inte tangentbord mm fungerade när jag installerat om. Dom har inga skivor med drivrutiner eller OS, allt kom förinstallerat.

Har Samsung ett bra program för uppdatering/nedladdning av drivrutiner? Det hade i alla fall min gamla Fujitsu och det var sjukt smidigt (efter att man installerat nätverkskortets drivrutin och kommit ut på nätet...).

Har du produktnyckeln till Windows så är det bara att ominstallera allt. Använd Samsungs egna program SW Update för att ladda ner alla drivrutiner till din dator!

Visa signatur
Permalänk

Tack för alla svar, nu har jag två frågor till.
Har inte ominstallerat än, kollar bara upp att jag har vad jag behöver.

1. Körde SWUpdate, och den sa att det finns en uppdatering till BIOS. Vågar jag uppdatera det? Det verkar som att den vill uppdatera via mjukvaran, vilket jag inte är så pigg på (tar det hellre på USB). Hittar dock bara uppdateringen via SWUpdate, inte som fil som jag kan lägga över på en usb-sticka. Ska jag skita i BIOS-uppdateringen?

2. Jag har som sagt tänkt byta disk när jag ominstallerar och plocka ut den som sitter i nu. Om allt skiter sig med ominstallationen och jag vill gå tillbaka till den ursprungliga disken, kommer allt funka som vanligt då?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tack för alla svar, nu har jag två frågor till.
Har inte ominstallerat än, kollar bara upp att jag har vad jag behöver.

1. Körde SWUpdate, och den sa att det finns en uppdatering till BIOS. Vågar jag uppdatera det? Det verkar som att den vill uppdatera via mjukvaran, vilket jag inte är så pigg på (tar det hellre på USB). Hittar dock bara uppdateringen via SWUpdate, inte som fil som jag kan lägga över på en usb-sticka. Ska jag skita i BIOS-uppdateringen?

2. Jag har som sagt tänkt byta disk när jag ominstallerar och plocka ut den som sitter i nu. Om allt skiter sig med ominstallationen och jag vill gå tillbaka till den ursprungliga disken, kommer allt funka som vanligt då?

Ja.

och Ja.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *