Ultrabook eller MPA till Systemvetenskap?

Permalänk
Medlem

Ultrabook eller MPA till Systemvetenskap?

Hej!
Jag har blivit antagen till Systemvetenskap på GU och känner att det är dags att införskaffa sig en laptop. Jag kan väldigt lite om laptops men efter att ha letat runt i olika forum i ett par dagar kommit fram till att det står mellan en Zenbook eller Macbook Air. (om ni vet en bättre dator i samma prisklass får ni gärna visa dem).
Har aldrig haft eller riktigt använt mig av en Mac men då detta datorköp är endast för utbildningssyftet känner jag att fördelen med smidigheten, batteritiden, vikten gör att det är MBA som är av störst intresse.

jag har tagit mig friheten att lägga in dessa två i en jämförelse så det ska bli lättare för er:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2556551,2650141,2635076

Min frågor är:
-Är det en stor skillnad mellan zenbooken och MBA prestantamässigt?
-någon med erfarenhet av utbildningen, liknande utbildningar. Skulle MBA fungera bra för alla program som behövs?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sobban:

Hej!
Jag har blivit antagen till Systemvetenskap på GU och känner att det är dags att införskaffa sig en laptop. Jag kan väldigt lite om laptops men efter att ha letat runt i olika forum i ett par dagar kommit fram till att det står mellan en Zenbook eller Macbook Air. (om ni vet en bättre dator i samma prisklass får ni gärna visa dem).
Har aldrig haft eller riktigt använt mig av en Mac men då detta datorköp är endast för utbildningssyftet känner jag att fördelen med smidigheten, batteritiden, vikten gör att det är MPA som är av störst intresse.

jag har tagit mig friheten att lägga in dessa två i en jämförelse så det ska bli lättare för er:
http://www.mediamarkt.se/webapp/wcs/stores/servlet/MultiChann...

Min frågor är:
-Är det en stor skillnad mellan zenbooken och MPA prestantamässigt?
-någon med erfarenhet av utbildningen, liknande utbildningar. Skulle MPA fungera bra för alla program som behövs?

Det där är ingen extern länk som du kan skicka till oss då informationen sparas i Cookies på datorn. Du kan använda Prisjakt istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det där är ingen extern länk som du kan skicka till oss då informationen sparas i Cookies på datorn. Du kan använda Prisjakt istället.

Oj, så duktig var jag. Länken är nu uppdaterad, med även en nyare version av zenbook.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sobban:

Oj, så duktig var jag. Länken är nu uppdaterad, med även en nyare version av zenbook.

I detta fallet så nya Zenbook alla gånger.
SSD
1080p upplösning på skärmen.
Mest RAM (8GB).
Bäst CPU.

Ja listan är lång. (Även längre garanti än Apples produkter som endast har ett år).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sobban:

Hej!
...
Min frågor är:
-Är det en stor skillnad mellan zenbooken och MPA prestantamässigt?
-någon med erfarenhet av utbildningen, liknande utbildningar. Skulle MPA fungera bra för alla program som behövs?

För din utbildnings skull är det i princip skit samma vilken du tar, men se till att om du väljer Air, välj till 8GB RAM.
Till vardagsanvändning märker du inte någon direkt prestanda skillnad skola och sånt, men kör du tyngre saker, mer grafik krävande och så lär Asus ha övertag. Till ditt användningomoråde är inte specifikationer det viktiga, utan du ska ta den du känner du kommer använda mest.

Batteritiden i Air är ju en stor fördel, då du aldrig kommer behöva dra med laddare till skolan. Båda är det bästa man kan ha i det användningsområdet så jag tycker du helt enkelt ska ta den som du känner för mer. Blev själv en Air för mig på grund av musplattan på Mac är fantastisk.