SSD-installation: "Reboot and select proper boot device"

Permalänk
Medlem

SSD-installation: "Reboot and select proper boot device"

Hej! Jag köpte precis en Samsung 840 Evo SSD eftersom min egen hårddisk gått sönder. När jag väl ska installera den får jag bara upp "Reboot and select proper boot device" på skärmen.

Innan jag fick upp felmeddelandet gjorde jag följande:

1. Ändrade till ACHI i Bios
2. Kontrollerade i "Hard Disk Boot Priority" att min SSD är vald.
3. Ändrade First Boot device till CD-läsaren.
4.Sparade alla ändringar och och gick in till "boot menu" (Den är skild från BIOS)
5. Valde att boota från CD-läsaren
6. Stoppade i Windows7 skivan
7. Får upp felmeddelandet

Min dator är av modellen Acer Predator G5900. Är min första gång som jag ens öppnat datorn så har ingen vidare erfarenhet av detta. Skulle vara hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Stoppa i skivan innan du startar datorn.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Stoppa i skivan innan du startar datorn.

Har redan testat det, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har du valt den enhet där bootloadern ligger - inte nödvändigtvis samma enhet som den där systempartitionen (C:) ligger

Nu förstod jag tyvärr inte vad du menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birlo:

Hej! Jag köpte precis en Samsung 840 Evo SSD eftersom min egen hårddisk gått sönder. När jag väl ska installera den får jag bara upp "Reboot and select proper boot device" på skärmen.

Innan jag fick upp felmeddelandet gjorde jag följande:

1. Ändrade till ACHI i Bios
2. Kontrollerade i "Hard Disk Boot Priority" att min SSD är vald.
3. Ändrade First Boot device till CD-läsaren.
4.Sparade alla ändringar och och gick in till "boot menu" (Den är skild från BIOS)
5. Valde att boota från CD-läsaren
6. Stoppade i Windows7 skivan
7. Får upp felmeddelandet

Min dator är av modellen Acer Predator G5900. Är min första gång som jag ens öppnat datorn så har ingen vidare erfarenhet av detta. Skulle vara hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Är det en bränd Windows skiva ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om du har fler diskar i datorn, koppla bort dem och prova på nytt.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Är det en bränd Windows skiva ?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej en Windows installationsskiva

Skrivet av FatherOfThree:

Om du har fler diskar i datorn, koppla bort dem och prova på nytt.
Fo3

Har endast SSD:n inkopplad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birlo:

Nej en Windows installationsskiva

Har endast SSD:n inkopplad..

Kan ju vara så att cd läsaren pajjat eller skivan..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar inte fungera att boota från en optisk enhet ansluten till en sataport i ahci läge, nån port brukar gå att ställa om till ideläge oberoende av borten till ssdn, kolla din moderkortsmanual så ser du hur du kan ställa in det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kanske skulle ha lagt Win på USB sticka och installera från.. ¿¿

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

Kan ju vara så att cd läsaren pajjat eller skivan..

CD-läsaren är inte paj, har kollat upp det. Möjligtvis skivan.

Skrivet av mrqaffe:

Det brukar inte fungera att boota från en optisk enhet ansluten till en sataport i ahci läge, nån port brukar gå att ställa om till ideläge oberoende av borten till ssdn, kolla din moderkortsmanual så ser du hur du kan ställa in det.

Det ska jag kolla upp! Tack

Permalänk
Medlem

Ändra i Bios så att datorn bootar mot skivan, inte SSD:n.

Permalänk
Medlem

Finns ju ett snabbkommando när du bootar upp datorn för att välja vilken enhet den ska boota ifrån, där kan du välja dvd-enheten istället för din SSD som den kanske försöker boota från. Är lite olika beroende på moderkort men f11 eller f10 brukar väl vara det vanligaste.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Enbart SSD'n skall vara AHCI
CD/DVD-läsare skall EJ vara AHCI!

och precis som ovanstående säger, de flesta BIOS/UEFI har stöd för temporary boot device, genom F11 el. liknande, där du får upp en meny där du får välja vilken enhet den skall boota från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birlo:

CD-läsaren är inte paj, har kollat upp det. Möjligtvis skivan.

Detta hände mig. Windows 7 Professional skiva, använd en gång, legat i hyllan. Nu behövde jag installera om och inget fungerade som det skulle. Ibland bootade den inte, bytte DVD läsare, så bootade det, men det gick segt och blev till slut i installationen fel ändå. Skivan var trasig, utan ett synligt fel.
Du kan testa att lägga över hela installationen till en USB och installera därifrån, om du har tillgång till en annan dator. Behöver ett USB minne med 4GB storlek eller större.
http://windowshjalp.se/?page_id=59

Min lösning var att ladda ner en ny, och bränna ut den eller lägga den på ett USB minne och installera därifrån.
http://nollorochettor.se/blog/2012/06/25/ladda-ner-windows-7-...

Tänk på en sak. Om det är OEM licens, vilket jag antar, skriv INTE in nyckeln vid installationen, utan skriv in den EFTER installationen är klar, i system inställningar, när du ska aktivera den. Fick själv problem med det.

Skrivet av oxygenial:

Enbart SSD'n skall vara AHCI
CD/DVD-läsare skall EJ vara AHCI!

och precis som ovanstående säger, de flesta BIOS/UEFI har stöd för temporary boot device, genom F11 el. liknande, där du får upp en meny där du får välja vilken enhet den skall boota från.

Har inga problem med Blueray spelaren i AHCI detektering i BIOS, den fungerar precis som den ska.
Det kanske är ett problem i vissa OEM datorer som jag ej känner till dock. Han ska ju definitivt ha AHCI på SSDn iaf.

Sen sa Birlo också att han kört just "Boot menu".

Permalänk
Medlem

Lånade en kompis skiva och allt funkade. Jag + datorer kanske inte är en bra kombo Men tack alla för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för en bra tråd.
Jag hade samma problem med ett usb minne, gjorde en dvd så funka det sen:)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090