Permalänk
Inaktiv

Måste Man Ha Mekaniskt Tangentbord?

Hallåj!

Ska snart bygga min första gaming dator ( yeey! )
Och jag undrar, måste man ha mekaniskt tangentbord?
Funkar det bättre i gaming eller vad?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, jag har inte det och jag spelar på fint ändå. Jag gillar inte riktigt känslan av ett mekaniskt tangentbord men det är upp till var och en. Kör på det du själv känner för och kom ihåg att bara för att du har bättre grejer betyder inte det att du är bättre, men det ger dig bättre förutsättningar att bli bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kort och gott svar, ja.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Sötast

Om någon kommer och säger att man måste ha tjocka strumpor, frågar du då om det går bra med tunna strumpor här?

Använd det du själv vill, precis som med precis _allting_ annat i hela världen så handlar det om personlig preferens, finns inget rätt eller fel.

Permalänk
Medlem

Om du nu köper, köp inte svarta brytare. Skitjobbiga att skriva på.

Permalänk
Medlem

Jag har klarat mig fint utan. Köpte mitt första med mekaniska brytare idag och skall ta hem och testa det under några timmar ikväll.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Klart man inte behöver ett mekaniskt tangentbord, går alldeles utmärkt med ett billigt usb-tbord för 200 spänn. Däremot är det en otroligt skön upplevelse med ett mekaniskt tangentbord. Har du en tuff budget hade jag skippat det mekaniska och lagt pengarna på hårdvaran inne i chassit istället och uppgraderat vid ett senare tillfälle.

Passa på att besöka en fysisk datorbutik som har mekaniska tangentbord för att testa på. Finns en del olika brytare också, så det är inte bara att välja rätt tangentbord utan valet av brytare är nog minst lika viktigt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Självklart behöver man inte mekaniskt tangentbord.
Det är en ren smakfråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svarta brytare. Sköna att skriva på och spela.

Permalänk
Medlem

Jag gillar mitt Logitech G15 v2 utan mekaniska tangenter, skönt och tyst för gaming plus att den lilla skärmen är perfekt för att hålla koll på grafikkortens load-temp-mem etc.

Använd vad du gillar!

Permalänk
Medlem

Nej däremot så är det trevligt med ett bekvämt tangentbord som helst klarar att flera/alla tangenter är nedtryckta samtidigt. microsoft sidewinder x4 är ett prisvärt tangentbord som jag använder själv. Space tangenten samt macro knapparna tog ett par dagar att vänja sig vid men nu är det inget jag tänker på.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Finns membranbrytare som är precis lika bra som mekaniska om inte bättre. Så nej inget krav, mekaniska tangenter är bara en hype, det handlar helt enkelt om att tillverka en tangent med rätt kvalitet och egenskaper.
Detta kan göras med båda tekniker, men i nuläget är det svårt att ta betalt för ett tangentbord utan mekaniska brytare just pga hypen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Steelseries 6Gv2 med röda brytare för något år sedan, och nu har jag verkligen svårt för vanliga tangentbord. Skriver man mycket är det oslagbart helt enkelt, måste åtminstone testas.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Klart du inte behöver ha det.
Det handlar bara om känslan, finns många som inte gillar mekaniska och inte har det.

Det är inte som du får en fördel i spel bara för du har mekaniskt.

Jag själv både hatar och älskar mekaniskt.
Jag har alltid föredragit lågprofil knappar, och mekaniska har stora feta höga knappar.
Men jag gillar feedbacken på det så jag använder det ändå.

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Kort och gott svar, ja.

Förklara gärna.. Själv säger jag:
Beror på vad du tycker är bekvämt att spel/skriva på. Många föredrar ett mekaniskt, jag själv skulle aldrig välja mekansikt. Varför betala 600-800kr mer än det jag använder nu för att få samma funktioner?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Jag testade både röda och svarta brytare...enligt mig registrerade dom tryck för lätt... jag valde bruna och är sjukt nöjd.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Nej, nej nej. Du måste absolut inte ha ett mekaniskt tangentbort och det fungerar inte alls bättre för gaming. Det finns absolut inget, rent konkret, som gör det bättre för datorspel. Om man nu inte vill vara en viktigpetter och påpeka på att de flesta mekaniska tangentbord går "snabbare" att trycka på och därmed sparar man 0.000000000000001 sekund när man ska trycka ner något av WASD-tangenterna.

Jag föredrar däremot bruna brytare eftersom det är skönare att skriva på och kräver nästan ingen som helst motstånd, vilket jag själv upplever som enklare för lederna och helt enkelt skönare. Jag har däremot testat att köra testrundor för skrivtid och det skiljer sig i princip inget mellan mek vs vanliga, oavsett vilka brytare jag testat på.

Och du kommer inte helt plötsligt börja träffa fler headshots i CS:GO eller bli en bättre carry i Dota2. Med det sagt rekommenderar jag ändå att köpa ett mekaniskt, bara för att de är så jävla mycket skönare att skriva på och använda.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

De håller normalt längre, tål mer stryk och är skönare att skriva med. Bättre för spel? Knappast (ha!).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Du måste absolut inte använda ett mekaniskt tangentbord, var fick du den idén ifrån? Anledningen till att en hel del använder just mekaniska är p.g.a den karakteristiska "känslan", och kvalitén är generellt mycket bättre på mekaniska tangentbord. En annan fördel är att brytare-konstruktionen (MX) finns i olika versioner (taktil/motstånd), vilket gör att man i viss mån kan få ett "skräddarsytt" tangentbord.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Inaktiv

Tackar för så snabba svar Ska nog köpa mig ett Corsair K30 elr K40:)

Permalänk
Medlem

Jag klarar inte av rubber dome. Går knappt skriva på i mitt tycke.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Måste ha mekaniskt tangetbord?
Absolut inte. Som många andra i tråden skriver så är det upp till var och en om vad dom tycker om mekaniska tangenter.
Gå till en buktik som säljer såna tangentbord och prova. Det är mitt bästa tips.
Har provat röda och blåa brytare , kommer nog aldrig äga ett mekaniskt tangetbord, gillar mitt Logitech G11 för mycket.

Permalänk
Inaktiv

Du måste absolut inte ha ett mekaniskt tangentbord! De allra flesta tangentborden är inte mekananiska och det fungerar utmärkt.
Däremot är det nice för dig att ha ett tangentbord du tycker är skönt att skriva på, många föredrar känslan i mekaniska brytare (Dessutom är det en hipp grej nu).

Personligen tycker jag inte att det spelar lika stor roll vid spel som när jag skriver stora mängder text eller kod. Framförallt tycker jag att det är lättare att på mitt tangentbord känna när jag tryckt på en knapp (jag har bruna brytare) så jag slipper titta på tangentbordet och det jag skriver för att knapparna jag tryckt på har registrerats. Däremot tror jag inte att antal ord per minut när man producerar kod eller text ökar märkbart bara för att man har ett mekaniskt tangentbord.

Däremot har jag haft mitt tangentbord (Filco Tenkeyless - Bruna brytare) i lite över två år men jag har fortfarande inte lärt mig touchtyping och att inte slå knapparna i botten när jag skriver, vilket resulterar i en mycket högljudd upplevelse.

En fördel med mekaniska tangentbord är att de är lätta att laga om något går sönder (vilket är schysst i dagens slit och släng anda) och att man kan byta ut tangenterna om man vill ha roliga färger, med eller utan text eller om de helt enkelt slits ut!

Permalänk
Medlem

Jag gick från skräp rubberdome a 199:- till mekaniskt med röda cherry brytare.
Jag har nog inte blivit det minsta bättre men efter man har vant sig byter jag nog aldrig tillbaka, det är bara goare att knappa på.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Nej däremot så är det trevligt med ett bekvämt tangentbord som helst klarar att flera/alla tangenter är nedtryckta samtidigt. microsoft sidewinder x4 är ett prisvärt tangentbord som jag använder själv. Space tangenten samt macro knapparna tog ett par dagar att vänja sig vid men nu är det inget jag tänker på.

Tyvärr finns det inte att köpa längre, Har slutat tillverkats helt tror jag, Hoppas dom kommer med någon ny modell/version av X4, Sjukt prisvärt tangentbord

För övrigt så tycker jag att mekaniska tangentbord är skönare att skriva på, Men det kostar mkt mer än det smakar enligt mig, Ett mekaniskt tangentbord är inte nåt som du kommer få en "wow" upplevelse av, Det är trots allt fortfarande bara ett tangentbord.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Varför inte bara testa själv och avgöra? Alla tycker olika.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Nej man behöver inte mekaniskt tangentbord. Detta anses coolt inom vissa kretsar och är något som man hade förr i tiden men har inget med hur pass bra man spelar att göra.

Själv gillar jag när ett tangentbord är tyst. Alltså är det helt och hållet upp till dig vad du tycker känns bra när du sitter där och knappar på ditt tangentbord. Mitt råd är att gå och känna på de som verkar intressanta.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Gillar mitt mekaniska med röda brytare, ja det kostade en del men jag kan tycka att det var det värt (ducky shine) min bror som fortfarande använder membran då dem är billigare har vid detta laget gått igenom fler tangentbord än vad jag har gjort och är nu uppe i samma eller högre summa än vad mitt ducky kostade och det är på grund av att texten från knapparna försvinner, så enligt mig så är det värt det i längden plus att jag tycker det känns lite trevligare att skriva med

Men bättre för "gaming" nej, kör på vad du gillar

Permalänk
Inaktiv

Du bör själv testa dig fram till vad du själv föredrar. Som du märker har alla olika åsikter om detta.

Själv kör jag ett Filco Majestouch 2 med bruna brytare vilket är optimalt för mina behov. Skillnaden mellan ett bra mekaniskt tangentbord med brytare som matchar dina behov ska vara klart märkbart. Om ekonomin är tight så fundera på tangentbord senare istället. Samt om du känner dig osäker.

Permalänk
Medlem

Nej, de måste du inte, och du kmr inte "spela" bättre på grund av de..
De är sköna o skriva på, sure, spela med, sure, men de kommer inte göra dig bättre.
All snack om att du hinner trycka ner knappen 0.1 sek tidigare är bara bull..