Minitelefoner – Vad fan hände edition?

Permalänk
Medlem

Handlar inte så mycket om att telefonerna blir större, skärmarna blir inom vissa ramar däremot. En Moto X är ungefär lika stor som en Sony Z1 Compact rent fysiskt, det skiljer som mest 1-2.3mm. Dessa två är inte mycket större än en SGS2, drygt någon millimeter tjockare och 2-4 millimeter längre som precis som Z1 Compact har 4.3-tum. Motorola Mobility lyckas med ett par millimeters skillnad använda 4.7-tum och avrundad baksida. Tycker man 5-tum är för stort så finns 4.3-tum, 4.5-tum, och 4.7-tum med i princip samma hårdvara. Note-serierna, de riktigt stora har just avvikit från flaggskeppen och mer eller mindre blivit en egen kategori där flera just kallar de Note. Flaggskeppen kommer nog återgå till att tänka mer på ergonomi nu också även om ett par av dem har hamnat på över 5-tum senaste generationen. I fickan är en telefon ur Nexus-serien ungefär lika stor 2011 och nu 2014 (eller 13 när N5 kom). Hur man än ser på det så finns det aldrig särskilt mycket att välja bland, men 4.3-4.7-tum finns fortfarande på marknaden både med de bästa kretsarna och halv-budget varianterna. Så att komma med massiv kritik bara riktat på att ni inte kan bära med er dessa känns lite väl sent. Det har inte direkt med att skärmarna ökat drygt 1-tum sedan 2009-11 att göra. Vill ni så kan ni dessutom göra som förr och bära de på bältet.

Är telefonerna idag större än t.ex. Nokia N95, ja de är drygt 10-15mm bredare, 25-35mm längre fast samtidigt mindre än hälften så tjocka. Själv tycker jag att det är skillnad på en telefon tjock som en snusdosa och en som är drygt 10mm eller mindre.

Det finns inte direkt någon trend som tvingar er att ha 5.5-6.4-tum, dessa brukar komma med en namnbeteckning där de slänger in ord som Ultra, Mega eller Note. Flaggskeppen tja, de finns ju upp till 5.5-tum, men det finns fortfarande telefoner som har mindre skärmar än 4.95 till 5.5-tum, Z1 Compact kör Snapdragon 800 precis som Z1 och Z1 Ultra. Telefoner som HTC One med 4.7-tum och Snapdragon 600 säljs fortfarande om man har fobi för 5-tum. Hårdvaran bör vara snabb nog. I framtiden finns säkert nya modeller under 5-tum. Hur som helst var telefonerna inte så mycket mindre när de hade 2.1-2.6-tum skärmar, de var bara tjockare. Samt de har blivit lite bredare, men där hamnar vi på samma nivå som tidigare qwerty-telefoner. Sen måste man ju inte byta varje år. Vad spar man i storlek på en iPhone 5/5s mot t.ex. en Sony Z1 Compact? Tja det är 3.2mm på längden, 6.3mm på bredden och 1.9mm på djupet. Eller drygt 5.5mm på längden, 6.7mm på bredden och 2.8mm på djupet (på tjockaste stället) för en 4.7-tum Moto X mot iPhones 4-tum. Spränga fickan gör du nog först vid större telefoner. Fast det är klart att en LG G3 på 5.5-tum är stor i jämförelse. Nästan iPhone går möjligen upp till 4.7-tum, men vill man verkligen inte ha det så kommer de fortsätta sälja förra modellen (eller en variant av denna) säkert flera år till. Det får ni väl se inom en månad vad de gör. Är inte direkt någon katastrof vilket som. Eller så har mobiler alltid varit för stora för er.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Handlar inte så mycket om att telefonerna blir större, skärmarna blir inom vissa ramar däremot. En Moto X är ungefär lika stor som en Sony Z1 Compact rent fysiskt, det skiljer som mest 1-2.3mm. Dessa två är inte mycket större än en SGS2, drygt någon millimeter tjockare och 2-4 millimeter längre som precis som Z1 Compact har 4.3-tum. Motorola Mobility lyckas med ett par millimeters skillnad använda 4.7-tum och avrundad baksida. Tycker man 5-tum är för stort så finns 4.3-tum, 4.5-tum, och 4.7-tum med i princip samma hårdvara. Note-serierna, de riktigt stora har just avvikit från flaggskeppen och mer eller mindre blivit en egen kategori där flera just kallar de Note. Flaggskeppen kommer nog återgå till att tänka mer på ergonomi nu också även om ett par av dem har hamnat på över 5-tum senaste generationen. I fickan är en telefon ur Nexus-serien ungefär lika stor 2011 och nu 2014 (eller 13 när N5 kom). Hur man än ser på det så finns det aldrig särskilt mycket att välja bland, men 4.3-4.7-tum finns fortfarande på marknaden både med de bästa kretsarna och halv-budget varianterna. Så att komma med massiv kritik bara riktat på att ni inte kan bära med er dessa känns lite väl sent. Det har inte direkt med att skärmarna ökat drygt 1-tum sedan 2009-11 att göra. Vill ni så kan ni dessutom göra som förr och bära de på bältet.

Är telefonerna idag större än t.ex. Nokia N95, ja de är drygt 10-15mm bredare, 25-35mm längre fast samtidigt mindre än hälften så tjocka. Själv tycker jag att det är skillnad på en telefon tjock som en snusdosa och en som är drygt 10mm eller mindre.

Det finns inte direkt någon trend som tvingar er att ha 5.5-6.4-tum, dessa brukar komma med en namnbeteckning där de slänger in ord som Ultra, Mega eller Note. Flaggskeppen tja, de finns ju upp till 5.5-tum, men det finns fortfarande telefoner som har mindre skärmar än 4.95 till 5.5-tum, Z1 Compact kör Snapdragon 800 precis som Z1 och Z1 Ultra. Telefoner som HTC One med 4.7-tum och Snapdragon 600 säljs fortfarande om man har fobi för 5-tum. Hårdvaran bör vara snabb nog. I framtiden finns säkert nya modeller under 5-tum. Hur som helst var telefonerna inte så mycket mindre när de hade 2.1-2.6-tum skärmar, de var bara tjockare. Samt de har blivit lite bredare, men där hamnar vi på samma nivå som tidigare qwerty-telefoner. Sen måste man ju inte byta varje år. Vad spar man i storlek på en iPhone 5/5s mot t.ex. en Sony Z1 Compact? Tja det är 3.2mm på längden, 6.3mm på bredden och 1.9mm på djupet. Eller drygt 5.5mm på längden, 6.7mm på bredden och 2.8mm på djupet (på tjockaste stället) för en 4.7-tum Moto X mot iPhones 4-tum. Spränga fickan gör du nog först vid större telefoner. Fast det är klart att en LG G3 på 5.5-tum är stor i jämförelse. Nästan iPhone går möjligen upp till 4.7-tum, men vill man verkligen inte ha det så kommer de fortsätta sälja förra modellen (eller en variant av denna) säkert flera år till. Det får ni väl se inom en månad vad de gör. Är inte direkt någon katastrof vilket som. Eller så har mobiler alltid varit för stora för er.

Tror du liksom många andra har missat att det handlar mer om att smidigt manövra telefonen med en hand/tumme, att få plats med dem i fickan eller liknande har aldrig varit problemet för mig i alla fall. En stort skillnad var att t.ex. Desire HD och SGSII var ansedda som gigantiska telefoner för sin tid och det fanns betydligt mindre varianter med samma hårdvara (t.ex. Desire S, Desire Z). Jag tycker att DHD och SGSII redan är förstora för att bekvämt användas med en hand så då går verkligen inte Z1 compact eller liknande hem.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Nej, det är den inte. Den är inte ett statistiskt underlag för nånting överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men det är en hänvisning att en viss efterfrågan finns även i tekniskt kompetenta kretsar, om vi är såhär många på Sweclockers så är det inte helt osannolikt att det finns ett stort mörkertal runt om i världen, hence en hänvisning på en omättad marknad ej ett statistiskt underlag.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Kommer bli fast med min i4s tills den går sönder, just för storleken. Kan inte ens byta plattform. Inte ens en mellanklassmobil går ner i ett par tajta jeans och det ska liksom inte vara jobbigt bara att bära med sig mobilen. Det förstör totalt hur jag vill använda den.

Är inte bakåtsträvare, utan avancerad användare, men tycker det borde finnas fler som tycker att smidighet är mer värt än skärmstorlek.

Permalänk

Oavsett om man föredrar stor skärm eller ej så medför den att telefonen blir mindre smidig, och för oss som inte youtubar hela dagen är 3.5-4tums skärm en mycket bättre avvägning. Det handlar inte om tajta byxor utan om att extra skärmyta inte tillför funktionalitet men ger nackdelar i form av storlek och vikt. Har du joggat med en Galaxy note 3 någon gång?

Mina händer är för övrigt i det grövsta laget.

Tagit bort citat plus stor meningslös bild
Permalänk
Medlem

Jag behöver en stor telefon att jobba på och en liten att ha med när jag tränar ute i naturen. Vill helst inte ha två abonnemang så jag undrar om det bara är att switcha sim-kortet från den ena till den andra för att det ska funka?

Annars vore det ju dags att alla telefoner blir standardiserade modulära byggsatser som man själv kan sätta ihop så att det passar situationen. En bas enhet med enkel ring funktion , gps och liten display och därtill kan man haka fast utility expansioner så som jätteskärm, wifi, kamera, extra minne, nfc, trådlös laddning, extra processor kraft, grafikkort, laserpekare med avståndsmätningsfunktion, puls, blodtryck, blodsocker, syresättning, etc etc.

Dessutom skall hela systemet kunna kopplas modulärt till större system av telefoner och datorer som i sin tur modulärt skall kunna kopplas till bilar, flygplan, maskiner och kroppsegna neurala nätverk.

Skulle ju vara rätt skönt att allt bara funkar tillsammans direkt så jag kan styra bilen eller båten via kamera med fånen utan att ens behöva tänka.
Glömde jag bilen hemma? Lugnt, koppla upp dig mot bilen och ratta den till dig trådlöst. Varför inte helt automatisk dator styrd bil så man slipper ratta överhuvudtaget? Smidigt.

Jag har börjat plocka fram pengarna ur banken och plånboken nu och de ligger framför mig på bordet i en hög. Nu letar jag bara efter någon som vill sälja dessa prylar till mig...... var är det någonstans??? Det är ju fan snart år 2200 för bövelen!

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk

Jag försöker inte övertala någon om att mindre är bäst utan att olika storlekar kan passa olika målgrupper. Jag ser inget problem med att det existerar stora telefoner eller att vissa föredrar större, framförallt om man har stora händer samt spelar och kollar mycket på film. Dock är vi inte alla skapta lika (och tur är väll det) och det ända jag saknar är en högre variation i utbudet så att det finns något som passar alla. Snälla bråka inte om vad som är bäst, kan vi inte försöka föra en civiliserad diskussion istället om varför läget ser ut som det gör och vad det är som har lett till den här storlekshetsen som kommit de senare 3-4 åren.

Tagit bort citat och svar
Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Nej men det är en hänvisning att en viss efterfrågan finns även i tekniskt kompetenta kretsar, om vi är såhär många på Sweclockers så är det inte helt osannolikt att det finns ett stort mörkertal runt om i världen, hence en hänvisning på en omättad marknad ej ett statistiskt underlag.

Att ett par individer på ett forum vill ha en viss sak säger ingenting mer än att det finns individer på ett forum som vill en ha viss sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Sedan så har vi Lumia 925 som jag kollat också på rätt mycket. Skön i handen, bra skärm och rentav perfekt storlek för mina händer (trillar inte mycket och har tillräckligt stor skärm för att jag ska vara bekväm att skriva med). Nackdelen? Mindre skärm att surfa, spela och kolla på film på (något jag gör ganska mycket då jag pendlar/flyger ofta).

Detta tycker jag är lustigt då skillnaden mellan dessa tre telefoner är minimal.
Det är bokstavligt talat 5mm skillnad i längd mellan Nexus 4 och Lumia 925, eller 3.8% sett till förhållandet mellan dem. Sedan är även Nexus 4 2mm (2.8%) smalare än Lumia 925 och har rundade kanter, vilket även det reducerar den plats telefonen tar.
Och jag fattar inte hur du kan ha problem med en Nexus 5 om du inte har några problem med en Nexus 4, femman är fyra millimeter (eller 2.9%) längre, och är annars precis lika stor, samt har även den rundade kanter.
Nexus 5 är även den till och med smalare än Lumia 925.
Är du säker på att du bara inte vant dig vid lite större storlek, för dessa skillnader är ärligt talat ganska mikroskopiska..

http://www.phonearena.com/phones/size/Nokia-Lumia-925,Google-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Att ett par individer på ett forum vill ha en viss sak säger ingenting mer än att det finns individer på ett forum som vill en ha viss sak.

Fast det är ju per definition "viss efterfrågan".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Expertgissare

Jag stör mig inte enbart på att telefonernas skärmar blir större och större, utan att hårdvaran ska vara så överdriven! Behöver man en 4 kärnig processor som tickar i 2,5 GHz, 3+GB med ram och så vidare i en telefon? Vad ska man ha det till? Det enda jag kan tänka mig att man ska ha så mycket kraft till är i så fall tunga stora spel, men hur lämpar sig sådana spel på en mobilskärm? Inget vidare skulle jag säga iaf. Och då har vi inte kommit till den biten med hur man styr/kontrollerar/navigerar med telefonen, jo med fingrarna, hur ska man då kunna se det man spelar? Dessutom är man ju riktigt begränsad till vad man klarar med fingrarna i en tvådimensionell kontroll.
Vist kan man använda handkontroller och till och med tangentbord, men skärmen är ju fortfarande för liten, då ska man gå upp till skärmstorlekar på 15"+, sedan handkontroll eller tangentbord på det, ja då har vi ju en laptop så gott som

Nej säger jag!! Bättre optimerade operativsystem och program (appar), istället för att överdriva med hårdvara för att kompensera, en mer användarvänlig skärmstorlek och framför allt bättre batterier (batteritid). Minns när telefonen klarade sig hela veckan trots flitig användning :/

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag stör mig inte enbart på att telefonernas skärmar blir större och större, utan att hårdvaran ska vara så överdriven! Behöver man en 4 kärnig processor som tickar i 2,5 GHz, 3+GB med ram och så vidare i en telefon? Vad ska man ha det till? Det enda jag kan tänka mig att man ska ha så mycket kraft till är i så fall tunga stora spel, men hur lämpar sig sådana spel på en mobilskärm? Inget vidare skulle jag säga iaf. Och då har vi inte kommit till den biten med hur man styr/kontrollerar/navigerar med telefonen, jo med fingrarna, hur ska man då kunna se det man spelar? Dessutom är man ju riktigt begränsad till vad man klarar med fingrarna i en tvådimensionell kontroll.
Vist kan man använda handkontroller och till och med tangentbord, men skärmen är ju fortfarande för liten, då ska man gå upp till skärmstorlekar på 15"+, sedan handkontroll eller tangentbord på det, ja då har vi ju en laptop så gott som

Nej säger jag!! Bättre optimerade operativsystem och program (appar), istället för att överdriva med hårdvara för att kompensera, en mer användarvänlig skärmstorlek och framför allt bättre batterier (batteritid). Minns när telefonen klarade sig hela veckan trots flitig användning :/

Nu talar jag bara för mig själv...

Min smartphone är inte bara min telefon. Det är min fickdator.
Jag spelar lätta spel, jag spelar tunga spel, jag surfar och ser på film. Det är självklart inte ersättare till min dator, men datorn i signaturen är inte speciellt portabel. Sen är ju inte 4 kärnor, 2.5Ghz något att hurra över. Bara för att siffran är jämförbar med fullfjädrade datorer så är inte prestandan det.

Det där problemet med att kontrollera med telefonen ser jag inget problem med. Självklart är det inte det bästa styrsättet men det är det tänkt att vara heller. Det är tänkt att användas på språng. Låter som du aldrig testat.

Operativsystemet och apparna förbättras väl hela tiden. Sen att det inte är i närheten av perfektion är väl en annan femma, men det nås ju inte över natten. Sen skärmstorleken är väl ändå väldigt individuellt.T.ex är skärmen på min S4a är för liten för mina behov.
Batteritiden kan jag hålla med om, även om det börjar bli bättre. Med Android L bör det förbättras avsevärt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Ni som gnäller, har ni haft någon stor mobil och testat en månad eller så? Fattar inte varför man ska gnälla på dagens mobiler. De flesta håller sig kring 5'' och det är ju inte så stort om man inte är en liten pyssling

Jodå, att använda den är väl inga problem. Men att ha en 13 cm tunn, rektangulär sak i fickan är inte smidigt, om man inte har ett massiv kroppsyta med tältbyxor.

edit: oj, kom in alldeles för sent med det svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Tror du liksom många andra har missat att det handlar mer om att smidigt manövra telefonen med en hand/tumme, att få plats med dem i fickan eller liknande har aldrig varit problemet för mig i alla fall. En stort skillnad var att t.ex. Desire HD och SGSII var ansedda som gigantiska telefoner för sin tid och det fanns betydligt mindre varianter med samma hårdvara (t.ex. Desire S, Desire Z). Jag tycker att DHD och SGSII redan är förstora för att bekvämt användas med en hand så då går verkligen inte Z1 compact eller liknande hem.

Det är inget som är missat, men många pratar om telefoner som har 2-3-tum skärm. Fysiska måtten på dessa rättfärdigar däremot inte så små skärmar. Även för min morsa som bara har en hand är t.ex. hennes Nokia Lumia 520 enklare att använda än hennes 3-tum Sony-Ericsson Mini Pro. Att vara onödigt konservativ och inte ens testa leder fel, sen behöver man som sagt inte gå enda upp till 5.5-6.4-tum. Allt blir inte megatelefonerna, det är inte en riktig tes. En iPhone 4/4S är ungefär lika stor som en HTC Hero i handen, men tunnare. Där var skärmen 0.3-tum större hos Apple också. Det är inte direkt något negativt att det fokuserats på skärmen.

4.3-4.5-tum nämns för att det erbjuds och brukar av användare och recensenter presenteras som telefoner som går att använda med en hand, även Moto X på 4.7-tum brukar lyftas fram att det går hyfsat bra att använda med en hand och är hyfsat ergonomiskt tack vare den rundade baksidan. Däremot har jag förståelse för att det blir svårt/omöjligt med 5-6.4-tum och att det i extremfallen blir svårt att göra enkla saker utan att fatta den med två händer.

Finns det ingen telefon för er som är obenägna att förändra sig, på marknaden nu så får ni väl avvakta. Drar man gränsen vid 3.7-tum så går det ju inte ens med iPhone 5/5s/5c heller, men då säljs grejer som iPhone 4s fortfarande och ni går säkert vidare till något annat någon gång i framtiden. 2010 var vi trotts allt redan uppe i 4-tum. Nu kan du i princip välja mellan 4.3-5.5-tum bland nyare mainstreamtelefoner, eller 4-tum iPhone. Duger inte det så får du köra äldre grejer. Det har inte hänt mer omvälvande saker än det.

Permalänk
Medlem

När jag läste den här tråden var jag tvungen att kolla...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1553508

91g, 47 dagar standby-tid, 424kr.
Om man bara vill ha en telefon så går det ganska bra.

Finns även android-lur för 499kr och 35 dagars standbytid.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=992586

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För den som tycker det är okej med 4.7-tum, men tycker 5.1-5.5-tum är för stort har fått ett nytt alternativ med Samsung Galaxy Alpha. 1280x720 4.7", Exynos 5430 A15 1.8GHz quad + A7 1.3GHz quad eller 2.5GHz Snapdragon 801, Intel LTE-A (Cat.6), inte helt i plast, 6.7mm tjock. Sony verkar fortfarande landa på 4.3-4.5-tum på nästa "Compact".