Permalänk
Medlem

Tillbaka till vattenkylning!

Hej,

Nu är det så att jag var en ganska hardcore vattenkylare runt 2006 och ett par år fram därifrån.
Köpte cpu'er på löpande band för att få en bra osv nöjde mig med en 920 som gick 4,5 stabilt med en 1.38v eller så.
men sen sjönk intresset och allt satt bara där i och funkade, sen en vacker dag när jag kom hem så hade pumpen lagt av, som tur är var avstängningsskyddet för värme på processorn på så den hade slagit av, men det luktade bränd elektronik så trodde först den hade blivit kokt! fast ja...den hade stått på mer eller mindre dygnet runt i flera år så det var väl dags för den haha.

Och i det skedet så tänkte jag, fuck it och körde mode "svensson" igen

Nu är det ju så att jag har ju kvar alla delar, men det hinner ju hända saker på 5 år, och vill köra ihop det där igen, men kommer ju behöva ett par saker igen. Det jag hade/har är följande.

Pumpen var en Laing ddc 18w med plexi toppen, och vad jag sett så är den mer eller mindre topp fortfarande? efter lite forskande.
Radiatorn som inte verkar finnas längre, men var väl den bästa då, Thermochill PA120.3.
Blocket är Dtek fuzion V2.
Behållarn kommer jag inte ihåg namnet på men är en väldigt lik denna http://www.sidewindercomputers.com/biwataz150ic1.html

Slangarna är skrot och uttorkade nu , så det fixar jag nytt samt pumpen, men frågan är hur ligger radiatorn till numera jämfört med det som finns? Blocket tänkte jag köra det nya Apogee GT, dåligt val?

sen, tänkte jag köpa ny dator, men det är jag säker på vad jag vill ha, men frågan är, I vilken klass kan man börja justera volten på alla Fan headers? tänkte köra ett Z97 system.

Ett annat problem jag stötte på var, jag köpte nyss en Corsair 450D låda, och tänkte mig ju inte riktigt för på hyr mycket radiatorn byggde med fläktar och ser nu att den bygger drygt 8cm, och då kommer den ta i bakfläkten i lådan, så känns som hela skiten spricker nu?

aja kan fråga 100 frågor till men börjar med detta

EDIT: Provade nyss med att få in Radiatorn med fläktar monterade och det gick ju knappt, känns jävlit tajt att ha den där radiatorn där? köpa en 2x120 radiator istället? kommer den ändå inte ta i bakfläkten? meeeh, lådan som är så nice måste gå me nånting.

MVh

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Skrivet av Razzon:

Hej,

Nu är det så att jag var en ganska hardcore vattenkylare runt 2006 och ett par år fram därifrån.
Köpte cpu'er på löpande band för att få en bra osv nöjde mig med en 920 som gick 4,5 stabilt med en 1.38v eller så.
men sen sjönk intresset och allt satt bara där i och funkade, sen en vacker dag när jag kom hem så hade pumpen lagt av, som tur är var avstängningsskyddet för värme på processorn på så den hade slagit av, men det luktade bränd elektronik så trodde först den hade blivit kokt! fast ja...den hade stått på mer eller mindre dygnet runt i flera år så det var väl dags för den haha.

Och i det skedet så tänkte jag, fuck it och körde mode "svensson" igen

Nu är det ju så att jag har ju kvar alla delar, men det hinner ju hända saker på 5 år, och vill köra ihop det där igen, men kommer ju behöva ett par saker igen. Det jag hade/har är följande.

Pumpen var en Laing ddc 18w med plexi toppen, och vad jag sett så är den mer eller mindre topp fortfarande? efter lite forskande.
Radiatorn som inte verkar finnas längre, men var väl den bästa då, Thermochill PA120.3.
Blocket är Dtek fuzion V2.
Behållarn kommer jag inte ihåg namnet på men är en väldigt lik denna http://www.sidewindercomputers.com/biwataz150ic1.html

Slangarna är skrot och uttorkade nu , så det fixar jag nytt samt pumpen, men frågan är hur ligger radiatorn till numera jämfört med det som finns? Blocket tänkte jag köra det nya Apogee GT, dåligt val?

sen, tänkte jag köpa ny dator, men det är jag säker på vad jag vill ha, men frågan är, I vilken klass kan man börja justera volten på alla Fan headers? tänkte köra ett Z97 system.

Ett annat problem jag stötte på var, jag köpte nyss en Corsair 450D låda, och tänkte mig ju inte riktigt för på hyr mycket radiatorn byggde med fläktar och ser nu att den bygger drygt 8cm, och då kommer den ta i bakfläkten i lådan, så känns som hela skiten spricker nu?

aja kan fråga 100 frågor till men börjar med detta

EDIT: Provade nyss med att få in Radiatorn med fläktar monterade och det gick ju knappt, känns jävlit tajt att ha den där radiatorn där? köpa en 2x120 radiator istället? kommer den ändå inte ta i bakfläkten? meeeh, lådan som är så nice måste gå me nånting.

MVh

Är ända problemet att den tar i fläktplatsen där bak så är det väll inget problem? med 3x 120mm i toppen finns det ingen anledning till att ha en fläkt där bak också. Samma gäller reservoaren, där har hänt ungefär ingenting på 10 år

Angående pump så är D5an topp of the line nu, men mcp355 ( mcp 350, mcp 35X, finns också och är varianter med samma chassi.) är fortfarande en väldigt bra pump även om jag själv tycker att 350 är trevligast av de 3 då den är tystat och blir klart billigare då du redan har topp.

Hur bra blocket du nämner är har jag ingen aning om, men "alla" moderna block är bra jämfört med blocken för 10 år sen.

Permalänk
Medlem

Tack för svar Mjo, klart det går, men fick verkligen pressa in den från fronten hehe, men går det så går det visserligen..
har insett att jag har den fetaste modelllen vilket är 6cm radiator, och ser att det finns många som bygger 45-46mm numera, så kanske en sån istället? har bara tänkt kyla en 4790k med den och alla "custom" radiatorer är väl bättre än AIO systemen?, grafiken bryr jag mig inte om än , isåfall meckar jag nåt i fronten. Ser många testresultat på en 70c ungefär på 1.30ish volten med bra luftkylare, så allt måste en sjysst 3x120 kylare dra ner det där en del?

Eftermarknadskort med bra kylare på korten låter ju knappt nånting och jag har inte tänkt sätta världsrekord i grafikbenching, den biten har svalnat lite :P.

Ska forska i lite tester med dom tunnare radiatorerna, tips på nå bra fläktar? när jag körde sist lät skiten som ett kärnkraftverk, för inte fan ville jag sänka farten på dom haha, skulle kyla så bra det kunde!

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Skrivet av Razzon:

Tack för svar Mjo, klart det går, men fick verkligen pressa in den från fronten hehe, men går det så går det visserligen..
har insett att jag har den fetaste modelllen vilket är 6cm radiator, och ser att det finns många som bygger 45-46mm numera, så kanske en sån istället? har bara tänkt kyla en 4790k med den och alla "custom" radiatorer är väl bättre än AIO systemen?, grafiken bryr jag mig inte om än , isåfall meckar jag nåt i fronten. Ser många testresultat på en 70c ungefär på 1.30ish volten med bra luftkylare, så allt måste en sjysst 3x120 kylare dra ner det där en del?

Eftermarknadskort med bra kylare på korten låter ju knappt nånting och jag har inte tänkt sätta världsrekord i grafikbenching, den biten har svalnat lite :P.

Ska forska i lite tester med dom tunnare radiatorerna, tips på nå bra fläktar? när jag körde sist lät skiten som ett kärnkraftverk, för inte fan ville jag sänka farten på dom haha, skulle kyla så bra det kunde!

Som sagt förstår jag inte varför du känner ett behov av att kunna ha en fläkt där bak när du redan har 3x utblås i toppen, kör på radiatorn du har så länge den inte tar i moderkortet eller något vitalt.
Visst kommer du få bättre temps med ett custom system med en 3x120 rad än med någon luftkylning eller sluten vattenkylning, hur mycket är svårt att säga då det beror bland annat på hur mycket oväsen du står ut med.

Angående fläktar så beror det på radiatorn, då den inte har extremt tätt mellan flänsarna så krävs det inte fläktar med så kraftigt blås för att luft genom den. Jag brukade alltid rekommendera Scyte Gentle Typhoon fläktar till radiatorer då de är väldigt trevliga men de tillverkas inte längre tyvärr
Det som verkar gälla på fläktmarknaden till radiatorer nu är Noctua NF-F12 alternativt Corsair SP120 om du vill ha något billigare (Corsairs fläktar låter illa vid undervoltning!). Men du verkar inte så kräsen med oljud med tanke på att du är nöjd med en eftermarknadskylare till grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzon:

Tack för svar Mjo, klart det går, men fick verkligen pressa in den från fronten hehe, men går det så går det visserligen..
har insett att jag har den fetaste modelllen vilket är 6cm radiator, och ser att det finns många som bygger 45-46mm numera, så kanske en sån istället? har bara tänkt kyla en 4790k med den och alla "custom" radiatorer är väl bättre än AIO systemen?, grafiken bryr jag mig inte om än , isåfall meckar jag nåt i fronten. Ser många testresultat på en 70c ungefär på 1.30ish volten med bra luftkylare, så allt måste en sjysst 3x120 kylare dra ner det där en del?

Eftermarknadskort med bra kylare på korten låter ju knappt nånting och jag har inte tänkt sätta världsrekord i grafikbenching, den biten har svalnat lite :P.

Ska forska i lite tester med dom tunnare radiatorerna, tips på nå bra fläktar? när jag körde sist lät skiten som ett kärnkraftverk, för inte fan ville jag sänka farten på dom haha, skulle kyla så bra det kunde!

Mycket har hänt på effektförbrukningsfronten.
Att elda på max på fläktarna när CPU'n idlar är numera bara dumt även en 4790K drar bara enstaka watt vid idle.
Jag råder dig att snegla på ASUS värre modeller, ASUS är ledande vad gäller fläktstyrning just nu.
Du kan koppla fläktar till olika tempsensorer så att dom inte varvar upp förrän t.ex CPU'n går över en viss temp.
Och dom stöder reglering via både spänning och PWM, fast numera kör man ju bara PWM.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Razzon:

Hej,

Nu är det så att jag var en ganska hardcore vattenkylare runt 2006 och ett par år fram därifrån.
Köpte cpu'er på löpande band för att få en bra osv nöjde mig med en 920 som gick 4,5 stabilt med en 1.38v eller så.
men sen sjönk intresset och allt satt bara där i och funkade, sen en vacker dag när jag kom hem så hade pumpen lagt av, som tur är var avstängningsskyddet för värme på processorn på så den hade slagit av, men det luktade bränd elektronik så trodde först den hade blivit kokt! fast ja...den hade stått på mer eller mindre dygnet runt i flera år så det var väl dags för den haha.

Och i det skedet så tänkte jag, fuck it och körde mode "svensson" igen

Nu är det ju så att jag har ju kvar alla delar, men det hinner ju hända saker på 5 år, och vill köra ihop det där igen, men kommer ju behöva ett par saker igen. Det jag hade/har är följande.

Pumpen var en Laing ddc 18w med plexi toppen, och vad jag sett så är den mer eller mindre topp fortfarande? efter lite forskande.
Radiatorn som inte verkar finnas längre, men var väl den bästa då, Thermochill PA120.3.
Blocket är Dtek fuzion V2.
Behållarn kommer jag inte ihåg namnet på men är en väldigt lik denna http://www.sidewindercomputers.com/biwataz150ic1.html

Slangarna är skrot och uttorkade nu , så det fixar jag nytt samt pumpen, men frågan är hur ligger radiatorn till numera jämfört med det som finns? Blocket tänkte jag köra det nya Apogee GT, dåligt val?

sen, tänkte jag köpa ny dator, men det är jag säker på vad jag vill ha, men frågan är, I vilken klass kan man börja justera volten på alla Fan headers? tänkte köra ett Z97 system.

Ett annat problem jag stötte på var, jag köpte nyss en Corsair 450D låda, och tänkte mig ju inte riktigt för på hyr mycket radiatorn byggde med fläktar och ser nu att den bygger drygt 8cm, och då kommer den ta i bakfläkten i lådan, så känns som hela skiten spricker nu?

aja kan fråga 100 frågor till men börjar med detta

EDIT: Provade nyss med att få in Radiatorn med fläktar monterade och det gick ju knappt, känns jävlit tajt att ha den där radiatorn där? köpa en 2x120 radiator istället? kommer den ändå inte ta i bakfläkten? meeeh, lådan som är så nice måste gå me nånting.

MVh

http://www.corsair.com/en-us/blog/2014/march/water-cooling%20...

Där har du i princip allt du behöver för att kunna bygga i ditt 450D. De använder D5 + Top med ress, sen bara använder 350MM rad i toppen sen en i fronten.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Har kikat runt en del och har kommit fram till några saker. Min tjocka radiator jag har kommer inte passa, blir som sagt över 80mm med fläktar och kommer nog , om jag inte har tur hur dom har satt minnesplatserna ta i dom, samt beroende på VRM kylning osv, så den går bort.

Har kikat på Nexxos ST30 fc 360, sjukt bra betyg på den, bra kylning vid låga varvtal, så den får det bli sen ny pump mcp'n och så tar jag min gamla plexi top och sätter på den. Sen får det bli corsair fläktarna sp120. Block är min nästa jag ska kika på. Dom fläktarna jag hade innan var http://www.amazon.co.uk/Papst-Case-Fan-PAPST-4412F/dp/B001JK5.... men ser 26db vid 55cfm? inte FAN lät det som det när jag körde dom må jag säga en trio av dom var ett jäkla liv tycker jag, och jag är inte känslig. kanske var just ljudtonen av dom helt enkelt och 3 av dom blev nå konstig kombo.

Känner jag för graffe kylning pressar jag in nån dual i fronten

Och jo mycket sant med utblåset, var bara fast vid tidigare bygge då jag hade push config, men ser att det egentligen inte spelar nån roll. Bara det att luften utifrån är ju svalare än den som är i lådan, så är nog därför jag hade så. Men ja, sen är det ju det där med damm

aja nu spejja vidare. sjukt kul o pyssla o dona me detta

Edit: hmm corsair länken har jag kikat på tidigare där ser man att dom har ju en trippel OCH för plats med utblåsfläkten. låter lovande, dock har dom ju vänt på radiatorn, med nipplarna mot froten. kanske onödigt om man inte har en front radiator?

(edit igen, skriver för fort ) Mjo, moderkort får bli nå mer fancy tror jag då jag älskar inställningar osv , men corsair fläktarna kommer ju med 3pin bara, och så som jag uppfattat det kan bara pwm köras om det är 4pin? men kanske inte spelar nån roll? pillade nyss ihop en ny dator åt farsan med z97-K kortet från asus, tyckte inte det var särskilt tydlig config för fläktarna, men var bara kanske lite B bios?

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Skrivet av Razzon:

Tack för svaren

(edit igen, skriver för fort ) Mjo, moderkort får bli nå mer fancy tror jag då jag älskar inställningar osv , men corsair fläktarna kommer ju med 3pin bara, och så som jag uppfattat det kan bara pwm köras om det är 4pin? men kanske inte spelar nån roll? pillade nyss ihop en ny dator åt farsan med z97-K kortet från asus, tyckte inte det var särskilt tydlig config för fläktarna, men var bara kanske lite B bios?

Det finns corsair sp120 fläktar med pwm, dock inte då med LED ifall du vill ha det

Permalänk
Medlem

Mjo, måste varit blind när jag kollade haha.

har sjukt svårt o bestämma mig för en fläkt.. Noctua F12 fläktarna verkar vara överlägsna ljud/prestanda .....
men inte för o vara sån, men ska man bygga om ett system, i en ny snygg låda... så sitter dom där där? skrikfärger från 70 talet. (inte riktigt kanske) men jaa där måste jag säga att corsair har gjort en riktigt bra jobb. hela designen på dom, kan inte passa bättre i en svart låda (och vilka är inte det i dagens läge?)

Corsair varvar mer på 2350, alltså 1k varv mer ..klart dom låter mer.. och producerar enligt papper nästan 10cfm mer ...och drar man ner dom till 7v , så är det statiska trycket lägre än noctua på 1300 varv ändå, dock på full effekt ligger corsair på 3.1 och noctua 2.6, så jag vette fan en snyggare design eller effektivare fläkt? nu å andra sidan gör det kanske inte så stor skillnad som det ser ut på pappret....så skitsamma eller? är väl kanske roligare att kunna ha "mer" drag om man verkligen vill ..istället för att vara fast på 1300, sen går det inte mer. Har en dålig tendens att analysera för mycket haha.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Medlem

Nu har jag mer eller mindre forskat klart och bestämt mig för alla delar osv 2 dagar sträckläsning, men men , är det kul så är det kan ju posta en lista om det önskas, men gör det inte i onödan :P.

ser att det levereras med ett litet filter i reservoarerna för virvlar, nu är det så att jag hade just det, en sjuhelsikes virvel i mitt förra system, att jag inte tänkte på nåt sånt här då? nåväl, det jag undrar är, för mig ser det ut som bara ett helt vanligt skumgummi filter? typ köksfläktfilter material, kan det stämma?

Och, visst moderkortet kan väl kontrollera fläktarna, men ser lite si o så om hur dom programmen funkar (inte blivit bättre än för 6 år sen, bättre med en mekanisk fläktkontroller? värt dom 4-600kr? och det är sjukt dyrt med snabbkopplingar gentemot vanliga nipplar, värt det?

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Skrivet av Razzon:

Mjo, måste varit blind när jag kollade haha.

Corsair varvar mer på 2350, alltså 1k varv mer ..klart dom låter mer.. och producerar enligt papper nästan 10cfm mer ...

Hmm tror nog du är blind ändå xD Ingen kör corsair high performance, kör på quiet edition istället. Att ha det tyst är ju en av de ledande orsakerna till vattenkylning. Du måste kolla lite bättre vad det finns för alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

Hmm tror nog du är blind ändå xD Ingen kör corsair high performance, kör på quiet edition istället. Att ha det tyst är ju en av de ledande orsakerna till vattenkylning. Du måste kolla lite bättre vad det finns för alternativ

Jodu, jag har spenderat många timmar åt det där och varför köra på quiet edition? du är fast på dina 1400 varv, är väl bara o köra 7v eller ca 1800-2000rpm på HP fläktarna istället så renderar dom mycke lägre ljud än standard men håler ändå högre prestanda än quiet edition, sen kör du nåt OC race o testar lite så kan du dra på dom. Och klart det ska väl vara tyst med vattenkylning, men en del är ju också hur mycke man kan pressa ur skiten ? jag är hårdvarugeek, inte bara en gamer underskatta inte min förmåga att forska! pysslat med detta sen -95 eller nåt sånt. bara inte kört vattenkylt på 5-6 år, är väl det enda

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Skrivet av Razzon:

Jodu, jag har spenderat många timmar åt det där och varför köra på quiet edition? du är fast på dina 1400 varv, är väl bara o köra 7v eller ca 1800-2000rpm på HP fläktarna istället så renderar dom mycke lägre ljud än standard men håler ändå högre prestanda än quiet edition, sen kör du nåt OC race o testar lite så kan du dra på dom. Och klart det ska väl vara tyst med vattenkylning, men en del är ju också hur mycke man kan pressa ur skiten ? jag är hårdvarugeek, inte bara en gamer underskatta inte min förmåga att forska! pysslat med detta sen -95 eller nåt sånt. bara inte kört vattenkylt på 5-6 år, är väl det enda

Hmm, svårt för mig att förstå hur någon kan skita i ljudvolymen Men quiet edition fläktarna har ju ett lägre lägsta värde än HP, vet faktiskt inte ifall HP kan blir tysta. Dock så kanske HP fläktarnas lägsta rpm är tillräckligt lågt trots allt, corsairs fantastiska hemsida ger inte mycket information om vad värdet kan vara... Men då du ändå är ute efter högsta prestanda så är det ju bara tuta och köra på HP! Inte mycket att betänka isåfall.

Permalänk
Medlem

meh, felpost.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Administrativ avgift

Corsair på 1500rpm hör dom inte ens längre. Givet köp enligt mig eller GT då jag inte gillar noctuas stil, ska man bygga vatten ska man bygga snyggt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Corsair på 1500rpm hör dom inte ens längre. Givet köp enligt mig eller GT då jag inte gillar noctuas stil, ska man bygga vatten ska man bygga snyggt.

Japp, corsair vet hur man gör fläktar med stil!

Permalänk
Medlem

Har ganska nyligen byggt upp ett nytt system Z97 / 4790k och är mycket nöjd med prestandan/ljudet. Kör Ekwb produkter rakt igenom då jag haft goda erfarenheter av dom tidigare. Bra passformer och kvalité så det var inte så mycket att snacka om.
Samt hade dom monteringssats för att kunna få rätt tryck på cpu'n när man tagit bort heatspreadern (delid mod).

Kör också ett corsair chassi men jag har ett 750D så man får lite mera svängrum. Men de går nog klämma in vattenkylning i ett 450D också

Tycker dom har en fin lösning på pump/tank också med Laing D5an.

Smäller upp en bild så får du se

Permalänk
Medlem

Även jag kör med samma, riktigt smidig lösning EK-loggan i plexi är utformad så det inte blir några virvlar i systemet

Fö är det 360 nexxxos st30 i topp en en likadan 240 i fronten

CPU kyls, men inte lika effektivt som GPU. Ligger på ca 60 grader på CPU vid 4,6Ghz på 1.290-1.305V. Grafikkortet har jag dock sett som mest vid 60 grader, även när jag pressat det till max och kör med 1.35V kortet vid 1410Mzh på kärnan

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tack för bilder och info ger en alltid lite idéer bit för bit

hade själv tänkt köra med Agogee HD blocket (det svarta) (snyggt!:) och kanske bara nån grad ifrån det "bästa" så gör mig inget, Alphacool ST30 radden. DDC 18w pumpen med Petras svarta topp och EK 150 reserv. Nackdelen är böjanslutningarna man måste ha, har mest hittat Bitfenix till det och dom kostar ju skjortan :S. Har insett att jag måste ta bort hdd racket, har väl ingen nytta av det egentligen ändå, kommer väl en front rad där lite senare till grafiken. Ända grejen jag måste komma på nåt är att dra fast reservoaren nånstans, funderar på att bygga nåt slags fäste och dra i mellanrummet i frontfläktarna ut en liten bit och måla det svart sen har jag inte bestämt mig för om jag vill ha öppningarna på radden bakåt eller fram i 5.25" racket. har jag dom bakåt så kan det bli trångt med utblåsfläkten, som jag dock inte MÅSTE ha, men ser ju alltid lite bättre ut och om jag vill ha en push config med luft utifrån kan det vara bra o ha den

Jag är envis eftersom jag redan har reservoaren så vill jag använda den, och inte köra ett kombo system det tar ju dock mindre plats, så ska spejja lite mer på det , men finns ju inte så värst många såna, det är ju ett par bara.

Hmm, kanske skulle tatt 750 lådan istället, men gjort är gjort ser att det finns den där lilla spacet som jag behöver mellan moderkort och "rack", för mig blir det för trångt där om jag ska ha en reserv och grafikkortet kommer ta i det

ohhh, skriver alltid för mycket innan jag kollar http://www.coolerkit.se/shop/ek-ddc-x-res-3317p.html
ser lovande ut. det jag inte diggar med kombon är att det inte ser lika "cleant" ut

såg att EK hade massa anslutningar också för en tredjedel av priset så då kan man ju köpa "just in case" ett par extra. kommer ju köpa kyldelarna innan datorkomponenterna så är ju inte till 100% hur det kommer se ut innan allt sitter på plats.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk

Razzon! Varför känner jag igen mig i snarlikt scenario. Mitt cpu apogee gtx block hade kloggat igen mitt system (j***a skräplegering swiftech använde över alutoppen), i detta fall var de dock mitt 4870X2 som lagt ner. lVisste att de var på gång att gå åt fanders men inte sjutton agera man i tid heller, slöhet kallas de. 4k :- sony-vaio laptop inhandlades istället men nu är man ju spelsugen igen. Innan de begav sig hade jag en extern kylburk men nu är de ju de här valet mellan att bygga ett grymt luftsystem eller skaffa nåt trevligt cpublock och koppla in kylskåpet igen

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jo visst drar det i köpfingrarna asså trist me blocket letade snabbt upp lite trådar och det friskade faktiskt upp mitt minne med diskussionerna jag hittade var runt 2008.

jag tänkte också dra nån superluftkylning först, men är ju fan inte lika skoj speciellt om man har intresset för det. slänga på luftisen för att inse att det kan vara så mycket bättre ändå

cpublocken är såpass lika numera, så man kan så gott som gå på hur dom ser ut ...gradskillnaderna är i felmarginalen mer eller mindre på 1-3c mellan alla nya block.

Har slängt ihop allting nu tror jag och landar på drygt 3 lakan. har blivit lite billigare än förr dock inte så enormt.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk

Härligt! Jo men de är ju de. Sist ja hörde ett grafikkort var med originalkylare som lät skördetröska times 10 på ett 9800XT agp år 2003 (vatten @2003-2004).

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Har nu slängt ihop och har haft en stund att trimma till allting.

Har nog fått ett rätt bra exemplar av cpu utifrån resultat jag läst mig till.

Landar rätt lätt på 4.8ghz på 1.28v , kört Intel Extreme testet några gånger i rad och kallar det stabilt nog för mig så länge ingenting krashar vilket det inte har gjort. Maxar 70c under testen.

Setup består av:

4790k
G.skill 2400mz CL10 på 1T
Maximus Hero VII
R9 270X

Loop består av:
Alphacool Nexxos ST30 FC360
Swiftech Apogee HD Black
EK DDC-2 18w pump med EK direkt monterad 140 res.

Ingen graffekylning för tillfället, väntar på 870 istället och klämmer på det då

Dock har jag ett gammalt (men bra) nätagg från Thermaltake på 850w
8pin sladden var FÖR KORT! för att kunna gå bakom lådan, stör mig som fan så ser ut som skit inuti
önödigt många anslutningar på kablarna, vet inte vad dom tänkte på med detta agg haha, nåja.

jävligt nöjd för tillfället med allting för tillfället:)

Måste dock hålla med om att dom högvarviga SP fläktarna låter som FAN på max haha, men kör dom på 1200 och sätter dom på 1600 ungefär när det når över 50c. lugnt i min bok då

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -