Vad är det viktigaste när det gäller Nas?

Permalänk
Medlem

Vad är det viktigaste när det gäller Nas?

Vad är viktigaste att tänka på när det gäller köp av Nas enligt er?

Nu är jag på jakt efter en ny Nas så därför undrar jag vad är viktigast enligt er?

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem

Beror helt och håller på vad du ska använda den till. Backup? Streaming? Endast fillagring? Prydnad?

För min del är det viktigt att man köper av en bra och etablerad tillverkare. T.ex Synology.
Stabilitet och stöd för iSCSI är några av mina krav. Minst fyra diskplatser och stöd för minst 3TB-diskar.
Gott om minne och CPU så inget flaskhalsar när man streamar från den eller kör backup till den.

Permalänk
Inaktiv

Själv föredrar jag att bygga själv. Färdiga NASar är mest för folk med väldigt låga krav. Ingen av de stödjer ZFS eller mer än några diskar. För att inte tala om kryptering eller snabba anslutningar (flera gigabit ethernet eller liknande).

Men till slut beror det mest på vad du har för krav och budget. Själv skulle jag undvika synology då de gillar att ha egna sätt att hantera data på disken så om skiten prickar fläkten kan det bli otrevligare än annars (spelar dock ingen roll om du har ordentlig backup för då återställer du bara från backup och skiter i underliggande detaljer).

Permalänk
Medlem

Ok bra börja

Jag är ute efter backup och lagring så klart. Vad har ni med att kontra med?

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon127948:

Själv föredrar jag att bygga själv. Färdiga NASar är mest för folk med väldigt låga krav. Ingen av de stödjer ZFS eller mer än några diskar. För att inte tala om kryptering eller snabba anslutningar (flera gigabit ethernet eller liknande).

Men till slut beror det mest på vad du har för krav och budget. Själv skulle jag undvika synology då de gillar att ha egna sätt att hantera data på disken så om skiten prickar fläkten kan det bli otrevligare än annars (spelar dock ingen roll om du har ordentlig backup för då återställer du bara från backup och skiter i underliggande detaljer).

Prestandan har blivit bättre nu när utvecklingen av ARM tagit fart men de är fortfarande inte i närheten av ett egenbygge. Däremot missar du ett par relevanta fördelar med en färdigbyggd NAS. Det är halvt omöjligt att bygga en egen i samma kompakta formfaktor. En färdig är också i princip plug and play vilket man inte kan säga om ett hemmabygge. Jag behövde bara peta in hårddiskarna och välja RAID5 ur en meny så var det färdigt sen. De är extremt lättarbetade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

Det viktigaste för en NAS?
Utöver själva lagringsmetoden gissar jag.

Mitt bidrag till den frågan: Vilka protokoll som stöds.

För Windows-nätverk, vill man ha SMB och/eller CIFS stöd.
För *nix -kompatibla system, är NFS som gäller.
FTP är ett givet val, men inget måste. För de gamla rävarna som föredrar att ladda upp och ner sina filer istället för att komma åt filerna direkt.

Stöd för att strömma media?
Frågan är: behövs mediaströmning om de andra ovan nämnda protokollen stöds?
Beror på vart man vill strömma media. Till vanliga datorer är det mycket bättre med SMB/CIFS/NFS, och komma åt mediafilerna på det klassiska sättet.
Men till speciella mediacenters och liknande, är det en annan femma. Ta reda på vilka protokoll som stöds av mediacentret ifråga, och jämför det med vad som NASen ifråga stödjer.

uPNP är en vettig funktion, som gör att utrustning i nätverket som drar nytta av NAS, kan hitta NASen ifråga och konfigurera sig automagiskt.

När det kommer till hårdvaran, så brukar jag gå på tre nyckelpunkter när jag bygger en NAS: (Ja, jag föredrar att själv bygga den, eftersom de färdiga modellerna i regel är extremt begränsade )

  1. Linux-kompatibilitet.

  2. Gigabit-nätverk.

  3. Strömsnål.

Till mjukvaran/operativsystemet, föredrar jag att konfigurera min egen Linux-installation för ändamålet (Gentoo eller Arch). Det ger NASen en extrem flexibilitet, och det gör den mer lik en fullfjädrad server, än en NAS.
Men är man inte alltför Linux-kunnig. så kan man installera operativsystemet "FreeNAS", och få en hel drös funktioner rakt av, och oftast mer än vad de flesta färdiga NASarna någonsin kan ge.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

viktigast är att ha ett vettigt ställe att placera den.

har man det är det sen bäst att bygga en egen då det blir både billigare (i längden iaf) och bättre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint