Laptop som påminner om Macbook, budget ~10k

Permalänk
Medlem

Laptop som påminner om Macbook, budget ~10k

Hej!

Min flickvän skall köpa ny dator och gillar Macbooks design, robust aluminiumchassi etc.

Kan någon rekommendera laptops som påminner om dessa?
Det vill säga med en stilren design.

Prestandan är inte särskilt viktig, dator för film, surf, musik och skolarbeten.
Budget runt 10k hade vi tänkt oss.

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Hej!

Min flickvän skall köpa ny dator och gillar Macbooks design, robust aluminiumchassi etc.

Kan någon rekommendera laptops som påminner om dessa?
Det vill säga med en stilren design.

Prestandan är inte särskilt viktig, dator för film, surf, musik och skolarbeten.
Budget runt 10k hade vi tänkt oss.

Tack på förhand för hjälpen!

Varför inte bara köpa en macbook då?

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 är i den stilen.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Hade kört på en zenbook http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskarm/13a3tum/as... eller http://www.dustinhome.se/product/5010796943/asus-zenbook-ux32... Men håller även med tidigare inlägg, Macbook Air är en jävla bra och hyfsat prisvärd laptop så om man inte behöver köra windows av någon anledning så hade jag nog kollat på en om ni nu har en budget på 10k.

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Varför inte bara köpa en macbook då?

Kanske för att hanns tjej inte gillar OSx?

man betalar ju en del för att där finns OSX på datorn när man köper den.

Men förstår hur du tänker, hade själv skaffat en MBA istället! men jag gillar visserligen *nix mer än windows

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Kanske för att hanns tjej inte gillar OSx?

man betalar ju en del för att där finns OSX på datorn när man köper den.

Men förstår hur du tänker, hade själv skaffat en MBA istället! men jag gillar visserligen *nix mer än windows

och Windows går inte att installera på en Mac ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

och Windows går inte att installera på en Mac ?

Klart det gör? Men varför köpa en mac för att sedan köpa Windows utöver vad det redan kostar att få OSX för sedan gå igenom allt meck och installera windows

när man bara kan köpa en windows dator från början och spara en massa tid och pengar?

Det är ju som att köpa en 945GL 115hk för att köpa en lös turbo motor och trycka i, när det är enklare och billigare att bara köpa rätt från början

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Klart det gör? Men varför köpa en mac för att sedan köpa Windows utöver vad det redan kostar att få OSX för sedan gå igenom allt meck och installera windows

när man bara kan köpa en windows dator från början och spara en massa tid och pengar?

Det är ju som att köpa en 945GL 115hk för att köpa en lös turbo motor och trycka i, när det är enklare och billigare att bara köpa rätt från början

dual boot ? så svårt är det ju inte att installera Windows
bättre laddkontakt, inget som kan brytas av.
rätt från början ? hur då köper man en Mac så finns det inga lösa trådar, hårdvaran funkar från start, inga trackpads som inte funkar, tgntbord som flexar osv.

du får ju knappast mindre problem med en Asus HP eller Acer ?
inga ventilationshål under datorn = ingen risk att du täpper till fläktarna om du sitter med den i knät.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

bättre laddkontakt, inget som kan brytas av.

Har på alla år som datortekniker inte stött på någon som brutit av sin kontakt till sin bärbara dator.
Däremot har jag fått skaffa flertalet nya laddare till macbook eftersom dessa går av vid mag-safe kontakten.
Dessutom är dessa svindyra (om man vill köpa orginal dvs)

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

dual boot ? så svårt är det ju inte att installera Windows
bättre laddkontakt, inget som kan brytas av.
rätt från början ? hur då köper man en Mac så finns det inga lösa trådar, hårdvaran funkar från start, inga trackpads som inte funkar, tgntbord som flexar osv.

du får ju knappast mindre problem med en Asus HP eller Acer ?
inga ventilationshål under datorn = ingen risk att du täpper till fläktarna om du sitter med den i knät.

Precis att det inte finns något ventilations hål, vet du hur varm en MBA blir bara av kolla youtube videos? jag har en dom blir rätt varma

att spela kommer inte på frågan då dom fryser och du får stänga av datorn och låta den vänta. jag fick sitta nu i vintras utomhus och det var precis den inte frös, visserligen så brände man nästan fingrarna men det funka!

Min ultrabook jag hade innan när jag studera hade inget av dom problemen, trackpaden funkade visserligen inte direkt med linux men efter ett kommando i terminalen var det fixat!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Precis att det inte finns något ventilations hål, vet du hur varm en MBA blir bara av kolla youtube videos? jag har en dom blir rätt varma

att spela kommer inte på frågan då dom fryser och du får stänga av datorn och låta den vänta. jag fick sitta nu i vintras utomhus och det var precis den inte frös, visserligen så brände man nästan fingrarna men det funka!

Min ultrabook jag hade innan när jag studera hade inget av dom problemen, trackpaden funkade visserligen inte direkt med linux men efter ett kommando i terminalen var det fixat!

välj inte MBA då ? finns ju MacBook Pro kostar ju runt 10k alla dar i veckan att ja väljer en Mac istället för en asus / acer
spela är ju inte tanken för TS så värst varm lär den ju inte bli.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

välj inte MBA då ? finns ju MacBook Pro kostar ju runt 10k alla dar i veckan att ja väljer en Mac istället för en asus / acer
spela är ju inte tanken för TS så värst varm lär den ju inte bli.

Nej men jag har en MBA, dom blir riktgit varma även om man inte spelar och bara sitter och surfar!

MBP kostar runt 12 senast jag kolla och det är väll inte i klass med TS prisklass? Speciellt inte när det finns solida Laptopar från bl.a Asus där allt redan är klart från början för att hanns tjej skall kunna nyttja den direkt ur kartongen?

istället för att köpa en dyrare MBP, köpa en windows licens och sedan sätta sig ner och installera den. det är inte jobbigt att göra det bara drygt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av WarWolf.667:

Har på alla år som datortekniker inte stött på någon som brutit av sin kontakt till sin bärbara dator.
Däremot har jag fått skaffa flertalet nya laddare till macbook eftersom dessa går av vid mag-safe kontakten.
Dessutom är dessa svindyra (om man vill köpa orginal dvs)

jobbar också med datorer, när ja jobba inne i stan var det väl 10-20 i veckan som vi fick byta kontakt på, vad höll du på med ?
fast det är ju sladden som pajar om man inte är försiktig, mer en form av SBS problem
hur dyra ? går ju få tag på för 2-300kr ex moms.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Nej men jag har en MBA, dom blir riktgit varma även om man inte spelar och bara sitter och surfar!

MBP kostar runt 12 senast jag kolla och det är väll inte i klass med TS prisklass? Speciellt inte när det finns solida Laptopar från bl.a Asus där allt redan är klart från början för att hanns tjej skall kunna nyttja den direkt ur kartongen?

istället för att köpa en dyrare MBP, köpa en windows licens och sedan sätta sig ner och installera den. det är inte jobbigt att göra det bara drygt

hellre göra nånting drygt som håller, men tar 1timma än sitta med en bärbar med win8 för 10k.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Varför inte bara köpa en macbook då?

Har inte kikat igenom spec. men har alltid inbillat mig att allt Apple gör är ganska lite "bang-for-the-buck" och det gillar jag inte.

Permalänk
Medlem

Lutar åt Asus Zenbook, den verkar nice.

Vilken av modellerna skulle ni rekommendera och varifrån skulle ni rekommendera att köpa den (i lager)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Har inte kikat igenom spec. men har alltid inbillat mig att allt Apple gör är ganska lite "bang-for-the-buck" och det gillar jag inte.

Hittade detta i fynd-tråden..

Skrivet av glemmy:

koden MGX33FB sänker priset till 9990:- på Macbook Pro Retina 13,3"
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |