AMD Radeon R9 285 "Tonga Pro" från Sapphire, XFX och HIS på bild

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 285 "Tonga Pro" från Sapphire, XFX och HIS på bild

Inom de närmsta veckorna släpper AMD grafikprocessorn Tonga för den övre mellanklassen och ersätter den åldrande Tahiti. Nu hittar flera grafikkort från partnertillverkare ut på nätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir väl ganska identisk prestanda som 7970 då bortsett från eventuellt i bandbreddskrävande spel där det blir en liten skillnad. Frågan är ifall de har gjort effektiviseringar i själva GCN-arkitekturen eller minneskontrollern sedan dess. Det borde de nästan för att berättiga namnet. Ska bli intressant iaf.

Permalänk

Konstigt att dem har gått ner från 3GB på 280 till 2GB på 285

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Skrivet av ianmoon123:

Konstigt att dem har gått ner från 3GB på 280 till 2GB på 285

Drar ner på både tillverkningskostnaden och strömförbrukningen, sen hur det kommer fungera återstår att se..

Själv tycker jag mest 285 är ett sjukt förvirrande namn då 295 används till deras dubbel gpu kort.

Permalänk
Medlem

AMDs namnschema är så jäkla uselt. Tur man är insatt så man ändå fattar vad man köper.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av #enbom:

AMDs namnschema är så jäkla uselt. Tur man är insatt så man ändå fattar vad man köper.

Tycker du? Jag tycker det faktiskt är bättre nu.

Skoj med nya kort!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ianmoon123:

Konstigt att dem har gått ner från 3GB på 280 till 2GB på 285

Beror väl på slutprestandan eller? Det finns ju GT 630 med 4GB, dubbelt upp mot vad GTX 690 har per GPU. Att då 285 kommer i smaker om 2 och 4GB mot tidigare 3GB är väl inte fel?

Skrivet av lanbonden:

Drar ner på både tillverkningskostnaden och strömförbrukningen, sen hur det kommer fungera återstår att se..

Själv tycker jag mest 285 är ett sjukt förvirrande namn då 295 används till deras dubbel gpu kort.

Fast nVidia gjorde precis samma sak med 200-serien. Vad har man för ledtråd att GTX 690 är dubbel-GPU när inte GTX 680 är det förövrigt?
EDIT: Och som Zotamedu säger, AMD har ju till skillnad från nVidia vett nog att lägga till X2 i namnet. 295X2 är ju två stycken GPU:er som ligger precis över 290 i prestanda stycket.

Skrivet av #enbom:

AMDs namnschema är så jäkla uselt. Tur man är insatt så man ändå fattar vad man köper.

Utveckla. Hur skulle de kunna göra det bättre?

Permalänk
Medlem

Inte mycket info här, men det är ju positivt att det finns kort att fota.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Blir väl ganska identisk prestanda som 7970 då bortsett från eventuellt i bandbreddskrävande spel där det blir en liten skillnad. Frågan är ifall de har gjort effektiviseringar i själva GCN-arkitekturen eller minneskontrollern sedan dess. Det borde de nästan för att berättiga namnet. Ska bli intressant iaf.

Om minnesfrekvensen stämmer så har de trimmat in minneskontrollern ordentligt. Att köra på 7 GHz stabilt är duktigt gjort. Nvidia var ju inte nådigt stolta över sin minneskontroller i Kepler när de kom upp i de frekvenserna. Det är för övrigt rätt nära vad man kan väntas klämma ut ur befintliga minneskretsar. Det går inte att klocka dem mycket högre än så.

Skrivet av lanbonden:

Drar ner på både tillverkningskostnaden och strömförbrukningen, sen hur det kommer fungera återstår att se..

Själv tycker jag mest 285 är ett sjukt förvirrande namn då 295 används till deras dubbel gpu kort.

Det hette ju 295X2 och det är det enda kortet som heter just X2 till skillnad från alla andra kort i serien som heter X. Om man inte använder hela namnet är det inte så konstigt att du blir förvirrad. De har redan 235, 235X och 265.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Enligt NH så verkar 285 hamna mellan 270 och 280 i prestanda. Lagom förvirrande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Enligt NH så verkar 285 hamna mellan 270 och 280 i prestanda. Lagom förvirrande...

Ja det är lustigt hur både AMD och nvidia väljer att designa sina kort nu. AMD "byter ner sig " och nvidia stannar på samma bus som förut.

Ska bli intressant å se vad dom kommer kunna utnyttja effektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Men vad nu XFX , vad hände med porrkylaren som 280/290 hade??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Enligt NH så verkar 285 hamna mellan 270 och 280 i prestanda. Lagom förvirrande...

Ja eller så är det så att NH bara gissar? 285X ska ha samma antal beräkningsenheter som 280X, fast 285X ska ha högre frekvenser. Samtidigt så ska 285X ha nyare version av GCN. Med tanke på den begränsade vinsten man får med ökad bandbredd så är det mycket möjligt att detta tillsammans med snabbare minnen väger upp den smalare minnesbussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Enligt NH så verkar 285 hamna mellan 270 och 280 i prestanda. Lagom förvirrande...

från NH:

Citat:

Radeon R9 285 sägs bli något av en kombination mellan R9 270X och R9 280 där man satsar på samma energisnålhet som i 270X med 280-liknande prestanda.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

Sägs av vem?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tycker du? Jag tycker det faktiskt är bättre nu.

Skoj med nya kort!

Skrivet av Aleshi:

Utveckla. Hur skulle de kunna göra det bättre?

Tex 2:an i 280 ska ju betyda andra generationen GCN men dessa har ju inte varit 2:a generationen GCN så de borde hetat 180 och 180X i mitt tycke.
285 är ny gpu medans 295(X2) inte är det, varför inte kalla det kortet för 290X2 bara?

Jag vet att de rebrandar för att få sålt sina gamla GPUs de har på hyllan men känns inte som att det är någon större skillnad från det gamla namnschemat de använde.
Det som de ändrat är ju att de har lagt till vilken generation arkitektur de använder, vilket de inte ens följer så...

R5, R7 och R9 säger ju ingenting om korten? Man ser ju redan vilken prestanda man får på de sista 3 siffrorna: 290>280>270.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Entusiast
Skrivet av #enbom:

Tex 2:an i 280 ska ju betyda andra generationen GCN men dessa har ju inte varit 2:a generationen GCN så de borde hetat 180 och 180X i mitt tycke.
285 är ny gpu medans 295(X2) inte är det.

Jag vet att de rebrandar för att få sålt sina gamla GPUs de har på hyllan men känns inte som att det är någon större skillnad från det gamla namnschemat de använde.
Det som de ändrat är ju att de har lagt till vilken generation arkitektur de använder, vilket de inte ens följer så...

Första siffran har aldrig någonsin indikerat GPU-arkitektur i hela serien. Varken Nvidia eller AMD/Ati har lyckats med det även om det funnits någon sorts mål med det. Varför AMD valde att hoppa över 100 är ett mysterium.

Anledningen till att de bytte var för att de fick slut på siffror plus att de ville markera övergången från VLIW till GCN som var en i grunden helt ny arkitektur. Att gå upp på 10000 blir rätt osmidigt. 10970, 10950 och 10870 blir ju bara bökigt. Så de valde att använda exakt samma namnschema som Nvidia kört ett antal år som de bytte till när de nådde 9000.

Det finns för och nackdelar med den här typen av namnscheman. Nackdelen är att namnet inte direkt avslöjar arkitektur och sånt men för att vara helt ärlig är det ointressant för den stora massan. Fördelen är att det tydligt syns hur korten stor mellan varandra internt. Det är uppenbart att 290 är snabbare än 280 som är snabbare än 270 och så vidare. Hade de inte kört det hade vi suttit på 7970, 190 och nu 285X. Vilket är snabbast? För den stora massan är det mycket viktigare att det är enkelt att se hur korten är internt i en serie än att de vet exakt vilken GPU det är i för den stora massan har exakt noll nytta av att veta det. Namn som GK104 och GM107 betyder ingenting. Men man kan direkt se att GTX 770 är snabbare än GTX 750 Ti. De som sen är intresserade kan efter en enkel googling kolla exakt vad som sitter i ett R9 290X och ett 280X om man vill. Så länge det inte är Nvidia för då räcker det inte med att veta namnet för det kan vara helt olika GPUer från olika generationer under samma namn.

Så tanken med namnschemat är inte att förvirra entusiaster utan att göra det enkelt för den stora massan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Tex 2:an i 280 ska ju betyda andra generationen GCN men dessa har ju inte varit 2:a generationen GCN så de borde hetat 180 och 180X i mitt tycke.
285 är ny gpu medans 295(X2) inte är det, varför inte kalla det kortet för 290X2 bara?

Jag vet att de rebrandar för att få sålt sina gamla GPUs de har på hyllan men känns inte som att det är någon större skillnad från det gamla namnschemat de använde.
Det som de ändrat är ju att de har lagt till vilken generation arkitektur de använder, vilket de inte ens följer så...

R5, R7 och R9 säger ju ingenting om korten? Man ser ju redan vilken prestanda man får på de sista 3 siffrorna: 290>280>270.

Tror det är tur att du inte jobbar på att namnsätta AMDs kort. Det skulle bli jobbigt trångt med alla WLIV5-kort från 2000-serien fram till och med mitten av 6000 serien intryckta i samma serie, och det skulle bli ännu knepigare att dela upp 6000-serien i VLIW4 och VLIW5 -serier. Inse att det inte är möjligt att ha namnschema efter arkitektur. Det skulle bli väldigt rörigt. Man har istället efter produktgeneration, senaste generationen är 200-serien, en del produkter har kärnor som redan använts förut i de fall då dessa kärnor fortfarande hänger med tekniskt för sitt segment, och en del produkter har nyutvecklade kärnor.

R5, R7 och R9 riktar sig snarare till lite mindre insatta, en säljare kan snabbt förklara att R5 är instegsmodeller utan nämnvärd prestanda, R7 är mainstream som passar de flestas spelbehov och R9 är för entusiaster. EXAKT som nVidia gör med GT och GTX. Bortsett från att nVidia urvattnar GTX-namnet lite väl mycket och rör ihop allt med generationslösa Titan-kort. Men det är bara AMD som får kritik för detta i tråd efter tråd?

Det känns som uppenbart att du inte skulle kunna ens tänka ut ett fungerande namnschema i grova drag, hur kan du säga att AMDs är dåligt? Är de sämre än nVidia tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Sägs av vem?

stycket jag citerade till var mellan xfx r9 285 och his r9 285 i nh:s artikel, artikeln var skriven av Anton Karmehed.

Både Nh och sweclockers har videocardz som källa.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror det är tur att du inte jobbar på att namnsätta AMDs kort. Det skulle bli jobbigt trångt med alla WLIV5-kort från 2000-serien fram till och med mitten av 6000 serien intryckta i samma serie, och det skulle bli ännu knepigare att dela upp 6000-serien i VLIW4 och VLIW5 -serier. Inse att det inte är möjligt att ha namnschema efter arkitektur. Det skulle bli väldigt rörigt. Man har istället efter produktgeneration, senaste generationen är 200-serien, en del produkter har kärnor som redan använts förut i de fall då dessa kärnor fortfarande hänger med tekniskt för sitt segment, och en del produkter har nyutvecklade kärnor.

R5, R7 och R9 riktar sig snarare till lite mindre insatta, en säljare kan snabbt förklara att R5 är instegsmodeller utan nämnvärd prestanda, R7 är mainstream som passar de flestas spelbehov och R9 är för entusiaster. EXAKT som nVidia gör med GT och GTX. Bortsett från att nVidia urvattnar GTX-namnet lite väl mycket och rör ihop allt med generationslösa Titan-kort. Men det är bara AMD som får kritik för detta i tråd efter tråd?

Det känns som uppenbart att du inte skulle kunna ens tänka ut ett fungerande namnschema i grova drag, hur kan du säga att AMDs är dåligt? Är de sämre än nVidia tycker du?

Amd kommer dock att göra ett misstag i sin namngivning om de släpper R9 295x.

om de släpper R9 295x som har gpu:n Hawaii XTX kommer inte detta leda till att R9 295X2 misstags för att har 2x Hawaii XTX gpu:r, när det har 2x Hawaii XT

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

Amd kommer dock att göra ett misstag i sin namngivning om de släpper R9 295x.

om de släpper R9 295x som har gpu:n Hawaii XTX kommer inte detta leda till att R9 295X2 misstags för att har 2x Hawaii XTX gpu:r, när det har 2x Hawaii XT

Skillnaden mellan Hawaii XT och Hawaii XTX är i princip ingen alls. Precis som med Tahiti PRO, Tahiti XT och Tahiti XT2. Det är samma kretsar, skillnaden ligger i hur mogen tillverkningen är. Små revisioner görs löpande för att förbättra yield. 295X kommer helt enkelt vara en helt vanligt 290X fast med lite högre klockfrekvenser tack vare mognare tillverkning. Som med Tahiti XT och Tahiti XT2, alltså 7970 och 7970GHz. Minns du hur man bara kunde uppgradera 7970 till 7970GHz med en enkel biosuppdatering?
X2-kort har ofta lite lägre frekvens än singelkort. Så 295X2 och 295X passar perfekt. 295X2 har ju trots allt högre frekvenser än 290X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Första siffran har aldrig någonsin indikerat GPU-arkitektur i hela serien. Varken Nvidia eller AMD/Ati har lyckats med det även om det funnits någon sorts mål med det. Varför AMD valde att hoppa över 100 är ett mysterium.

Anledningen till att de bytte var för att de fick slut på siffror plus att de ville markera övergången från VLIW till GCN som var en i grunden helt ny arkitektur. Att gå upp på 10000 blir rätt osmidigt. 10970, 10950 och 10870 blir ju bara bökigt. Så de valde att använda exakt samma namnschema som Nvidia kört ett antal år som de bytte till när de nådde 9000.

Det finns för och nackdelar med den här typen av namnscheman. Nackdelen är att namnet inte direkt avslöjar arkitektur och sånt men för att vara helt ärlig är det ointressant för den stora massan. Fördelen är att det tydligt syns hur korten stor mellan varandra internt. Det är uppenbart att 290 är snabbare än 280 som är snabbare än 270 och så vidare. Hade de inte kört det hade vi suttit på 7970, 190 och nu 285X. Vilket är snabbast? För den stora massan är det mycket viktigare att det är enkelt att se hur korten är internt i en serie än att de vet exakt vilken GPU det är i för den stora massan har exakt noll nytta av att veta det. Namn som GK104 och GM107 betyder ingenting. Men man kan direkt se att GTX 770 är snabbare än GTX 750 Ti. De som sen är intresserade kan efter en enkel googling kolla exakt vad som sitter i ett R9 290X och ett 280X om man vill. Så länge det inte är Nvidia för då räcker det inte med att veta namnet för det kan vara helt olika GPUer från olika generationer under samma namn.

Så tanken med namnschemat är inte att förvirra entusiaster utan att göra det enkelt för den stora massan.

Skrivet av Aleshi:

Tror det är tur att du inte jobbar på att namnsätta AMDs kort. Det skulle bli jobbigt trångt med alla WLIV5-kort från 2000-serien fram till och med mitten av 6000 serien intryckta i samma serie, och det skulle bli ännu knepigare att dela upp 6000-serien i VLIW4 och VLIW5 -serier. Inse att det inte är möjligt att ha namnschema efter arkitektur. Det skulle bli väldigt rörigt. Man har istället efter produktgeneration, senaste generationen är 200-serien, en del produkter har kärnor som redan använts förut i de fall då dessa kärnor fortfarande hänger med tekniskt för sitt segment, och en del produkter har nyutvecklade kärnor.

R5, R7 och R9 riktar sig snarare till lite mindre insatta, en säljare kan snabbt förklara att R5 är instegsmodeller utan nämnvärd prestanda, R7 är mainstream som passar de flestas spelbehov och R9 är för entusiaster. EXAKT som nVidia gör med GT och GTX. Bortsett från att nVidia urvattnar GTX-namnet lite väl mycket och rör ihop allt med generationslösa Titan-kort. Men det är bara AMD som får kritik för detta i tråd efter tråd?

Det känns som uppenbart att du inte skulle kunna ens tänka ut ett fungerande namnschema i grova drag, hur kan du säga att AMDs är dåligt? Är de sämre än nVidia tycker du?

Säger inte att nVidia är bättre än AMD. Jag har inte ens funderat på ett bättre namnschema, det är inte mitt jobb. Jag gillar det helt enkelt inte. Måste jag kunna komma på något bättre bara för att jag inte gillar det?

Jag trodde då att första siffran antydde vilken generationen GCN det är...

"Därefter följer en tresiffrig beteckning. Den första siffran talar om vilken generation grafikkortet tillhör, i detta fall den andra generationens Graphics Core Next. Resterande siffror anger prestandasegmenteringen inom klassen, där högre är bättre." - SweC

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

stycket jag citerade till var mellan xfx r9 285 och his r9 285 i nh:s artikel, artikeln var skriven av Anton Karmehed.

Både Nh och sweclockers har videocardz som källa.

Då citerar jag videocardz!

Citat:

Bear in mind, specifications remain unconfirmed.

Så innan AMD bekräftat specifikationerna, så spekulerar vi bara?

Visst dom gör säkert en kvalificerad gissning & AMD har gjort misstag med namnsättning innan där den senaste var FX-8300...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av #enbom:

Säger inte att nVidia är bättre än AMD. Jag har inte ens funderat på ett bättre namnschema, det är inte mitt jobb. Jag gillar det helt enkelt inte. Måste jag kunna komma på något bättre bara för att jag inte gillar det?

Jag trodde då att första siffran antydde vilken generationen GCN det är...

"Därefter följer en tresiffrig beteckning. Den första siffran talar om vilken generation grafikkortet tillhör, i detta fall den andra generationens Graphics Core Next. Resterande siffror anger prestandasegmenteringen inom klassen, där högre är bättre." - SweC

AMD har inte skrivit något om att det är vilken generation GCN det är. AMD har inte ens officiellt någon egen indelning av generationer GCN. Allt är än så länge bara GCN trots att det är vissa variationer. Inofficiellt har de däremot fått namnen GCN 1.0 och GCN 1.1. Intressant nog verkar alla engelskspråkiga sidor ha tolkat "generation" som produktgeneration och inte arkitekturgeneration så resten av världen verkar inte lika förvirrade. AMD kör exakt* samma namnschema som Nvidia. Varken mer eller mindre. Jag kan inte hitta ett enda ställe där AMD själva säger att det är generationen på arkitekturen som menas med siffran och även om det stämde så har de som sagt fortfarande bara officiellt släppt GCN och inget annat.

*Fast de har entydiga namn och ingen toppserie i form av Titan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det som gör nyheten mycket mer intressant är att enligt webbsidan som Sweclockers hänvisar till, så verkar det som att R9 285 kommer som miniITX- format.

Så mycket prestanda i ett så litet kort, hur vore det i ett stort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det som gör nyheten mycket mer intressant är att enligt webbsidan som Sweclockers hänvisar till, så verkar det som att R9 285 kommer som miniITX- format.

Så mycket prestanda i ett så litet kort, hur vore det i ett stort?

Det låter väldigt nice! Det finns nog sanning i det då MSI redan har ett r9 270X i formfaktorn miniITX. I alla fall, om priset är rätt och prestanda/Watt är bra så kan det tänkas att jag bygger mig en liten landator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

AMD har inte skrivit något om att det är vilken generation GCN det är. AMD har inte ens officiellt någon egen indelning av generationer GCN. Allt är än så länge bara GCN trots att det är vissa variationer. Inofficiellt har de däremot fått namnen GCN 1.0 och GCN 1.1. Intressant nog verkar alla engelskspråkiga sidor ha tolkat "generation" som produktgeneration och inte arkitekturgeneration så resten av världen verkar inte lika förvirrade. AMD kör exakt* samma namnschema som Nvidia. Varken mer eller mindre. Jag kan inte hitta ett enda ställe där AMD själva säger att det är generationen på arkitekturen som menas med siffran och även om det stämde så har de som sagt fortfarande bara officiellt släppt GCN och inget annat.

*Fast de har entydiga namn och ingen toppserie i form av Titan.

Jaså. Då ska jag tolka det som att SweC hade fel i den artikeln jag länkade till tidigare då?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Jaså. Då ska jag tolka det som att SweC hade fel i den artikeln jag länkade till tidigare då?

Japp. Eller åtminstone var otydliga. Det ÄR andra produktgenerationen med GCN, men det är inte andra arkitekturgenerationen av GCN i något av korten. Arkitekturgenerationer är helt fristående från produktgenerationer. Som när AMD körde 2000-6000 serierna med VLIW5, det hade inte gått att ha det i samma produktgeneration med en enda jätteserie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Då citerar jag videocardz!

Så innan AMD bekräftat specifikationerna, så spekulerar vi bara?

Japp.

Visa signatur

Citera för svar.