Internethastighet går från 10MB/s (80Mb/s) till runt 50KB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av haraldost:

Men, ADSL, kommer det bara vara "stabilare" eller också snabbare? För mitt mobila, när det väl funkar så funkar det okej och är stabilt "snabbt" (10-14 mb/s och 70 ping) och på dagen är det stabilt långsamt / dött. (50kb/s)

Detta är mitt resultat har ADSL 24 från bredbandsbolaget och bor inte på optimalt avstånd från telefonstation så det är väl minimum för ADSL 24 mbits jag sitter inte heller med kabel utan använder WIFI.

http://www.speedtest.net/my-result/3678731047

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Vilken fart du får beror på avståndet till stationen, och det har vi ingen som helst aning om. Jag har fått intrycket att Telia är ganska försiktiga med utlovad hastighet. För mig säger de Bredband 8. Andra operatörer säger (upp till) 24. Verkligheten för mig är 10 Mbit.
Om 70 är pingen mot bredbandskollen kommer den halveras. 38 för mig i mätningen jag gjorde alldeles nyss.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick nyligen VDSL med Telia i en liten norrländsk håla på ~800 invånare. 6,3 upp, 34 ned men klarar mer (abb bredband 30). Låg och stabil ping (14ms mot bredbandskollen just nu). Luftledning halva vägen, ca 1km totalt. Telia bryr sig uppenbart fortfarande om landsbygden. Jag blev t o m uppringd av dem och erbjuden VDSL, hade inte en aning om att de funderade på att bygga om här.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Vad är det för skillnad på ADSL och VDSL? Prisskillnad/Hastighetsskillnad etc.

Btw, tack så jättemycket för all hjälp! Fick min dag (mina dagar*) att bli mycket gladare!

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av haraldost:

Vad är det för skillnad på ADSL och VDSL? Prisskillnad/Hastighetsskillnad etc.

Btw, tack så jättemycket för all hjälp! Fick min dag (mina dagar*) att bli mycket gladare!

VDSL är en nyare och bättre teknik så länge man inte har för långt till telestationen och ger högre och stabilare hastigheter. Vanlig ADSL utan annex M (som telia dock använder) ger max runt 1Mb/s upp, med annex M upp till 3 Mb. VDSL kan ge över 10Mb upp. ADSL ger max 24Mb/s ner, VDSL 60. Runt 2km (kanske något mer) ligger nog brytgränsen där VDSL är bättre än ADSL.

Det som jag har heter Bredband 30 och är samma oavsett vilken teknik du använder. Kostar mig 439kr/mån inklusive IP-telefoni. Är ledningarna <750m kan man få bredband 60 som alltså kan ge upp till 60Mb ner. Telia bygger ut även på landsbygden till VDSL vilket är hedervärt eftersom de inte tar mer betalt för det, alltså samma pris.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det finns inte typ så man kan "prova" på något sätt? Bor i en by med cirka 6 hushåll, med en mil till Hedemora? Eller är "stationen" närmare/längre bort?

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av haraldost:

Det finns inte typ så man kan "prova" på något sätt? Bor i en by med cirka 6 hushåll, med en mil till Hedemora? Eller är "stationen" närmare/längre bort?

Om du går in på Telia's hemsidan så kan du där knappa in din adress och se vilka tjänster de kan erbjuda dig.
Blir du erbjuden bredband 60 så kommer du troligtvis ha under 1000m till stationen.

Jag har själv 500m till stationen och får ut 62Mbit efter att ha letat fram var ledningarna kommer in i huset och klippt dom där och kopplat in modemet direkt där istället för att koppla det bakom massa andra uttag och tunn kopparledning som man har i väggarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av haraldost:

Det finns inte typ så man kan "prova" på något sätt? Bor i en by med cirka 6 hushåll, med en mil till Hedemora? Eller är "stationen" närmare/längre bort?

Telia har en månads uppsägningstid på de flesta (alla?) abonnemang numera. Ring till dem så får du svar direkt om vad som är möjligt. 6 hushåll låter väldigt lite och är det 1 mil till närmaste telestation så är knappt ADSL ett alternativ heller, kommer att bli mycket låga hastigheter. Men som sagt, det är bara gissningar. Ring och kolla.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Telia har en månads uppsägningstid på de flesta (alla?) abonnemang numera. Ring till dem så får du svar direkt om vad som är möjligt. 6 hushåll låter väldigt lite och är det 1 mil till närmaste telestation så är knappt ADSL ett alternativ heller, kommer att bli mycket låga hastigheter. Men som sagt, det är bara gissningar. Ring och kolla.

1 mil till närmaste "stora" stad. Vart brukar telestationer finnas? Finns dem på karta?

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av haraldost:

1 mil till närmaste "stora" stad. Vart brukar telestationer finnas? Finns dem på karta?

De är inte utsatta på "allmänna kartor" och de kan finnas lite var som helst eftersom placeringen styrs av behov. Du har inte sett något oftast 4 kantigt hus utan fönster som inte är en transformatorstation ?

Om du inte kan fråga nån granne som kanske vet hur det är byggt så får du fråga Telia/Skanova, det går även att mäta kabellängden eftersom den kan vara längre än kortaste avståndet till stationen, man drar ju sällan kabeln rakt mot stationen utan samordnar den med andra kablage och kanske så följer man en väg eller nått annat geografiskt/fysiska hinder för att dragningen inte ska bli för dyr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De är inte utsatta på "allmänna kartor" och de kan finnas lite var som helst eftersom placeringen styrs av behov. Du har inte sett något oftast 4 kantigt hus utan fönster som inte är en transformatorstation ?

Om du inte kan fråga nån granne som kanske vet hur det är byggt så får du fråga Telia/Skanova, det går även att mäta kabellängden eftersom den kan vara längre än kortaste avståndet till stationen, man drar ju sällan kabeln rakt mot stationen utan samordnar den med andra kablage och kanske så följer man en väg eller nått annat geografiskt/fysiska hinder för att dragningen inte ska bli för dyr.

Verkar finnas många risker med ADSL.. Jag tycker det BORDE finnas någon sån station i närheten. Har en större "by" / "litet samhälle" 1km i öst och ett annat 1km i syd.. Det finns inte så man kan "prova på" eller något liknande?

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av haraldost:

Verkar finnas många risker med ADSL.. Jag tycker det BORDE finnas någon sån station i närheten. Har en större "by" / "litet samhälle" 1km i öst och ett annat 1km i syd.. Det finns inte så man kan "prova på" eller något liknande?

Vilka multipla risker är det du pratar om och hur kan en månad inte anses som "prova på"?

Ingen på forumet kan svara dig på var närmaste telestation finns och hur den är utbyggd, men du har ju redan fått tips om var du kan vända dig för en kontroll av vad som finns tillgängligt för just dig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vilka multipla risker är det du pratar om och hur kan en månad inte anses som "prova på"?

Ingen på forumet kan svara dig på var närmaste telestation finns och hur den är utbyggd, men du har ju redan fått tips om var du kan vända dig för en kontroll av vad som finns tillgängligt för just dig.

Fick inte fram min adress, och funktionen buggade bara ur när jag klickade på namnet på byn som fanns som ett alternativ. (Med hastighets-mätar-funktion-saken)

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av haraldost:

Fick inte fram min adress, och funktionen buggade bara ur när jag klickade på namnet på byn som fanns som ett alternativ. (Med hastighets-mätar-funktion-saken)

Du svarade inte på vilka flertal risker ADSL innebär (eller 1 månad/prova på), något jag är nyfiken på att höra, men först och främst, som jag skrev innan:

Skrivet av MultiMan:

Telia har en månads uppsägningstid på de flesta (alla?) abonnemang numera. Ring till dem så får du svar direkt om vad som är möjligt. 6 hushåll låter väldigt lite och är det 1 mil till närmaste telestation så är knappt ADSL ett alternativ heller, kommer att bli mycket låga hastigheter. Men som sagt, det är bara gissningar. Ring och kolla.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Telia erbjuder 3 mån kostnadsfritt vid nybeställning av fast bredband, en annan positiv detalj är att Telia ej har kvar bindningstid utan enbart 1 mån uppsägningstid vilket är grymt. Ingen anslutningsavgift för den delen nu när jag tänker efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomtelol:

Telia erbjuder 3 mån kostnadsfritt vid nybeställning av fast bredband, en annan positiv detalj är att Telia ej har kvar bindningstid utan enbart 1 mån uppsägningstid vilket är grymt. Ingen anslutningsavgift för den delen nu när jag tänker efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, om man inte vill ha telefoni så har de en anslutningsavgift. Deras prissättning är helt galen. Det är dyrare att köra hel ledning (bara ADSL) än att bara tacka ja till IP-telefonin (som bara kostar när man använder den) och sedan strunta i att använda telefonibiten. Tar man kombinationen med Telefoni blir det dels billigare per månad och dels slipper man anslutningsavgiften.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jo, om man inte vill ha telefoni så har de en anslutningsavgift. Deras prissättning är helt galen. Det är dyrare att köra hel ledning (bara ADSL) än att bara tacka ja till IP-telefonin (som bara kostar när man använder den) och sedan strunta i att använda telefonibiten. Tar man kombinationen med Telefoni blir det dels billigare per månad och dels slipper man anslutningsavgiften.

Detta beror på Skanova och inte Telia eller andra operatörer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomtelol:

Detta beror på Skanova och inte Telia eller andra operatörer

Men i och med att telefonin är IP-telefoni så borde de behöva betala till Skanova i alla fall. Telia ger dig helt enkelt IP-telefonin och hoppas att du ska använda den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag bor på landet, betalar Telia 349:- för bredband (VDSL får ut 20/2,5) och IP-telefoni. Telefonin kostar inget så länge du inte använder telefonen, vilket vi (jag och min sambo) inte gör, annars kostar det fast billigare än "vanlig" telefoni.