Permalänk
Medlem

Egen Byggd Fläkt - Röka Vid Datorn.

Hejsan.

Själv har jag tröttnat på att behöva gå från datorn när jag ska röka mig en cigg så kom på en lyssnade ide att bygga en fläkt med ett par 120mm chassi fläktar och en 12v ström adapter.

Bara kommit till Skissen än så länge så tänkte lägga upp skissen här för att se vad ni tycker om iden och se om någon kan ge mig några förbättrings idéer på mitt blivande bygge .:)

Har testat fläktarna just nu medan jag satt vid datorn och dom ger tillräckligt med tryck för att blåsa ut röken ur springan i fönstret. Bild på testet

Så någon som har ett bra material och vart man kan köpa detta material för själv chassit runt fläktarna?

Här är konstverket

Om inte den koden funkar så har ni denna länk:
http://i61.tinypic.com/2h6gevc.jpg

Visa signatur

[ Intel Core i5-4670 ] [ Nvidia Gefroce GTX 1080 ] [ Kingston HyperX 20GB ] [ Crucial MX100 256GB ] [ AOC 27" LED ] [Asus 27" LED]

Permalänk
99:e percentilen

Om du vill att fläktarna inte ska gå på maxvarv är det bara att använda en färdig LNA eller själv seriekoppla fläkten med en resistor.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Låter bra Var lagom pris på det också Är kanske annars inte så farligt för dom ska ju enbart snurra när jag röker, ska sätta in en on och off knapp också, Men blir att dra en sväng till bygg firma och hitta något bra material att använda så det blir både snyggt och praktiskt

Visa signatur

[ Intel Core i5-4670 ] [ Nvidia Gefroce GTX 1080 ] [ Kingston HyperX 20GB ] [ Crucial MX100 256GB ] [ AOC 27" LED ] [Asus 27" LED]

Permalänk
Medlem

Tänkte du ha konstruktionen ovanför dig på nåt vis? Som en fläktkupa som mynnar ut genom ett fönster?

Permalänk
Medlem

I övrigt är det långt ifrån en dum idé. Man skulle kunna göra något liknande fast med flertalet fläktfilter som damm fastnar i, så har man vips en luftrenare! Allt för att slippa dammsuga så ofta

Tagit bort citat och tramssvar
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslösa inlägg och tramssvar. Håll är till ämnet och hjälp TS med sin fråga.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bygg två små boxar eller köp färdiga om du hittar. Sätt en, två eller hur många fläktar du vill i varje box så det blir jämt luftflöde, kanske lite mer drag i fläktarna som suger luft.
Dra en ventilationsslang (det finns snyggare än dom i aluminium) mellan fläktboxarna.
Du kan fästa det externa nätagget på en av boxarna..

Så har du en portabel fläktanordning om du vill röka nån annanstans.

Edit: När du ska dra strömkabeln mellan fläktarna så dra den i ventilationsslangen så det inte hänger löst på utsidan.
Kattstrypare funkar ju iof annars

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Detta 120mm rör är väldigt böjbart, går antagligen även att klippa i med en lite kraftigare sax : http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20012101/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Tänkte du ha konstruktionen ovanför dig på nåt vis? Som en fläktkupa som mynnar ut genom ett fönster?

Tänkte det eller typ vid ciggen så strax bredvid mig

Han ej se några av dom inläggen som kom in men som ni vet så sitter man i en lägenhet och röker så blir det gött rökskaddad plus alla möbler blir dte också så därför jag fick iden

Vissa kallar mig lat men jag säger Bekväm

Tack för alla svar kommer komma med bild när allt är klart så får vi se hur det blir

Visa signatur

[ Intel Core i5-4670 ] [ Nvidia Gefroce GTX 1080 ] [ Kingston HyperX 20GB ] [ Crucial MX100 256GB ] [ AOC 27" LED ] [Asus 27" LED]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

I övrigt är det långt ifrån en dum idé. Man skulle kunna göra något liknande fast med flertalet fläktfilter som damm fastnar i, så har man vips en luftrenare! Allt för att slippa dammsuga så ofta

haha Får nog bli nästa projekt haha

Visa signatur

[ Intel Core i5-4670 ] [ Nvidia Gefroce GTX 1080 ] [ Kingston HyperX 20GB ] [ Crucial MX100 256GB ] [ AOC 27" LED ] [Asus 27" LED]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lindell90:

I övrigt är det långt ifrån en dum idé. Man skulle kunna göra något liknande fast med flertalet fläktfilter som damm fastnar i, så har man vips en luftrenare! Allt för att slippa dammsuga så ofta

Du menar en dator?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers