Permalänk
Avstängd

QPAD MK-80, prisvärt?

Hej! Köpte nyligen ett blackwidow 2013 men vart inte nöjd, tyckte vissa tangenter inte ens kändes som mx blå.
Men nu såg jag att webhallen säljer ut Qpad MK-80 för 799 kronor istället för original pris på ca 1100-1200 kronor.
Det är ju MX blue i dom, samt blå backlight som jag älskar, föredrar verkligen blå backlight före allt annat!
Men nu till min fråga. Jag gillar egentligen mest bruna brytare, men har svårt att hitta ett i vettigt prisklass som har en fin layout, och blå backlit.
Tror ni man vänjer sig vid de blåa brytarna liksom? Det är ju ett ruskigt fint tangentbord, bra kvalite till ett vettigt pris.
Vill bara ha lite delade åsikter nämligen, min beslutsångest är ganska grov xD

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Jag har älskat MK80 ända sen jag skaffade det. Har provat runt med olika tangentbord innan, t.ex. steelseries med svarta brytare, sedan röda brytare men det var inte mitt bord helt enkelt. Nu har jag MK80 med blåa brytare, känns jätteskönt att skriva på. Låter lite grann dock, men är man ensam så är det ju inga problem. Röda brytare är också riktigt fina på detta bord, tror det dock heter MK85. Men det är tystare iaf.

Kanonskönt att skriva på med blåa brytare, men gaming är det nog en vanesak tillslut.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Vad exakt är det du inte är nöjd med? Är det bara vissa av brytarna du inte är nöjd med så vet jag inte om det är ett nytt tangentbord du ska ha.

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Jag har älskat MK80 ända sen jag skaffade det. Har provat runt med olika tangentbord innan, t.ex. steelseries med svarta brytare, sedan röda brytare men det var inte mitt bord helt enkelt. Nu har jag MK80 med blåa brytare, känns jätteskönt att skriva på. Låter lite grann dock, men är man ensam så är det ju inga problem. Röda brytare är också riktigt fina på detta bord, tror det dock heter MK85. Men det är tystare iaf.

Kanonskönt att skriva på med blåa brytare, men gaming är det nog en vanesak tillslut.

Ah okej, för jag gillar bruna då dom är lite som röda fast ändå har en taktil feedback, ingen stor sådan, men ändå det lilla som gör att det ändå ger en feedback att tangenten har registrerats. Dock så funderar jag på MK80 eftersom jag älskar hur det ser ut, blå backlight osv. Vet dock inte hur stort fan jag kommer vara utav ljudet och känslan på blå brytare, och webhallen har ju inte heller gratis retur så det är ju antingen att köpa & behålla eller att strunta i det.

Skrivet av Kalliniho:

Vad exakt är det du inte är nöjd med? Är det bara vissa av brytarna du inte är nöjd med så vet jag inte om det är ett nytt tangentbord du ska ha.

Jag köpte blackwidow men jag tyckte inte det kändes okej bara, vissa tangenter så kunde man inte ens känna den taktila feedbacken.
Jag har ett A4Tech X7 tangentbord nu, och känner att det är dags att uppgradera sig till den mekaniska världen en gång för alla.
Är även youtuber så vet inte om det blir störigt i mina videor med blåa brytare, men det är ju så bra pris för MK80

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Du ändrar dig ofta iaf

" Dock så gillar jag nog mer grön backlight etc, + att backspace, spacebar och såna tangenter är mycket skönare på blackwidowet då det använder sig av en annan stabilizer som sagt."

Så du vet hur knapparna känns men ändå så är du inte nöjd nu, fast du provat det innan.

Om det gäller normala knappar så är det ingen skillnad mellan olika knappar, om det inte är extremt trasigt.

Och jo din beslutsångest är ganska grov då dina andra trådar blivit låsta eftersom du skapat en armada av dom

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det är nog tyvärr ingen som kan hjälpa dig så velig som du verkar vara med dina tangentbord. Du måste bestämma dig själv helt enkelt.

Såvitt jag vet avrådde de flesta dig för Razer men du hade typ bestämt dig.

Jag avråder dig även från Qpad då jag själv haft problem med 3 exemplar av deras tangentbord (MK-50, MK-80 och MK-85).

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Även jag kör Mk-80 dock satte jag O-ringar på alla tangenter så jag kan spela/surfa när frugan sover (datorn i sovrummet)
Älskar det tangentbordet och kommer köpa samma när detta havererar.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deeyay:

Det är nog tyvärr ingen som kan hjälpa dig så velig som du verkar vara med dina tangentbord. Du måste bestämma dig själv helt enkelt.

Såvitt jag vet avrådde de flesta dig för Razer men du hade typ bestämt dig.

Jag avråder dig även från Qpad då jag själv haft problem med 3 exemplar av deras tangentbord (MK-50, MK-80 och MK-85).

Jag skickade tillbaka Razert. Ångrar att jag inte lyssnade på er och istället gick efter det för jag tyckte det var snyggt och såg bra ut.
Men men, misstag gör man hela tiden här i livet
Vissa tangenter så kunde man inte ens känna klicket.....
Dock står det mellan QPAD MK-80 med Blå brytare, och Tesoro Durandal Ultimate G1NL med bruna brytare.
Tror nog blåa kan vara skönare om man nu vänjer sig, fast denna gången beställer jag ifrån Webhallen så jag icke kan ångra mig, då jag måste lära mig övervinna min beslutsångest som bara vuxit i min sjukdom. Eftersom Webhallens ångerrätt kostar typ 150kr bara för att skicka tillbaka, vilket är onödiga pengar

Skrivet av SSGS:

Även jag kör Mk-80 dock satte jag O-ringar på alla tangenter så jag kan spela/surfa när frugan sover (datorn i sovrummet)
Älskar det tangentbordet och kommer köpa samma när detta havererar.

Vart det ovant med blåa i början? Bara tänkte mest om det är som en vane sak precis som med allt annat man köper (headset, mus, etc).

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinneman2:

Jag skickade tillbaka Razert. Ångrar att jag inte lyssnade på er och istället gick efter det för jag tyckte det var snyggt och såg bra ut.
Men men, misstag gör man hela tiden här i livet
Vissa tangenter så kunde man inte ens känna klicket.....
Dock står det mellan QPAD MK-80 med Blå brytare, och Tesoro Durandal Ultimate G1NL med bruna brytare.
Tror nog blåa kan vara skönare om man nu vänjer sig, fast denna gången beställer jag ifrån Webhallen så jag icke kan ångra mig, då jag måste lära mig övervinna min beslutsångest som bara vuxit i min sjukdom. Eftersom Webhallens ångerrätt kostar typ 150kr bara för att skicka tillbaka, vilket är onödiga pengar

Vart det ovant med blåa i början? Bara tänkte mest om det är som en vane sak precis som med allt annat man köper (headset, mus, etc).

Nej det kan jag väll inte påstå. Frugan hatade ljudet från tangenterna i början men nu så är hon van;) Jävligt skönt att spela/skriva på är det också.
Sen tycker jag dock att det tar tid innan tangenterna bottnar men det löstes i samband med o-ringarna. Köper du ett sådan t-bord så kan du skicka mig din adress så skickar jag några o-ringar som du kan testa med.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Jag älskade mitt MK-80. Sålde det till polarn, vilket jag ångrar då jag för tlllfället sitter på ett t-bord med svarta. Inget som slår de blåa. Ända jag kan klaga på är att Qpads handledsstöd är förbannad ömtåligt och dålig kvalité. Men som tur så säljer dem de separat för en billig peng. Jag gillar bruna men de är ändå de blåa som känns bäst, även i spel. Röda brytare är de sämsta jag någonsin prövat (och ändå säger folk att de är bäst till spel) Mina tangentbord nu framöver kommer vara: Alps Blue Switches <3 och ett med gröna som jag ännu inte testat än. Men de låter bra för spel

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

sitter och skriver nu på ett MK-85, är sjukt nöjd med det
Älskar de röda brytarna! <3

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superst4r:

Jag älskade mitt MK-80. Sålde det till polarn, vilket jag ångrar då jag för tlllfället sitter på ett t-bord med svarta. Inget som slår de blåa. Ända jag kan klaga på är att Qpads handledsstöd är förbannad ömtåligt och dålig kvalité. Men som tur så säljer dem de separat för en billig peng. Jag gillar bruna men de är ändå de blåa som känns bäst, även i spel. Röda brytare är de sämsta jag någonsin prövat (och ändå säger folk att de är bäst till spel) Mina tangentbord nu framöver kommer vara: Alps Blue Switches <3 och ett med gröna som jag ännu inte testat än. Men de låter bra för spel

Ah, jag funderar starkt på Qpadet. Jag vet att jag egentligen föredrar bruna brytare typ, för lite mer tystnad. Men eftersom jag älskar blå backlight, Qpad har fått bra omdömen när det kommer kvalite, och att det är 799 kronor istället för ordinarie 1190 kronor så blir man fan sugen alltså.

Antar ju att man vänjer sig vid blå brytare också.

Men det jag är mest osäker på, är att eftersom jag är en YouTuber, samt använder min usb mikrofon vid skype samtal och så, att det kommer störa något oerhört? Har en Samson C03U mikrofon, dock har jag sett andra youtubers som har MX Blue och dom får aldrig klagomål.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinneman2:

Ah, jag funderar starkt på Qpadet. Jag vet att jag egentligen föredrar bruna brytare typ, för lite mer tystnad. Men eftersom jag älskar blå backlight, Qpad har fått bra omdömen när det kommer kvalite, och att det är 799 kronor istället för ordinarie 1190 kronor så blir man fan sugen alltså.

Antar ju att man vänjer sig vid blå brytare också.

Men det jag är mest osäker på, är att eftersom jag är en YouTuber, samt använder min usb mikrofon vid skype samtal och så, att det kommer störa något oerhört? Har en Samson C03U mikrofon, dock har jag sett andra youtubers som har MX Blue och dom får aldrig klagomål.

Det är blåa du har bestämt dig för? Vet annars en sjuk deal på ett tangentbord. Fast finns bara med svarta brytare. Samma layout som Qpad och samma blå belysning. Svarta är ju relativt tysta. Men har ju inte det goa klicket. Jag älskar ljudet från blåa och ALDRIG någon som kommenterat eller stört sig på de varken i min omgivning eller i Skype.

Vet inte vad det är för mikrofon men antar att den kommer med programvara? Till mitt ljudkort så finns det programvara en inställning som tar bort allt bakgrundsljud, enda som alltså hörs är när du pratar. Men innan jag hade det ljudkortet fick jag inga klagomål från andra. Finns något som heter landing pads som hjälper en hel del med ljudnivån. Köpte mina på MAXFPS.se. De är alltså mjuka o-ringar som dämpar nedslaget. Ljudnivån blir då som med bruna

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superst4r:

Det är blåa du har bestämt dig för? Vet annars en sjuk deal på ett tangentbord. Fast finns bara med svarta brytare. Fast de är ju dock relativt tysta

Asså, jag lutar ju mig åt QPAD MK-80 eftersom jag älskar blå backlight, och har hört mycket gott om att QPAD ska vara bra kvalite. Annars är jag mest för bruna brytare.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HaZe.eXe:

Det är blåa du har bestämt dig för? Vet annars en sjuk deal på ett tangentbord. Fast finns bara med svarta brytare. Fast de är ju dock relativt tysta

Vilket tänkte du på med Svarta brytare annars då?

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Jag sitter på MK-85. Det är riktigt skön känsla, bra bakgrundsbelysning och bra layout på tangenterna, men.. det buggar ur ibland och missar en bokstav här och var, kanske var 1000e bokstav, inte mycket, men ändå. Det blir ett par ord per dag som den missar att registrera :).

Om någon annan sitter på samma problem hör av er, annars är det nog mitt ex som är crap.