Permalänk

Surface pro 2 vs surface pro 3

Halloj

Har varit sugen på att investera i en surface ända sedan den första generationen lanserades och nu tror jag att det är dags att äntligen få det gjort. Valet står mellan pro 2 eller en pro 3.

På grund av att jag är en fattig student kan jag få en SP2a från microsofts hemsida för 6700:- inklusive type cover 2. Skulle jag istället bestämma mig för en SP3a så får jag punga ut 6800:- för själva datorn samt 1100:- för tangentbordet, och det är bara i3 modellen. Vill jag ha en i5a får jag lägga ut ungefär 2 laxar till.

Datorn kommer användas till surfande, filmkik, studier samt lätt spelande (hearthstone). Struntar i storleken på hårddisken då man man fixa det med microSD eller extern hårddisk.
Jag var mest inne på den tredje generationen med i3a men är lite smått orolig över hur den skulle prestera under belastning, hur stor är skillnaden mellan fjärde generationens i3a och i5a?

Fördelarna med en SP3 jämfört med SP2 är bland annat:
Bättre skärm (2160x1440 vs 1920x1080)
Lättare
Tunnare
Snäppet vassare batteri

TLDR; Är det värt att skaffa en SP3a istället för en SP2a? Vill jag ha samma processor i en SP3a kostar det 3000:- mer än en SP2a

Permalänk
Medlem

Är även jag intresserad utav detta.

Någon som har en Surface pro som kan meddela hur bra det går att skriva på en sådan? Är den att rekommendera för studier? Ska börja på väg och vattenbyggnad (civ.ing) 1 september.

Har ganska exakt samma användningsområde som ts

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk

Jag skulle valt SP3 just pga skärmstorlek och bildformat. Visst, den är dyrare, men jag tror det är berättigat av de fördelar som du redan listat.

Angående hur det är att skriva på den så har jag en annan dator hemma med samma digitizer i. På den fungerar det ypperligt att skriva och föra anteckningar på; något jag själv använder den till i skolan. Kan inte tänka mig att den här skulle fungera sämre. Föredrar dessutom den digitizer som är i nya Surface över den tidigare (Ntrig vs Wacom)

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Även jag rekommenderar en SP3. En idé är att du väntar med typecover och köper ett billigare t-bort i början.

Själv har jag använt SurfaceRT för studier och det gick utmärkt, använde då ett vanligt blåtandstangentbord då det var billigare
Köpte SP1 på Mediamarkts rea i maj och spelar bland annat Hearthstone på den vilket fungerar utmärkt. En i3 borde klara av det också.

Permalänk
Medlem

Trean alla dagar! Skärmformatet är klart bättre.
Jag vet inte om du kollat på den första surface. Basmodellen ligger fortfarande ute för ett bra pris på Dustin. http://www.dustin.se/product/5010749979/microsoft-surface-pro...
Jag hade bestämt mig för att köpa trean i höst, men köpte denna istället. Ok att den blir varm och låter lite när man spelar heartstone eller kollar film. Sen tog batteriet slut "redan" efter 2h streamad video.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Jag skulle valt SP3 just pga skärmstorlek och bildformat. Visst, den är dyrare, men jag tror det är berättigat av de fördelar som du redan listat.

Angående hur det är att skriva på den så har jag en annan dator hemma med samma digitizer i. På den fungerar det ypperligt att skriva och föra anteckningar på; något jag själv använder den till i skolan. Kan inte tänka mig att den här skulle fungera sämre. Föredrar dessutom den digitizer som är i nya Surface över den tidigare (Ntrig vs Wacom)

Ok, är nu nästan helt såld på en SP3. Ända jag funderar över just nu är hur det kommer kännas att skriva arbeten med något slags tangentbord (deras keyboard cover?) i program som tex Word. Ska på MediaMarkt imorgon och känna mig för lite, antar att SP3 inte kommer att finnas där? Men en SP2 med deras keyboardcover borde dock finnas.

(Sorry för hijack TS, men detta kanske ligger i ditt intresse också? )

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Ok, är nu nästan helt såld på en SP3. Ända jag funderar över just nu är hur det kommer kännas att skriva arbeten med något slags tangentbord (deras keyboard cover?) i program som tex Word. Ska på MediaMarkt imorgon och känna mig för lite, antar att SP3 inte kommer att finnas där? Men en SP2 med deras keyboardcover borde dock finnas.

(Sorry för hijack TS, men detta kanske ligger i ditt intresse också? )

Typecover är precis som ett vanligt t-bord till en bärbar dator, fungerar alltså utmärkt att skriva på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Föredrar dessutom den digitizer som är i nya Surface över den tidigare (Ntrig vs Wacom)

Fast här finns det nog olika åsikter. Tex Gabe på Penny Arcade vet jag inte var helt nöjd med digitizern och ergonomin på trean. ... och nya digitzern har väl sämre upplösning på tryckkänsligheten?

http://www.penny-arcade.com/news/post/2014/05/23/surface-pro-...
http://www.penny-arcade.com/news/post/2014/06/16/surface-pro-...
http://www.penny-arcade.com/news/post/2014/07/07/update-to-my...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av mSebbe:

Ok, är nu nästan helt såld på en SP3. Ända jag funderar över just nu är hur det kommer kännas att skriva arbeten med något slags tangentbord (deras keyboard cover?) i program som tex Word. Ska på MediaMarkt imorgon och känna mig för lite, antar att SP3 inte kommer att finnas där? Men en SP2 med deras keyboardcover borde dock finnas.

(Sorry för hijack TS, men detta kanske ligger i ditt intresse också? )

Det lilla jag har använt Type Cover har enbart varit positivt. Visst, ett riktigt tangentbord kommer att vara bättre om man ska skriva en rejäl uppsats, men denna duger gott till det allra mesta man kan tänkas vilja göra i skolan.

Skrivet av Roger W:

Fast här finns det nog olika åsikter. Tex Gabe på Penny Arcade vet jag inte var helt nöjd med digitizern och ergonomin på trean. ... och nya digitzern har väl sämre upplösning på tryckkänsligheten?

http://www.penny-arcade.com/news/post/2014/05/23/surface-pro-...
http://www.penny-arcade.com/news/post/2014/06/16/surface-pro-...
http://www.penny-arcade.com/news/post/2014/07/07/update-to-my...

Absolut, det är en tycksak. Dock föredrar jag att Ntrigen har bättre träffsäkerhet på skärmen (pricken hamnar precis där du pekar och inte nån millimeter bredvid) framför tryckkänslighet. Det är 1024 (wacom) mot 256 (ntrig) punkters känslighet dem emellan, och för min enkla användning märker jag ingen som helst skillnad. Om man ska göra professionella skisser, eller bara är duktig på att rita osv och vill använda sina verk kan det säkert skilja sig en del. För min användning är Ntrig bättre. Pennan som kommer med SP3 är dessutom betydligt snyggare och bättre än den till SP2 enligt mig

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

Låter som ett rungande "Ja" för SP3an. Slår därför till och förbeställer en med i5a och 128 gig, lika bra att lägga ut 2000:- till då jag planerar att använda datorn en längre tid.

Angående SP1an så känns det som en väldig bra deal, nästan 3000:- för dator och tangentbord, men enbart 1 läge på stödet samt intel HD 4000 grafiken känns lite sådär om man, som jag, planerar att få användning av den i ett par år.

Tack så mycket för alla svar, de var väldigt hjälpsamma!

Permalänk
Medlem

Satsa på SP3 (OM du har råd). Tunnare deisgn och väger lite mindre.
Jag har själv en Surface PRO (med MS Type Cover 2) tangentbord och är hur nöjd som helst, jag hade "Touch Cover" tidigare till tangentbord och den var värdelös!
I övrigt har den grymt spec, batteritid och riktigt skön och skriva på (skriver på den nu ).. Den enda nackdelen som jag kan komma på är vikten.. Men så är det när du får så bra hårdvaruspec, så jag behåller min ett bra tag

Visa signatur

Microsoft Surface Pro || Core i5-3317U CPU 1.7Ghz (2,6Ghz Turbo) | 4GB | Intel HD Graphics 4000 | 64GB SSD + 64GB MicroSD + USB 3.0| Surface Pro Pen | MS Surface Type Cover 2 |
Intel NUC D54250WYK||Intel® Core™ i5-4250U | 16 GB RAM | 128GB SSD | Intel® HD Graphics 5000, 1x Mini DP, 1x Mini-HDMI , Gigabit-nätverk, 4x USB 3.0

Permalänk
Medlem

Jag har fått möjligheten att känna & klämma på en SP3 och den kändes så otroligt mycket bättre än en SP2. Har faktist aldrig varit helt såld för att köpa en Surface-platta, men efter att ha sett SP3 så kan jag tänka mig köpa en. Den såg riktigt bra ut. Det enda fått mig att tveka är att den surfplattan kan bli mycket mycket tunnare i framtiden när Broadwell släpps. Men det lär inte komma förrän nästa generation, förmodligen om ett år.

Men måste man ha en idag/närmaste månaden så är det SP3 som gäller. Inte mycket kvar tills den släpps, vänta ut den för o ha möjligheten att känna på den. Du kommer säkert gilla den mer än SP2.

Permalänk
Medlem

Ahhh blir tokig Känns riskabelt att lägga 10k på denna. Borde jag kanske satsa på en ultrabook trots allt?..

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Ahhh blir tokig Känns riskabelt att lägga 10k på denna. Borde jag kanske satsa på en ultrabook trots allt?..

Ja. När ultrabooks kommer med 15:10-skärmar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Går i liknande tankar eller att slå till på en ultrabook istället inför höstens studier. Det jag funderar mest över är om man kommer vänja sig vid att göra alla anteckningar osv med plattan! Om man gör det så är det ju sjukt smidigt att organisera och slippa en massa block och pennor. Någon som använt en surface som anteckningsblock?

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem

Hittar inte den ultimata ultrabooken

http://www.dustinhome.se/product/5010796943/asus-zenbook-ux32... För 10k, eller en surface pro 3 med i5 - 128sd ram för 9.5k. Känns som att skärmen och touchfunktionerna på SP3 skulle kunna vara riktigt värdefulla..

Var och provade en surface pro 2 med ett touchcover vilket kändes sådär.. Känns ett typecover mycket bättre?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Skrivet av lurman:

Går i liknande tankar eller att slå till på en ultrabook istället inför höstens studier. Det jag funderar mest över är om man kommer vänja sig vid att göra alla anteckningar osv med plattan! Om man gör det så är det ju sjukt smidigt att organisera och slippa en massa block och pennor. Någon som använt en surface som anteckningsblock?

Jag har inte just en Surface, men liknande dator istället (Sony Vaio Fit Multi-flip 13A). Det fungerar hur bra som helst och jag använder det i stort sett hela tiden i skolan. Som du säger kan man väldigt lätt och smidigt organisera alla sina anteckningar. Fullkomligt älskar det!

Skrivet av mSebbe:

Hittar inte den ultimata ultrabooken

http://www.dustinhome.se/product/5010796943/asus-zenbook-ux32... För 10k, eller en surface pro 3 med i5 - 128sd ram för 9.5k. Känns som att skärmen och touchfunktionerna på SP3 skulle kunna vara riktigt värdefulla..

Var och provade en surface pro 2 med ett touchcover vilket kändes sådär.. Känns ett typecover mycket bättre?

Datorn du länkar och SP3 är såpass olika att du nog först få bestämma dig för vad datorn ska vara till för. Om du vill ha en surfplatta med möjlighet till att koppla in ett bra tangentbord samt kunna anteckna på skärmen, då är det en SP3 du ska ha. Vill du istället bara ha en bärbar dator, som även ger dig möjlighet att spela en del, då är den Asusen du ska ha

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Jag har inte just en Surface, men liknande dator istället (Sony Vaio Fit Multi-flip 13A). Det fungerar hur bra som helst och jag använder det i stort sett hela tiden i skolan. Som du säger kan man väldigt lätt och smidigt organisera alla sina anteckningar. Fullkomligt älskar det!

Datorn du länkar och SP3 är såpass olika att du nog först få bestämma dig för vad datorn ska vara till för. Om du vill ha en surfplatta med möjlighet till att koppla in ett bra tangentbord samt kunna anteckna på skärmen, då är det en SP3 du ska ha. Vill du istället bara ha en bärbar dator, som även ger dig möjlighet att spela en del, då är den Asusen du ska ha

Ok. Hade inte tänkt spela något förutom kanske lite hearthstone. Om jag skulle få för mig att spela så har jag en stationär. Undrar hur bra det fungerar att anteckna på skärmen.. Kommer antingen att hata det eller att älska det och tyvärr är enda sättet för mig att kunna ta reda på det att beställa en :S

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Skrivet av mSebbe:

Ok. Hade inte tänkt spela något förutom kanske lite hearthstone. Om jag skulle få fär mig att spela så har jag en stationär. Undrar hur bra det fungerar att anteckna på skärmen.. Kommer antingen att hata det eller att älska det och tyvärr är enda sättet för mig att kunna ta reda på det att beställa en :S

I sådana fall skulle jag satsa på en SP3. Den har allt man kan begära i en bärbar dator, men du har som sagt möjlighet att anteckna på den. Jag kan bara tala gott om det! SP3 kommer du i slutet på augusti; passa på att springa in och känn på en

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Skrivet av mSebbe:

Var och provade en surface pro 2 med ett touchcover vilket kändes sådär.. Känns ett typecover mycket bättre?

Det är verkligen 2 helt olika saker. Har bägge, men ingen aning om vad jag förpassat touchen, den är riktigt sunkig även om den är uppdaterad och bättre än touch 1 tangentbordet. Men det är tunt och lätt.

Type:en har jag skrivit några hundra a4 på vid det här laget (plitar på en roman som aldrig kommer bli klar)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Det är verkligen 2 helt olika saker. Har bägge, men ingen aning om vad jag förpassat touchen, den är riktigt sunkig även om den är uppdaterad och bättre än touch 1 tangentbordet. Men det är tunt och lätt.

Type:en har jag skrivit några hundra a4 på vid det här laget (plitar på en roman som aldrig kommer bli klar)

Okej, skönt! Gillade verkligen inte touchcover.

Har nu upptäckt att det inte går att få 8gb ram med 128gb SSD versionen utan man måste hoppa till 256GB ram för att kunna få 8gb ram. ca 2k extra med andra ord. Frågan hur nödvändigt 8gb ram kommer att vara?

Visa signatur

13700K & GTX 3070