Spegla 2st externa hårddiskar

Permalänk

Spegla 2st externa hårddiskar

Hej!

Har 2st externa hårddiskar jag skulle vilja göra en spegling på. Dock går det inte att kryssa i? Är det något som jag har missat som man ska göra?

https://www.dropbox.com/s/p24hqrkres4ve2u/Sk%C3%A4rmdump%2020...

Permalänk
Medlem

Boota upp på en Live Ubuntu med USB.
sudo dd if=/dev/sdb1 of=/dev/sdc1 bs=4M

(sdb1 = disk b första partition, den som ska klonas, sdc1 = disk c första partition, den som ska skrivas över. Välj rätt partitioner )

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

hmm okej, där fattade jag inte mkt haha Lust att förklara lite mer noggrant?

Permalänk
Medlem

Jag har använt clonezilla och ddrescue efter att ha bootat parted magic. Vill du inte kopiera sektor för sektor, exakt, så kopiera filerna i Windows bara. Dock använder jag Unstoppable Copier när jag kopierar en stor mängd filer.

Edit: Vad menar du egentligen med "spegla"? Vill du köra raid 1 (realtidsredundans)? Vill du ha automatisk "backup" (spegling) en gång per dygn? Vill du klona disken en gång?

Permalänk

Raid1 (realtidsredundans) är de jag är ute efter. Men lyckas inte få till det...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klassiker:

Raid1 (realtidsredundans) är de jag är ute efter. Men lyckas inte få till det...

För att skapa mirror så måste diskarna vara tomma, dvs inga partitioner på dom.

Permalänk

Har försökt spegla hårddisken, men får inte det att funka. Har för mig att hårddiskarna inte ska vara större än 1T när man ska spegla. Men har gjort de så de är ungefär 950GB men den säger bara "Åtgärden stöds inte av objektet"

Vad gör jag för fel?
https://www.dropbox.com/s/qza2vr4jkl2apa9/Sk%C3%A4rmdump%2020...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klassiker:

Har försökt spegla hårddisken, men får inte det att funka. Har för mig att hårddiskarna inte ska vara större än 1T när man ska spegla. Men har gjort de så de är ungefär 950GB men den säger bara "Åtgärden stöds inte av objektet"

Vad gör jag för fel?
https://www.dropbox.com/s/qza2vr4jkl2apa9/Sk%C3%A4rmdump%2020...
https://www.dropbox.com/s/qza2vr4jkl2apa9/Sk%C3%A4rmdump%2020...

Jag har fått för mig att det inte går att RAIDa lösa, externa diskar i Windows utan speciallösningar. Kort sagt tror jag inte att det du vill göra går. Jag har tyvärr ingen dokumentation som visar detta, så googla själv och se vad du kan hitta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Låt mig se om jag förstår detta rätt.

Du vill spegla en partition mellan 2 USB diskar med Windows inbyggda (skräp)?

Då ser jag flera problem.
1 Den kommer rasa ganska fort, då USB egentligen inte stöds (men går).
2 Om Windows rasar, kommer det bli svårt att få tag i denna info, då dynamiska diskar är egen design och inte standardiserade vidare bra. (Kan ibland gå att rädda dock)
3 Diskarna som du använder måste vara Dynamiska, dina är standard typ, du måste uppgradera dem till dynamiska. (Högerklicka på själva disk infon till vänster)
OBS! när du väl har gjort dem dynamiska måste du rensa HELA diskarna eller använda 3:e part verktyg som kan, för att göra dem till standard diskar igen.
4 Prestandan. USB diskar tar CPU kraft, har sämre IOPs och lägg på dynamisk mjukvaru raid och du får ännu mer CPU last och sämre prestanda.

Tror det är bättre om du gör vanliga partitioner på diskarna och lägger ett sync program att synkronisera ev ändingar mellan dem med jämna mellanrum istället. Blir lätt att rädda och inte så sårbart om du skulle koppla ur en av misstag eller strömavbrott mm.

Permalänk
Medlem

Tumregel:
1. Diskar skall kopplas via SATA (ej USB) för maximal prestanda och säkerhet
2. Diskar skall monteras INTERNT för optimal säkerhet

Permalänk
Medlem

Så, slit ut dom ur sitt skall och tryck in dom i chassit, om du har lediga SATA portar.

Och är diskarna till för bilderna från din D800, ska du absolut göra det.

Finns många minuter att tjäna på det

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Så, slit ut dom ur sitt skall och tryck in dom i chassit, om du har lediga SATA portar.

Och är diskarna till för bilderna från din D800, ska du absolut göra det.

Finns många minuter att tjäna på det

Vad har du för moderkort?

Okej, tack för all hjälp har äntligen fattat hur jag ska göra. Har lediga SATA portar