Bärbar till plugga/film/småspel max 6.000 kr

Permalänk

Bärbar till plugga/film/småspel max 6.000 kr

Hej.

Behöver en ny bärbar dator nu när man ska börja studera systemutveckling. Blir nog en del surf och filmtittandes och lite spelandes till ungarna. Typ Minecraft och liknandes.

Om man tar en maxbudget på ca 6000 så hittade jag denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2572162

Känns som ASUS är ett bra märke om man ser till alla kommentarer och inlägg i forumet.
Någon som har nån erfarenhet av denna dator och orkar processorn med kompileringar o.s.v.?

Eller nån som har nått annat förslag i samma prisklass?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kingdavid:

Hej.

Behöver en ny bärbar dator nu när man ska börja studera systemutveckling. Blir nog en del surf och filmtittandes och lite spelandes till ungarna. Typ Minecraft och liknandes.

Om man tar en maxbudget på ca 6000 så hittade jag denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2572162

Känns som ASUS är ett bra märke om man ser till alla kommentarer och inlägg i forumet.
Någon som har nån erfarenhet av denna dator och orkar processorn med kompileringar o.s.v.?

Eller nån som har nått annat förslag i samma prisklass?

Nästan vilken dator som helst kommer att fixa grejer som du vill kompilera som en del av din utbildning. Så tunga grejer kommer ni inte att skapa. Jag skulle satsa på en bra skärm om du ska spendera mycket tid kodande framför datorn, och dessutom så stor som möjligt. Ska du ta datorn med till skolan behöver du även tänka på vikten.

En sak som irriterar mig väldigt med min laptop, som köptes främst för spel, är att tangenterna inte sitter på samma ställe som andra tangentbord. '<' och '>' sitter tex till höger om mellanslag. Dessutom måste man trycka in Fn för att nå Home och End. Dessa knappar använder jag väldigt mycket när jag programmerar, så det blir lite irriterande. Min dator är dock en MSI. Bilderna på denna laptopen visar ett amerikanskt tangentbord, så jag vet inte hur knapparna sitter på det svenska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ja, kommer ha den säkert nästan varenda dag till skolan, så vikten får ju spela roll... Ligger väl vanligast mellan 2.2 och 2.7 kg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kingdavid:

Ja, kommer ha den säkert nästan varenda dag till skolan, så vikten får ju spela roll... Ligger väl vanligast mellan 2.2 och 2.7 kg

Jag tror att du kommer att bli riktigt trött på att släpa runt en så tung dator. 2,2kg är ok, men jag skulle säga under 2kg för att det ska bli drägligt. Nätagget är ofta inte inräknat i vikten som anges.

Dock kollade jag lite på prisjakt och det blir svårt att komma under 6000kr om man kombinerar allt, så datorn du har tagit fram verkar vara en vettig kompromiss, särskilt om du vill kunna spela lite. Det är mest spelen som ställer till det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!