Permalänk

Hjälp med mobilköp!

Hej!

Sitter här på S2, ( jag vet, väldigt gammal) men den har tjänat mig väl alla dessa år, och det är snart dags att köpa ny mobil som tar över. Är inne på samsung galaxy 5, ev note 4.

Men det jag undrar över främst, är det värt att ta note 4 även om man har relativt små händer? Samt bör man vänta till Samsung s5 LTE som småningom släpps till Sverige? Tänker då främst på mjukvaran, lär den uppdateras lika mycket och länge som till vanliga s5?

Permalänk
Medlem

Jag råder dig att välja bort allt som heter samsung då touchwiz fortfarande är skräp och tar onödigt mycket prestanda. Undantag självklart om du flashar AOSP-ROMs.
Telefoner med topprestanda går att hitta för runt 3k, så om du inte vill ha en enorm skärm (à la note) eller något annat lite mer obskyrt behöver du inte punga ut mer än så.

Här är två prisvärda telefoner med prestanda i toppklass. Många tycker mjukvaran är bättre på nexus 5, men batteriet och skärmytan är större på lg g2.

Google Nexus 5 D821 16GB

LG G2 D802 16GB

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Varför just samsung, hypat-bloatat-plast skräp

Permalänk

Just för att jag var riktigt nöjd med S2, därav Samsung igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsborgare:

Just för att jag var riktigt nöjd med S2, därav Samsung igen.

Mycket har hänt sen 2011

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk

G2an underbar spräckte skärmen efter att ha tappat den 1000ggr 300kr och 15min pill och den e som ny!
Hade S2a innan...
Du kommer inte att bli missnöjd!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsborgare:

Hej!

Sitter här på S2, ( jag vet, väldigt gammal) men den har tjänat mig väl alla dessa år, och det är snart dags att köpa ny mobil som tar över. Är inne på samsung galaxy 5, ev note 4.

Men det jag undrar över främst, är det värt att ta note 4 även om man har relativt små händer? Samt bör man vänta till Samsung s5 LTE som småningom släpps till Sverige? Tänker då främst på mjukvaran, lär den uppdateras lika mycket och länge som till vanliga s5?

Inte så säker på att S5:an som finns i Korea kommer till Sverige alls, om det är den med LTE-A stöd du tänker på.
Jag har alltid gillat Samsung, visst är touchwiz lite irriterande, och känns ibland sirapssegt, men det är inte så ofta man märker av det, så om du är beredd att vänta lite till så skulle jag nog se vad Note 4 har att bjuda, har en note 3 som daily driver nu, och har haft note 2 innan dess.. Note innan dess, men eftersom jag reparerar alla slags mobiltelefoner osv så har jag gått igenom en rackarns massa telefoner, både Android och IOS baserade, älskar verkligen HTC one M8, och M7 innan dess, men eftersom jag jobbar mycket med telefonen så behöver jag en större skärm.

I min lilla värld så skulle jag villa ha en telefon som kunde ladda lika fort som en Oppo Find 7, ha samma sköna estetiska värde som en M8, samma skärmareal som en Note 3, billig som en OnePlus: One, LED notifiering som är en hybrid mellan hur Oppo Find 7 och OnePlus: One's fungerar.. Laserfokus som på G3, och samma PPI som G3.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Köpte G2 för en månad sen och är suuupernöjd, då kostade den 3000:- överallt men priset verkar nu har stigit till 3290 hos de flesta återförsäljarna.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsborgare:

Sitter här på S2, ( jag vet, väldigt gammal) men den har tjänat mig väl alla dessa år, och det är snart dags att köpa ny mobil som tar över. Är inne på samsung galaxy 5, ev note 4.

Men det jag undrar över främst, är det värt att ta note 4 även om man har relativt små händer? Samt bör man vänta till Samsung s5 LTE som småningom släpps till Sverige? Tänker då främst på mjukvaran, lär den uppdateras lika mycket och länge som till vanliga s5?

Du menar S5 LTE-A.

Nej, en Note telefon är inte värd att skaffa om du inte har gott om plats i fickan(eller har den någon annanstans) och stora händer eller är okej med att alltid hålla i den med två händer.

Och nej, du borde inte hålla dig till Samsung av märkeslojalitet. Gör istället en objektiv jämförelse mellan olika mobiler. Sätt upp en prioritetslista så du och vi vet vad det är du prioriterar högst.