Permalänk

Redigeringsprogram för filmer

Hej! Jag har bestämt mig för att börja filma lite videos och behöver ett redigeringsprogram till windows som jag kan använda för att klippa m.m. Jag har försökt hitta bra program men har inte riktigt hittat det som jag är intresserad av. Ingen har haft alla features som jag vill ha. Programmet ska gärna vara så billigt som möjligt men kan vara villig att betala en liten slant för ett bra program.

Det jag vill ha i mitt program:
Kunna klippa och flytta omkring mina klipp så det ser bra ut
Ha olika effekter på klippen som t.ex. slowmotion eller insomning
Specialeffekter som t.ex. explosioner och eld
kunna lägga in ljudfiler och flytt omkring dem ditt jag vill ha dem

Om ni kan komma med ett förslag med så många av de ovan som möjligt hade det varit jätte snällt Jag har försökt hitta ett sånt program ett bra tag nu men nu orkar jag inte mer och tänkte att ni här på sweclockers vet mer än jag på vilka program man ska använda.

Tack i förhand

//Samuel

P.s. om jag har skrivit i fel tråd så ber jag om ursäkt, feel free to move it.

Permalänk
Medlem

Adobe After Effects CS6, Adobe Premiere CS6 och Sony Vegas Pro 13. Finns säkert fler, men dessa är dom jag har använt.

Permalänk
Medlem

Premiere i kombination med After Effects.
https://creative.adobe.com/sv/plans?store_code=se

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

Tack för era snabba svar. ska kolla upp vilket som passar mig men är ganska ssäker att det här blir bra

Permalänk

- Adobe Premiere
- Adobe After Effects
- Apple Motion (lättare att komma igång i än AF, finns dock bara till Mac)
- Final Cut Pro X (Även det bara till mac, Vi använde det tidigare på jobbet, nu kör vi Premiere Pro CC)
- iMovie (Även det bara till mac)

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Davinci Resolve Lite är en fullständig grade suite och nle. Gratis dessutom.
Kan vara att du bör ta ned senaste betan för att få alla funktionerna.

Hade kört denna om det inte vore för att jag redan investerat i Premiere Pro CS6 och Final Cut Pro X samt behöver 4K-stöd.

Iofs har jag fullständiga Davinci Resolve som stöder 4K men den funkar inte på min mac då jag saknar Nvidiagrafik.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Är det månadsavgift på samtliga av Adobes produkter?

Känns skönare att köpa produkten på en gång istället för en löpande avgift.

Permalänk

Tyvärr är så fallet. Men jobbar man dagligen i Adobes program är det faktiskt mycket bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

Tyvärr är så fallet. Men jobbar man dagligen i Adobes program är det faktiskt mycket bra.

Oh, well. Arbetar dagligen med videor så ca 200 i månaden får det vara värt :). Siktar på Adobes Premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarkus:

Oh, well. Arbetar dagligen med videor så ca 200 i månaden får det vara värt :). Siktar på Adobes Premium.

Det har ju sina fördelar också. Om vi tar stora CS paketet så måste man prenumerera i 3 år för att komma upp i kostnaden av att köpa det. Skulle man köpa det skulle man ju redan efter 1-2 år stå utanför och inte längre få de nya finesserna som kommer. Inom 3 år kanske Avid eller någon annan släpper något nytt som får en att vilja byta och då kan man bara dra utan att förlora något.
För det är ju tex 4 år sedan jag bytte till Premiere och innan det var det helt uteslutet och otänkbart men vips så kom CS5 och massor av människor övergav tex FC över en natt. Så det är inte helt otippat att det svänger igen