Systemdisk via kontrollerkort?

Permalänk

Systemdisk via kontrollerkort?

En lite nördig detaljfråga kanske men är lite velig om vilket av mina två SSD-diskar som jag ska installera mitt operativsystem (Windows 7) på för bästa resultat.

SSD 1:
S-ATA 3 Gb/s som kan kopplas direkt till moderkortet

SSD 2:
S-ATA 6 Gb/s som kopplas via ett kontrollerkort (då moderkortet saknar riktiga S-ATA 6-ingångar)

Gör det någon skillnad? Blir det snabbare att använda den snabbare disken, eller är det "ostabilare" att ha systemdisken via kontrollerkortet??

Permalänk
Medlem

Ostabilare är väl beroende på drivrutiner mm. Vet inte om du måste ha separata drivare för kontrollerkortet, eller om det kan köra AHCI liknande där också.

Tror att i ren max kopiera sekquentiell prestanda så vinner kontrollerkortet med 6Gbit OM det inte flaskas av PCI-E kontakten.
Men i ren slumpmässig, OS beroende jobb, vinner nog 3Gbit, förutsatt att det är lite billigt kontrollerkort, utan egen krets som är mjukvaruberoende.
Detta då det interna kan köra riktiga DMA överföringar och få högre IOPs än det separata kortet.

Det beror mao, på hur bra det extra koret är, samt hur snabb SSDn är egentligen.

Permalänk

Tack för ett fint svar. Är som du skriver många OM och MEN i detta... Har i alla fall ett "Asus U3S6" kontrollerkort kopplat till mitt "Asus P6T Deluxe V2" moderkort. Jag testade att installera Windows på min S-ATA 6 (som är kopplad via kontrollerkortet) men jag märker ingen skillnad alls i hastighet... Dock läste jag på lite på andra forum om detta kontrollerkort och om jag förstått det rätt så är maximala bandbredden för kontrollerkortet 500 MB/s då "PCIe x1 är 500MB/s och även då kortet använder x4 så stryper kontrollern bandbredden till x1"...

Så om jag förstått det rätt har jag ingen nytta alls av att det är en S-ATA 6-disk. Kanske till och med vore bättre att koppla denna disk direkt till moderkortets S-ATA 3-port??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Persson:

Tack för ett fint svar. Är som du skriver många OM och MEN i detta... Har i alla fall ett "Asus U3S6" kontrollerkort kopplat till mitt "Asus P6T Deluxe V2" moderkort. Jag testade att installera Windows på min S-ATA 6 (som är kopplad via kontrollerkortet) men jag märker ingen skillnad alls i hastighet... Dock läste jag på lite på andra forum om detta kontrollerkort och om jag förstått det rätt så är maximala bandbredden för kontrollerkortet 500 MB/s då "PCIe x1 är 500MB/s och även då kortet använder x4 så stryper kontrollern bandbredden till x1"...

Så om jag förstått det rätt har jag ingen nytta alls av att det är en S-ATA 6-disk. Kanske till och med vore bättre att koppla denna disk direkt till moderkortets S-ATA 3-port??

Vill minnas att jag tittade på det kortet för inköp för ett tag sedan, och köpte ett annat just pga det du skriver, 1X PCI-e. Den delar även bandbredden på 500MB/s med de andra diskarna som sitter inkopplade till den. Den kan kräma ut mer än 300MB/s på sata 2, men bara med en disk och i ren sekventiell läsning. Kortet är av mjukvara raid typ och lastar CPUn vilket sänker IOPs på din SSD.

ja, jag hade satt SSDn i moderkortets Sata2 port. Den enda gången du märker skillnaden är om du skulle kopiera stora filer från en SSD till en annan, och i benchmarking, vilken vi ju gör "ofta"

Har själv en dator med Windows 7 på ett gammalt P45 - Q9550, med bara Sata2, och kan säga att man märker inte skillnaden alls mellan den SSDn och den som sitter i en H77 - 2500k med Sata 3 i normala fall.
Det enda som skiljer uppstartstiderna sinsemellan är BIOS tiden, i övrigt startar de blixt snabbt i båda fall.