Trasig hårddisk eller fel strömkabel?

Permalänk

Trasig hårddisk eller fel strömkabel?

Hej, jo det är så att jag fick en extern hårddisk (packard bell store and save 3500) utav en vän för jag skulle formatera min dator.. sparade filer på den, och ja det gick ju bra osv..allt fungerade, förutom att jag tyckte hårddisken lät förjävligt, och den glappade även ibland precis när jag fick hem den.. iallafall tänkte inte mer på det

men idag skulle jag använda den igen, sätter på den som vanligt(strömbrytare på sladden) och den börjar med att lysa grönt, men sen slutar den lysa, och ingenting händer.. provade med en liknande kabel jag har liggandes till min gamla hårddisk.. .. då lyser hårddisken grönt hela tiden, men inget händer fortfarande på datorn.. värt att nämna är att den inte låter nånting alls med den andra kabeln i, gör inga ljud ifrån sig eller vibrerar som med kabeln jag fick med utav polarn..

Nu har jag googlat och kollat upp hur orginal kabeln till hårddisken ser ut, och den liknar inte alls den jag fick med.. dock har dem samma watt/input osv.. så vad tror ni? är hårddisken sönder, då jag får ström utav min andra kabel, men inget händer? bör jag försöka få tag i en orginal kabel, kan nog vara svårt då hårddisken säkert är 10 år gammal!

hårddisken fungerade ju för 2 månader sedan med lite glapp ibland, men nu fungerar den inte alls.. och filerna på hårddisken behöver jag verkligen!

Permalänk

kollade nu, stod på hårddisken typ "use power supply: en massa siffor" och dem sifforna står dessutom på den strömadaptern jag har, så antar att det är rätt..

det som sker när jag stoppar i strömkabeln är att det blir grönt.. går några sekunder, det piper till lite lätt, och sen blinkar den till, och försöker igen.. sen piper den igen.. och sen upprepar den det 3-4 gånger, sen dör lampan helt..!

värt att ta ur hårddisken och sätta i den i datorn som en vanlig hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindeborg:

kollade nu, stod på hårddisken typ "use power supply: en massa siffor" och dem sifforna står dessutom på den strömadaptern jag har, så antar att det är rätt..

det som sker när jag stoppar i strömkabeln är att det blir grönt.. går några sekunder, det piper till lite lätt, och sen blinkar den till, och försöker igen.. sen piper den igen.. och sen upprepar den det 3-4 gånger, sen dör lampan helt..!

värt att ta ur hårddisken och sätta i den i datorn som en vanlig hårddisk?

Det är bara att plocka ur den och montera i datorn. Troligen har något hänt med strömförsörjningen eller styrkortet i hårddiskens kabinett.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Det är bara att plocka ur den och montera i datorn. Troligen har något hänt med strömförsörjningen eller styrkortet i hårddiskens kabinett.

jo jag har gjort det nu, och ja.. det låter likadant som jag beskrev innan.. var 5 sekund eller något så piper den till... hittar den inte heller i datorn, nu ver jag inte om jag kopplat in 100 % rätt..men antar att det inte går och koppla fel.. ata kablar, även kallat sata i guess

edit: jag kopplade in hårddisken i min andra dator, tog ur en hårddisk jag redan hade där, satte i den jag har problem med, med samma kablar.. då startade inte ens datorn, kom till "boot menu", men gick inte heller gå in i bios, eller välja vad jag ville "Boota" datorn med.. den stod bara still där.. inget hände, och samma pip var 5/10 sekund.. koppla ur den och prova starta datorn, då funka den igen

edit2: koppla in hårddisken igen och spamklickade f11 (som är bios) på min dator, till slut fick ja välja vad jag ville boota ifrån.. och nej min hårddisk var inte med där, finns inte heller med i enhetshanterarn, och efter ett tag i windows nu slutade den även "Pipa" var 10 sekund

slutvärdering = sönder hårddisk, filer för 300gb, samt filer från back in the days 2004-5 är mu mera borta......... kul

Permalänk

slänger in den i frysen några timmar/dagar och hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

Nej det ska inte gå att koppla SATA/PATA kablar fel, om du gör så lär du få rök eller avstängd dator ändå (eller så startar datorn alls om PSUn skydd är bra nog)

Låter som om hårddisken fastnat, då kan frystricket vara bra försök, men jag hade försäkrat mig om att det inte var något annat fel först, då frystricket kan förstöra den.
Tänk också på att du måste har hårddisken i en VÄL försluten påse i frysen, så att ingen fukt kommer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindeborg:

Hej, jo det är så att jag fick en extern hårddisk (packard bell store and save 3500) utav en vän för jag skulle formatera min dator.. sparade filer på den, och ja det gick ju bra osv..allt fungerade, förutom att jag tyckte hårddisken lät förjävligt, och den glappade även ibland precis när jag fick hem den.. iallafall tänkte inte mer på det

men idag skulle jag använda den igen, sätter på den som vanligt(strömbrytare på sladden) och den börjar med att lysa grönt, men sen slutar den lysa, och ingenting händer.. provade med en liknande kabel jag har liggandes till min gamla hårddisk.. .. då lyser hårddisken grönt hela tiden, men inget händer fortfarande på datorn.. värt att nämna är att den inte låter nånting alls med den andra kabeln i, gör inga ljud ifrån sig eller vibrerar som med kabeln jag fick med utav polarn..

Nu har jag googlat och kollat upp hur orginal kabeln till hårddisken ser ut, och den liknar inte alls den jag fick med.. dock har dem samma watt/input osv.. så vad tror ni? är hårddisken sönder, då jag får ström utav min andra kabel, men inget händer? bör jag försöka få tag i en orginal kabel, kan nog vara svårt då hårddisken säkert är 10 år gammal!

hårddisken fungerade ju för 2 månader sedan med lite glapp ibland, men nu fungerar den inte alls.. och filerna på hårddisken behöver jag verkligen!

Om det är en 4-5polig strömkontakt på den externa disken, så kan strömklossarna vara kopplade olika.

Dvs, du kan ha brännt kretskortet på disken, när du kopplade in din egen sladd.

Fo3

Edit: Har googlat, och ser att strömkontakten verkar vara en okomplicerad 2-polig.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Nej det ska inte gå att koppla SATA/PATA kablar fel, om du gör så lär du få rök eller avstängd dator ändå (eller så startar datorn alls om PSUn skydd är bra nog)

Låter som om hårddisken fastnat, då kan frystricket vara bra försök, men jag hade försäkrat mig om att det inte var något annat fel först, då frystricket kan förstöra den.
Tänk också på att du måste har hårddisken i en VÄL försluten påse i frysen, så att ingen fukt kommer in.

vad skulle det vara för fel då? ja man hör att hårddisken går igång när man startar datorn, sen typ gör den något liknande pip ljud, eller låter som den vill starta, sen startar den om..

värt att notera är att min dator i sovrummet vill inte starta upp alls med den hårddisken i datorn, kommer till "bios skärmen" sen fastnar datorn där typ, tills hårddisken provat så många gånger så den dör, sen startar datorn!.. går inte välja vad jag vill boota med heller, när jag väl kommer in, hittar jag inte heller hårddisken under enhetshanterarn

Permalänk
Medlem
Permalänk

När jag skakar på hårddisken hör jag hur nånting sitter löst^^ frysen över natten fungerade inte!

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

mm ska försöka på mig att skruva upp den, vad har jag att förlora...... men behöver en skruvmejsel för det, tror jag har runt 300 (ärligt talat) skruvmejslar hemma, alla olika sorters, små, stora. blabla.. och nej ingen utav mina 300 fungerar.. blir så jävla förbannad

Permalänk
Medlem

Finns ju bits set för 50-100kr, kolla biltema, clasohlson eller nått liknade. Tar betydligt mindre mängd plats än 300 skruvmejslar

Permalänk

nu ska jag öppna skiten och försöka laga den med guiderna från youtube, förmodlingen kommer jag missslyckas.. men värt andå!

GL BHF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindeborg:

jo jag har gjort det nu, och ja.. det låter likadant som jag beskrev innan.. var 5 sekund eller något så piper den till... hittar den inte heller i datorn, nu ver jag inte om jag kopplat in 100 % rätt..men antar att det inte går och koppla fel.. ata kablar, även kallat sata i guess

edit: jag kopplade in hårddisken i min andra dator, tog ur en hårddisk jag redan hade där, satte i den jag har problem med, med samma kablar.. då startade inte ens datorn, kom till "boot menu", men gick inte heller gå in i bios, eller välja vad jag ville "Boota" datorn med.. den stod bara still där.. inget hände, och samma pip var 5/10 sekund.. koppla ur den och prova starta datorn, då funka den igen

edit2: koppla in hårddisken igen och spamklickade f11 (som är bios) på min dator, till slut fick ja välja vad jag ville boota ifrån.. och nej min hårddisk var inte med där, finns inte heller med i enhetshanterarn, och efter ett tag i windows nu slutade den även "Pipa" var 10 sekund

slutvärdering = sönder hårddisk, filer för 300gb, samt filer från back in the days 2004-5 är mu mera borta......... kul

tycker synd om dig men samtidigt hamna du här på egen hand. du prova den för 2 månader sen o visste att du hade viktiga filer o bilder. så fort ja fick igång min o den funka sprillans, så gjorde ja backup på 2x500gb diskar med synctoy proframmet (freeware), fixar backup 1 gång i veckan. absolut värt investeringen

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

ahjo:P trodde inte den bara skulle gå sönder så där, men men.. inte hela livet.. även om det är väldigt mycket där på som jag skulle vilja ha hade allt på datorn faktiskt, och ett USB minne... men sen skulle jag formatera, och hade ingen windows skiva, så fick lägga över allt från USB och datorn till den hårddisken, sen formaterade jag.... om jag bara hade haft en windows skiva hade jag haft allt kvar nu..

iallafall är det kört nu, öppnat hårddisken och det gör den nog bara mer körd.. förstod mig inte på så mycket där, flyttade tbx huvudet och provade igen, men ingen skillnad..

starta hårdisken utan "skyddet" för att se hur den fungera, börjar med att huvudet ligger utanför skivorna och går in på skivorna, sen snurrar den som vanligt med ett "clickande" ljud var 10/15 sekund.. "click" eller kanske är ett pip? det är väldigt svagt iallafall!

datorn vill inte ens starta med den hårddisken i datorn, den står fast i bios menu.

edit: inte huvudet, utan själva armen flyttade jag utanför skivorna, för det var så dem gjort på guider på youtube, min hårddisk har inget huvud

Permalänk
Permalänk

Kom på en sak, om någon kunnig här vet om det är möjligt.. både min hårddisk i datorn jag har nu, samt mitt USB minne har haft alla filer jag vill ha "på" sig.. dock har jag formaterat min hårddisk en gång, och usb minnet kanske 3-4 gånger sedan filerna låg på dem.. finns det någon möjlighet för en recovery utav mina filer? har hört om folk som fått tbx filer från en formaterad hårddisk, så kanske är det en möjlighet? det är väl min sista utväg nu

En annan god vän sa också till mig att ett dataföretag som jobbar med att få tbx filer från krashade hårddiskar bör med 99 % chans kunna återställa det mesta på min hårddisk som nu mera är helt sönder.. (Den startar och gör fortfarande sitt pip ljud) dock har jag KANSKE skadat själva skivorna i hårddisken, men han sa att det ska nog inte vara några problem andå för dem... sant/falskt?

Permalänk
Medlem

1. Att du formaterat är inte problemet. Frågan är snarare om du sparat något på USB minnet och diskarna. Om du sparat saker på dom blir frågan hur mycket det gäller.

Tex du vill rädda 10GB med du har skrivit över 2 GB med nya bilder. Då har du förlorat över 2 GB av de du ville rädda. Du förlorar mer än 2 GB för att datorn sparar där det finns plats så att halva bilden kan hamna på ett ställ och andra halvan på ett annat.

Permalänk

har skrivit över usb minnet med windows kopior bara, men inte bara en gång utan kanske 3-4-5 gånger. har jag förlorat 3.56 gb x 4 då? hårddisk i datorn har jag bara använt 100 utav 300gb, och filerna jag ville ha va en mapp på runt 32gb!

edit; någon som vet ett bra program? det är mestadels filmer/bilder jag vill komma åt!

Permalänk

okej, så nu har jag hittat ett program som kunde göra en recovery på det mesta, inte allt, men lite är bättre än inget.. sparar filerna till datorn, men kan inte öppna filerna.. är det kört då eller? eller finns det något jag kan göra? filerna är i sin rätta "storlek" men tex på en film, händer ingenting, och på en bild sår det förhandsvisning inte tillgänglig!

googlade lite och det ser kört ut.. surt hittar i princip allt jag vill ha tbx. har alla filer på datorn.. och några enstaka bilder går att öppna... även vissa videoklipp, dock är hör man bara ljudet och oftast är det inte det ljudet som tillhör den filmen man hör..

gg

eller, spelar det någon roll vilken windows jag har? hade windows 7 förut, och försöker nu återställa filerna med windows xp, är det bättre att försöka återställa dem på en dator som hade samma operativsystem som jag hade förut? iof dum fråga. det är ju ett usb minne.. så ska väl inte ha någon betydelse

Permalänk

så där ja... hittade ett program som gav tbx mig ganska många bilder. lite blandade bilder.. det mesta var camera bilder från mobiltelefonen (2008-2013) men ja, vissa filmer hittades också, men dem flesta var skadade, några fungerade helt.. och vissa hittade den inte alls.. provat med flera program nu och verkar som alla program hittar samma filer..

vissa program hittar ALLTING, men då fungerar ingen fil istället,aja tror jag inte lyckas hitta mer än vad jag hittat.. fick betala 250 kr för att få tbx bilderna iallafall:P

WMV filmer hade jag ett par, dem verkar spårlösta borta, finns ingen suck utav dem nånstans :s måste vara överskrivna totalt då antar jag!

artplus digital photo recovery heter programmet som gav mig hoppet.. ifall någon annan vill ha filmer får du tbx gratis, men för bilder kostar det 250 kr!