Rise of the Tomb Raider blir Xbox-exklusivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

NEEEEEEEEEEEEJ! DÖ MICROSOFT! Fyfan för exclusiva titlar mitt i. Det blir väl som med halo. Släppte 1an och 2an men 3an och 4an blev de aldrig röken av fyfan.

Ska Microsoft dö? va bra då blir det mer spel till Linux i framtiden då

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Jaha.. dags att bojkotta crystal dynamics dåra... Skulle hellre skjuta mig själv än köpa ett xböx...

Permalänk
Medlem

Detta är att tvinga köpare till att skaffa XBONE, inte få folk att välja. Nä ush, jag mådde så himla dåligt när jag igår hörde detta, nu vill man verkligen inte ha en XBONE.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så såg inte Tomb Raider särskilt lockande ut, så... flopp Xbox och numera flopp Tomb Raider.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror att Microsoft och Crystal Dynamics kommer att bli ytterst smärtsamt medvetna om att "platformsexklusiva titlar" är något förlegat.
En spik i kistan rent av för Crystal Dynamics kanske. Microsoft har råd att göra sådana här feltramp en och annan gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror att Microsoft och Crystal Dynamics kommer att bli ytterst smärtsamt medvetna om att "platformsexklusiva titlar" är något förlegat.
En spik i kistan rent av för Crystal Dynamics kanske. Microsoft har råd att göra sådana här feltramp en och annan gång.

Square som äger CD har säkert styrt detta. Det var de som gick ut med att TR sålde långt under deras förväntning trots mångmiljon ex sålda. Misstänker att detta spel får betydligt lägre budget och att de tog Microsofts pengar utan att tveka.
http://www.eurogamer.net/articles/2013-04-09-square-enix-thou...

Permalänk
Medlem

haha skrattade mig igenom denna tråden med alla ledsna själar! Tycker själv det är tragiskt att det blir såhär men det är ju knappast ovanligt nu för tiden, förra tomb raider var otroligt grymt, långt över mina förväntningar och detta kommer nog inte bli sämre

Kanske dags att beställa sig en vit xbox one snart!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skaparna bakom Tomb Raider måste verkligen vilja döda sitt företag eller så älskar dom att kasta pengar i sjön, att efter all kritik och allmänt svaga intresse för xbone släppa spel exklusivt till den konsolen så vill man ju helt enkelt att ens spel ska slå igenom. Visst sen kanske inte Tomb Raider är det mest häftiga spelet men ändå. Xbone kanske inte är helt uselt heller men intresset efter alla skandaler har ju gjort att det inte riktigt har slagit igenom så som det kunde ha gjort om dom inte hade prioriterat och debatterat så som dom faktiskt gjorde före och efter release.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

http://www.metro.se/teknik/gamescom-2014-rise-of-the-tomb-rai...

Finns 8-9 artiklar om PS4 längre ner på sidan, det tröstar ju lite

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

http://www.computerandvideogames.com/473920/tomb-raider-exclu...

Citat:

"We're saying what we said on stage," said Spencer. "In Holiday 2015, Rise of the Tomb Raider will be exclusive to Xbox. That's the comment.

Verkar vara en "timed exclusive" i alla fall. De är noga med att ta med tidsperioden i uttalandet.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, fler och fler får reports att det är timed exclusive vilket är mer logiskt.

Finns inget som skulle få mig att köpa en xbox så väntar på PC versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Utveklarna kärnar nog också microsof betalar dom nog mycket pengar..

Det är dock knappast utvecklarna som har det beslutet, utan mest troligen utgivaren. Sedan så finns det mer än bara pengar med i kalkyleringen, så som PR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sony Nintendo och Sega höll ju på med exlusiva spel redan innan Microsoft lanserade sitt första xbox. Eller vad är skillnaden med detta och att ex Golden eye bara kom till N64?

Golden Eye är dock inget bra exempel. Nintendo ägde 49% av Rare som gjorde spelet så att det bara kom till Nintendos konsol var ju inte så konstigt.

Spelen vid den här tidpunkten var väl egentligen alltid exklusiva. Om man tar exempelvis NHL och FIFA så kom dessa både till Playstation och Nintendo 64 men det var inte alls samma spel. Detta berodde väl antagligen på att konsolerna inte var speciellt kompatibla med varandra och att det inte gick att porta på ett bra sätt även om man ville.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Att avtalet gäller för all evighet kan man nog utesluta, utgivaren vill såklart ha någon kontroll över sina egna produkter, dessutom är det helt onödigt för MS att behöva betala det som skulle behövas för det. Däremot, eftersom de uttrycker sig så tvärsäkert, så gäller säkert exklusiviteten på så lång tid att spelet hinner bli ointressant för de flesta intresserade innan det hinner släppas på andra plattformar. Två år kanske, eller nåt sånt.

Jag skulle gissa att spelet släpps till resten av plattformarna som en del av en uppiffad samling av reboot-spelen någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem

Gör inget, 3dje person, går ändå bort.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett tydligt exempel på att kortsiktig vinst går före långsiktig kundnöjdhet. Tråkigt, och ännu tråkigare att de ursäktar det hela med en hop skitsnack också. Skulle vara roligare om de bara skrev att de är pengakåta så därför gör de som de gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jävla skit exklusiv!
Vad ska fans som vill spela göra då? Ska dom köpa en Xbox bara för ett endaste spel?

EU borde göra det olagligt att släppa plattforms-exklusiva speltitlar.

Permalänk
Avstängd

well, tänker inte köpa ett xbox om de tror det.

Permalänk
Medlem

jag vet vi köper alla XBone och tar sönder allihopa:)

Permalänk
Medlem

Oroa er inte, Lara kommer till PC så småningom. Att MS gör allt de kan för att kränga sitt undermåliga TV-spel borde inte förvåna någon här!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd

Xbox Säljer dåligt och det säljs 3 PS4or på 1 xbox. Microsoft känner att de måste ha bättre exklusiva titlar för att ha en chans.

dock så är konsoler döende och detta är den sista generationen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Angry Joe rantar om detta:

Smått underhållande...

Permalänk
Medlem

Nu har Microsoft stoppat cash i Squares fickor iag. Skottpengar!
Vet inte vem som jag tycker är smutsigast. Microsoft smusslar för att de är ett fallande korthus med deras skitkonsol, eller Square som går med på att ta emot pengarna...

Vad tycker ni?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

So much hate. ^^

Marknaden ser ut såhär, deal with it. Sony ville väl inte betala helt enkelt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Inget mig emot. Köpte tyvärr Tomb Raider till PS4, det såg bra ut i trailers och hört en del bra om det, men usch så långtråkigt det var. Vet inte om jag kommer orka spela klart det :/

Allt det roliga med de gamla spelen är borta, de borde inte ha rebootat det. Nu känns det bara som en grå sämre Uncharted-klon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Men hallå där, alla konsoler har exklusiva spel, var är problemet? Wii har sina, Playstation har sina XBOX har sina. Vill man spela Mario, ja då är det bara till att köpa Wii, vill man spela The Last of Us, ja då är det Playstation som gäller o.s.v.

Jag har själv aldrig varit mycket för Playstation men sen Last of Us släpptes har jag haft svårt att stå över, det är helt enkelt bara så det är.

Vill man spela alla spel får man köpa alla konsoler.

Ja, så är det ju, men jag antar att folk ser lite skillnad på att nya titlar blir exklusiva och att ett företag köper exklusivitet för en titel i en etablerad multi-platformstitel. Detta är ganska uppenbart vad som skett i detta fall, det står ju rent ut i uttalandet som Crystal Dynamics släppt:

"we believe this will be a step to really forging the Tomb Raider brand as one of the biggest in gaming, with the help, belief and backing of a major partner like Microsoft"

Sedan är det ju förstås lite skillnad mot att spel som släpps av en studio som ägs av konsoltillverkaren blir exklusivt och att ett spel av en tredjepartsstudio blir exklusivt.

Hur som helst betvivlar jag att det är permanent, även om de säger det. Samma sak var ju sagt om första Mass Effect, men det dök ju upp på Playstation 3 efter ett par år. Det finns garanterat en avtalstid i det avtal som slutits mellan företagen, för jag betvivlar att Microsoft köpt titeln i sig.

Jag kan dock mest bara rycka på axlarna åt hela nyheten, vill Crystal Dynamics/Square Enix tänka kortsiktigt för att få lite pengar/gratis marknadsföring från Microsoft så är det väl deras rättighet. Betvivlar att de kommer att tjäna på det i längden med tanke på att Tomb Raider sålde betydligt sämre på XBox 360 och XBone jämfört med Sonys konsoler. Gissar att det inte är ett så populärt beslut internt bland medarbetarna på Crystal Dynamics heller.

Permalänk
Snusfri

Det är en time exclusive.

Citat:

Xbox boss Phil Spencer has confirmed to Eurogamer that Microsoft's controversial exclusivity deal for Rise of the Tomb Raider "has a duration".

However, he declined to confirm how long that duration is set for.

Last night, during its Gamescom press conference, Microsoft and Square Enix made the surprise announcement that Rise of the Tomb Raider would launch holiday 2015 exclusively on Xbox. That, Spencer confirmed, means Xbox One and Xbox 360.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Älskar dessa nyheter, folk på swec blir så arga

Jag är inte arg, upprörd eller förbannad...jag är bara så less...och arg, förbannad och upprörd!

Nä, jag är en glad skit som inte gillar xbox bara.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd