Permalänk
Medlem

Mekaniskt tangentbord med MX Clear-brytare?

Har letat överallt i nordiska butiker men ingenstans kan jag hitta något tangentbord med MX Clear-brytare. Finns det inte att få tag på längre?

Jag har nämligen kommit fram till att de vore perfekt då jag gillar trögheten i de blå brytarna, men inte klicket och de bruna är alldeles för lätta. Enda alternativt hittills verkar vara att köpa ett WASD V2 från USA, men då går det på nästan 2000 kronor...

Sitter idag på ett gammalt Keytronic ergoforce där skifttangenten är lös och aktiverar skift som om det vore caps lock stup i kvarten.

Förslag eller idéer på var man kan köpa tangentbord med dessa brytare, eller alternativa tangentbord med liknande känsla mottages gärna.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Har letat överallt i nordiska butiker men ingenstans kan jag hitta något tangentbord med MX Clear-brytare. Finns det inte att få tag på längre?

Jag har nämligen kommit fram till att de vore perfekt då jag gillar trögheten i de blå brytarna, men inte klicket och de bruna är alldeles för lätta. Enda alternativt hittills verkar vara att köpa ett WASD V2 från USA, men då går det på nästan 2000 kronor...

Sitter idag på ett gammalt Keytronic ergoforce där skifttangenten är lös och aktiverar skift som om det vore caps lock stup i kvarten.

Förslag eller idéer på var man kan köpa tangentbord med dessa brytare, eller alternativa tangentbord med liknande känsla mottages gärna.

Kolla på svarta brytare. Lite trögare än blå, men inget klick

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Kolla på svarta brytare. Lite trögare än blå, men inget klick

Fast de svarta är väl linjära, dvs de har inte någon direkt återkoppling precis som de röda? Går knappt att skriva på de röda när jag provat, blir stavfel varannan bokstav ungefär.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

De svarta är som hårdare röda, ja.

Trycker man ner en MX Clear så kommer först en stor bump, som MX Brown fast tidigare, större och längre, sedan kommer aktiveringspunkten i en dal och sedan kommer det starkt motstånd. Jag skulle inte alls kalla dem "som blåa brytare men tysta", men inte heller som "hårdare bruna" eftersom kurvan är så annorlunda.

De tangentbord jag har sett med ISO-layout (Europeiskt) är:
1. Cherry's egna tangentbord i G80-serien. Endast vissa modeller, med vissa beteckningar. Ganska ovanliga. Glöm att hitta i svensk layout. Inte anpassade för spel. Inte lika gediget byggda som t.ex. Ducky.
2. Ducky... Ibland. De sålde ett litet antal G2PRO TKL med tyska tangenter via finska Teraset i våras, men det sålde slut. (varför inte nordiska tangenter, förstår jag inte...)
3. Bygga/om själv, med nya eller begagnade brytare köpta via enthusiaster.

Resten har varit ANSI:
* Poker II-kit med Clears från Massdrop. ANSI.
* KUL från Asien. PCB är gjort för att stödja ISO också, så kanske kommer de ut med tangentbord för oss också (hoppas, hoppas, hoppas)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

Svarta är ganska otrevliga att skriva på enligt min erfarenhet. Banka siffror fungerar det dock bra till vilket är orsaken till att jag kör MX black i numpaden och MX clear i qwerty-delen på jobbet.

Man kan fula sig och bygga om ett MX brown till MX-nästan-clear genom att byta fjädrar till samma som sitter i MX black. Ett riktigt pilljobb men det fungerar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Man kan fula sig och bygga om ett MX brown till MX-nästan-clear genom att byta fjädrar till samma som sitter i MX black. Ett riktigt pilljobb men det fungerar.

Har funderat på det. Är det något du har provat eller vet hur mycket det kan gå på?

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av riiga:

Har funderat på det. Är det något du har provat eller vet hur mycket det kan gå på?

Jag har bara flyttat runt mellan MX black och MX clear på mina tangentbord här hemma. På vissa tangentbord räcker det med två skruvmejslar för att öppna switcharna så man kan byta slider och fjäder, andra är mindre ombyggnadsvänliga där jag ärligt talat inte riktigt har koll på hur man gör.

Bara att byta fjädrar borde bortsett från pilljobbet man får göra själv inte behöva bli tokdyrt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||