Hjälp mig med råd - behålla gåvan(Ny Macbook) eller riskera att verka otacksam?

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med råd - behålla gåvan(Ny Macbook) eller riskera att verka otacksam?

Hej!

För två år sedan gick jag en utbildning. Då glirade jag min chef om att jag behövde en Macbook för att slutföra utbildning.(Det behövde jag såklart inte och det visste han om) Han bara skrattade. Jag köpte själv en efter utbildningen.
Nu är det dags för ny utbildning, och denna gången pikade jag honom om en Iphone 6 när den släpps, eftersom min 5:a gått sönder och jag gör mycket arbete via den. Som tidigare skrattade han och hade glimten i ögat.
Jag har jobbat extremt mycket och ställt upp på jobbet i sommar. Så i veckan låg där en ny Macbook Pro 13" i mitt skåp. Skitglad blev jag ju såklart, men den jag har fungerar alldeles utmärkt och jag behöver ju en iphone. Hjälp mig - ska jag behålla den nya och sälja min gamla?, berätta som det är; att jag köpte en för två år sedan och behöver inte en till men gärna en iphone när den släpps?, eller sälja den jag fick?
Jag är inte på något vis otacksam, utan blev jätteglad, men pengarna känns bättre spenderade på något jag är i behov av.
Hur skulle ni gjort? Säljer jag den jag fick känns det ju som att slänga hans pengar i sjön (värdeminskningen när jag säljer begagnad). Förklara som det är - risk att verka otacksam och bortskämd.

Permalänk
Skrivet av x3mdream:

Hej!

För två år sedan gick jag en utbildning. Då glirade jag min chef om att jag behövde en Macbook för att slutföra utbildning.(Det behövde jag såklart inte och det visste han om) Han bara skrattade. Jag köpte själv en efter utbildningen.
Nu är det dags för ny utbildning, och denna gången pikade jag honom om en Iphone 6 när den släpps, eftersom min 5:a gått sönder och jag gör mycket arbete via den. Som tidigare skrattade han och hade glimten i ögat.
Jag har jobbat extremt mycket och ställt upp på jobbet i sommar. Så i veckan låg där en ny Macbook Pro 13" i mitt skåp. Skitglad blev jag ju såklart, men den jag har fungerar alldeles utmärkt och jag behöver ju en iphone. Hjälp mig - ska jag behålla den nya och sälja min gamla?, berätta som det är; att jag köpte en för två år sedan och behöver inte en till men gärna en iphone när den släpps?, eller sälja den jag fick?
Jag är inte på något vis otacksam, utan blev jätteglad, men pengarna känns bättre spenderade på något jag är i behov av.
Hur skulle ni gjort? Säljer jag den jag fick känns det ju som att slänga hans pengar i sjön (värdeminskningen när jag säljer begagnad). Förklara som det är - risk att verka otacksam och bortskämd.

telefoner går att laga, glas & lcd går att byta ut.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

Hej!

För två år sedan gick jag en utbildning. Då glirade jag min chef om att jag behövde en Macbook för att slutföra utbildning.(Det behövde jag såklart inte och det visste han om) Han bara skrattade. Jag köpte själv en efter utbildningen.
Nu är det dags för ny utbildning, och denna gången pikade jag honom om en Iphone 6 när den släpps, eftersom min 5:a gått sönder och jag gör mycket arbete via den. Som tidigare skrattade han och hade glimten i ögat.
Jag har jobbat extremt mycket och ställt upp på jobbet i sommar. Så i veckan låg där en ny Macbook Pro 13" i mitt skåp. Skitglad blev jag ju såklart, men den jag har fungerar alldeles utmärkt och jag behöver ju en iphone. Hjälp mig - ska jag behålla den nya och sälja min gamla?, berätta som det är; att jag köpte en för två år sedan och behöver inte en till men gärna en iphone när den släpps?, eller sälja den jag fick?
Jag är inte på något vis otacksam, utan blev jätteglad, men pengarna känns bättre spenderade på något jag är i behov av.
Hur skulle ni gjort? Säljer jag den jag fick känns det ju som att slänga hans pengar i sjön (värdeminskningen när jag säljer begagnad). Förklara som det är - risk att verka otacksam och bortskämd.

Sälj o köp en iphone 6 med pengarna. Eller, det beror på hur uppmärksam din chef är? Skulle du kunna lura honom att din tvååriga macbook är den han gav dig? Isåfall är det bara att sälja. Om du är på jakt efter köpare kan jag ställa upp:), leter efter en ny bärbar. Om priset är rätt. PM:a isåfall.

Lycka till

Permalänk
Medlem

behåll gåvan var stolt över den.
sälj din egna för att köpa din telefon var stolt över det.
äkta win/win

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart sälja den gamla två åriga och köpa en iphone 6, skulle aldrig kunna sälja en gåva, känns inte helt rätt. Speciellt inte mot chefen som verkligen verkar vara en skön prick Sen är det ju självklart inte säkert att du får tillräckligt till den nya telefonen men någon måste du ju kunna lägga till själv. Jag skulle inte må helt bra moraliskt av att sälja den nya. Alternativt tycker jag att du ska säga som det är till chefen att du köpte en för två år sedan men är extremt tacksam ändå och då kan du ju göra som du vill efter det, utan att det känns fel.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk

Sälj den gamla eller berätta för chefen beroende på hur han är med risk för att det kan bli dålig stämning

Permalänk
Skrivet av etermos:

behåll gåvan var stolt över den.
sälj din egna för att köpa din telefon var stolt över det.
äkta win/win

//E

Detta

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Pengar eller vänskap med en trevlig chef?

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av x3mdream:

Hej!

För två år sedan gick jag en utbildning. Då glirade jag min chef om att jag behövde en Macbook för att slutföra utbildning.(Det behövde jag såklart inte och det visste han om) Han bara skrattade. Jag köpte själv en efter utbildningen.
Nu är det dags för ny utbildning, och denna gången pikade jag honom om en Iphone 6 när den släpps, eftersom min 5:a gått sönder och jag gör mycket arbete via den. Som tidigare skrattade han och hade glimten i ögat.
Jag har jobbat extremt mycket och ställt upp på jobbet i sommar. Så i veckan låg där en ny Macbook Pro 13" i mitt skåp. Skitglad blev jag ju såklart, men den jag har fungerar alldeles utmärkt och jag behöver ju en iphone. Hjälp mig - ska jag behålla den nya och sälja min gamla?, berätta som det är; att jag köpte en för två år sedan och behöver inte en till men gärna en iphone när den släpps?, eller sälja den jag fick?
Jag är inte på något vis otacksam, utan blev jätteglad, men pengarna känns bättre spenderade på något jag är i behov av.
Hur skulle ni gjort? Säljer jag den jag fick känns det ju som att slänga hans pengar i sjön (värdeminskningen när jag säljer begagnad). Förklara som det är - risk att verka otacksam och bortskämd.

Sälj den gamla o köp en telefon för pengarna är mitt tips. Har du fått den gåvan slösa inte den

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

behåll gåvan var stolt över den.
sälj din egna för att köpa din telefon var stolt över det.
äkta win/win

//E

tycker samma

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Eftersom chefen nu gav dig den här fina gåvan så tycker jag att du ska gå till honom och förklara det som du skrev i trådstarten och sen kanske fråga honom om det är okej att sälja den?
Han kanske kan göra ett återköp och sen köpa en Iphone 6 istället?

Permalänk
Inaktiv

Du fick det bästa förslaget (och enda rätta); sälj din egen gamla och köp din telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

behåll gåvan var stolt över den.
sälj din egna för att köpa din telefon var stolt över det.
äkta win/win

//E

Instämmer på detta!

Permalänk
Medlem

Som flera redan sagt. Var glad att du fick en ny dator med fräscht batteri och lite bättre prestanda än din gamla.

Sälj din gamla, du borde komma en bra bit på väg till en iPhone 6 sen då det blir aktuellt.

Permalänk
Medlem

Behåll!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Detta låter som en Beverly Hills-historia. Bor OP verkligen i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

behåll gåvan var stolt över den.
sälj din egna för att köpa din telefon var stolt över det.
äkta win/win

//E

Håller med talaren ovan!

Visa signatur

 - if this is not an Apple icon, you are using the wrong operating system