Byta batteri på MB Air?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmø
Registrerad
Maj 2003

Byta batteri på MB Air?

Mitt batteri var väl ingen vidare när jag fick datorn 2011 men sket i det, tog ju apple 2-3 veckor att skicka skiten och orkade inte vänta 2-3 veckor till på att returnera den.

Förra året började det dö tyvärr, höll inte ens en timma och nu e det 0% och har till och med börjat svälla och warpa skalet så hög tid att byta.

Problemet är att det e ju struligt, är ju pentalob skruvar och infon på vilken diameter man ska ha verkar inte stämma mellan olika sidor och hittar ingen butik som har allt, sen behöver jag torx skruvar också och sedan beställa något batteri från någon sida (de flesta verkar ganska okända, vissa erbjuder 'original batteri' men risken är ju att man får piratkopior ändå) och vänta på det.

Lämna in den på service skulle ta 3 dagar och kosta 1200, originalbatteri skruvar å shit går på samma så det handlar väl mest om att jag gärna inte blir utan dator och får mekka lite själv (alltid trevligt).

- Har någon här erfarenhet att byta batteri själv på sin Air?

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Okt 2001

Har du läst iFixits guide?

Dom har också verktyg, dock ganska dyrt med frakten hit till andra sidan jordklotet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Här finns instruktioner samt verktyg för 11"-modellen: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+11-Inch+Mid+2011+Bat...

Motsvarande för 13"-modellen: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+13-Inch+Mid+2011+Bat...

Enligt mig är inte 1200kr särskilt farligt, med tanke på att enbart batteriet kostar närmare 700kr, och då utan frakt. Det är dock som du ser lätt att byta batteri själv så vill du verkligen byta det själv du kan säkert spara 200kr.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2007

Bor du i Malmö? Där har du ju Apple Store och de borde kunna byta ut den på några timmar om du bokar upp en tid. Eller är det där det tar 3 dagar? Kommer ihåg att det bara tog några timmar för de att byta skärm på min MBA

Laptop: MBPr 13"