Permalänk
Medlem

Köp av Laptop till studerande

Hejsan!

Jag ska börja plugga till IT- Säkerhetstekniker nu till hösten och undrar om någon vet om det räcker med en budget laptop till kursen?
Skulle gärna vilja ha hjälp att hitta en, min max budget är 4000 kr, vill helst ha billig eftersom jag har inte stort behov av laptop mer än att plugga på
möjligtvis kolla film.

Permalänk
Skrivet av clemintz:

Hejsan!

Jag ska börja plugga till IT- Säkerhetstekniker nu till hösten och undrar om någon vet om det räcker med en budget laptop till kursen?
Skulle gärna vilja ha hjälp att hitta en, min max budget är 4000 kr, vill helst ha billig eftersom jag har inte stort behov av laptop mer än att plugga på
möjligtvis kolla film.

Chromebook ?
vilka program behöver funka på den ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av clemintz:

Hejsan!

Jag ska börja plugga till IT- Säkerhetstekniker nu till hösten och undrar om någon vet om det räcker med en budget laptop till kursen?
Skulle gärna vilja ha hjälp att hitta en, min max budget är 4000 kr, vill helst ha billig eftersom jag har inte stort behov av laptop mer än att plugga på
möjligtvis kolla film.

Tangentbord, tangentbord, tangentbord.

Kolla efter en billig Lenovo edge, rymligt för komponenterna och riktigt pekdon.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Kan du sträcka på budget lite till 4500:- om det inte körs någon kampanj så borde du kunna få tag på en i3 1.7ghz dual core med 8gb ram och 1tb hdd. Om du kommer ta lån från CSN så får man oftast runt 12000:- en vecka efter skolstart och sedan 9000:- i slutet på månaden. Jag fick iaf in det så och hade runt 21000:- inom en vecka till tio dagar och köpte en laptop för 6000:-

Permalänk

Lenovo IdeaPad G510 15.6" 4990:-

Intel i7 Quad Core-processor / 2,4 GHz
Intel HD Graphics 4600
6 GB RAM / 1 TB hårddisk

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem

Kommer nog hålla på mycket med virtualisering av servar, nätverk osv.
Så mycket RAM är en prioritering samt bra cpu, eller har jag fel?

vad tror ni om denna?
http://www.dustinhome.se/product/5010796268/asus-x551ca-ci3-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Lenovo IdeaPad G510 15.6" 4990:-

Intel i7 Quad Core-processor / 2,4 GHz
Intel HD Graphics 4600
6 GB RAM / 1 TB hårddisk

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

http://tubby.scene7.com/is/image/tubby/LE59409471?$fullsize$

Den är tyvärr ovanför min budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Chromebook ?
vilka program behöver funka på den ?

Behöver Windows eftersom jag kommer arbeta med Windows miljö, samt trådad nätverks-anslutning

Permalänk
Inaktiv

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=f200ma
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=x200ma

Kanske kan vara något? billig, liten och lätt och "ok prestanda" för basic arbete(vet inte va man behöver i prestanda för kursen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av clemintz:

Kommer nog hålla på mycket med virtualisering av servar, nätverk osv.
Så mycket RAM är en prioritering samt bra cpu, eller har jag fel?

Virtualisering på den nivån kräver normalt sett inte speciellt mycket processorkraft, såväl Windows (vanliga) som Server liksom olika linuxdistributioner är anpassade till att inte belasta systemen i onödan. Viktigare då med en snabb hårddisk - en SSD är mer eller mindre ett krav. Dessutom hyfsat med minne, totala mängden lite beroende på antalet virtuella maskiner och valt OS. Men säg 8 GB och uppåt.

En bärbar med 16 GB minne (standard att de stödjer den mängden idag), 250GB SSD och en i5:a eller i7:a räcker väldigt långt. Måste du snåla in på något så välj i första hand bort processorn, sedan minnet, sedan SSD-disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Virtualisering på den nivån kräver normalt sett inte speciellt mycket processorkraft, såväl Windows (vanliga) som Server liksom olika linuxdistributioner är anpassade till att inte belasta systemen i onödan. Viktigare då med en snabb hårddisk - en SSD är mer eller mindre ett krav. Dessutom hyfsat med minne, totala mängden lite beroende på antalet virtuella maskiner och valt OS. Men säg 8 GB och uppåt.

En bärbar med 16 GB minne (standard att de stödjer den mängden idag), 250GB SSD och en i5:a eller i7:a räcker väldigt långt. Måste du snåla in på något så välj i första hand bort processorn, sedan minnet, sedan SSD-disken.

Okej, tack. Ska försöka gräva djupare då men det du säger jag borde förutom i5:an blir tight med min budget :/

Permalänk
Medlem

Med virtualisering så är det viktigare med ram minne. När jag pluggade win server så körde vi på gamla Core2Duo 3ghz med 4gb minne, kunde köra server + klient på det gamla.

Eftersom du har en budget på 4000kr så är det inte mycket du kan göra, det är inte så att du skulle hitta nåt fantastiskt erjbudande värt en laptop för mycket mer, du får det du betalar för. Jag skulle iaf skaffa en laptop med 8GB Ram.

El-giganten har ett vecko erbjudande på en HP 15-g082no 15.6" Bärbar dator 3990kr

AMD A8-6410 Quad Core / 2.0 GHz
AMD Radeon HD 8570M / 2 GB VRAM
8 GB RAM / 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Med virtualisering så är det viktigare med ram minne. När jag pluggade win server så körde vi på gamla Core2Duo 3ghz med 4gb minne, kunde köra server + klient på det gamla.

Eftersom du har en budget på 4000kr så är det inte mycket du kan göra, det är inte så att du skulle hitta nåt fantastiskt erjbudande värt en laptop för mycket mer, du får det du betalar för. Jag skulle iaf skaffa en laptop med 8GB Ram.

El-giganten har ett vecko erbjudande på en HP 15-g082no 15.6" Bärbar dator 3990kr

AMD A8-6410 Quad Core / 2.0 GHz
AMD Radeon HD 8570M / 2 GB VRAM
8 GB RAM / 1 TB HDD

Den ser bra ut innehållsmässigt, men jag har alltid haft problem med HP datorer så min tillit till dem är inte den största haha. Har tittat över ett antal Lenovo och Asus datorer nu, är mest inne på denna lenovon: http://www.dustinhome.se/product/5010775308/lenovo-essential-...
går ju bara att lägga till extra ram till den om de behövs eller är HP:n lika bra?

Permalänk
Avstängd

Har ni inte labbdatorer till det på studieplatsen? Sen, ska du arbeta med IT så varför snåla med datorkraft?
Köp en ordentlig dator.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av clemintz:

Okej, tack. Ska försöka gräva djupare då men det du säger jag borde förutom i5:an blir tight med min budget :/

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... den köpte jag ska börjar plugga IT i jag med men inte lika mycket virtuellt, den har en i5:a 4200m och 8 gb minne känns väldigt bra också, är nöjd änså länge!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Varför inte vänta med att köpa dator tills du har börjat på utbildningen ?
Då har du möjlighet att prata med andra studenter och föreläsare om vad som behövs.

Om du inte fått någon information från utbildningen vad som rekommenderas i förväg så anser jag att det är en risk att köpa en dator nu.

Du säger att den behöver ha trådlöst nätverk, är det några särskilda nätverkskretsar som fungerar bättre för det ni ska labba med än andra? (Ja frågorna är många därav min fundering att kanske först höra med dem som gått utbildningen innan om vad som fungerade dåligt och inte köpa en sådan dator.)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... den köpte jag ska börjar plugga IT i jag med men inte lika mycket virtuellt, den har en i5:a 4200m och 8 gb minne känns väldigt bra också, är nöjd änså länge!

Ser bra ut Verkar som jag får höja min budget eftersom de flesta anser det!

Skrivet av Gustav-P:

Varför inte vänta med att köpa dator tills du har börjat på utbildningen ?
Då har du möjlighet att prata med andra studenter och föreläsare om vad som behövs.

Om du inte fått någon information från utbildningen vad som rekommenderas i förväg så anser jag att det är en risk att köpa en dator nu.

Du säger att den behöver ha trådlöst nätverk, är det några särskilda nätverkskretsar som fungerar bättre för det ni ska labba med än andra? (Ja frågorna är många därav min fundering att kanske först höra med dem som gått utbildningen innan om vad som fungerade dåligt och inte köpa en sådan dator.)

Du har en bra poäng, tror jag följer ditt förslag och hör med läraren i början av utbildningen så jag inte gör något jag ångrar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av clemintz:

Hejsan!

Jag ska börja plugga till IT- Säkerhetstekniker nu till hösten och undrar om någon vet om det räcker med en budget laptop till kursen?
Skulle gärna vilja ha hjälp att hitta en, min max budget är 4000 kr, vill helst ha billig eftersom jag har inte stort behov av laptop mer än att plugga på
möjligtvis kolla film.

Begagnad Macbook pro! bästa musplattan och tangentbordet du kan hitta för pengarna

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1