Intel demonstrerar högre prestanda och lägre strömförbrukning med DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

Intel demonstrerar högre prestanda och lägre strömförbrukning med DirectX 12

Mycket fokus ligger på prestandadatorer med kommande Microsoft DirectX 12. Nu visar Intel hur lägre overhead kan ha en dramatisk effekt på spelupplevelsen i bärbara enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Det här är nice

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tack AMD för att ni visar vägen! Bra att DX och OpenGL jobbar mot liknande teknik som Mantle. Mer prestanda åt folket!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, bra demonstration också!

Permalänk
Medlem

Mja, jag är försiktigt positiv till dessa siffror. Lite som när Corsair(?) visade upp några fantasisiffror i BF4 med deras nya minnen?
Oavsett ska det bli kul att se vad DX12 kan leverera när det väl kommer, julen 2015 var det väl preliminärt det första spelet med dx12-stöd skulle komma?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ser nice ut Gött att det går framåt

Permalänk
Medlem

Där ser man vilken nytta konsumenterna har av att AMD existerar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Där ser man vilken nytta konsumenterna har av att AMD existerar!

Konkurrens och innovation gynnar väl alltid konsumenten?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Kanontrevligt!! Eftersom jag inte har AMD GPU så var det en förhoppning om det här som gjorde att jag ändå blev glad när jag fick höra talas om Mantle

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Kommer DX12 även till nuvarande generationen eller är det som alltid med DX, enbart framtida generationer som kommer få stöd?

Permalänk
Medlem

Så, de visar detta på befintlig off-the-shelf hårdvara?
Betyder detta att vi kan se DX12 som en mjukvaru implementation, och inget krav på ny hårdvara?

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Skrivet av kass_best:

Kommer DX12 även till nuvarande generationen eller är det som alltid med DX, enbart framtida generationer som kommer få stöd?

Huruvida R9 2xx och GF7xx får det vet jag inte, men tycker det låter mest som mjukvara och då är det ju upp till AMD och nVidia om de lägger in stöd för DX12 på nuvarande hårdvara.

Jag skulle gissa på att DX12 kommer först till Win9 och inte Win7. Osäker på Win8 eftersom mindre populära versioner brukar få lite längre stöd av kommande tekniker.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Där ser man vilken nytta konsumenterna har av att AMD existerar!

Önskar att AMD agerade likadant på Intels framfart på processormarknaden, men de har väl inte förutsättningar eller kunskapen helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Ser fram emot detta nästan lika mycket som Windows 9.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bakåtkompatibelt så att det inte tar lika lång tid som för dx10/11 att bli standard (dvs samma api, med bakåtkompatibla effektiviseringar bakom). Är ju fortfarande en del nya spel som smygit sig ut med dx9 på senare år Särskilt inom mmo-genren. DX9 kom 2002, dx10 2006, och dx11 2009.

Hoppas det inte tar 5-12 år för detta också

Permalänk
Medlem

Hoppas Windows 7 får stöd för DirectX 12.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Hoppas det blir bakåtkompatibelt så att det inte tar lika lång tid som för dx10/11 att bli standard (dvs samma api, med bakåtkompatibla effektiviseringar bakom). Är ju fortfarande en del nya spel som smygit sig ut med dx9 på senare år Särskilt inom mmo-genren. DX9 kom 2002, dx10 2006, och dx11 2009.

Hoppas det inte tar 5-12 år för detta också

Oj helvete, är det SÅ länge sedan dx9 och 10 kom... Pinsamt värre faktiskt. Fan, nu känner jag ju mig gammal. Usch

Men härligt att se! Alltid gött att se konkurrens elda lite i baken på dem stora slöa jättarna

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det här är nice

Faktiskt :).

Även om du tillhör den grupp users som kommer tjäna minst på detta procentuellt sett.

*ironi*

Permalänk
Medlem

Imponerande siffror!

Men är det bara jag som känner att DirectX känns rätt trist? Det rör sig rätt rejält på OpenGL och Linux-fronten nu med spel och spelmotorer som får inhemsk (native) stöd för Linux och därmed SteamOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av kass_best:

Kommer DX12 även till nuvarande generationen eller är det som alltid med DX, enbart framtida generationer som kommer få stöd?

http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/directx-12/#sthash.oN...

"NVIDIA will support the DX12 API on all the DX11-class GPUs it has shipped; these belong to the Fermi, Kepler and Maxwell architectural families."

Vet inte hur det är med AMD, men skulle tippa på att även de kommer ge DX12-stöd för sina DX11-kort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Och till alla er som skriker 'Go Intel', glöm inte att allt startade hos AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Och till alla er som skriker 'Go Intel', glöm inte att allt startade hos AMD!

Nope. Intel grundades 1968 och AMD 1969

Permalänk
Datavetare
Skrivet av biorrith:

Och till alla er som skriker 'Go Intel', glöm inte att allt startade hos AMD!

Beror på hur man ser det, fanns Nvidia-specifika extensioner till OpenGL som i princip ger samma effekt som Mantle innan Mantle presenterades. De flesta av dessa Nvidia-specika utökningar har senare blivit standardiserade och hittat in i både OpenGL och OpenGL ES.

Oavsett vilket, kommer motsvarande i DX så lär det vara den tekniken majoritet av alla spel kommer använda då det idag tyvärr saknas någon realistisk signifikant konkurrent till DX för PC-spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Imponerande siffror!

Men är det bara jag som känner att DirectX känns rätt trist? Det rör sig rätt rejält på OpenGL och Linux-fronten nu med spel och spelmotorer som får inhemsk (native) stöd för Linux och därmed SteamOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå rätt trist? Både Direct3D och OpenGL gör det de ska göra, och de gör det i princip lika bra. I vissa fall är Direct3D lättare att arbeta med, men OpenGL har fördelen att det går att använda på fler plattformar. Direct3D har större marknadspenetration tack vare Windows, och nu börjar OpenGL sakta ta igen mark.

Så OpenGL börjar alltså bli lika "rätt trist" som Direct3D? Trams.

Skrivet av biorrith:

Och till alla er som skriker 'Go Intel', glöm inte att allt startade hos AMD!

Vad barnsligt det är med alla märkeskrig. Det är inte ens Intel som skriver implementationen, och ingen skriker "Go Intel".

Permalänk
Avstängd

Känns lite som att både DirectX och OpenGL hade stagnerat lite.
Skönt att AMD kom med Mantle och satte fart på dom igen.

Men tråkigt att AMD snackat mycket om att Mantle skulle vara öppet, men sen har det blivit någonting utav det.
Nu håller ju Khronos Group på med att ta fram ett nytt API, när dom egentligen kanske bara skulle kunna använda Mantle istället.

AMD misslyckades med att realisera Mantle och verkligen få ut det. Dom skulle pushat mer för öppenhet och gjort mer än bara snackat, och verkligen levererat också, så att det kunde bli en riktig industri standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Och till alla er som skriker 'Go Intel', glöm inte att allt startade hos AMD!

Dagens ungdom, har redan glömt 3dfx, minigl, och alla andra saker/företag/teknologier som tagit rendering av 3d-grafik framåt i stora kliv åt gången...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

AMD misslyckades med att realisera Mantle och verkligen få ut det. Dom skulle pushat mer för öppenhet och gjort mer än bara snackat, och verkligen levererat också, så att det kunde bli en riktig industri standard.

Instämmer 100%. Det hade varit bättre för alla om Mantle blivit standard och vi kunde ha ett vettigt alternativ till Direct3D. Men jag förstår AMD's vinkel på det hela (sälja fler kort under en begränsad tid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Känns lite som att både DirectX och OpenGL hade stagnerat lite.
Skönt att AMD kom med Mantle och satte fart på dom igen.

Men tråkigt att AMD snackat mycket om att Mantle skulle vara öppet, men sen har det blivit någonting utav det.
Nu håller ju Khronos Group på med att ta fram ett nytt API, när dom egentligen kanske bara skulle kunna använda Mantle istället.

AMD misslyckades med att realisera Mantle och verkligen få ut det. Dom skulle pushat mer för öppenhet och gjort mer än bara snackat, och verkligen levererat också, så att det kunde bli en riktig industri standard.

Fast att förändra OpenGL till mer eller mindre samma sak som Mantle skulle heller inte vara vettigt, utvecklare som jobbat med OpenGL skulle helt plötsligt behöva släppa allt de vet om OpenGL och bara lära sig Mantle. Att ett bibliotek är konsistent är ganska viktigt för att på ett vettigt sätt jobba med det, men även vill man ju att det i någon mån ska vara bakåtkompatibelt vilket kan bli svårt om man bara kopierar Mantle.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Måste man skaffa nytt grafikkort för att kunna ta del av allt DirectX 12 har att erbjuda (kör GTX 780Ti)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Instämmer 100%. Det hade varit bättre för alla om Mantle blivit standard och vi kunde ha ett vettigt alternativ till Direct3D. Men jag förstår AMD's vinkel på det hela (sälja fler kort under en begränsad tid).

Varför inte opengl, som stöds av i princip allt som har en processor? Varför blanda in ännu ett api?

Skickades från m.sweclockers.com