vad i hela friden är det som tar plats på C?

Permalänk
Medlem

vad i hela friden är det som tar plats på C?

Hellojsan, har stött på ännu ett problem som jag inte lyckats google:a fram en lösning på

installerade om windows till en 119gb SSD

nu, ett par månader senare, står det att den ska ha 46gb ledigt av 119... Och då har jag bara windows/firefox/små systemprogram installerade på den

http://oi58.tinypic.com/29596b4.jpg

Jag har kört CClearner, defragmenterat, kört diskrensning, samt manuellt försökt hitta var de där extra ~45gb utrymme fylls upp... utan resultat. Kollar man vad alla mappar jag har på disken tar upp är det 28gb..?!

Någon som kan tänka sig veta var elefanten i disken sitter? "Biblioteksmapparna" samt "Favoriter" är i princip tomma, det är några mb på dem...
Själv tycker jag detta är meeket meeket määkligt!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder http://www.jgoodies.com/downloads/jdiskreport/ för att kolla vad som tar plats.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du har 24GB RAM. Pagefile.sys (växlingsfil) och hiberfil.sys (dumpfil för viloläge) tar upp ungefär det dubbla på din SSD, dvs ~48GB.

Guide: Ta bort hiberfil.sys och minska storleken på pagefile.sys.
Om du vill kunna använda viloläge, hoppa till steg 6.
1. Tryck upp start-menyn.
2. Skriv "cmd" i sökrutan.
3. Högerklicka på "cmd.exe" och välj "Kör som administratör".
4. Skriv "powercfg -h off" och tryck på enter.
5. Stäng CMD.
6. Öppna "System" genom att högerklicka på "Dator" i Start-Menyn och välja ”Egenskaper”.
7. Klicka på "Avancerade systeminställningar" till vänster.
8. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i rutan "Prestanda".
9. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Ändra" i rutan "Virtuellt minne".
10. Kryssa ur rutan "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet".
11. Klicka på "C:" och välj "Egen storlek".
12. Skriv ”800” i båda rutorna och Klicka på "Aktivera".
13. Klicka på "OK" i alla fönster.
14. Starta om datorn.
15. PROFIT

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen pagefile med 24gb ram, stäng av den helt

Permalänk
Medlem

Testa ladda ner WinDirStat och kolla med det

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv

Alt. köpa en större ssd kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Jag använder http://www.jgoodies.com/downloads/jdiskreport/ för att kolla vad som tar plats.

Bah, java. SpaceMonger är väl det gamla hederliga verktyget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Alt. köpa en större ssd kanske?

Om någon okänd helt plötsligt släpat in och staplat 6 gigantiska U-soffor i ditt vardagsrum, köper du ett större hus eller försöker du bli av med dem?

Skrivet av The-Architect:

Du behöver ingen pagefile med 24gb ram, stäng av den helt

Skrivet av LemonIllusion:

Du har 24GB RAM. Pagefile.sys (växlingsfil) och hiberfil.sys (dumpfil för viloläge) tar upp ungefär det dubbla på din SSD, dvs ~48GB.

Guide: Ta bort hiberfil.sys och minska storleken på pagefile.sys.
Om du vill kunna använda viloläge, hoppa till steg 6.
1. Tryck upp start-menyn.
2. Skriv "cmd" i sökrutan.
3. Högerklicka på "cmd.exe" och välj "Kör som administratör".
4. Skriv "powercfg -h off" och tryck på enter.
5. Stäng CMD.
6. Öppna "System" genom att högerklicka på "Dator" i Start-Menyn och välja ”Egenskaper”.
7. Klicka på "Avancerade systeminställningar" till vänster.
8. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i rutan "Prestanda".
9. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Ändra" i rutan "Virtuellt minne".
10. Kryssa ur rutan "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet".
11. Klicka på "C:" och välj "Egen storlek".
12. Skriv ”800” i båda rutorna och Klicka på "Aktivera".
13. Klicka på "OK" i alla fönster.
14. Starta om datorn.
15. PROFIT

Dold text

Tackar så mycket! Nu gick det lediga utrymmet från 73.3gb till 49.8gb ... men det är fortfarande 20,8 gb mer än vad som används på disken..?

Tog bort flamebait plus svar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

men det är fortfarande 20,8 gb mer än vad som används på disken..?

Ladda ner WinDirStat så kan du enkelt se vad som tar plats
Såhär ser det ut för mig tex

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Troligtvis windows.old.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Troligtvis windows.old.

Förutom då att Windows.old inte existerar på TS screenshot som visar vyn där man borde se den mappen om den fanns.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tog bort ohjälpsamt svar/flamebait plus svar.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hmm, visas verkligen systemfiler och mappar på den där första bilden? (borde det inte finnas en mapp motsvarande "document and settings"?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Förutom då att Windows.old inte existerar på TS screenshot som visar vyn där man borde se den mappen om den fanns.

Jahapps, där ser man.

Då vetefan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, visas verkligen systemfiler och mappar på den där första bilden? (borde det inte finnas en mapp motsvarande "document and settings"?)

Ligger under "Användare" som syns tydligt.

Dolda systemfiler som pagefile och hibersys syns dock inte.

Innan vi får se en screenshot från WinDirStat, TreeSize eller liknande program så kan vi bara spekulera om vad som tar plats om nu både Pagefile och Hibernation inaktiverats.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Tackar så mycket! Nu gick det lediga utrymmet från 73.3gb till 49.8gb ... men det är fortfarande 20,8 gb mer än vad som används på disken..?

Systemskydd kanske? Brukar ta iaf 5-10% av disken.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av The-Architect:

Du behöver ingen pagefile med 24gb ram, stäng av den helt

Det är dumt att stänga av den helt för det kan leda till lite konstiga problem. Bättre att sätta den till något väldigt litet så slipper man eventuellt trassel senare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är dumt att stänga av den helt för det kan leda till lite konstiga problem. Bättre att sätta den till något väldigt litet så slipper man eventuellt trassel senare.

Vilka problem tänker du på då? Jag har haft den avstängd med 16gb ram i flera år utan att märka något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av The-Architect:

Vilka problem tänker du på då? Jag har haft den avstängd med 16gb ram i flera år utan att märka något.

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa program förväntar sig en pagefil och det kan leda till BSOD om den inte finns. Vidare används den som lagringsplats för en del data när något kraschar så kan vara trevligt att ha i felsökning. Har man mycket RAM som man inte använder behöver man inte ha en pagefil som är lika stor som RAM men någon GB är bra att ha.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Lindell90:

Hellojsan, har stött på ännu ett problem som jag inte lyckats google:a fram en lösning på

installerade om windows till en 119gb SSD

nu, ett par månader senare, står det att den ska ha 46gb ledigt av 119... Och då har jag bara windows/firefox/små systemprogram installerade på den

http://oi58.tinypic.com/29596b4.jpg

http://oi58.tinypic.com/29596b4.jpg

Jag har kört CClearner, defragmenterat, kört diskrensning, samt manuellt försökt hitta var de där extra ~45gb utrymme fylls upp... utan resultat. Kollar man vad alla mappar jag har på disken tar upp är det 28gb..?!

Någon som kan tänka sig veta var elefanten i disken sitter? "Biblioteksmapparna" samt "Favoriter" är i princip tomma, det är några mb på dem...
Själv tycker jag detta är meeket meeket määkligt!

defragmenterade du en SSD ?????

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bacon-Matte:

defragmenterade du en SSD ?????

Tänkte inte på att det stod i första inlägget, men vi får hoppas att det är en ren felskrivning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Förmodligen Appdata katalogen i my documents (dold mapp).

Eventuellt skulle du kunna manuellt sudda det som ligger i temp mappen.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Finns en del skyddade kataloger i roten på C: som man inte har behörighet att kunna kolla på, även vanliga program har ingen behörighet till dessa.
Tex mappen System volume information, här kan det finns en hel del i.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Prova Rensa systemfiler via Diskrensning, det kan frigöra en del diskyta ibland.
Sedan finns ju den berömda C:\Windows\winsxs mappen som tar en massa GB. Det finns ett kommando för att rensa den, som funkar ibland, minns ej i huvudet just nu men googla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vissa program förväntar sig en pagefil och det kan leda till BSOD om den inte finns. Vidare används den som lagringsplats för en del data när något kraschar så kan vara trevligt att ha i felsökning. Har man mycket RAM som man inte använder behöver man inte ha en pagefil som är lika stor som RAM men någon GB är bra att ha.

Jag får ta ditt ord på det. Har aldrig någonsin hört talas om progam som har tillgång till Windows växlingsfil på det viset, det är ju inte ens något som applikationer ser.

Ge gärna ett exempel på program som blåskärmar Windows 8(.1) pga att jag använt en inbyggd funktion i Windows som vilken användare som helst med adminrättigheter kan göra utan skumma hack. Skulle vara kul prova och se vilken typ av bsod jag får, då kan jag använda det som referens när jag får en blåskärm i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ligger under "Användare" som syns tydligt.

Nja, en "Users"-mapp har även jag i mitt engelska OS, men jag har även en dold mapp som heter "documents and settings" som jag inte ser någon motsvarighet för i trådskaparens skärmdump. Motsvarande svenska mapp borde väl ligga där kan jag tycka? (åtminstone på windows 7)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Prova Rensa systemfiler via Diskrensning, det kan frigöra en del diskyta ibland.
Sedan finns ju den berömda C:\Windows\winsxs mappen som tar en massa GB. Det finns ett kommando för att rensa den, som funkar ibland, minns ej i huvudet just nu men googla på det.

rd /s /q C:\Windows\winsxs

Nej, prova inte ovanstående för guds skull!

Dold text

TS: Har du några återställningspunkter som ligger och skräpar? De kan ta rätt mycket plats.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, en "Users"-mapp har även jag i mitt engelska OS, men jag har även en dold mapp som heter "documents and settings" som jag inte ser någon motsvarighet för i trådskaparens skärmdump. Motsvarande svenska mapp borde väl ligga där kan jag tycka? (åtminstone på windows 7)

Users, Användare och documents and settings är en och samma mapp, med olika alias bara, detta för att såväl nya som gamla installationsprogram ska fungera skulle jag tro osv,

Vad som inte finns är olika mappar tex det finns inte en users och en documents and settings eller Användare, om det det nu skulle finnas så hänvisar dom till en och samma riktig mapp.

documents and settings namnet försvann med Vista har jag för mig, men aliaset finns kvar för bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Users, Användare och documents and settings är en och samma mapp, med olika alias bara, detta för att såväl nya som gamla installationsprogram ska fungera skulle jag tro osv

Åhå, då har jag lärt mig nått nytt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag får ta ditt ord på det. Har aldrig någonsin hört talas om progam som har tillgång till Windows växlingsfil på det viset, det är ju inte ens något som applikationer ser.

Ge gärna ett exempel på program som blåskärmar Windows 8(.1) pga att jag använt en inbyggd funktion i Windows som vilken användare som helst med adminrättigheter kan göra utan skumma hack. Skulle vara kul prova och se vilken typ av bsod jag får, då kan jag använda det som referens när jag får en blåskärm i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Har stött på äldre spel och program som får panik när ingen swap finns. Kort sagt, de är uselt kodade, men vad kan man som användare göra åt saken.
Själv har jag typ 256-2048 i swap eller liknande. På så sätt så tar den ynka 256MB, den skriver om programmen verkligen insistera på det och kan om BSOD uppstår skriva felrapport.

MEN.
Jag är faktiskt själv förespråkare till att moderna datorer INTE ska ha swapfil. Vem f*n vill sitta och vänta på att windows ska swappa 4GB information på en hdd som ger ca 1-2MB/s... Det är 30-60 MINUTER väntande!!!
Behöver datorn mer RAM att jobba i.. ge användaren ett meddelande: SÄTT I MER RAM!
Sen att den vill ha disk till minimalt säg några 100MB viktig hantering, visst, det kan jag acceptera.

Swap är föråldrat och ska bort. Problemet är att Microsoft inte vågar göra det, eftersom det har funnits som krav och behov så länge. Därför har denna diskussion funnits i årtionden och kommer göra länge till. Hade varit relativt enkelt för M$ att sätta 0MB-1GB swap med 8GB eller mer, och 2GB-4GB vid 2GB tex.. alltså när systemet behöver det, pga lite RAM, okej, då har man inte valet, men när man har 8-16-32GB osv... ska det banne mig inte behövas om systemet normalt kan köra bra med endast 4GB RAM fullt ut.