Permalänk
Medlem

datorn Krashar

hej min dator har nu betet sig konsitigt under några dagar, efter ca 5 minuter efter uppstart Krashar den. jag tror jag vet vad problemet är men jag är inte säker. min 5 volt som går in i moderkortet blinkar rött inne i bios och står på 4.1- 4.3. kan detta ha med Krashandet att göra?

Operativsystem: Windows 7
Processor: i7-2600k
Processorkylare:corsair h60
Moderkort: Asus P8Z77-V
Minne: 4x coirsair vengenace 4gig
Grafikkort: Radeon HD 7970 med Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus II
Hårddisk: corsair force 3 SSD 124 gig, 2 tb sata baracuda
Nätaggregat: corsair 520 watt
Övrig kylning: 3 noctune 120 mm, 2 noctune 80mm
Temperaturer: cpu går inte över 60 grader och grafik max 60 grader i BF

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Krasch stavas med K. Kolla så att alla strömkablar inne i datorn sitter riktigt. Det kan också bero på överhettning. Kolla vad du har för temps på CPU/GPU.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

får tillägga att jag precis har bytt moderkort för att mitt förra la av. och att h60 kylaren på processorn även är ny fast tempsen på cpun sen bra ut. mitt nätagg är det äldsta i datorn också, det har vait med några år. tror bestämt detta är den 3e datorn jag har det i.

Permalänk
Hedersmedlem

HX520 var mycket bra och välbyggt. Har fortfarande ett som gått 24/7 sedan 2007, fortfarande felfritt och utan oljud. Med det sagt kan allt gå sönder. Det kom trots allt 2006/2007 men jag vet inte hur mycket ditt är använt.

BIOS är inte pålitligt för spänningsmätning. Mät med multimeter direkt på kablarna under drift, t ex en ledig molex. Gul 12V, röd 5V, svart jord.

Testa minnena med memtest (googla, gör bootbar USB-sticka) i några timmar.

Hur dog det gamla moderkortet?

Har du uppdaterat till senaste BIOS på nya moderkortet? Kan behövas även med gamla minnen och CPU.

Använde du ESD-skydd vid bygget?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagstab:

får tillägga att jag precis har bytt moderkort för att mitt förra la av. och att h60 kylaren på processorn även är ny fast tempsen på cpun sen bra ut. mitt nätagg är det äldsta i datorn också, det har vait med några år. tror bestämt detta är den 3e datorn jag har det i.

Man ska alltid börja med stor bokstav efter varje punkt. Prova uppdatera BIOS.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Okej nu fick jag ett meddelande efter senaste krashen. Power supply surges detected during the previous power on asus anti-surge was triggered to pretect system from unstable power supply unit.

Börjar tro att mitt nätagg ä boven. Eftersom med min fösta dator med detta nätagget så börja kondisarna runt cpun smälta och nu det senaste morderkortet bara la av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagstab:

Okej nu fick jag ett meddelande efter senaste krashen. Power supply surges detected during the previous power on asus anti-surge was triggered to pretect system from unstable power supply unit.

Börjar tro att mitt nätagg ä boven. Eftersom med min fösta dator med detta nätagget så börja kondisarna runt cpun smälta och nu det senaste morderkortet bara la av.

Har du extra nätagg hemma? Om inte får du beställa ny.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag får nog göra det. Läste lite om detta anti surge protect i bios, om att det kan utlösa utan att det behövs och att det är det som kan vara problemet. Borde jag prova stänga av antisurge i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagstab:

Jag får nog göra det. Läste lite om detta anti surge protect i bios, om att det kan utlösa utan att det behövs och att det är det som kan vara problemet. Borde jag prova stänga av antisurge i bios?

Jag vet inget angående antisurge så jag kan inte svara på det. Om du berättar din budget så kan vi ge råd på bra nätagg som finns.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla lite på detta med anti surge om det kan vara problemet. tar gärna ett tips på nätagg! Helst under 1000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagstab:

Jag ska kolla lite på detta med anti surge om det kan vara problemet. tar gärna ett tips på nätagg! Helst under 1000 kr

Dessa är bra nätagg för dig:

Be Quiet! http://www.inet.se/produkt/6909869/be-quiet-pure-power-l8-730w-80-bronze-modular

EVGA: http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-gold-modular

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Supernova'n från EVGA är ruggigt populär nu just p.g.a fantastiska recensioner och högkvalitativa komponenter och bra värden Ampere och Spänningsfördelning.

TC: Håller helt med Cooling23, kör på ett EVGA.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du uppdaterat till senaste BIOS på nya moderkortet? Kan behövas även med gamla minnen och CPU.

Använde du ESD-skydd vid bygget?

Skrivet av Swagstab:

Jag får nog göra det. Läste lite om detta anti surge protect i bios, om att det kan utlösa utan att det behövs och att det är det som kan vara problemet. Borde jag prova stänga av antisurge i bios?

I början när den funktionen kom så läste jag på Asus forum att det fanns en del som rapporterade felindikeringar, har inte sett något på senare tid (kan mycket väl ha missat). Jag har dock sett ett par trådar under det sista året där indikeringen har varit korrekt, där en ny PSU rättat till problemen, därmed inte sagt att man kan lita på detta till 100%. Som Multiman skriver i ovanstående citat så kan mycket väl BIOS-version vara av vikt. En gammal version av BIOS skulle ju även kunna innehålla en äldre version av antisurge. Är datorn instabil så kan det å andra sidan vara lömskt att uppdatera BIOS, så det kan vara lite lurigt.

Kolla först om du kan låna en PSU av någon polare att testa med, verkar det fungera så är förslaget om att du köper en EVGA-PSU bara att sätta sin underskrift på. Prisvärt som tusan, blev själv sugen när jag såg det priset.

Permalänk
Medlem

Jag provade att deaktivera mitt anti-surge i bios. och nu har det fungerat i ca 2 timmar. Är inte säker på om detta kan vara en permanent lösning. Ska låna en polares PSU och sätta på anti-surge igen och se vad som händer senare i veckan.

Tack för alla hjälp, om det är PSUn som var felet köper jag en supernova Cooling23!