Permalänk
Medlem

Viasat som isp

Hej
Jag funderar på att byta från telia till viasat som leveratör av internet och tv då telias iptv har dålig kvalite. Någon som har erfarenhet av viasat som internet leverantör och iptv?

Har idag satt upp en egen router med vlan för att slippa använda telias tjänstefördelare (TGN7**), har försökt att söka efter vlan id för viasats iptv men inte hittat något. Någon på forumet som vet detta?

Ska kanske nämna att detta är via telia öppen fiber

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet alls om detta, men vill ändå lägga fram frågan om det inte är bättre att behålla Telia som ISP och endast gå över till Viasat på TV-fronten?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag har ingen erfarenhet alls om detta, men vill ändå lägga fram frågan om det inte är bättre att behålla Telia som ISP och endast gå över till Viasat på TV-fronten?

Den möjligheten fanns inte när jag beställde. Skulle man bara ta tv ingick det ett 10/10mbit abonnemang.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Keeper of Traditions

Visste inte ens att Viasat agerade ISP... Med tanke på vilka fommar de är när det kommer till TV-abonnemang så är det inget jag någonsin hade gått över till, då är antagligen till och med Felia bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det står ju under Telia Öppen Fiber på deras hemsida och sedan lite prisexempel; http://www.viasat.se/produkter/telia-oppen-fiber/tv-upplevall...

Då känns det ju som om det fortfarande är Telias nät? Du har eventuellt annan utrustning så skillnaden blir väl då om det var utrustningen och inte nätet som krånglade tidigare, annars är det ju ingen skillnad rimligen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Hej
Jag funderar på att byta från telia till viasat som leveratör av internet och tv då telias iptv har dålig kvalite. Någon som har erfarenhet av viasat som internet leverantör och iptv?

Har idag satt upp en egen router med vlan för att slippa använda telias tjänstefördelare (TGN7**), har försökt att söka efter vlan id för viasats iptv men inte hittat något. Någon på forumet som vet detta?

Ska kanske nämna att detta är via telia öppen fiber

Sitter i samma situation, ska bli intressant och se om det är någon här som redan har dem.
Skulle gissa att Viasat hyr in sig på någon annans nät för leverans av dessa tjänster så det vore intressant att veta vilka det är.

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Det står ju under Telia Öppen Fiber på deras hemsida och sedan lite prisexempel; http://www.viasat.se/produkter/telia-oppen-fiber/tv-upplevall...

Då känns det ju som om det fortfarande är Telias nät? Du har eventuellt annan utrustning så skillnaden blir väl då om det var utrustningen och inte nätet som krånglade tidigare, annars är det ju ingen skillnad rimligen.

Skrivet av bytelab:

Sitter i samma situation, ska bli intressant och se om det är någon här som redan har dem.
Skulle gissa att Viasat hyr in sig på någon annans nät för leverans av dessa tjänster så det vore intressant att veta vilka det är.

Var i kontakt med deras support igår och det verkar som att det fortfarande är telia öppen fiber som står för nät accessen vilket är bra då jag inte har haft något avbrott. Dock visste dom inte på vilket vlan id dom låg på i det nätet, skulle ta kontakt med telia öppen fiber för att få reda på det. Hon sa dock att hon hade hört att dom som hade kvar telias anslutning var tvungen att byta port i den för att få tvn att fungera. Idag har jag tvn på 845 från telia så misstänker att den kanske ligger 200 någonting då jag har för mig att jag läst i telia vlan id tråden här på forumet.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)