Tankar runt kylning på det svåra sättet.

Permalänk
Medlem

Tankar runt kylning på det svåra sättet.

Jo, det största problemet vid vattenkylning under 17-18 graders vattentemperatur är kondens, går man ner mot 12-13 grader då får man regnskog. Att baka in det mesta i lera och armaflex är inget kul och på tok för enkelt.
Vad kan man då göra för att undgå kondens, min första tanke var vakuum....
Sätt datorn i en behållare och ut med så mycket luft du kan. Fast då kommer nästa problem och det är kylning av allt annat som finns på ett moderkort/grafikkort plus att jag är inte 100 vad olika komponenter och dess skal hittar på vid vakuum.

Olja då, trögflytande och inte speciellt bra på att transportera bort värme men det är snyggt, iaf ser det lite udda ut. Men om man då har tillgång till olja som har ungefär samma viskositet som vatten och som är gjort för att kyla elektronik i oljebad?
Då formade sig nästa idé, ställ ner en behållare av lämplig storlek (100-200l) under huset isolera den för allt vad tygen håller. Ta och plocka isär antingen den gamla kylen eller frysen och ner med det under huset.

Fyll på behållaren med vatten plus glykol och böj ner förångaren ner i vätskan. Sen sätts vattenblock på cpu och gpu, ner med kortet i en behållare av lämplig storlek och fyll på med olja, nätdel och diskar håller sig utanför oljan. Oljan i sig borde också kylas så antingen ska en kylslinga läggas ner eller får det fixas med en mindre plattvärmeväxlare. Sen ska allt givetvis snöras ihop och en cirkulationspump behövs med.

Jag är medveten om att vanliga kylar/frysar har ganska många begränsningar men med en tillräckligt stor vattenbehållare så borde det gå att hålla bra temperatur utan att kompressorn bränner. I och med att det sällan går över 15 grader på sommaren under huset så borde man nyttja det via en radiator på returen.
Jag är inte ute efter några temperaturen under nollan, men en vattentemp på 10-12 grader hade varit något. Det hela kan låta som en vansinnig idé men det är inga svårigheter att sno ihop.

Åsikter på det här?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Jo, det största problemet vid vattenkylning under 17-18 graders vattentemperatur är kondens, går man ner mot 12-13 grader då får man regnskog. Att baka in det mesta i lera och armaflex är inget kul och på tok för enkelt.
Vad kan man då göra för att undgå kondens, min första tanke var vakuum....
Sätt datorn i en behållare och ut med så mycket luft du kan. Fast då kommer nästa problem och det är kylning av allt annat som finns på ett moderkort/grafikkort plus att jag är inte 100 vad olika komponenter och dess skal hittar på vid vakuum.

Olja då, trögflytande och inte speciellt bra på att transportera bort värme men det är snyggt, iaf ser det lite udda ut. Men om man då har tillgång till olja som har ungefär samma viskositet som vatten och som är gjort för att kyla elektronik i oljebad?
Då formade sig nästa idé, ställ ner en behållare av lämplig storlek (100-200l) under huset isolera den för allt vad tygen håller. Ta och plocka isär antingen den gamla kylen eller frysen och ner med det under huset.

Fyll på behållaren med vatten plus glykol och böj ner förångaren ner i vätskan. Sen sätts vattenblock på cpu och gpu, ner med kortet i en behållare av lämplig storlek och fyll på med olja, nätdel och diskar håller sig utanför oljan. Oljan i sig borde också kylas så antingen ska en kylslinga läggas ner eller får det fixas med en mindre plattvärmeväxlare. Sen ska allt givetvis snöras ihop och en cirkulationspump behövs med.

Jag är medveten om att vanliga kylar/frysar har ganska många begränsningar men med en tillräckligt stor vattenbehållare så borde det gå att hålla bra temperatur utan att kompressorn bränner. I och med att det sällan går över 15 grader på sommaren under huset så borde man nyttja det via en radiator på returen.
Jag är inte ute efter några temperaturen under nollan, men en vattentemp på 10-12 grader hade varit något. Det hela kan låta som en vansinnig idé men det är inga svårigheter att sno ihop.

Åsikter på det här?

Varför vilja uppnå 10C på komponenterna?
finns ju ingen anledning till att vara så extreme..
Men vill du mot förmodan göra detta så löser du allt med en luft avfuktare !
Mitt hus i Kanada har (som de flesta andra) central AC som då avfuktar luften, sen är det då ett större problem där borta pga. att 80-90% LF är mycket vanlig!

alt. att allt som inte nuddar komponenterna som skall kylas isoleras med material som har låg värme konduktion!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Rekordmedlem

Varför göra det så svårt om det är kondens du är rädd för, ta bort fukten i luften så finns det inget som kan kondenseras, ett lämpligt sätt kan ju vara att torka och kyla luften via en ac, sedan kan du kyla själva komponenterna hur du vill när du väl gjort omgivningen torr och kall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med tanke att det i sommras var uppe och vände på 95% och just nu ligger på 71% så blir det ett ganska dyrt alternativ.
Jag måste ner under 60% för att kunna köra vatten på 15 grader.
Jag ser inte svårigheten i att sno ihop det här, frågan är mer om hur kallt det går att få.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

Varför vilja uppnå 10C på komponenterna?
finns ju ingen anledning till att vara så extreme..
Men vill du mot förmodan göra detta så löser du allt med en luft avfuktare !
Mitt hus i Kanada har (som de flesta andra) central AC som då avfuktar luften, sen är det då ett större problem där borta pga. att 80-90% LF är mycket vanlig!

alt. att allt som inte nuddar komponenterna som skall kylas isoleras med material som har låg värme konduktion!

Missade ditt svar.
Vad komponenterna hamnar på för temperatur vet jag inte, det är kylmediat jag gärna skulle vilja ha ner mot 12-13 grader.
Ska man använda AC så måste allt i huset hållas stängt plus att den får stå och gå iaf 6 månader per år.
Det är inte hållbart av flera skäl.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Jo kondens nu på sommaren är verkligen ett stort problem, höll på att döda ett par grafikkort här om dagen. Enda lösningen är massor med isolering.

Har kört kylt vatten tidigare(under nollan i vatten temp), på vintern och då är kondensen inga problem alls. Nu på sommaren så blir det bokstavligen droppar på blocken, inte bra alls.

Det finns water chillers, egentligen gjorda för att kyla akvarium osv. Men en sådan chiller kan dra ner vatten temp till ca 0C, du kan själv ställa in vilken vatten temp du vill ha. Dom är inte fasligt dyra men mkt smidiga.

Permalänk
Medlem

Då kan man väl lika gärna ge sig på kompressor kylare direkt om du ska ner på så låga temps ... finns liksom ingen anledning å gå så lågt om du inte ska bencha.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Skrivet av ZOiDVOiD:

Då kan man väl lika gärna ge sig på kompressor kylare direkt om du ska ner på så låga temps ... finns liksom ingen anledning å gå så lågt om du inte ska bencha.

Den stora nackdelen med kompressor är ju dock att du bara kan kyla en komponent.

TS: Varför inte sätta en extern rad under huset om du har 15C där,

Kör extern rad till min testbänk, och lång slang så jag kan ha den på balkongen när det är kallt ute.

Kondens problem:

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Då formade sig nästa idé, ställ ner en behållare av lämplig storlek (100-200l) under huset isolera den för allt vad tygen håller.

Varför ska den isoleras? Poängen var väl att det är kallare där nere?

Skrivet av smygolf:

Jag är medveten om att vanliga kylar/frysar har ganska många begränsningar men med en tillräckligt stor vattenbehållare så borde det gå att hålla bra temperatur utan att kompressorn bränner. I och med att det sällan går över 15 grader på sommaren under huset så borde man nyttja det via en radiator på returen.

Det spelar ingen roll hur stor vätskemängd du har. Kylen / frysen ska hantera precis samma mängd energi. Och om du börjar dumpa närmare, eller rent av över 100w i kylskåpet kontinuerligt, kommer kompressorn i stort sett gå konstant.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jo, det största problemet vid vattenkylning under 17-18 graders vattentemperatur är kondens, går man ner mot 12-13 grader då får man regnskog. Att baka in det mesta i lera och armaflex är inget kul och på tok för enkelt.
Vad kan man då göra för att undgå kondens, min första tanke var vakuum....
Sätt datorn i en behållare och ut med så mycket luft du kan. Fast då kommer nästa problem och det är kylning av allt annat som finns på ett moderkort/grafikkort plus att jag är inte 100 vad olika komponenter och dess skal hittar på vid vakuum.

Olja då, trögflytande och inte speciellt bra på att transportera bort värme men det är snyggt, iaf ser det lite udda ut. Men om man då har tillgång till olja som har ungefär samma viskositet som vatten och som är gjort för att kyla elektronik i oljebad?
Då formade sig nästa idé, ställ ner en behållare av lämplig storlek (100-200l) under huset isolera den för allt vad tygen håller. Ta och plocka isär antingen den gamla kylen eller frysen och ner med det under huset.

Fyll på behållaren med vatten plus glykol och böj ner förångaren ner i vätskan. Sen sätts vattenblock på cpu och gpu, ner med kortet i en behållare av lämplig storlek och fyll på med olja, nätdel och diskar håller sig utanför oljan. Oljan i sig borde också kylas så antingen ska en kylslinga läggas ner eller får det fixas med en mindre plattvärmeväxlare. Sen ska allt givetvis snöras ihop och en cirkulationspump behövs med.

Jag är medveten om att vanliga kylar/frysar har ganska många begränsningar men med en tillräckligt stor vattenbehållare så borde det gå att hålla bra temperatur utan att kompressorn bränner. I och med att det sällan går över 15 grader på sommaren under huset så borde man nyttja det via en radiator på returen.
Jag är inte ute efter några temperaturen under nollan, men en vattentemp på 10-12 grader hade varit något. Det hela kan låta som en vansinnig idé men det är inga svårigheter att sno ihop.

Åsikter på det här?

Två saker
1. Det spelar ingen roll hur stor "volym" du har, kompressorn måste fortfarande flytta bort all energi som skapas i datorn, vilket den inte alls klarar av utan kommer gå sönder jättesnabbt, plus att den inte pallar att ta bort värmen från en dator i load. Att kyla ner med en radiatorn innan för att sen använda kylagreggat från en frys är tyvärr en otroligt dålig ide. Vill du ha 12 grader på vattnet in i datorn så kommer du ha ca 12.5 grader ut, och då alltså värma vattnet med radiatorn istället för att kyla det. Det finns tyvärr bara 2 alternativ. Vill du ha temperaturer under det du kan få med värmeväxlare? Då får du göra med kompressorbaserat och isolera allt för att minska förlusterna. Eller så letar man på lägsta temperaturen man kan hitta och kyler mot den och nöjer sig med ca 5 grader över den.

2. Varför vattenblock? Grejen med olja är ju att du använder samma saker som du gjort om du skulle använda luft, men sänker ner den i olja istället. Drar du på vattenblock så behöver du samma sak som vattenkylningen => olja bara tungt och dyrt.

Det enda "smidiga" jag kan se om du nu ändå är villig att gräva är att gräva ner en slinga i jorden på gården eller under huset. Längden på den får du dimensioner efter värmepump anläggningar som använder samma teknik. Då får du 6 grader, men räkna med att det blir MYCKET grävande

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Varför ska den isoleras? Poängen var väl att det är kallare där nere?

Det spelar ingen roll hur stor vätskemängd du har. Kylen / frysen ska hantera precis samma mängd energi. Och om du börjar dumpa närmare, eller rent av över 100w i kylskåpet kontinuerligt, kommer kompressorn i stort sett gå konstant.
B!

Du svarar på isoleringsfrågan själv
Isolerar jag en 200l behållare riktigt väl så kan kylningen alltid stå på för jag har gjort ett "kylskåp" och kompressorn kommer att gå på lite då och då.
Då vatten leder kyla/värma ljusår bättre än luft så skulle det inte förvåna mig om vattentempen med lätthet kryper ner mot 10 grader om man vill.
Den kylan vill jag ta hand om för även om effektiviteten på kylningen ökar så lär temperaturen sakta öka. Det beror helt på vattentemperaturen på returen och det var där radiatorn kommer in.

@thereal_twisted
Jag har spånat på den radiatorn mer än en gång fast man stöter på problem iaf.
Datorn måste ner i olja för kondensens skull och den kommer också öka i temp av komponenterna som finns på moderkortet.
Beroende på hur många grader oljan ökar så kommer det påverka den andra kylningen för den här oljan är som sagt gjord för kylning.
Det jag ser som kan bli ett problem är kondens på utsidan av behållaren där datorn står för oljetempen vill jag helst hålla runt 20 grader.
Att isolera den med är jag inte så sugen på.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Två saker
1. Det spelar ingen roll hur stor "volym" du har, kompressorn måste fortfarande flytta bort all energi som skapas i datorn, vilket den inte alls klarar av utan kommer gå sönder jättesnabbt, plus att den inte pallar att ta bort värmen från en dator i load. Att kyla ner med en radiatorn innan för att sen använda kylagreggat från en frys är tyvärr en otroligt dålig ide. Vill du ha 12 grader på vattnet in i datorn så kommer du ha ca 12.5 grader ut, och då alltså värma vattnet med radiatorn istället för att kyla det. Det finns tyvärr bara 2 alternativ. Vill du ha temperaturer under det du kan få med värmeväxlare? Då får du göra med kompressorbaserat och isolera allt för att minska förlusterna. Eller så letar man på lägsta temperaturen man kan hitta och kyler mot den och nöjer sig med ca 5 grader över den.

2. Varför vattenblock? Grejen med olja är ju att du använder samma saker som du gjort om du skulle använda luft, men sänker ner den i olja istället. Drar du på vattenblock så behöver du samma sak som vattenkylningen => olja bara tungt och dyrt.

Det enda "smidiga" jag kan se om du nu ändå är villig att gräva är att gräva ner en slinga i jorden på gården eller under huset. Längden på den får du dimensioner efter värmepump anläggningar som använder samma teknik. Då får du 6 grader, men räkna med att det blir MYCKET grävande

Nja,
2 grader högre på returen borde inte vara en omöjlighet så tweaker man in allt rätt i temp så kan man nyttja den naturliga kylan där nere.
200 liter vatten som har direktkontakt med förångaren kyls ganska mycket snabbare än 200l vatten ståendes inne i en frys.
Akvariekylare har jag funderat på men dessa är inte effektiva nog.

Oljan fixar jag gratis och det är som sagt ingen mineralolja och skulle jag kyla med den direkt då flyttar jag bara kondensproblemet.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av cheben:

Två saker
1. Det spelar ingen roll hur stor "volym" du har, kompressorn måste fortfarande flytta bort all energi som skapas i datorn, vilket den inte alls klarar av utan kommer gå sönder jättesnabbt, plus att den inte pallar att ta bort värmen från en dator i load. Att kyla ner med en radiatorn innan för att sen använda kylagreggat från en frys är tyvärr en otroligt dålig ide. Vill du ha 12 grader på vattnet in i datorn så kommer du ha ca 12.5 grader ut, och då alltså värma vattnet med radiatorn istället för att kyla det. Det finns tyvärr bara 2 alternativ. Vill du ha temperaturer under det du kan få med värmeväxlare? Då får du göra med kompressorbaserat och isolera allt för att minska förlusterna. Eller så letar man på lägsta temperaturen man kan hitta och kyler mot den och nöjer sig med ca 5 grader över den.

2. Varför vattenblock? Grejen med olja är ju att du använder samma saker som du gjort om du skulle använda luft, men sänker ner den i olja istället. Drar du på vattenblock så behöver du samma sak som vattenkylningen => olja bara tungt och dyrt.

Det enda "smidiga" jag kan se om du nu ändå är villig att gräva är att gräva ner en slinga i jorden på gården eller under huset. Längden på den får du dimensioner efter värmepump anläggningar som använder samma teknik. Då får du 6 grader, men räkna med att det blir MYCKET grävande

Ska han genom slingor i backen få ner vattnet till 6 grader så måste det ligga djupt! Vi snackar en meter, minst. Marken värms upp mycket på sommaren och kyls ner mycket på vintern. Ska systemet dessutom fungera på vintern så krävs många procent glykol. Jag har svårt att se att man på sommaren kan få ner temperaturen under 18 grader (om man inte gräver djup) då marken isolerar slangen och håller kvar värmen samtidigt som solen och luften håller marken varm. Marken har så pass bra isoleringsförmåga att man kan hitta frysta jordklumpar i backen i maj.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Nja,
2 grader högre på returen borde inte vara en omöjlighet så tweaker man in allt rätt i temp så kan man nyttja den naturliga kylan där nere.
200 liter vatten som har direktkontakt med förångaren kyls ganska mycket snabbare än 200l vatten ståendes inne i en frys.
Akvariekylare har jag funderat på men dessa är inte effektiva nog.

Oljan fixar jag gratis och det är som sagt ingen mineralolja och skulle jag kyla med den direkt då flyttar jag bara kondensproblemet.

Skall du fixa så hög deltaT på vattnet i loopen måste pumpen gå väldigt långsamt, vilket tyvärr kommer minska effektiviteten i blocket något fantastiskt. Lägre flöde=> låg turbulens => dålig kylförmåga (sök på "boundady layer" för mer info).

Och om kylkompressorn, har du testat att köra förångaren direkt mot vatten? Det är inte där din flaskhals ligger kan jag säga. De flesta data jag kan hitta säger att effekten på en frys är ca 100-150W när kompressorn går.

Teoretiskt max effektivitet för att flytta värme vid dina temperaturer är runt 93%, dem bästa cyklerna kommer runt 60% av det. Och en kyl ligger nog på runt 50-60% av det vilket ger runt 33% =>maximalt 450W värme flyttat, troligtvis närmare 300. Dem kommer få gå konstan och kommer då, tyvärr, gå sönder snabbt :/

Jag skulle säga, sätt en fet radd under huset, enklast och du får en för ett datorkylsystem låg temperatur. Dessutom behöver du inte stå ut med varken fläkt eller pumpljud

*edit*

Jag kan faktiskt, om du vill, köra simuleringar på mitt kylblock med parametrar för att ge 2 grader temperaturökning för att se hur mkt sämre det blir. skulle vara intressant att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Med tanke att det i sommras var uppe och vände på 95% och just nu ligger på 71% så blir det ett ganska dyrt alternativ.
Jag måste ner under 60% för att kunna köra vatten på 15 grader.
Jag ser inte svårigheten i att sno ihop det här, frågan är mer om hur kallt det går att få.

Du ställer datorn i en garderob/(låda), och avfuktar luften med AC(termostatstyrd) i garderoben(lådan).
Kostnaden blir inte hög, eftersom du i stort sett bara kyler bort spillvärmen från moderkortet.

Den stora kostnaden får du när "kylskåpet" under huset skall kyla de stora effektförbrukarna...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Så oljan är inte en kyllösning utan en lösning på Kondensen som uppstår nära systemet. Och kanske på sätt kunna ha en extern kylning under rumstemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jo kondens nu på sommaren är verkligen ett stort problem, höll på att döda ett par grafikkort här om dagen. Enda lösningen är massor med isolering.

Har kört kylt vatten tidigare(under nollan i vatten temp), på vintern och då är kondensen inga problem alls. Nu på sommaren så blir det bokstavligen droppar på blocken, inte bra alls.

Det finns water chillers, egentligen gjorda för att kyla akvarium osv. Men en sådan chiller kan dra ner vatten temp till ca 0C, du kan själv ställa in vilken vatten temp du vill ha. Dom är inte fasligt dyra men mkt smidiga.

Skrivet av ZOiDVOiD:

Då kan man väl lika gärna ge sig på kompressor kylare direkt om du ska ner på så låga temps ... finns liksom ingen anledning å gå så lågt om du inte ska bencha.

Skrivet av cheben:

Skall du fixa så hög deltaT på vattnet i loopen måste pumpen gå väldigt långsamt, vilket tyvärr kommer minska effektiviteten i blocket något fantastiskt. Lägre flöde=> låg turbulens => dålig kylförmåga (sök på "boundady layer" för mer info).

Och om kylkompressorn, har du testat att köra förångaren direkt mot vatten? Det är inte där din flaskhals ligger kan jag säga. De flesta data jag kan hitta säger att effekten på en frys är ca 100-150W när kompressorn går.

Teoretiskt max effektivitet för att flytta värme vid dina temperaturer är runt 93%, dem bästa cyklerna kommer runt 60% av det. Och en kyl ligger nog på runt 50-60% av det vilket ger runt 33% =>maximalt 450W värme flyttat, troligtvis närmare 300. Dem kommer få gå konstan och kommer då, tyvärr, gå sönder snabbt :/

Jag skulle säga, sätt en fet radd under huset, enklast och du får en för ett datorkylsystem låg temperatur. Dessutom behöver du inte stå ut med varken fläkt eller pumpljud

*edit*

Jag kan faktiskt, om du vill, köra simuleringar på mitt kylblock med parametrar för att ge 2 grader temperaturökning för att se hur mkt sämre det blir. skulle vara intressant att se

Bra info här!
Ska se vad jag kan luska fram om förångarens effektivitet i vatten kontra luft.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Så oljan är inte en kyllösning utan en lösning på Kondensen som uppstår nära systemet. Och kanske på sätt kunna ha en extern kylning under rumstemperatur.

Korrekt!
Oljan i fråga är som vatten och skulle mycket väl kunna ha den som kylmedia.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Isolerar jag en 200l behållare riktigt väl så kan kylningen alltid stå på för jag har gjort ett "kylskåp" och kompressorn kommer att gå på lite då och då.

Nä, kompressorn kommer gå i det närmaste konstant. Speciellt när du använder datorn.

Skrivet av smygolf:

Då vatten leder kyla/värma ljusår bättre än luft så skulle det inte förvåna mig om vattentempen med lätthet kryper ner mot 10 grader om man vill.

Hur mycket vatten leder eller inte påverkar inte i det scenariot. Energitätheten, gör möjligen. Samt mängden vatten, vilken gör att förändringar blir långsammare. Efter X tid kommer man nå en utjämningspunkt.

Skrivet av smygolf:

Den kylan vill jag ta hand om för även om effektiviteten på kylningen ökar så lär temperaturen sakta öka. Det beror helt på vattentemperaturen på returen och det var där radiatorn kommer in.

Vattentempen på returen kommer antingen vara lägre än lufttempen, vilket gör att du värmer vattnet, och tvingar kompressorn att jobba hårdare, eller så gör kompressorn ingen som helst nytta, och vattentempen hamnar högre än luft tempen.

Problemet du har är att skillnaden mellan temp på vatten in i CPU blocket, och vatten ut, inte är speciellt stor. Under en kortare period, medan ditt vatten har en ackumulerad "kyla" kommer temp diffen vara lite större, och dina CPU temps lite lägre, men på kort tid värms totalvolymen upp, och sen har du samma scenario som i en liten closed loop vad det gäller dina temps. Vad värre är. Eftersom du envisas med oljebad, så kommer värmen från alla övriga komponenter dumpas i oljan, som i sin tur kommer kulas av slangarna, och CPU-blockets ovansida / sidor. Du kommer alltså behöva kyla bort långt över bara CPU's värme, och allt dumpas i famnen på din kompressor. Temperaturskillnaden kommer fortfarande bara vara någon grad på vattnet, om du har vettigt flöde, men du kommer dumpa ett par, om inte flera hundra watt i famnen på kompressorn.
Du har inte kommit på något revolutionerande som ingen annan tänkt på tidigare, utan det här är helt enkelt inte ett fungerande koncept.

Skrivet av smygolf:

200 liter vatten som har direktkontakt med förångaren kyls ganska mycket snabbare än 200l vatten ståendes inne i en frys.
Akvariekylare har jag funderat på men dessa är inte effektiva nog.

Asg... Akvariekylare är många gånger mer effektiva än ett kylskåp/en frys för att kyla en cirkulerande vattenmängd. De är dessutom byggda för kontinuerlig drift. Och finns tillgängliga med avsevärt mycket högre effektkapaciteter. Får man rekommendera en Aqua Medic Titan Pro 15000? 14.900w kyleffekt, och lägsta termostattemp 5c. (Med andra ord, lägsta tempen den kan kyla till, utan modifiering, är 5c.)

Skrivet av smygolf:

Oljan i fråga är som vatten och skulle mycket väl kunna ha den som kylmedia.

I så fall rekommenderar jag att du gör just det. Det löser de flesta av dina problem. Men skippa antingen radiatorn, eller kompressorkylningen. För de kommer aldrig samverka. Det positiva med att använda oljan som kylmedia är att du antagligen inte behöver något vattenblock, om du inte absolut vill. Du kan behålla befintlig fläktlösning, den fungerar i oljan, om du bara kan hålla oljan kall. Personligen skulle jag nog ersätta den med ett vattenblock, fast utan att ansluta returen till blocket. Pumpa kallast möjliga olja till CPU, och låt den därefter spruta fritt ut i burken med olja datorn står i. Då kyler du CPU'n först, och sen får allt annat i systemet ta del av den kalla oljan, som ser till att den totala oljemängden hålls i rörelse, och körs igenom radiator eller kompressor kylning med viss regelbundenhet.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smygolf:

Missade ditt svar.
Vad komponenterna hamnar på för temperatur vet jag inte, det är kylmediat jag gärna skulle vilja ha ner mot 12-13 grader.

Fast det är ju komponenttemperaturen som är det intressanta, det är ju dom som ska kylas - inte vätskan...

Permalänk
Medlem

Vad är poängen här? På med högre radiatoryta och slipp trasslet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Fast det är ju komponenttemperaturen som är det intressanta, det är ju dom som ska kylas - inte vätskan...

Rätt, men vad cpu/gpu hamnar på för temp beror på block eller flöde. Men ju kallare kylmedia ju kallare drifttemp.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jo, det största problemet vid vattenkylning under 17-18 graders vattentemperatur är kondens, går man ner mot 12-13 grader då får man regnskog. Att baka in det mesta i lera och armaflex är inget kul och på tok för enkelt.
Vad kan man då göra för att undgå kondens, min första tanke var vakuum....
Sätt datorn i en behållare och ut med så mycket luft du kan. Fast då kommer nästa problem och det är kylning av allt annat som finns på ett moderkort/grafikkort plus att jag är inte 100 vad olika komponenter och dess skal hittar på vid vakuum.

Olja då, trögflytande och inte speciellt bra på att transportera bort värme men det är snyggt, iaf ser det lite udda ut. Men om man då har tillgång till olja som har ungefär samma viskositet som vatten och som är gjort för att kyla elektronik i oljebad?
Då formade sig nästa idé, ställ ner en behållare av lämplig storlek (100-200l) under huset isolera den för allt vad tygen håller. Ta och plocka isär antingen den gamla kylen eller frysen och ner med det under huset.

Fyll på behållaren med vatten plus glykol och böj ner förångaren ner i vätskan. Sen sätts vattenblock på cpu och gpu, ner med kortet i en behållare av lämplig storlek och fyll på med olja, nätdel och diskar håller sig utanför oljan. Oljan i sig borde också kylas så antingen ska en kylslinga läggas ner eller får det fixas med en mindre plattvärmeväxlare. Sen ska allt givetvis snöras ihop och en cirkulationspump behövs med.

Jag är medveten om att vanliga kylar/frysar har ganska många begränsningar men med en tillräckligt stor vattenbehållare så borde det gå att hålla bra temperatur utan att kompressorn bränner. I och med att det sällan går över 15 grader på sommaren under huset så borde man nyttja det via en radiator på returen.
Jag är inte ute efter några temperaturen under nollan, men en vattentemp på 10-12 grader hade varit något. Det hela kan låta som en vansinnig idé men det är inga svårigheter att sno ihop.

Åsikter på det här?

Dold text

Om jag var du och vill testa riktigt kalla saker, så skulle jag köra en Peltier element som grund för allt.

Det du gör är att du monterar ett vattenblock på moderkortet, drar en slang till en circulationspump och ett ytterligare vattenblock. Denna loop kallar jag för 1
Till andra loopen (2) som är tänkt att kyla ner peltier elementet så kopplar du in ett vattenblock -> pump -> radiator.

Mellan de två looparnas lediga vattenblock så sätter du dit peltier elementet. så att ena sidan kyler ner loop 1 medan loop 2 kyler peltier elementets varma sida.

Loop 1 fyller du upp med alkohol för att klara låga temperaturer, loop 2 med vanligt destillerat vatten.

Nu till problemet med kondens, det har du tänk på en del, men detta är nog en lättare lösning.
Fyll upp ett tätt chassi med mineralolja (transformator olja) och sänk ner hela moderkortet + loop 1 ner i oljan.

På detta sätt kommer nu inte behöva tänka på att elektroniken blir skadad av kondens. Loop 2 är alltid varm, så där kommer du inte heller behöva oroa dig för kondens!

OLJESIDA______________ |_______LUFT
______________________ |
Moderkort + Loop 1______ |_______Loop 2
______________________ |

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det positiva med att använda oljan som kylmedia är att du antagligen inte behöver något vattenblock, om du inte absolut vill. Du kan behålla befintlig fläktlösning, den fungerar i oljan, om du bara kan hålla oljan kall. Personligen skulle jag nog ersätta den med ett vattenblock, fast utan att ansluta returen till blocket. Pumpa kallast möjliga olja till CPU, och låt den därefter spruta fritt ut i burken med olja datorn står i. Då kyler du CPU'n först, och sen får allt annat i systemet ta del av den kalla oljan, som ser till att den totala oljemängden hålls i rörelse, och körs igenom radiator eller kompressor kylning med viss regelbundenhet.

B!

Det låter som en idé, kondensen kan man hantera med ett akvarie i ett större akvarie.
En stor fördel med den här oljan är att den är ganska enkel att tvätta bort och att jag har typ obegränsat med tillgång.
Jag ska också göra ett småskaligt försök med kompressorn.

För alla som undrar varför jag ger mig in i något så här komplicerat, för att jag kan.
Är det svar nog?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Rätt, men vad cpu/gpu hamnar på för temp beror på block eller flöde. Men ju kallare kylmedia ju kallare drifttemp.

Sant, men är det inte smidigare att uppnå denna ökade prestanda genom att bara öka radiatorytan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Om jag var du och vill testa riktigt kalla saker, så skulle jag köra en Peltier element som grund för allt.

Det du gör är att du monterar ett vattenblock på moderkortet, drar en slang till en circulationspump och ett ytterligare vattenblock. Denna loop kallar jag för 1
Till andra loopen (2) som är tänkt att kyla ner peltier elementet så kopplar du in ett vattenblock -> pump -> radiator.

Mellan de två looparnas lediga vattenblock så sätter du dit peltier elementet. så att ena sidan kyler ner loop 1 medan loop 2 kyler peltier elementets varma sida.

Loop 1 fyller du upp med alkohol för att klara låga temperaturer, loop 2 med vanligt destillerat vatten.

Nu till problemet med kondens, det har du tänk på en del, men detta är nog en lättare lösning.
Fyll upp ett tätt chassi med mineralolja (transformator olja) och sänk ner hela moderkortet + loop 1 ner i oljan.

På detta sätt kommer nu inte behöva tänka på att elektroniken blir skadad av kondens. Loop 2 är alltid varm, så där kommer du inte heller behöva oroa dig för kondens!

OLJESIDA______________ |_______LUFT
______________________ |
Moderkort + Loop 1______ |_______Loop 2
______________________ |

Oljan jag har tillgång till är som sagts innan gjord för kylning av elektriska komponenter i oljebad.
Den kyls via plattvärmeväxlare till 7-10 grader som sedan leds den till behållaren där elektroniken finns.
Viskositeten är ganska exakt som vatten vilket gör den överlägsen mineralolja.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Sant, men är det inte smidigare att uppnå denna ökade prestanda genom att bara öka radiatorytan?

Om jag inte hade haft det mesta liggande så hade jag svarat Ja.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Oljan jag har tillgång till är som sagts innan gjord för kylning av elektriska komponenter i oljebad.
Den kyls via plattvärmeväxlare till 7-10 grader som sedan leds den till behållaren där elektroniken finns.
Viskositeten är ganska exakt som vatten vilket gör den överlägsen mineralolja.

Absolut, den oljan fungerar säkert fint.
min lösning använder dock oljan inte som kylmedium (då det troligtvis blir trögflytande vid lägre temperaturer) utan Alkohol, som har lägre viskositet än vatten och klarar av lägre temperaturer. Oljan finns utanför den kalla loopen för att förhindra kondens.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Missade det där med alkoholen, my bad!!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

För alla som undrar varför jag ger mig in i något så här komplicerat, för att jag kan.
Är det svar nog?

Det där är den absolut bästa anledningen att göra något Att göra något enkelt/smidigt är ju inte alls lika roligt egentligen!

Frågar du mig skall du köra på mineraloljan över hela datorn med luftkylningen intakt, alternativt vattenblock på gpu som går varmast i en modern dator. Vill du nu gå under rumstemp, isolera hela badet (slippa massa extra, dyr värme samt kondens) och använd sedan sådana där akvariepumpar för att kyla oljan. Räkna med att du behöver ha en kompressor som är på ca hälften av vad datorn utvecklar i load, gärna mer för att vara säker. Om nu dem nu inte marknadsförs med faktiskt kyleffekt då, vilket skulle vara mkt smidigare

Vad använder akvariekylarna som sekundärsida? Är det vatten+radiator? Tänk på att sekundärsidan kan bli helvetiskt jävla varm, det kommer vara en hel del effekt i den. Datorns effekt+ca 50% till skall kylas bort, dock förhoppningsvis vid väldigt hög temperatur, så du inte behöver ha idiotstor radiator.

Vad är det för olja för övrigt? Jag själv är lite sugen på att bygga mig en oljekyld sluten HTPC och letar efter inte svindyr, vettig olja. Parrafinolja är det vettigaste jag hittat än så länge