Permalänk
Medlem

5g vs Fiber

Har en bekant som påstår att 5G kommer att konkurera ut fiber när det väl kommer.
I min värld så finns det inget trådlöst som är bättre än fiber rätt in i kåken.

Dock är jag inte så påläst om just 5G och är det verkligen så bra som han säger?
Fiber måste ju vara både stabilare/snabbare och ha bättre ping?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Inte en chans, om inte 5g kan fixa svarstiderna. Testa svarstiderna med 4g, omjämna som satan och uppemot 200-300 ms medan fiber ligger på 90-100.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Största problemet som jag ser det är att det inte finns någon operatör som kommer släppa ett mobilt bredband med obegränsad datamängd.

Hur 5G presterar när du har data kvar har jag ingen aning om dock.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av drotz2000:

Har en bekant som påstår att 5G kommer att konkurera ut fiber när det väl kommer.
I min värld så finns det inget trådlöst som är bättre än fiber rätt in i kåken.

Dock är jag inte så påläst om just 5G och är det verkligen så bra som han säger?
Fiber måste ju vara både stabilare/snabbare och ha bättre ping?

Nej trådat är bättre alltid.

Pingar 3-5 i CS:GO med fiber, och 40-150 med 4G full täckning

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Dock är det ju såhär, när 5g kommer så ligger inte fibern på 100mbit utan kanske 10000mbit. På många ställen idag finns redan 1000 och fiberutvecklingen går framåt som allt annat.

Tror att de kommer dröja ganska länge innan något trådlöst konkurrerar ut något trådbundet, pga stabiliteten och svarstiden...

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk
Medlem

"5G (5th generation mobile networks or 5th generation wireless systems) denotes the next major phase of mobile telecommunications standards beyond the current 4G/IMT-Advanced standards. 5G is also referred to as beyond 2020 mobile communications technologies. 5G does not describe any particular specification in any official document published by any telecommunication standardization body." ifrån Wikipedia (inte världens bästa källa men snäppet högre än "min kompis" )

Dvs 5G finns inte definerat ännu, vad din kompis tänker på är möjligen några unversitetsexperiment eller visioner hos telekombolag som har höga 5G hastighet. Sen så är vi knappast i närheten av gränsen vad fiber kan leverera.

Du kan också fråga din kompis hur han hade tänkt internet skulle komma in till 5G-masterna... det är ju fiber dit...

Sen så är det ju möjligt att ett snabbt trådlöst internet i framtiden är så pass snabbt att ingen "behöver" snabbare (man får akta sig så att man inte gör en Bill Gates här ) och att trådat är onödigt in i de flesta hus. Lite likt de flesta kör på endast wi-fi hemma och det fungerar bra i de flesta fall. MEN att trådlöst ska bli snabbare än trådat är inte realistisk, det kommer alltid att behöva finnas en tråd till den trådlösa sändaren och där faller hela resonemanget.

Permalänk
Medlem

Finns inte någonstans där trådlöst slår fiber. Fibernätet blir inte "fullt" under populära tider, fenomenet radioskugga existerar inte, ingen löjlig datacap på 5-100gb, och troligtvis lägre pris för något som är användbart hemma. Dessutom, frasen "upp till" betyder i fibervärlden att du kanske missar det med 2-3 % om din leverantör är bra, och inte med ibland 80% som 4g kan göra. Nej, jag kommer alltid vilja ha en fiber in i huset.

Till er som säger att "4g räcker", tänk lite längre, har du en fiber kan du utan problem streama 4k okomprimerat samtidigt som du kan använda en egen NAS till att ha tillgång till dina filer över hela världen som om du vore hemma. Det finns MASSA kul att göra med bandbredd, gäller bara att det blir vanligt. Ge folk bandbredd som kommer människor som är smartare än mig komma på hur den kan användas

Permalänk
Medlem

Tackar då har man lite argument.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror precis tvärt om att 5G kommer att kräva ett "tätt fibernät" för att fungera, som det ser ut så kommer det att växa ihop med lokal wifi för att få ett mer gemensamt nät som kombinerar dagens wifi och mobildatanät med ännu högre hastigheter och därför måste räckvidden bli kort, cellerna måste bli små i tätbebyggda områden och den enda realistiska tekniken att koppla ihop det är via fiber.
Vi får väl se var det landar men de fysiska förutsättningarna ändras inte och teknikutvecklingen kan inte gå runt dem och teknik som skulle kunna lösa det bättre är ganska långt från att vara prisvärd och så liten att den kan lämna laboratorierna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror precis tvärt om att 5G kommer att kräva ett "tätt fibernät" för att fungera, som det ser ut så kommer det att växa ihop med lokal wifi för att få ett mer gemensamt nät som kombinerar dagens wifi och mobildatanät med ännu högre hastigheter och därför måste räckvidden bli kort, cellerna måste bli små i tätbebyggda områden och den enda realistiska tekniken att koppla ihop det är via fiber.
Vi får väl se var det landar men de fysiska förutsättningarna ändras inte och teknikutvecklingen kan inte gå runt dem och teknik som skulle kunna lösa det bättre är ganska långt från att vara prisvärd och så liten att den kan lämna laboratorierna.

Så vitt jag vet är det efter denna premissen man planerar "next gen" mobilnät.
En sändare i varje hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror precis tvärt om att 5G kommer att kräva ett "tätt fibernät" för att fungera, som det ser ut så kommer det att växa ihop med lokal wifi för att få ett mer gemensamt nät som kombinerar dagens wifi och mobildatanät med ännu högre hastigheter och därför måste räckvidden bli kort, cellerna måste bli små i tätbebyggda områden och den enda realistiska tekniken att koppla ihop det är via fiber.
Vi får väl se var det landar men de fysiska förutsättningarna ändras inte och teknikutvecklingen kan inte gå runt dem och teknik som skulle kunna lösa det bättre är ganska långt från att vara prisvärd och så liten att den kan lämna laboratorierna.

Håller med, men en viktig sak som missas i argumentationen här är att de flesta använder inte sin uppkoppling till BF4 och ladda torrents dagarna i ända.
Redan 3G är fullt dugligt för många av dem som bara kollar FB, Aftonbladet och betalar räkningarna.

Det som pushar för bättre uppkoppling för dem är väl snarare netflix / ip-tv etc och där räcker oftast hastigheten i 4G men databegränsningen är ett problem (men det är i regel inte ett teknik-problem utan operatörerna).

Så att många väljer en billig mobil uppkoppling istället för att lägga tiotusentals kronor på fiber i hemmet är inte konstigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Fiber vinner. Fibern klarar sjukt höga hastigheter och låg ping.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Skrivet av sterneborn:

Dock är det ju såhär, när 5g kommer så ligger inte fibern på 100mbit utan kanske 10000mbit. På många ställen idag finns redan 1000 och fiberutvecklingen går framåt som allt annat.

Tror att de kommer dröja ganska länge innan något trådlöst konkurrerar ut något trådbundet, pga stabiliteten och svarstiden...

Om man vill öka på hastigheterna i en fiberkabel så brukar det räcka med att byta ut lådorna vid varje ände.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Fiber är oftast lika med en dedikerat lina för dig. 4G (och alla framtida mobila lösningar) betyder dela en mast med en himla massa andra människor. Det kan aldrig bli bättre. Kanske att överföringshastigheter en gång i framtiden blir riktigt bra. Men vill man ha stabilt och snabbt så är fiber bäst. Fiber kan också i teorin lverför i princip obegränsat med data. Det som behöver bytas ut är hårdvaran i ändarna. Detta gör det rätt framtidssäkert.

Har bekant som skaffade 4G och fick ca 40MBit ner och 20-30MBit upp. Han var nöjd och glad. Sedan haka fler på då det "var så bra" och nu dör han uppkoppling i princip vissa tider på dygnet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Inte en chans, om inte 5g kan fixa svarstiderna. Testa svarstiderna med 4g, omjämna som satan och uppemot 200-300 ms medan fiber ligger på 90-100.

Har du testat fiber? Hur får du 100ms i svarstid? Jag ligger alltid på max 5ms

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Har du testat fiber? Hur får du 100ms i svarstid? Jag ligger alltid på max 5ms

Kanske 5ms till servern som står i staden bredvid dig. Att säga att du ligger på max 5ms och inte säga specifikt till vilken server eller tjänst du ansluter till säger inget. Att man hittar en server i bf eller cs som ligger nära där man bor och man får 5ms betyder inte att man alltid ligger under 5ms vad man än gör. Själv ligger jag på under 1ms, till datorn i köket. Den du.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Har du testat fiber? Hur får du 100ms i svarstid? Jag ligger alltid på max 5ms

Han kanske inte kör mot en server i Sverige....

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Inte en chans, om inte 5g kan fixa svarstiderna. Testa svarstiderna med 4g, omjämna som satan och uppemot 200-300 ms medan fiber ligger på 90-100.

100ms svarstid med fiber? Inte en chans. Det skulle ju vara mer än jag får på mitt adsl.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Håller med, men en viktig sak som missas i argumentationen här är att de flesta använder inte sin uppkoppling till BF4 och ladda torrents dagarna i ända.
Redan 3G är fullt dugligt för många av dem som bara kollar FB, Aftonbladet och betalar räkningarna.

Det som pushar för bättre uppkoppling för dem är väl snarare netflix / ip-tv etc och där räcker oftast hastigheten i 4G men databegränsningen är ett problem (men det är i regel inte ett teknik-problem utan operatörerna).

Så att många väljer en billig mobil uppkoppling istället för att lägga tiotusentals kronor på fiber i hemmet är inte konstigt.

Snarare lustigt. adsl och fiber är bättre, slipper man slå i taket för Gb:en. Vet en äldre som använder internet för att surfa. Men 3Gb (eller vad följer med mobilabonnemang räcker inte) för strö surf.

Jag gör lätt åt med 100Gb på en månad:) bara surf tar en hel del.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anitramane:

Om man vill öka på hastigheterna i en fiberkabel så brukar det räcka med att byta ut lådorna vid varje ände.

Samma sak borde väl gälla även för trådlösa lösningar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Json_81:

Håller med, men en viktig sak som missas i argumentationen här är att de flesta använder inte sin uppkoppling till BF4 och ladda torrents dagarna i ända.
Redan 3G är fullt dugligt för många av dem som bara kollar FB, Aftonbladet och betalar räkningarna.

Det som pushar för bättre uppkoppling för dem är väl snarare netflix / ip-tv etc och där räcker oftast hastigheten i 4G men databegränsningen är ett problem (men det är i regel inte ett teknik-problem utan operatörerna).

Så att många väljer en billig mobil uppkoppling istället för att lägga tiotusentals kronor på fiber i hemmet är inte konstigt.

THIS.

Bara vi spelnötter som faktiskt bryr sig om det tar en eller tio hundradelars sekund att få respons på det kommando man just gav.

NetFlix, Spotify, SVT. generellt video on demand är det som majoriteten av abonnenterna behöver bandbredd till. Och skall det streamas 4K upplösning så behövs det en hel del. Men om filmen buffrar 3.2sekunder eller 4 sekunder är för dem oväsentligt.

Jag är glad att resten av Sveriges invånare kräver bättre bandbredd, det ger mig bättre utbud och priser som entusiast.

Så din kompis argument om att 5G kommer konkurrera ut fiber, ligger en gnutta i det. Om du i teorin har trådlösa mottagare i dina datorer, mobila enheter och direkt i TV'n och inte behöver stöka med något modem, router, brandväggar etc. Då är det rätt få icke-teknikintresserade som kommer stöka med fasta uppkopplingar. Medan du alltid har bäst fart, respons men framför allt tillförlitlighet på jämn prestanda med fast uppkoppling kommer det alltid att användas för mer kritiska uppkopplingar såsom företag etc.

Risken är att fasta uppkopplingar inte faller i pris lika snabbt som trådlösa framöver, men att den ena slår ut den andra finns inte på kartan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nivv:

Inte en chans, om inte 5g kan fixa svarstiderna. Testa svarstiderna med 4g, omjämna som satan och uppemot 200-300 ms medan fiber ligger på 90-100.

Vad har du för fiber? Min svarstid ligger på mellan 2-15 ms

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Har en bekant som påstår att 5G kommer att konkurera ut fiber när det väl kommer.
I min värld så finns det inget trådlöst som är bättre än fiber rätt in i kåken.

Dock är jag inte så påläst om just 5G och är det verkligen så bra som han säger?
Fiber måste ju vara både stabilare/snabbare och ha bättre ping?

Det var ju inte ett så begåvat uttalande! 5g masten måste ju matas med fiber så varför inte ha fibern hela vägen in i huset?

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drotz2000:

Har en bekant som påstår att 5G kommer att konkurera ut fiber när det väl kommer.
I min värld så finns det inget trådlöst som är bättre än fiber rätt in i kåken.

Dock är jag inte så påläst om just 5G och är det verkligen så bra som han säger?
Fiber måste ju vara både stabilare/snabbare och ha bättre ping?

Var väl snack förra året om att 5G skulle få hjälp att skyffla datamängderna via lokala wifiuppkopplingar (alltså genom fasta linor) både från företag och fastighetsägare men även att folk skulle ha egna 5Gmaster i hemmet kopplat till sin fiber.

Nu vet jag inte hur väl det stämmer med hur planerna ser ut i dagsläget men här är en artikel om det:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/184367?programid=412

Om så är fallet så är 5G i allra högsta grad beroende av att folk faktiskt har bra fiberuppkoppling överallt ;). Så i sådant fall så är väl fiber överlägset för hemanvändaren. Ingen fiber hemma, ingen snabb 5Guppkoppling, haha.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt går det att få lägre ping med trådlös kommunikation än med fiber eftersom signalen färdas fortare genom luft än genom glas/plast. Det finns ett avsnitt av PBS NOVA (https://www.youtube.com/watch?v=eVEFW-v9EZc&t=45m30s) där dom berättar att det finns planer på att bygga ett nätverk av torn som kommunicerar med mikrovågor mellan Chicago och New York. Detta skall användas för snabbare börshandel.

I praktiken för vanlig användning tror jag givetvis att fiber kommer vara överlägset en bra tid framöver.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Kanske 5ms till servern som står i staden bredvid dig. Att säga att du ligger på max 5ms och inte säga specifikt till vilken server eller tjänst du ansluter till säger inget. Att man hittar en server i bf eller cs som ligger nära där man bor och man får 5ms betyder inte att man alltid ligger under 5ms vad man än gör. Själv ligger jag på under 1ms, till datorn i köket. Den du.

Skrivet av Hcz:

Han kanske inte kör mot en server i Sverige....

Iofs sant kör mot server i USA ligger jag på 15-20ms i speedtest ibland 30ms. BF3 tex ligger ungefär samma så vettefan

EDIT: Kan tillägga att jag kör trådlöst också på detta utan att vara i närheten av 100ms Ska nog köra lite tester när man kommer hem bara för de så inte man hittar på

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snarare lustigt. adsl och fiber är bättre, slipper man slå i taket för Gb:en. Vet en äldre som använder internet för att surfa. Men 3Gb (eller vad följer med mobilabonnemang räcker inte) för strö surf.

Jag gör lätt åt med 100Gb på en månad:) bara surf tar en hel del.

Det gör det, du gör samma miss som övriga här och jämför med ditt egna användande.
Jag gör slut på 100GB på en dag ibland, men inte tror jag att alla gör det.

Mina föräldrar har 5GB 3G, räcker gott och väl.
Syrran använder bara sin mobil (som modem till datorn) och hon har visserligen obegränsad data på sitt abbonemang, men gör inte slut på mer än 5-10GB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

I framtiden kommer man troligen inte att ha nått separat nät för tv och det är väl där de stora trafikmängderna finns, att konsumera hög bandbred (inte bara överföra filer för senare konsumtion) är rätt svårt, försök tillgodogöra dig mer än 20Mbit/s, det är närmast omöjligt men säg att vi inom närframtiden kommer att kunna gå upp till 100Mbit/s per person om vi strömmar hd video, multiplicera med antal personer i hushållet och man klarar sig ändå rätt bra med Gbit, men att bygga ett trådlöst nät som kan leverera 500-1000Mbit till varje hushåll i ett tätbebyggt område kommer att ställa stora krav på att man kan uppnå kort räckvidd, "datamängden per kubikmeter" är begränsad av olika saker och ska man kunna passera väggar så sjunker den, det ger dessutom kollisioner med andra användare, ska signalen gå långt i atmosfären sjunker farten osv...

Det kan ju vara så att man behöver "mata ett hyreshus" med 100 Gbit trådlöst med teknik som ska kunna passera in genom väggarna och det är inte så lätt, det blir alltså väldigt svårt att ha basstationerna långt bort och eftersom vi verkar vara på väg mot att ett och samma nät används till "allt" så kommer vi mer troligt att ersätta dagens hemmarouter med en "router/basstation" i hemmet eller kanske till och med i varje rum, det kanske inte blir med 5g utan 6g men det är iallafall ditåt den trådlösa tekniken är på väg, ett nät för allt och det funkar oavsett var man är, det är ett nytt koncept som lär komma, i glesbefolkade områden kör man med upplägg som är mer likt dagen mobildatanät men de är tekniskt omöjliga att använda i tätorter eftersom radiosignalerna inte kommer att få plats i etern om inte räckvidden blir kort.

Högre trådlösa hastigheter för att surfa är totalt onödigt som det ser ut idag, lägre latens kanske kan påverka lite men bandbredden för surfande är inget problem ens med 3g eller adsl men video/tv är det som kommer att ställa högre krav och det kommer att bli svårt att lösa det utan att ha ett tätt fibernät som förbinder basstationerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det gör det, du gör samma miss som övriga här och jämför med ditt egna användande.
Jag gör slut på 100GB på en dag ibland, men inte tror jag att alla gör det.

Mina föräldrar har 5GB 3G, räcker gott och väl.
Syrran använder bara sin mobil (som modem till datorn) och hon har visserligen obegränsad data på sitt abbonemang, men gör inte slut på mer än 5-10GB.

Jo, men nämner faktisk en annan som inte streamar och sånt. Han gör av med 2/3Gb varje månad (så han inte kan surfa mer). Då har han fiber inkopplad fast ingen router

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men nämner faktisk en annan som inte streamar och sånt. Han gör av med 2/3Gb varje månad (så han inte kan surfa mer). Då har han fiber inkopplad fast ingen router

Han använder mobilt fast han har fiber?
Det behövs ingen router, bara en kabel till datorn om abbonemanget är aktivt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."