Uppgradering utav datorn 20 k + rog swift. Frågor angående val av Grafikkort

Permalänk
Medlem

Uppgradering utav datorn 20 k + rog swift. Frågor angående val av Grafikkort

Update:

Känner att min kundvagn är klar för beställning nu. Såg dock att gtx 980 korten är slut i lager från asus och undrade om jag kommer se någon märkvärd prestandaskillnad/driver support om jag skulle välja evga istället för asus?

Länk till kundvagn:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7189299/uppgradering-utav-datorn

Alternativt grafikkort: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7193120/alternativt-grafikkort

Åsikter?

PS. Notera att nedanstående kommentarer inte har någonting med mitt ovanstående bygge att göra. Två trådar med liknande ämne blev sammanfogade.

MVH

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut.
Jag tycker det verkar vara lättare att köra ett bra singelkort. Det kan vara visa problem med SLI.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Det ser bra ut.
Jag tycker det verkar vara lättare att köra ett bra singelkort. Det kan vara visa problem med SLI.

Har inte hört om några SLI-problem på länge. Har tidigare kört GTX295 och GTX590 och har aldrig upplevt några större problem med SLI. Jag kommer förmodligen att skaffa ett GTX 780ti till i framtiden i stället för att köpa ett nytt singelkort. Anledningen att det inte blev SLI denna gång är för att det blev för dyrt, vägrar att betala mer än ca 6000kr för ett 2-kärningt grafikkort så därför blev det ingen 690 efter 590.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Är ändå väldigt sugen på ett mini itx bygge. Satte mig ner nu ett tag och byggde ihop en dator som jag personligen utifrån vad jag läst mm hört ska vara bra. Målet med denna dator är att den prestera bra, riktigt bra. Jag hoppas verkligen att jag lyckats uppnå detta. Om jag gjort något som skulle kunna vara bättre mm skulle feedback uppskattas.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7052247/mini-itx-bygge

Permalänk
Hjälpsam

Fel moderkort..du skall ha Z97I inte Z87I

Sen tvivlar jag skarpt på att du får in dom höga minnena under kylaren...eller ens kylaren i chassit

Samma med PSUn. . 160mm djupa PSUer i det chassit blir inte kul om det ens går..tveksam

EXTREMT svårt att få till kablarna från PSUn utan att dom tar i baksidan av grafikkortet

Permalänk
Medlem

Råd angående uppgradering utav datorn

Hejsan.

Har en rigg hemma som jag kommer att uppgradera under följande månad(er). Kort summering utav vad som sitter hemma i datorn:

Moderkort: Något av Gigabyte ud35 1150 socket moderkorten. I den lägre prisklassen

Grafikkort: GIGABYTE RADEON HD7970 OC 3GB PCI-E DVI/DP

Processor: INTEL CORE I5 4670 3.4GHZ 6MB S-1150

Nätagg: CORSAIR CX 750W M BRONZE MODULAR PSU

RAM: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO RED 1600MHZ (2X8GB)

Hårddiskar: SAMSUNG 840 SERIES 120GB SSD SATA/600 TLC (SSD)

Chassi: FRACTAL DESIGN DEFINE R4 BLACK

Planen är att använda samma chassi men uppdatera komponenterna i datorn. Planen just nu är att köpa en ASUS 27" SWIFT PG278Q - 144Hz gamingskärm med G-Sync tillsammans med uppdateringar på komponenterna i riggen. Tänkte kolla med er vad er rekommendation vore i val av komponenter för att driva denna skärmen. Kommer mestadels lira World of Warcraft samt lite andra spel.

Min kundvagn:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7164130/uppgradering-utav-datorn

Grafikkort jag funderat på just nu är följande då jag planerar att EVENTUELLT om några månader fortsätta och slänga in fler av dessa.

http://www.webhallen.com/datorkomponenter/187191-evga_geforce...

EVGA GeForce GTX 780 Ti 3GB

Vad tycker ni om mitt val av komponenter. Kommer detta vara tillräckligt för att driva skärmen för de spel jag spelar, skulle ni byta ut några komponenter mot andra för att de presterar bättre mm.

Misstänker även att med tanke på antalet bytta komponenter måste jag köpa mig ett nytt operativsystem?

Bästa fläktlösningen för att hålla chassit kallt med alla dessa komponenter?

Tacksam för all form av feedback/kritik.

Leonard

Permalänk
Medlem

GTX 980 lanseras i morgon och kan vara ett bättre val än GTX 780 Ti. En stor fördel med 980 är i alla fall att det drar betydligt mindre ström vilket är en speciellt stor fördel om du kör SLI.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kollar man benchmarksen känns det som en bra tid att slå till på 980 i sli. De ligger inte allt för långt efter radeon r9 295x2. Dock stödjer inte amd gsync vilket verkligen är någonting jag vill ha. Bara vänta till imorgon och se när 980 kommer dyka upp i butikerna.

Tycker ni mitt val av moderkort är bra för sli konfiguration, ska även nämna att jag har ett asus xonar essence stx som jag planerar att slänga in i riggen också. Förutom det har jag lite funderingar kring om CORSAIR CX 750W M BRONZE MODULAR PSU verkligen kommer fixa två stycken 980 i sli tillsammans med ljudkortet mm. Borde jag kanske gå upp lite på nätaggregatet?

Bara vänta till imorgon och se när man kan få tag i dessa kort.

Permalänk
Medlem

Moderkortet, Asus Z97-A, fick bra kritik i Sweclockers recension. Ska inte vara några problem att använda ljudkortet. GTX 980 kommer att dra väldigt lite ström så 750W för hela datorn kommer att räcka tii mycket bra även om du kör SLI.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har lite planer att byta min ssd då den är så lite, kanske slänger in ytterligare en ssd och kör dem i raid 0. Men med tanke på planerna att byta ut mobo, gpu, cpu misstänker jag att jag inte kommer kunna använda mig av mitt nuvarande operativsystem? Eller går det att "flytta" över till den nya då licensen endast är användbar på en dator åt gången. Ska nämna att jag har windows 7 ultimate om detta skulle göra någon som helst skillnad.

Permalänk
Medlem

Om det inte är OEM så sak det gå. Men även om det är OEM så kan du i alla fall testa om det går.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7167294/uppgradering-utav-datorn

Tillsammans med följande komponenter borde väl bli en bra kombo:

Nätagg: CORSAIR CX 750W M BRONZE MODULAR PSU
RAM: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO RED 1600MHZ (2X8GB)
Hårddiskar: SAMSUNG 840 SERIES 120GB SSD SATA/600 TLC (SSD)
Chassi: FRACTAL DESIGN DEFINE R4 BLACK

Tror ni chassi/mobo kombon kommer ge tillräckligt med plats för att få in mitt asus xonar essence stx?
Borde jag eventuellt byta ut ram minnet mot ett högre mhz?
Vad rekommenderar ni för kyl/fläkt lösningar för att hålla riggen kall? Kommer bygga in vattenkylning inom de kommande månaderna.
Är det eventuellt overkill och slänga in två? Kanske räcker att börja med ett och fylla på med ytterligare ett om jag känner att behovet skulle finnas. Vill bara se till att det finns tillräckligt med kraft att driva skärmen. Kommer spela mestadels world of warcraft, lite bf4. Tror ni ett kort skulle räcka att driva denna monsterskärm?

Några andra åsikter om uppgraderingen utav datorn?

MVH

Permalänk
Medlem

Onödigt att byta ut minnet. Jag tror att den kylning som redan finns räcker till om du placerar ratiatorn i toppen av chassit. Det är ju G-sync på skärmen så även lite lägre fps borde ge en bra spelupplevelse. Skulle därför börja med att grafikkort och slänga in ett till senare om du vill ha mer prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Uppgradering utav datorn 20 k inklusive rog swift

Hejsan,

Blivit en hel del trådar de senaste veckorna och hoppas nu att jag kommit till den punkt där jag känner att detta borde vara det slutgiltiga bygget som jag faktiskt kommer att beställa. Målsättningen med detta bygge var att uppgradera min nuvarande dator så den blir rejält mycket kraftfullare än den är i nuläget. Jag kommer att flytta över en del komponenter från mitt nuvarande bygge. Jag kommer att lista komponenterna jag väljer att flytta över och hoppas att jag kan få lite feedback på mitt val av komponenter.

Komponenterna som kommer att flyttas över från mitt nuvarande bygge är följande:

  • Chassi i form av FRACTAL DESIGN DEFINE R4 BLACK

  • Nätagg: CORSAIR CX 750W M BRONZE MODULAR PSU

  • RAM: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO RED 1600MHZ (2X8GB)

  • Hårddiskar: SAMSUNG 840 SERIES 120GB SSD SATA/600 TLC (SSD)

Här kommer en länk till kundvagnen:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7167327/uppgradering-utav-datorn

Planen med ssden är att klona min nuvarande till den nya och sedan sätta dem båda i raid 0.

Datorn kommer till största del att användas för spelande av spel såsom: WoW, BF4, COD mm. Inte allt för krävande spel. Men även studier är väl värt att nämna då jag kommer att börja studera om drygt ett år väljer jag att uppgradera nu för att ha en bra datorn under utbildningstiden. Planen i framtiden kan vara att eventuellt slänga in ytterligare ett gtx 980 ifall jag skulle känna att det inte räcker.

Åsikter?

Permalänk
Medlem

Ska nämna att min budget är 20 000 kronor. Denna budget är räknad inklusive ASUS 27" SWIFT PG278Q - 144Hz gamingskärm med G-Sync. Visst spelrum finns det. Några åsikter?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma ämne. Dina trådar gör ju att andras trycks undan, vilket inte är fair. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Update:

Känner att min kundvagn är klar för beställning nu. Såg dock att gtx 980 korten är slut i lager från asus och undrade om jag kommer se någon märkvärd prestandaskillnad/driver support om jag skulle välja evga istället för asus?

Länk till kundvagn:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7189299/uppgradering-utav-datorn

Alternativt grafikkort: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7193120/alternativt-grafikkort

Åsikter?