Permalänk
Avstängd

Fiber 100/10 eller 100/100?

Fiber indraget nu och ska beställa uppkoppling som ska bli 10/1 och sedan 100/10 eller 100/100. Behöver man egentligen snabb upp-tid, till vad?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk

Varför frågar du ens?
Borde du inte kunna ta reda själv på om du har behov av 100 upp?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TommyToad:

Varför frågar du ens?
Borde du inte kunna ta reda själv på om du har behov av 100 upp?

Jag har inga sådana behov, resten av familjen tittar mer på webbTV och Youtube etc. Men det är småbarn och inga avancerade spel. Vi kan ha 4-5-6 enheter uppkopplade samtidigt.
Jag har aldrig märkt behov av snabba upptider åt mig, är det kanske till snabba spel och fildelning eller om man har en egen webserver?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem

Behöver du 100Mbit/s upp? Det kan ju ingen här svara på.
Däremot, med tanke på att du behöver fråga, så behöver du antagligen inte det.

Jag skulle vara mer lockad av hastigheten nedåt. Finns det inte 100/10 att beställa? Finns det inte det skulle väl jag personligen ta 100/100.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spotnick:

Fiber indraget nu och ska beställa uppkoppling som ska bli 1/10 och sedan 10/100 eller 100/100. Behöver man egentligen snabb upp-tid, till vad?

Hej!

Oj, erbjuds du 1/10, 10/100 100/100 Dvs 1, 10 eller 100 Mbit ner? Det är väldigt ovanligt att man får lägre nedhastighet än upphastighet
Antar att du menar 10/1 (eller 10/10?) 100/10, 100/100.

Det beror helt på vad du ska använda det till, och vad det kostar.
Ska du bara surfa någon gång ibland, se på någon enstaka Youtube/Netflix video eller liknande så räcker 10 Mbit gott och väl för det egentligen.

Så länge du inte ska ha en egen server hemma, eller flyttar större mängder filer (räknat u GB) till externa servrar för backup eller liknande så har du inget behov av 100 Mbit upp.

Jag skulle säga att du börjar med 10 Mbit ned, och sen i framtiden uppgraderar till 100 Mbit ned om du känner behovet av det, eller kanske börjar med 100 Mbit direkt om steget i kostnad mellan 10 Mbit ned och 100 Mbit ned inte är så stor prisskillnad.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Vad är prisskillnaderna?

Menar du verkligen att det är 10Mbit/s ner och 100Mbit/s upp? Det skulle i så fall vara extremt ovanligt. 100 ner och 10 upp är mycket vanligare.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd

Ska börja med en upp och sedan 10 eller 100. Lite Omtumlad då det just kom in idag.

Alltså 10/1
100/10
eller 100/100

Tanten delar filer ibland och jag ska läsa på om egen server.

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Skrivet av Spotnick:

Fiber indraget nu och ska beställa uppkoppling som ska bli 1/10 och sedan 10/100 eller 100/100. Behöver man egentligen snabb upp-tid, till vad?

Du menar väl 100/10. Du behöver snabb uppström ifall du kör en server eller laddar upp mycket filer. Spelar du spel så går det ju åt båda hållen så där kan det också hjälpa lite.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Om du inte vet att du behöver 100Mbit/s upp så välj 100/10. Men om prisskillnaden mellan ett snabbare alternativ endast är kaffepengar så välj det snabbare uppkopplingen, alltid trevligt med överkapacitet så man begränsas de gånger man faktisk skulle ha nytta av det.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spotnick:

Fiber indraget nu och ska beställa uppkoppling som ska bli 1/10 och sedan 10/100 eller 100/100. Behöver man egentligen snabb upp-tid, till vad?

Ta 100/10. 100Mbit/s ner är gött, men du behöver troligen inte 100Mbit/s upload.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Du menar väl 100/10. Du behöver snabb uppström ifall du kör en server eller laddar upp mycket filer. Spelar du spel så går det ju åt båda hållen så där kan det också hjälpa lite.

De flesta spel klarar sig på väldigt låg bandbredd, så just för spel spelar det ingen som helst roll. Oavsett vilken hastighet du väljer så kommer du att ha bra ping.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

10Mbit räcker gott och väl upp om man bara spelar och kollar på youtube, och skulle ni behöva mer går det ju alltid att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Velg i hvert fall IKKE 1 Mbit/s i up load, det er for lite til og med når du vil se streaming som NetFlix eller YouTube.

Dette for video avspilleren/flash spillere trenger å kommunisere opp mot serveren og gjør du hopp i filmen eller noe annet samtidig i bakgrunnen, så vil du ikke ha kapasitet nok for å sende informasjon direkte opp til server.

Husk også at disse tall kun er for selve linken dvs din fysiske forbindelse (LAN) vil snakke sammen under 1, 10 eller 100 Mbit/s fysisk link. Velger du 100 Mbit/s (uansett opp eller ned), så vil din link måtte kommunisere på 100 Mbit/s også i den andre retningen og det er satt en begrensning fra din operatør til hva du vil få levert denne veien.

Den virkelige hastighet du kan få sendt gjennom ledningene kan også skifte mye pga den måte din ISP valgt å legge opp sitt nettverk mot Internet. Ved TPC/IP (språket mellom nettverksenheter) så er det også alltid en viss overhead (kommunikasjons protokollen krever også plass), så det beste en kan regne med er ca 80-95 %, hvilket vil si ca 80 til 95 Mbit/s på en 100 Mbit/s link. Ved 10 Mbit/s vil du kunne få ut et sted mellom 8-9 Mbit/s (ved beste situasjon), hvilket er ok for strømmet media.

Et sted nevner du "snabba upptider". Det vi snakker om her er bandbredden dvs hvor mye informasjon pr tidsenhet der kan bli sendt. Det er ikke helt det samme som [(sv.) snabba] hurtige opptider. For dette måler en med kommandoet PING dvs tiden signalet fra en klient (din datamaskin) vil ta å nå frem til en server (mottakende enhet) og sende i retur et svar dvs ping.

I en barnfamilie med mange Internet baserte enheter, så kan det lønne seg tenke over hvor mye det vil koste å skifte til en lavere eller høyere hastighet i fremtiden. Er det snakk om bindningstid eller noe lignende, så må en også ta inn det i valget mellom hvilke alternativ som er best for dere.

Alt fler enheter i hjemmet er i behov for å ha adgang til Internet for å fungere så det kan være en god idé å ha litt rom i form av bandbredd tilbake for disse enheter og ikke kjøre alt for mye på marginalene for å kunne se film på tv:n.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gigantrix:

Velg i hvert fall IKKE 1 Mbit/s i up load, det er for lite til og med når du vil se streaming som NetFlix eller YouTube.

Vad är detta för bull!? Under 10 års tid använde jag ADSL 8/1 och det funkar hur bra som helst. Enligt ditt resonemang och andra i den här tråden skulle det inte funka. Man behöver inte mycket upload mer än om man ska skicka stora filer någonstans. Tex om man ska skicka sina bilder för framkallning. Då är det bra med lite upload. Men att skicka bilderna på framkallning är knappast tidskritiskt. Inte heller spel som nämnts tidigare i tråden har några särskilda krav på upload.

Under det senaste året har det använts väldigt mycket strömmande video i mitt hushåll. Tre personer har suttit och kollat på Amazon Prime, Netflix, Youtube osv. på en 25/5 uppkoppling. Om alla har kört högupplöst film så har det ibland varit problem. Jag skulle tro att bandbredden egentligen räcker till, men det räcker med minsta lilla hickup så blir det ibland att tjänsten behöver buffra. Så vill man strömma högupplöst film på mer än en enhet så ska man nog välja 100/10 med en gång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kolla priserna. Om du funderar på 100/100 så kan det vara så att det bara kostar runt 30kr mer i månaden för 250/100, självklart så kan det vara en pris skillnad på över 100kr månaden om du tar en 100/10 tjänst. Men som folket skriver så behöver man inte mer än 100/10, skulle nog säga att de flesta skulle klara så gott och väl med en 30/10 anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är detta för bull!? Under 10 års tid använde jag ADSL 8/1 och det funkar hur bra som helst. Enligt ditt resonemang och andra i den här tråden skulle det inte funka. Man behöver inte mycket upload mer än om man ska skicka stora filer någonstans. Tex om man ska skicka sina bilder för framkallning. Då är det bra med lite upload. Men att skicka bilderna på framkallning är knappast tidskritiskt. Inte heller spel som nämnts tidigare i tråden har några särskilda krav på upload.

Under det senaste året har det använts väldigt mycket strömmande video i mitt hushåll. Tre personer har suttit och kollat på Amazon Prime, Netflix, Youtube osv. på en 25/5 uppkoppling. Om alla har kört högupplöst film så har det ibland varit problem. Jag skulle tro att bandbredden egentligen räcker till, men det räcker med minsta lilla hickup så blir det ibland att tjänsten behöver buffra. Så vill man strömma högupplöst film på mer än en enhet så ska man nog välja 100/10 med en gång.

Giplet er det ikke en viss forskjell på 5 og 1 Mbit/s i opp? Når du snakker om ADSL, så er vi inne på et annet spor enn det jeg snakker hvilket er fiber. Vil en sen hurtig kunne hoppe frem og tilbake i strømmende media, så vil mediaspilleren trenge å snakke med serveren dvs sende data opp (også dersom disse i seg er små) og med 80-95% (pga TCP/IP protokollen) av 1 Mbit/s, så vil det til og med bli rett lite bandbredd for andre enheter til å kommunisere mot Internet.

Så hva er det som er bull i det påstanden at 1 Mbit/s i upload vil være begrensende for resten av Internet kommunikasjonen? Det er trass alt en forskjell på hvor stor filene var for 10 år siden og hvordan media filer vil være innenfor 1-2 års tid frem i tiden.
Både oppløsning og størrelse på filene forandres over tid når det gjelder strømmende media og det er kun det jeg skriver om i mitt innlegg (og her har jeg kun lagt vekt på det å laste ned - altså ikke tenkt på dersom vedkommende ville selv lade opp video eller strømme fra sine egne maskiner i hjemmet), så dine påstander om å laste opp billeder eller annet få du ta for deg selv.

Når media bruker mellomlagring, så kan det være flere ting som ligger bak, men det er ikke umulig at prioriteringen via TPC/IP på up load gjør at serveren ikke henger med å sende de deler som mediaspilleren trenger for å kunne spille opp uten opphold.

Permalänk

100 upp är galet overkill för de flesta. Svårt att utnyttja till fullo förutom om man sitter på piratebay och seedar de senaste filmerna eller har en egen populär server. 10 upp räcker til det mesta, och många tjänster på internet tar inte mer ändå. 100 ner är dock användbart ganska ofta. 100/10 skulle jag satsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är detta för bull!? Under 10 års tid använde jag ADSL 8/1 och det funkar hur bra som helst. Enligt ditt resonemang och andra i den här tråden skulle det inte funka. Man behöver inte mycket upload mer än om man ska skicka stora filer någonstans. Tex om man ska skicka sina bilder för framkallning. Då är det bra med lite upload. Men att skicka bilderna på framkallning är knappast tidskritiskt. Inte heller spel som nämnts tidigare i tråden har några särskilda krav på upload.

Under det senaste året har det använts väldigt mycket strömmande video i mitt hushåll. Tre personer har suttit och kollat på Amazon Prime, Netflix, Youtube osv. på en 25/5 uppkoppling. Om alla har kört högupplöst film så har det ibland varit problem. Jag skulle tro att bandbredden egentligen räcker till, men det räcker med minsta lilla hickup så blir det ibland att tjänsten behöver buffra. Så vill man strömma högupplöst film på mer än en enhet så ska man nog välja 100/10 med en gång.

HD tv(1080) kräver ca 20Mbit i bandbred
Så ska man se högupplöst så ska man inte ha 10mbit för då kommer det buffra hela tiden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vinylens:

HD tv(1080) kräver ca 20Mbit i bandbred
Så ska man se högupplöst så ska man inte ha 10mbit för då kommer det buffra hela tiden.

Detta stämmer inte alls. Varför häva ur sig något när man helt uppenbart inte har en susning!?

Här är Netflix rekommendationer:
1 Mbps for viewing on a laptop computer
2 Mbps for SD video on a TV
4 Mbps for 720p HD video
5 Mbps for "the best video and audio experience" (according to Netflix)

Och Vudu:
1.0 - 2.3 Mbps for SD video
2.3 - 4.5 Mbps for 720p video
4.5 - 9.0 Mbps for HDX 1080p video
Over 9 Mbps for 3D HD movies

Det ser ganska lika ut. Så jag drar slutsatsen att 4.5 - 9 Mbit/s är helt ok för att strömma HD från nätet. Vill man dock vara flera som strömmar HD samtidigt så räcker inte 10Mbit/s. Och även om det bara är en som strömmar HD så kommer det att bli svårt om någon annan vill kolla på film i någon form från nätet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta stämmer inte alls. Varför häva ur sig något när man helt uppenbart inte har en susning!?

Här är Netflix rekommendationer:
1 Mbps for viewing on a laptop computer
2 Mbps for SD video on a TV
4 Mbps for 720p HD video
5 Mbps for "the best video and audio experience" (according to Netflix)

Och Vudu:
1.0 - 2.3 Mbps for SD video
2.3 - 4.5 Mbps for 720p video
4.5 - 9.0 Mbps for HDX 1080p video
Over 9 Mbps for 3D HD movies

Det ser ganska lika ut. Så jag drar slutsatsen att 4.5 - 9 Mbit/s är helt ok för att strömma HD från nätet. Vill man dock vara flera som strömmar HD samtidigt så räcker inte 10Mbit/s. Och även om det bara är en som strömmar HD så kommer det att bli svårt om någon annan vill kolla på film i någon form från nätet.

Värt att tänka på att när man beställer 100Mbit så är det teoretiska maxgräns. Dra av 20% och du får den hastighet du verkligen kan använda!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

seeda, streama, ladda upp videos på utube, ladda upp andra filer osv.

jag skulle absolut behöva snabbt upp, inte ofta man använder det men inte så jävla kul att det ska ta 3 timmar att ladda upp en 2 minuter lång video på utube.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Värt att tänka på att när man beställer 100Mbit så är det teoretiska maxgräns. Dra av 20% och du får den hastighet du verkligen kan använda!

Känner ingen som har fiber som får ut så lite, skulle jag få ut 80Mbit av en 100Mbit fiber uppkoppling skulle jag byta leverantör omgående.
Själv får jag ut mina 100Mbit vid nerladdning, vid tester såsom bredbandskollen eller speedtest brukar jag ligga mellan 95-98Mbit.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta stämmer inte alls. Varför häva ur sig något när man helt uppenbart inte har en susning!?

Här är Netflix rekommendationer:
1 Mbps for viewing on a laptop computer
2 Mbps for SD video on a TV
4 Mbps for 720p HD video
5 Mbps for "the best video and audio experience" (according to Netflix)

Och Vudu:
1.0 - 2.3 Mbps for SD video
2.3 - 4.5 Mbps for 720p video
4.5 - 9.0 Mbps for HDX 1080p video
Over 9 Mbps for 3D HD movies

Det ser ganska lika ut. Så jag drar slutsatsen att 4.5 - 9 Mbit/s är helt ok för att strömma HD från nätet. Vill man dock vara flera som strömmar HD samtidigt så räcker inte 10Mbit/s. Och även om det bara är en som strömmar HD så kommer det att bli svårt om någon annan vill kolla på film i någon form från nätet.

Om du kollar supporten för alla som sänder HD tv så säger dom 12Mbit för att se HD tv men antar att supporten på canaldigital och comhem ljuger?
Dom sänder inte på samma sätt som det komprimerade dom du räknar upp komprimerar på ett helt annat sätt där av lite mindre bandbredd.

Jag vet att det inte funka bra med 10Mbit och ha HD tv har testat det och då buffrar det helatiden så att säga att 10Mbit räcker är att ljuga om du ska se film via nätet.

Dessutom om du kör svtplay i HD och har 10mbit så är det väldigt många som får problem och klagar på det för att dom tycker det borde räcka med den farten med det gör inte det för att deras dataström är inte heller komprimerad på det sätet som netflix och vudu.

Viaplay ska bara behövas 3Mbit men har du det får du problem och många klagar på det för att det inte funkar med den minifart som satt som begränsning och det är det vanlig SD tv ingen HD tv.

Uppdatering.

Kolla denna sida vad som behövs för olika typer avstreaming

http://www.ornofiber.se/services/HDTV.aspx

Hoppas det räcker som svar på om HDtv

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vinylens:

Om du kollar supporten för alla som sänder HD tv så säger dom 12Mbit för att se HD tv men antar att supporten på canaldigital och comhem ljuger?
Dom sänder inte på samma sätt som det komprimerade dom du räknar upp komprimerar på ett helt annat sätt där av lite mindre bandbredd.

Jag vet att det inte funka bra med 10Mbit och ha HD tv har testat det och då buffrar det helatiden så att säga att 10Mbit räcker är att ljuga om du ska se film via nätet.

Dessutom om du kör svtplay i HD och har 10mbit så är det väldigt många som får problem och klagar på det för att dom tycker det borde räcka med den farten med det gör inte det för att deras dataström är inte heller komprimerad på det sätet som netflix och vudu.

Viaplay ska bara behövas 3Mbit men har du det får du problem och många klagar på det för att det inte funkar med den minifart som satt som begränsning och det är det vanlig SD tv ingen HD tv.

Uppdatering.

Kolla denna sida vad som behövs för olika typer avstreaming

http://www.ornofiber.se/services/HDTV.aspx

Hoppas det räcker som svar på om HDtv

Var får du dina uppgifter ifrån? Du nämner tex SVT Play på ett sätt som jag uppfattar som att de uppgifter jag postat inte stämmer för SVTplay, men det stämmer ju inte alls.

SVTplay strömmar bara i 720p, inte i 1080i/p alls. Och deras 720p ström ligger på 2,9Mbit/s. Så det ligger helt inom de värden jag har klistrat in tidigare.
https://kundo.se/org/svt-play-beta/d/retina-1/#c486650

När det gäller Canal Digital och Comhem som du nämner så lyckas jag inte hitta någon information alls. Den enda information jag hittar är från Canal Digital som säger att deras tjänst GO kräver 1Mbit/s, men jag antar att det då inte är HD.

Själv har jag IP-TV från Telia, och enligt Telia tar deras IP-TV upp till 6Mbit/s per TV. Fortfarande inga 10Mbit+.

Uppgifterna på den sidan som du länkar, Ornö Fiber, är värden för bitrate på tex Bluray eller HD-TV medium, vilket är något helt annat än vad som används för att strömma film över nätet. En Bluray klarar en max bitrate av ca 30Mbit/s. http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc
De enda uppgifterna på sidan som är verkliga värden från en leverantör är SVT play, och de anger som du kanske ser helt andra värden än tabellen ovanför.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Värt att tänka på att när man beställer 100Mbit så är det teoretiska maxgräns. Dra av 20% och du får den hastighet du verkligen kan använda!

Nu måste du ha tittat lite för djupt i flaskan..

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Själv har jag IP-TV från Telia, och enligt Telia tar deras IP-TV upp till 6Mbit/s per TV. Fortfarande inga 10Mbit+.

Det är skillnad på play tjänster som är internet baserade och på iptv multicast trafik som skickas till din box. Om vi pratar iptv box så är det mpeg-2. För SD kanaler så är det generellt upp till 6Mbit, HD kanaler dock räknas det mellan 10-15 Mbit. Som sagt så är det mpeg-2 baserad så komprimeringen är inte den bästa så det beror mycket på hur mycket färg och rörliga bilder.

Inte så inne på just play tjänster, men är det t.ex flash baserade så har du bättre komprimering än mpeg-2. Det enda du behöver är en mjukvara på din telefon eller surfplatta som tar emot detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Var får du dina uppgifter ifrån? Du nämner tex SVT Play på ett sätt som jag uppfattar som att de uppgifter jag postat inte stämmer för SVTplay, men det stämmer ju inte alls.

SVTplay strömmar bara i 720p, inte i 1080i/p alls. Och deras 720p ström ligger på 2,9Mbit/s. Så det ligger helt inom de värden jag har klistrat in tidigare.
https://kundo.se/org/svt-play-beta/d/retina-1/#c486650

När det gäller Canal Digital och Comhem som du nämner så lyckas jag inte hitta någon information alls. Den enda information jag hittar är från Canal Digital som säger att deras tjänst GO kräver 1Mbit/s, men jag antar att det då inte är HD.

Själv har jag IP-TV från Telia, och enligt Telia tar deras IP-TV upp till 6Mbit/s per TV. Fortfarande inga 10Mbit+.

Uppgifterna på den sidan som du länkar, Ornö Fiber, är värden för bitrate på tex Bluray eller HD-TV medium, vilket är något helt annat än vad som används för att strömma film över nätet. En Bluray klarar en max bitrate av ca 30Mbit/s. http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc
De enda uppgifterna på sidan som är verkliga värden från en leverantör är SVT play, och de anger som du kanske ser helt andra värden än tabellen ovanför.

Telias sätt funkar lite annorlunda.

Tekniken som Telia Play+ använder gör att du kan titta på hastigheter från cirka 0,5 Mbit/s. Rekommenderad bandbredd är dock 2 Mbit/s eller högre. Ju mer bandbredd som finns, desto bättre bildkvalitet får du.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Testade nyinkopplade T3 fiber 10/1 för att jämföra med gamla ADSL 8 Mbit, körde en rak lina från fördelaren och automatisk tilldelning. Fibern förlorade klart med att surfa och i test blev det olika underliga siffror. Ljuger dom, måste man ha router eller ska den stabiliseras?

Efter test med 10/1 ska vi prova 1000/100 om vi får då det är gratis i 3 månader, sedan ska det nog vara 100/10.

Citat:

Obs! Låt utrustningen stå på. Medieomvandlaren måste alltid stå påslagen, PWR-lampan ska lysa grönt. Om lampan lyser rött när dina fibertjänster är uppstartade, kontakta den tjänsteleverantör du beställt bredband från.

Även när den inte används?

Visa signatur

Spotniks var ett häftigt band förr. Avataren visar min egen lilla hackare :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Testade nyinkopplade T3 fiber 10/1 för att jämföra med gamla ADSL 8 Mbit, körde en rak lina från fördelaren och automatisk tilldelning. Fibern förlorade klart med att surfa och i test blev det olika underliga siffror. Ljuger dom, måste man ha router eller ska den stabiliseras?

Efter test med 10/1 ska vi prova 1000/100 om vi får då det är gratis i 3 månader, sedan ska det nog vara 100/10.

Även när den inte används?

Japp även när den inte används ska den stå på.
Står väl i manualen för den till och med?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotnick:

Efter test med 10/1 ska vi prova 1000/100 om vi får då det är gratis i 3 månader, sedan ska det nog vara 100/10.

Varför? Med tanke på all utrustning du har men en massa routrar så har du säker inte gigabit routrar. Varför inte bara köra på en 100/10 eller 100/100 och vara nöjd med det. Sedan så har du nog inte ens behov av 1Gbit om du inte inte laddar ned väldigt mycket och ofta.

Sedan så förstår jag inte hur du kan säga att 10/1 Fiber är sämre än 8/1 ADSL i tester med surf om vi pratar http här. Ett par megabit räcker för surf, beroende på vad du klassar surf som.