Permalänk
Medlem

Hur få datorn att ringa upp efter larm?

Om tråden ligger fel så ber jag om ursäkt, tyckte denna avdelning passade bäst iaf;)

Jag vill koppla vårt hemlarm till datorn, min tanke är att man kopplar in sig på någon av portarna för att datorn ska kunna känna av att det blir en slinga mellan två stift t ex. Ingen ström inblandad utan bara att det blir en slinga.
Därefter vill jag att datorn via nätet ringer upp eller skickar SMS till mobilen.

Så jag behöver alltså hjälp med att utröna hur man rent mekaniskt kopplar in sig bäst och vad man sedan använder för program för att datorn ska kunna utföra de moment som jag nämnde ovan.
Jag har googlat som tusan efter lösningar men antingen finns det inte eller så använder jag fel ord vid sökningen för jag har ännu inte hittat nåt vettigt.

Samma jobb utföres av en Nokia 3330 just nu, men den börjar ärligt talat ha gjort sitt...

Mycket tacksam för svar då det inte alls känns säkert längre så som det är nu!

Permalänk
Avstängd

Till att börja med så måste du ju isåfall ha någon sorts gsm sändare i datorn? Vet inte om det går att köpa till stationära datorer.. Finns ju i vissa bärbara datorer. Jag rekommenderar att du ringer något larmföretag eller googlar på din fråga

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!
Men går det inte att få den att ringa via nätet? Skulle man kunna tänka sig att man använde typ skype eller liknande för att kunna ringa upp?
Googlat har jag gjort, tro mig!
Svaret från ett larmföretag vet vi ju redan, det är att köpa hiskligt dyra moduler...
Roligare om man kan lösa det på eget vis, och idéer finns det är bara det att kunskapen kring datorer är lite bristfällig då det kommer till dylika lösningar

Permalänk
Medlem

Beroende på operatör så kan man ju skicka sms via mail.

Permalänk
Medlem

Varför har 3330 gjort sitt?

Nytt batteri och kör vidare? Tycker det verkar onödigt att blanda in fler delar och ev. fler felkällor.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!
Men går det inte att få den att ringa via nätet? Skulle man kunna tänka sig att man använde typ skype eller liknande för att kunna ringa upp?
Googlat har jag gjort, tro mig!
Svaret från ett larmföretag vet vi ju redan, det är att köpa hiskligt dyra moduler...
Roligare om man kan lösa det på eget vis, och idéer finns det är bara det att kunskapen kring datorer är lite bristfällig då det kommer till dylika lösningar

Skrivet av dbxxx:

Nokia 3300 gjort sitt?! Byt till Nokia 3310, om du nu måste uppgradera

OnT: Känns ganska onödigt att blanda in PC i detta, som tidigare skrivit DSM sändare behövs då + Antenn beroende på vart du har datorn.

Tanken var ju att den skulle ringa upp via nätet om detta är möjligt.
Och min 3310 har gett upp för länge sen och min 3330 har börjat muppa sig nu genom att slumpvis och självmant mata in siffror, det blir då svårt för den att ringa upp rätt nummer

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi med:
GPIO för att känna av stiften.
3G-dongel med kontantkort samt programmet Gammu för att skicka SMS.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Rekordmedlem

Låter som en något osäker lösning att blanda in en pc men en Arduino borde gå att använda för att göra ett interface till en pc, det kan kanske redan finns nån lösning till en Raspberry pi också.
Eller så skaffar du nått färdigt typ http://www.teletec.se/inbrottslarm/larmsandare/bgsm-120-gsm-g...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hilmer:

Tack för ditt svar!
Men går det inte att få den att ringa via nätet? Skulle man kunna tänka sig att man använde typ skype eller liknande för att kunna ringa upp?
Googlat har jag gjort, tro mig!
Svaret från ett larmföretag vet vi ju redan, det är att köpa hiskligt dyra moduler...
Roligare om man kan lösa det på eget vis, och idéer finns det är bara det att kunskapen kring datorer är lite bristfällig då det kommer till dylika lösningar

Tanken var ju att den skulle ringa upp via nätet om detta är möjligt.
Och min 3310 har gett upp för länge sen och min 3330 har börjat muppa sig nu genom att slumpvis och självmant mata in siffror, det blir då svårt för den att ringa upp rätt nummer

OK! Lättaste kan jag tycka vore att byta till en "ny" 3330 och köra vidare iaf.

Lycka till hur du än gör! Kommer kika in och se hur du löst det senare.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jo visst finns det färdiga lösningar, men nog är det väl roligare (OCH billigare) att hitta på nåt eget, OM det går vill säga

Permalänk
Skrivet av Hilmer:

Tack för svaren!

Jo visst finns det färdiga lösningar, men nog är det väl roligare (OCH billigare) att hitta på nåt eget, OM det går vill säga

Raspberry pi kanske kan vara din lösning?

Prova att googla
'raspberry pi send sms'
'raspberry pi home alarm'

Kanske inte det smidigaste eller billigaste, men det är ganska smidigt och ganska billigt att mecka med en raspberry pi, men framförallt så finns det väldigt många andra personer på internet som har gjort samma sak som du och dokumenterat det. Skönt att slippa uppfinna hjulet varje gång liksom.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort något med hjälp av com-porten. Jag hittade ett program som blinkar lysdioder med strömmen i com-porten på vår Htpc. Så man kan tycka att det borde gå att göra något sådant här med fast genom att läsa signalen.

Dock har du väll inte UPS på dator och internetförbindelse? Ska man koppla ett larm till något så osäkert?

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inget om hur det skulle gå till men jag antar att du har internet hemma och en något sådär smart telefon vore inte ett mail istället för sms ofantligt mycket enklare att lösa? Får t.ex. mail från min NAS vid larm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enklast verkar att välja någon Larm service med SMS tjänst/funktion

Permalänk
Medlem

Självklart har jag internet hemma, kör ADSL på koppar utan fast telefoni.
Och eftersom min server står på samma ställe som larmet finns så var tanken att utnyttja denna för ändamålet.
En notifikation via mail är tyvärr allt för lätt att missa, vill helst att det ringer upp direkt.
Larmtjänst är kanske enklast, men är varken det billigaste eller snabbaste alternativet.

Permalänk
Medlem

Finns många GSM apparater till PC. Kolla på t.ex. westermo.se

Sedan en Raspberry PI eller nått annat med GPIO som lätt går att läsa av slingor med. Kanske om du bygger ett eget kretskort?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt