Söker efter en mindre videokamera efter mina behov till bilen

Permalänk
Medlem

Söker efter en mindre videokamera efter mina behov till bilen

Hejsan nu är det så att jag har funderingar kring att skaffa en högerstyrd bil, problemet blir då att det blir en aning svårare att göra en säker omkörning. Som tur väl är har jag fått en snilleblixt att borra hål på framsidan av vänster sidospegel och där vid installera en kamera som jag sedan drar kabel in till en passande skärm som ska installeras på något lämpligt ställe.

Jag har sökt lite och faktist inte hittat något i min smak alls, så jag undrar om jag kunde få lite hjälp.

Kameran har lite måsten, den måste tåla sveriges oväder eller ha möjlighet till något skydd som täcker, den måste också kunna streama video till skärmen med någorlunda bra bild så man kan se när en bil kommer på ett bra avstånd, den bör helst ha någon slags mörkerseende och linsen bör vara mindre än 2x2cm helst. Kom gärna med ideér och kritik, exempelvis om det kanske bättre att ha någon stark och mindre lampa istället för mörkerseende kamera? etc.

Helst något rimligt pris också, kan tänka mig ge runt 1000:- för en videokamera med kvalitet, får absolut inte gå över 3000:- åtminstone.

Mvh
Marcus

Permalänk
Medlem

En backkamera och sätt den i vindrutan. Finns på eBay med skärm för 500kr

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En backkamera och sätt den i vindrutan. Finns på eBay med skärm för 500kr

Då måste man kanske endå åka ut en bit med bilen i vänsterfilen för att få bra syn? Och en backkamera kan jag tänka mig ge rätt bred sikt åt sidorna och inte så lång sikt frammåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjmackan:

Då måste man kanske endå åka ut en bit med bilen i vänsterfilen för att få bra syn? Och en backkamera kan jag tänka mig ge rätt bred sikt åt sidorna och inte så lång sikt frammåt?

Jo fast brukar du inte ha huvudet inne i bilen när du kör bil? Tänkte mest att det blir mycket enklare att få till det och utan att behöva borra i backspeglar osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tänk på att vad du vill göra i praktiken är olagligt i sverige
Det klassas som kameraövervakning och kräver tillstånd, vilket man inte får normalt sett -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tänk på att vad du vill göra i praktiken är olagligt i sverige
Det klassas som kameraövervakning och kräver tillstånd, vilket man inte får normalt sett -.-

Så bilar med backkameror är olagliga? Känns lagom orealistiskt, tror inte lagen är riktad mot just ändamålet OP är ute efter...

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Så bilar med backkameror är olagliga? Känns lagom orealistiskt, tror inte lagen är riktad mot just ändamålet OP är ute efter...

"Dont shoot the messenger".

Vet bara att monterar du kameran på hojjen/bilen så är det inte tillåtet.
Har du den däremot på kroppen/hjälmen så är det OK.
Varför backkameror inte sorteras under detta vette 17, kanske för att dom inte kan vara påslagna hela tiden (när man är parkerad eller kör framåt).

Personligen så tror jag s.k "dashcams" skulle hjälpa till nåt oerhört i många situationer.
Och jag vet att försäkringsbolag struntar i deras laglighet och använder ev. filmer för att reglera skuld.

Permalänk
Hedersmedlem

Backkameror och liknande är vad jag läst undantagna.

Sen finns det nog inga fall som ens blivit anmälda än eller där det kommit några domar så hur lagtexten kommer att tolkas sen är fortfarande lite luddigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo fast brukar du inte ha huvudet inne i bilen när du kör bil? Tänkte mest att det blir mycket enklare att få till det och utan att behöva borra i backspeglar osv.

Vem sa att det behövde vara enkelt? hehe ^^ (blir snyggare att dra kabel via backspegeln eftersom kabel inte kommer synas, vill säga om allting blir som tänkt) Hur som helst saken är väl bara den att kameran ska ha lång sikt frammåt och eventuellt mörkerseende, jag får väl fortsätta söka runt och eventuellt köpa in lite kameror och testa om ingen vet något som skulle passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"Dont shoot the messenger".

Vet bara att monterar du kameran på hojjen/bilen så är det inte tillåtet.
Har du den däremot på kroppen/hjälmen så är det OK.
Varför backkameror inte sorteras under detta vette 17, kanske för att dom inte kan vara påslagna hela tiden (när man är parkerad eller kör framåt).

Personligen så tror jag s.k "dashcams" skulle hjälpa till nåt oerhört i många situationer.
Och jag vet att försäkringsbolag struntar i deras laglighet och använder ev. filmer för att reglera skuld.

Citat:

Undantag från tillståndsplikten
7 § Tillstånd krävs inte för allmän kameraövervakning
1. När övervakningen sker med en övervakningskamera som av trafiksäkerhetsskäl eller för säkerheten i arbetsmiljön är uppsatt på fordon, maskin eller liknande för att förbättra sikten för föraren eller användare

Bara att tuta och köra.

Det är skillnad på fast installation på hojen/bilen, men så länge den är portabel får du ha den där. Dvs. du får inte filma när du är borta från hojen/bilen.
Sedan har vi fri prövningsrätt, så det spelar ingen roll om du fått en krock på film, utan tillstånd. Gäller som bevis

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

En kamera som bara visar bilden på en skärm och inte spelar in något kan väl inte klassas som kameraövervakning?

Edit: För övrigt tycker jag det låter som en dålig idé. Känns mycket svårt att få en tillräckligt skarp och fin bild som du ska kunna titta på ordentligt för att göra en säker omkörning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM