Permalänk
Inaktiv

Bästa routern?

Hej alla på sweclockers, nu är det så att vi har fått telia öppen fiber hemma (yay) så nu ska vi köpa en router. Först och främst så måste routern kunna ha telia tv eller telia iptv vafan det nu heter. Men också så måste den ha mycket bra räckvid, vi bor i ett tvåvånings hus med ca 125 kvadrat per våning. Pris spelar inte så stor roll men runt 1500 kr. Några förslag?

Permalänk
Skrivet av TipRmp:

Hej alla på sweclockers, nu är det så att vi har fått telia öppen fiber hemma (yay) så nu ska vi köpa en router. Först och främst så måste routern kunna ha telia tv eller telia iptv vafan det nu heter. Men också så måste den ha mycket bra räckvid, vi bor i ett tvåvånings hus med ca 125 kvadrat per våning. Pris spelar inte så stor roll men runt 1500 kr. Några förslag?

att täcka 250kvm tvåvånings hus är nog en omöjlighet. fungerar helt enkelt inte alldeles för få Watt & för hög frekvens.
där nätet kommer in brukar vara på yttervägg. sätt en wifi router där det används mest vardagsrum/sovrum. sen nätverkskabel till andra AP som täcker resterande delar. så hur många rum per våningsplan ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera asus-routrar. Kanske en AC68U eller AC66U
Om det är så att hemmet är stort finns det wifi-repeatrar man kan köpa för några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Någon av asus fina plastlådor eller liknande som stödjer vlan. Eftersom du även ska ha iptv och hela vad det nu heter så fungerar inte vilken router som helst. Har själv inte fått till iptv på min RT66U så kör telias gateway bryggad för iptv och sedan routern för resten.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Hothep:

Kan starkt rekommendera asus-routrar. Kanske en AC68U eller AC66U
Om det är så att hemmet är stort finns det wifi-repeatrar man kan köpa för några hundralappar.

hur bra ping / latency blir det om signalen ska passera 2-4 repeatrar innan den når routern ?
med en bra router så når du väl max 20-30 meter om det är väggar emellan.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

använd multipla accesspunkter, helt klart en värd investering. köp inte netgear, dlink, zyxel eller liknande trams bara. då blir du riktigt missnöjd. asus/linksys är det lägsta jag skulle köpa. dock skulle jag överväga att köpa något vettigt som kan köra annan firmware. dagens routers är ganska lama och osäkra om inte annat.

referens på det: http://www.computerworld.com/s/article/9250322/15_new_vulnera...

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

att täcka 250kvm tvåvånings hus är nog en omöjlighet. fungerar helt enkelt inte alldeles för få Watt & för hög frekvens.
där nätet kommer in brukar vara på yttervägg. sätt en wifi router där det används mest vardagsrum/sovrum. sen nätverkskabel till andra AP som täcker resterande delar. så hur många rum per våningsplan ?

Jag har 2 våningsplan med 110 kvadrat på varje plan. En router förvisso 1 watt i effekt men det täcker in hela huset och altanen. Har förvisso inte någon betong utan trä och gipsväggar och så.

Jag har till och med anslutning hos min granne som har huset ca 15-20 meter bort, men vid deras köksbord så är det nätt och jämt att telefonen orkar kommunicera med min router förvisso.

Permalänk
SpelClockers

köp en Asus RT-AC68U, du kommer inte ångra dig, sätt upp den och kolla om det behöver en AP. allt beror på omgivningen och vilket material huset är byggt

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

hur bra ping / latency blir det om signalen ska passera 2-4 repeatrar innan den når routern ?
med en bra router så når du väl max 20-30 meter om det är väggar emellan.

Om du bedriver pingkritisk verksamhet använder du inte wifi.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är denna routen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904517
Och denna accesspunkten: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2449436

Jag har bra täckning med den accesspunkten i ett stenhus med 2 våningar och källare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta upp ett par Unifi Accesspunkter om jag var du. Tillsammans med en vanlig icke trådlös router, förslagsvis ubiquittis egna som har POE. Du kommer inte ångra dig. Räckvidden på dessa AP är riktigt bra, räcker garanterat att ha en på varje våning för bra fart, skulle inte förvåna mig om det funkar med en ensam också, om du sätter signalstyrkan till max, men du kommer få sämre hastigheter ju längre bort du kommer / ju fler väggar som kommer emellan.

Detta är en billig variant, men finns dyrare beroende på vilken prestanda du är ute efter:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=846509

EDIT: Har jobbat både med dessa och Ciscos MYCKET dyrare varianter, och även om Cisco har mycket mer finesser och inställningar, är det inget man använder till vardags, speciellt inte hemma. I praktiken fungerar dessa lika bra. (dock inte på större kontor osv när man sitter 100-300pers per plan, då är det cisco som gäller)

EDIT 2: Kom på att du bor i villa så kanske du har någon form av DSL från Telia eller motsvarande, och således redan har en router från dom. Då kan du bara koppla in dessa AP direkt in i denna, det följer med en POE injector så du behöver bara dra ut TP-kabel, så får de nätverk och ström via denna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugin_gbg:

Jag har 2 våningsplan med 110 kvadrat på varje plan. En router förvisso 1 watt i effekt men det täcker in hela huset och altanen. Har förvisso inte någon betong utan trä och gipsväggar och så.

Jag har till och med anslutning hos min granne som har huset ca 15-20 meter bort, men vid deras köksbord så är det nätt och jämt att telefonen orkar kommunicera med min router förvisso.

Kör du 1 W i uteffekt så bryter du i minsta fall mot bestämmelser men troligen mot en lag (orkar dock inte slå upp vilken)
I Europa är begränsningen 100 mW

Permalänk
Skrivet av aluser:

Kör du 1 W i uteffekt så bryter du i minsta fall mot bestämmelser men troligen mot en lag (orkar dock inte slå upp vilken)
I Europa är begränsningen 100 mW

Kanske är så men en hel del routrar är uppskruvade en aning i effekt just för att få bättre täckning. Om inte annat är det en knapptryckning bort på vissa routrar och ställa in dem att man är i Australien exempelvis där du får sända mycket högre effekt. För övrigt är den på denna effekten direkt ur lådan så jag har inte modifierat något

Permalänk
Skrivet av hugin_gbg:

Kanske är så men en hel del routrar är uppskruvade en aning i effekt just för att få bättre täckning. Om inte annat är det en knapptryckning bort på vissa routrar och ställa in dem att man är i Australien exempelvis där du får sända mycket högre effekt. För övrigt är den på denna effekten direkt ur lådan så jag har inte modifierat något

det är mot lagen var ju därför Asus fick så mycket skit för det fanns inställningar för att dubbla signalstyrkan 100mWatt < 200mWatt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

det är mot lagen var ju därför Asus fick så mycket skit för det fanns inställningar för att dubbla signalstyrkan 100mWatt < 200mWatt

Ja bästa vore ju och bara importera routrar som sänder i 100 mwatt och svartlista alla andra.
Alternativt lätta lite på restriktionerna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hugin_gbg:

Ja bästa vore ju och bara importera routrar som sänder i 100 mwatt och svartlista alla andra.
Alternativt lätta lite på restriktionerna.

Man bör sträva efter så kort räckvidd som möjligt för att kunna få upp farten, att öka effekten gör ofta att troughput går ner pga att flera nätverk stör varandra så det brukar vara en rätt usel lösning som bara skapar mer problem om man har andra nätverk inom radioräckvidd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man bör sträva efter så kort räckvidd som möjligt för att kunna få upp farten, att öka effekten gör ofta att troughput går ner pga att flera nätverk stör varandra så det brukar vara en rätt usel lösning som bara skapar mer problem om man har andra nätverk inom radioräckvidd.

Ja många radio källor är aldrig bra och absolut inte på samma frekvens. Har haft ett sådant dilemma i en större stad där det fans runt 30 access punkter i närområdet, där hjälper inte att höja uteffekten överhuvudtaget. Där jag bor privat finns det typ 2 access punkter jag kan få in om jag står utanför huset, och då med rätt svag signal styrka. (utom min egen då)

För övrigt kan jag rekommendera TS Unifi Accesspunkter som tråd #11 rekommenderar, har satt upp ett antal sådana ute på jobb som funkat bra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hugin_gbg:

Ja många radio källor är aldrig bra och absolut inte på samma frekvens. Har haft ett sådant dilemma i en större stad där det fans runt 30 access punkter i närområdet, där hjälper inte att höja uteffekten överhuvudtaget. Där jag bor privat finns det typ 2 access punkter jag kan få in om jag står utanför huset, och då med rätt svag signal styrka. (utom min egen då)

Det kan ju se olika ut när man skannar av omgivnnigen tex så här hopplöst:

Eller så här fint, bara mina AP, wifiprestandan blir ganska olika beroende på var man befinner sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju se olika ut när man skannar av omgivnnigen tex så här hopplöst:
http://ladda-upp.se/files/2014/b113496.png

Liknar nästan som det såg ut där jag bodde i Göteborg