Permalänk
Avstängd

pentium anniversary edition Kan EJ clocka.

Hallå hallå, sitter på ett Gigabyte Z97N-WIFI mITX moderkort och tänkte överklocka min Pentium anniversary edition. När jag dock väljer snabbt att testa 1,35v på 4,6 ghz och sparar och loggar in så vägrar den ändra clocken till 4,6Ghz, Står kvar vid 3,2 ghz som stock även fast volten ligger på 1,35v. Någon?

Permalänk
Medlem

Testat nåt annat än 4.6 ? (som kanske är över vad man kan förvänta från den).
Självklart så har du senaste BIOS ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Hallå hallå, sitter på ett Gigabyte Z97N-WIFI mITX moderkort och tänkte överklocka min Pentium anniversary edition. När jag dock väljer snabbt att testa 1,35v på 4,6 ghz och sparar och loggar in så vägrar den ändra clocken till 4,6Ghz, Står kvar vid 3,2 ghz som stock även fast volten ligger på 1,35v. Någon?

Höj multipeln ett steg i taget. Förvänta dig inte att kunna höja nästan 50% i ett steg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Testat nåt annat än 4.6 ? (som kanske är över vad man kan förvänta från den).
Självklart så har du senaste BIOS ?

Skrivet av giplet:

Höj multipeln ett steg i taget. Förvänta dig inte att kunna höja nästan 50% i ett steg.

Men man ska ju iaf få blåskärm. Jo vissa kan förvänta sig upp mot 5,0 ghz utan problem. Har testat 4,2, går inte heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Men man ska ju iaf få blåskärm. Jo vissa kan förvänta sig upp mot 5,0 ghz utan problem. Har testat 4,2, går inte heller..

Om du försöker klocka utan multi då?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Skall testas!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Om du försöker klocka utan multi då?

Om du menar genom at höja buss-frekvensen på 100MHz så är det ingen bra idé på någon K-processor, redan efter 1-2Mhz blir de otroligt instabila.
Man skall använda multipeln.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Om du menar genom at höja buss-frekvensen på 100MHz så är det ingen bra idé på någon K-processor, redan efter 1-2Mhz blir de otroligt instabila.
Man skall använda multipeln.

Jag kör min 4930k på 125MHz bus...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Skrivet av ninnuam:

Jag kör min 4930k på 125MHz bus...

Jag tror x79 plattformen klarar det bättre.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Jag tror x79 plattformen klarar det bättre.

Ja, det funkar på ett annat sätt på 2011.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Om du menar genom at höja buss-frekvensen på 100MHz så är det ingen bra idé på någon K-processor, redan efter 1-2Mhz blir de otroligt instabila.
Man skall använda multipeln.

Skrivet av ninnuam:

Jag kör min 4930k på 125MHz bus...

Skrivet av eppebansen:

Jag tror x79 plattformen klarar det bättre.

Skrivet av lorgix:

Ja, det funkar på ett annat sätt på 2011.

Yes men denna jag har då, har ni någon koll varför det inte går igenom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Yes men denna jag har då, har ni någon koll varför det inte går igenom?

Kan du ändra andra inställningar i BIOS? Som att exempelvis sänka RAM-klocken ett steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Hallå hallå, sitter på ett Gigabyte Z97N-WIFI mITX moderkort och tänkte överklocka min Pentium anniversary edition. När jag dock väljer snabbt att testa 1,35v på 4,6 ghz och sparar och loggar in så vägrar den ändra clocken till 4,6Ghz, Står kvar vid 3,2 ghz som stock även fast volten ligger på 1,35v. Någon?

Du har stängt av alla stryp och strömsparfunktioner i både UEFI och Windows?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du försöker att klocka den.
Men normalt så ändrar man enbart turbo multipeln.
Spänning behöver man oftast inte pillra på förrän man närmar sig vad en haswell klarar.

Men det är som påpekats viktigt med en BIOS som stöder CPU'n, det kan boota och till synes fungera ändå men ge märkliga problem i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Hallå hallå, sitter på ett Gigabyte Z97N-WIFI mITX moderkort och tänkte överklocka min Pentium anniversary edition. När jag dock väljer snabbt att testa 1,35v på 4,6 ghz och sparar och loggar in så vägrar den ändra clocken till 4,6Ghz, Står kvar vid 3,2 ghz som stock även fast volten ligger på 1,35v. Någon?

Vilket program använder du när du kollar processorns hastighet? Och det är under full load?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Hallå hallå, sitter på ett Gigabyte Z97N-WIFI mITX moderkort och tänkte överklocka min Pentium anniversary edition. När jag dock väljer snabbt att testa 1,35v på 4,6 ghz och sparar och loggar in så vägrar den ändra clocken till 4,6Ghz, Står kvar vid 3,2 ghz som stock även fast volten ligger på 1,35v. Någon?

Köpte min för 2 veckor sen och hade samma bekymmer. Jag har har för mig jag stängde av turbo boost eller nåt liknande. Sen fungerade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använd Gigabytes program EasyTune, jag har en Pentium G3258 med mitt Gigabyte Z97P-D3 moderkort, men jag har inte senaste versionen av BIOS och kan därför inte överklocka genom BIOS, att använda EasyTune fungerar däremot felfritt. Använd CPUZ för att kolla att du verkligen överklockat.

Permalänk
Avstängd

Fixade om bios till f4 och gick fint nu. 1,35 v och 4,6 ghz. Bios fryser om jag testar höger volt/högre klock så jag avvaktar och ser om jag kan sänka volten på denna klock. 80c max med evokylaren i prime och 50-60 i spel utan krasher i timmar. Finnemang! 450 kr för detta är helt sjukt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Självklart så har du senaste BIOS ?

Skrivet av oouhdawg:

Fixade om bios till f4 och gick fint nu. 1,35 v och 4,6 ghz. Bios fryser om jag testar höger volt/högre klock så jag avvaktar och ser om jag kan sänka volten på denna klock. 80c max med evokylaren i prime och 50-60 i spel utan krasher i timmar. Finnemang! 450 kr för detta är helt sjukt..

*host*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Tack