Är den fetaste macbook pro bra nog för 3D-arbeten?

Permalänk
Medlem

Är den fetaste macbook pro bra nog för 3D-arbeten?

Hej!
Skall börja plugga dataspelsutveckling med inriktning mot 3D på högskolan i höst.
Kommer bli några timmars (GBG-Skövde) pendlande om dagen, så jag vill ha en bärbar dator för att kunna utnyttja tiden på tåget till att arbeta med 3D.
(Det är alltså INTE aktuellt med en stationär PC med monster-grafikkort)
Har nästan bestämt mig för att köpa toppmodellen av macbook pro.
Den är ju dock inte direkt billig, så jag vill gärna höra mig för om någon har åsikter om att den inte skulle vara bra/stark/snabb nog.
Kommer troligtvis jobba med 3Ds max (i Bootcamp), Maya, Mudbox, Luxology Modo, Photoshop etc...

Datorns specs:
2,8 GHz Quad-Core Intel Core i7
Turbo Boost upp till 4,0 GHz
16 GB 1600 MHz minne
512 GB PCIe-baserad flashlagring
Intel Iris Pro Graphics
NVIDIA GeForce GT 750M
med 2 GB GDDR5-minne

Detta borde väl rimligtvis duga bra?

Tack på förhand,
Mathias

Permalänk
Medlem

Det här är nog en av de ytterst få situationerna som jag skulle rekommendera en windows dator. I min erfarenhet är inte bootcamp lika smidigt som en "native"-windows dator. Å andra sidan så är jag säker på att prestandan kommer räcka för att tugga runt merparten av alla program du kan tänkas använda.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Ja det borde funka utan problem, jag sitter på en phenom 2 3.2Ghz och ett GTX 570 och 16GB RAM och när jag pluggade använde vi mestadels Maya och Mudbox (uppgraderade från 4 till 16 GB RAM just för Mudbox).

Tycker inte jag har några större problem annat än att det tar lite tid att rendera pga min CPU.

Permalänk
Medlem

Jag är inte insatt i 3D världen något speciellt. Men jag sitter ju på just den Macbook:en du beskriver, jag studerar till IT-tekniker så jag använder den till virtualisering av datorer/servrar och den går som en "boss". Visserligen lägger inte virtualisering full tryck på cpu/gpu hela tiden, men jag har suttit med ca 9 datorer igång samtidigt och den har inte ens suckat en gång. Det flyter på finfint, sen att den är tyst och ha bra batteritid gör saken absolut inte sämre.

Kan bli något varm om man ska ha den i knät, men övrigt kan jag rekommendera datorn

Permalänk
Medlem

Satsa på en bärbar med Quadro grafikkort, märkbar prestandaskillnad i 3Dsmax, maya och liknande program.

Men i övrigt är MacBook Pro ett bygge som får övriga bärbara att framstå som fuskbyggen, så den rekommenderar jag stark, prestandamässigt finns inget att anmärka på.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Det här är nog en av de ytterst få situationerna som jag skulle rekommendera en windows dator. I min erfarenhet är inte bootcamp lika smidigt som en "native"-windows dator. Å andra sidan så är jag säker på att prestandan kommer räcka för att tugga runt merparten av alla program du kan tänkas använda.

Nu vet jag inte om programmen i fråga, men är nyfiken på varför boot camp inte skulle vara lika smidigt som en windows-dator?
Har använt det sen 2008 och tycker mina macar fortfarande varit bättre än vilken windows-dator som helst.
Enda är att batteritiden är sämre i windows än os x.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om du inte absolut måste ha en Mac skulle jag kolla på företagsdatorer med riktiga grafikkort för renderingar och 3D-arbete som Quadro och Firepro. Modeller att kolla på är Dell Precision M3800, HP ZBook 15 och Lenovo Thinkpad W540. Då får du datorer med mycket bra hållbarhet, bra garantier med 3 års på-plats support och stort utrymme för uppgraderingar som hårddisk och minne.

Eftersom du skall pendla mycket med datorn tror jag du uppskattar om datorn tål lite stryk och det kommer knappast en Macbook att göra. Inte för att det är en dålig dator i sig men den är knappast byggd för hållbarhet. Både Lenovo och HP, kanske även Dell, har dessutom spillsäkra tangentbord vilket gör att du kan njuta av en god kopp på tåget utan att oroa dig. Om du spiller på en Macbook ryker garantin och då får du själv stå för reparationen, en Mac har för övrigt bara 1 års garanti vilket är riktigt snålt i prisklassen.

Detta är bara min åsikt men jag tror att du skulle bli gladare av en Windows Workstation istället för en Mac, om du inte är beroende av OS X eller extremt designkänslig

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadleus:

Satsa på en bärbar med Quadro grafikkort, märkbar prestandaskillnad i 3Dsmax, maya och liknande program.

Har släppts nya Quadrokort, men frågan om något av dom är till bärbara.
NVIDIA Refreshes Quadro Lineup, Launches 5 New Quadro Cards @ Anandtech

Permalänk
Medlem

För spelgrafik hade jag inte köpt ett Quadro eller Firepro, eftersom du kommer antagligen sitta i UDK, Unreal engine 4, Unity etc. Professionella kort har inte alltid bra prestanda i dessa applikationer. Kolla in vad spelutvecklare använder, de flesta verkar sitta på Geforce kort (iaf för något år sen sa Epic att de hade Geforce kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

För spelgrafik hade jag inte köpt ett Quadro eller Firepro, eftersom du kommer antagligen sitta i UDK, Unreal engine 4, Unity etc. Professionella kort har inte alltid bra prestanda i dessa applikationer. Kolla in vad spelutvecklare använder, de flesta verkar sitta på Geforce kort (iaf för något år sen sa Epic att de hade Geforce kort).

Ok, vad skönt att höra att någon som verkar ha personlig erfarenhet av de program jag kommer använda, anser att det borde räcka med det grafikkortet och 16GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Det här är nog en av de ytterst få situationerna som jag skulle rekommendera en windows dator. I min erfarenhet är inte bootcamp lika smidigt som en "native"-windows dator. Å andra sidan så är jag säker på att prestandan kommer räcka för att tugga runt merparten av alla program du kan tänkas använda.

Jaså? På vilket sätt funkar det dåligt, tycker du?

Permalänk
Medlem

En fråga till:
Finns det någon vits att uppgradera "2,5 GHz Quad-Core Intel Core i7
Turbo Boost upp till 3,7 GHz"
till"2,8 GHz Quad-Core Intel Core i7
Turbo Boost upp till 4,0 GHz"?

http://www.cpu-world.com/Compare/15/Intel_Core_i7_Mobile_i7-4...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sailor77:

Jaså? På vilket sätt funkar det dåligt, tycker du?

Det som fungerar dåligt med BootCamp är

  • Touchpad drivaren i Windows är inte i närheten av den för OSX, tidigare var detta ett mindre problem då det ändå inte fanns några Windows-laptops som matchade MBP/MPA. Idag finns flera Windows-laptops där touchpad funktioner och känsla matchar MBP/MBA under OSX. T.ex. saknas stöd för "gestures" på MBP/MBA under Windows, medan Dell XPS, Samsung Series 9 m.fl. har stöd för detta under Windows 8.1.

  • Tangentbordet har annan layout, fn/ctrl samt win/alt är omkastade mot hur de ligger på de flesta Windows-laptops. Hur stort problem detta blir är nog väldigt individuellt, själv har jag inget problem med detta och kör faktiskt externt Mac-tangentbord till min Linux/Win8 maskin på jobbet.

  • Batteritid blir sämre

  • Endast för modeller med dGPU: om inget ändrats väldigt nyligen så kommer Windows överhuvudtaget inte hitta iGPU då MBP inte använder Optimus utan något som Apple designat. Bara det faktum att dGPU används kommer kapa några timmars batteritid.

Retina MBP är en fantastisk laptop, stoppar man in Windows är det fortfarande en riktigt bra maskin men det finns andra modeller som är bättre. Svårt att se någon punkt där de modeller som nämndes ovan är sämre, finns en hemmodell av Dell Precision M3800 som heter XPS15 (Nvidia 750M i stället för Quadro, Win8 i stället för Win8Pro i övrigt samma dator).

Och då du ska resa en del bör du fundera om du verkligen måste ha en 4-kärnig 15" laptops. Har själv en sådan och det är två problem när man reser, dels är den otroligt klumpig att ha på de små bord/utrymmen som finns på tåg/flygplan, dels så äter 4-kärniga CPUer väldigt mycket batteri jämfört med 2-kärniga i lägen där man faktiskt använder en del CPU-kraft. En 13" rMBP kommer i praktiken ligga mycket närmare sina specificerade 9 timmar än 15" rMBP ligger sina specificerade 8 timmar om datorn gör något annat än extrem lätt surf.

Likaså betyder 15" att du endera får sitta med lite ljus (själv avskyr jag mörka skärmar) eller så äter det massor med batteri, samma gäller 13" också men skillnaden är mindre då skärmen är mindre. Lägger du på dGPU i ekvationen så har du inte många timmars batteritid. Mindre problem på dagens tåg då det finns uttag för laddare.

Av den anledningen har jag två laptops, en extra som faktiskt fungerar att använda när man reser...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Kom på att AnandTech faktiskt testat den laptop jag har här. Den ska enligt specifikation ha "upp till 9 timmars" batteritid och AnandTech mäter faktiskt över 9 timmar i deras "Light Use" fall.

Vid normal användning så är det knappast någon 100% last på alla CPU-kärnor för mig, men brukar ha rätt många program igång och kör då och då kompilatorer samt kör i princip konstant en virtuell Linux-instans (datorn kör Win8.1). Jag har noll belastning på dGPU i det fallet, men ändå får jag en batteritid som i bästa fall matchar det AnandTech beskriver som "Heavy". Kör man spel så Nvidia 750M kortet kickar in så klarar man sig inte 2 timmar.

Vet inte hur stort problem batteritiden är för dig, men du ska inte räkna med att komma nära några 8 timmar med de program du tänker använda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för ditt detaljerade inlägg, Virtual void.
Flera av de saker som du nämner är inget problem för mig, t. ex. kommer jag använda mus när jag jobbar med 3D, samt åka tåg med eluttag. Det du säger om små bord däremot, är nog sant även om det ju, på många tåg, finns lite större bord också. Jag kommer även använda datorn både hemma och i skolan, och det är än så länge bara 3Ds Max som jag vet kommer köras i Bootcamp.
De stora frågorna är egentligen:
Hur bra funkar Bootcamp rent praktiskt; är det någon nackdel prestanda/stabilitet-mässigt?
16Gb RAM är ju bra, men "behöver" jag ännu mer?
Grafikkortet, är det lämpat och starkt nog för både modellering och att köra spelmotorer (behöver inte ha 60fps, bara någorlunda flyt)?

Permalänk
Datavetare

Kan väldigt lite kring vad flaskhalsen är för de program du vill köra, men 750M med GDDR5 (vilket är det som sitter i 15" rMBP) räcker faktiskt ganska långt för spelande. Är i.o.f.s. absolut ingen stor gamer, men har kört en del spel på min laptop som har exakt samma GPU som rMBP, RAM är 2GB GDDR5 RAM på min laptop också (många laptops har 750M med DDR3 och dessa klara inte alls lika höga upplösningar).

Alla utom de mest krävande titlarna går att köra i 1920x1080 på "medium" till "high" inställningar. Går man ner till 1600x900 alt. skruvar ner inställningarna ännu lite mer i 1920x1080 så går det nog att spela alla titlar just nu. Det är inte +60FPS, men det är inte heller mindre än 30FPS.

Åter igen vet jag inte hur mycket RAM de program du ska köra behöver, men kör själv som sagt Linux virtualiserat, kör MS Office 2013, webb-läsare med rätt många flikar, program för programutveckling etc. Har konstaterat att 8GB RAM hade fungerat precis lika som de 16GB jag nu har. Hade 8GB i den MBP jag körde innan med samma sammansättning program och det fungerade också hur bra som helst. 4GB RAM hade räckt i de flesta fall, men inte fullt ut.

Körde lite Bootcamp på min MBP, märkte inga stabilitetsproblem. De problemen jag såg är de jag listade ovan (hade en 15" med dGPU), i.o.m.a jag inte använder extern mus så tog jag bort Windows ganska snabbt då touchpadden fungerade så mycket sämre än på OSX.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ok, tack än en gång.
Jag känner mig nog rätt trygg nu. Vill ju gärna kolla upp så mkt man kan innan man köper en dator för över 20k. Har en äldre mac nu och använder också alltid touchpad förutom till 3D och spel, så jag fattar att det måste vara störande om den inte funkar som den ska.