Permalänk
Medlem

Bärbar dator till mamma!

Tja! Nu äre så att jag behöver eran hjälp att hitta en bärbar dator till min kära mor! Hon sa själv att hon har en budget på 10k men en sån värsting anser inte jag hon behöver, så vi kan säga en på typ 5 k borde räcka.

De hon ska använda den till är att surfa/betala räkningar och sånt. Ska äver försöka lära hon hur man lånar filmer och serier från nätet, men mer om de behöver vi inte ta hära.

Tycker ni att infon räcker? Annars så får ni fråga så svarar jag gärna.

Mvh MrPeakon

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeakon:

Tja! Nu äre så att jag behöver eran hjälp att hitta en bärbar dator till min kära mor! Hon sa själv att hon har en budget på 10k men en sån värsting anser inte jag hon behöver, så vi kan säga en på typ 5 k borde räcka.

De hon ska använda den till är att surfa/betala räkningar och sånt. Ska äver försöka lära hon hur man lånar filmer och serier från nätet, men mer om de behöver vi inte ta hära.

Tycker ni att infon räcker? Annars så får ni fråga så svarar jag gärna.

Mvh MrPeakon

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=846258,2583238,2538777

Där har du tre stycken från MSI.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Dom där hamnar nog bland top 10 konstigaste rekommendationerna detta år.

Till TS: Skulle rekommendera något i linje med denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1966140

15,6" Skärm
Snabb men energisnål i5 processor
Fin design
Klarar alla dina krav utan att svettas.

För 500:- extra får du denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2753189

Den har 1080p skärm vilket är riktigt trevligt när man surfar samt kollar på film.
8GB ram
väger ca 350 gram mer.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Dom där hamnar nog bland top 10 konstigaste rekommendationerna detta år.

Till TS: Skulle rekommendera något i linje med denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1966140

15,6" Skärm
Snabb men energisnål i5 processor
Fin design
Klarar alla dina krav utan att svettas.

För 500:- extra får du denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2753189

Den har 1080p skärm vilket är riktigt trevligt när man surfar samt kollar på film.
8GB ram
väger ca 350 gram mer.

+1 !

http://www.dustinhome.se/product/5010763620/asus-x550lb-ci5-1...
eller denna så kan du låna och ta ett parti dota också om du känner för de!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeakon:

Tja! Nu äre så att jag behöver eran hjälp att hitta en bärbar dator till min kära mor! Hon sa själv att hon har en budget på 10k men en sån värsting anser inte jag hon behöver, så vi kan säga en på typ 5 k borde räcka.

De hon ska använda den till är att surfa/betala räkningar och sånt. Ska äver försöka lära hon hur man lånar filmer och serier från nätet, men mer om de behöver vi inte ta hära.

Tycker ni att infon räcker? Annars så får ni fråga så svarar jag gärna.

Mvh MrPeakon

Morsan gjorde samma misstag när hon köpte en ny dator; istället för att lägga 10k på en bra dator så valde hon en för 4k. Hon spenderar över en timme per dag framför sin dator men ändå gjorde hon valet att köpa en billig halvkvalitets dator.

Efter att ha lånat min dator(Macbook Pro Retina) så har hon förstått varför det är värt att lägga mer pengar på en sak som hon använder mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Dom där hamnar nog bland top 10 konstigaste rekommendationerna detta år.

Till TS: Skulle rekommendera något i linje med denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1966140

15,6" Skärm
Snabb men energisnål i5 processor
Fin design
Klarar alla dina krav utan att svettas.

För 500:- extra får du denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2753189

Den har 1080p skärm vilket är riktigt trevligt när man surfar samt kollar på film.
8GB ram
väger ca 350 gram mer.

Är inte lika haj på bärbart som stationärt.:)

Skrivet av PatrikNordstrm:

+1 !

http://www.dustinhome.se/product/5010763620/asus-x550lb-ci5-1...
eller denna så kan du låna och ta ett parti dota också om du känner för de!

Ni behöver inte gadda ihop er :I

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Är inte lika haj på bärbart som stationärt.:)

Ni behöver inte gadda ihop er :I

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Dom där hamnar nog bland top 10 konstigaste rekommendationerna detta år.

Till TS: Skulle rekommendera något i linje med denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1966140

15,6" Skärm
Snabb men energisnål i5 processor
Fin design
Klarar alla dina krav utan att svettas.

För 500:- extra får du denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2753189

Den har 1080p skärm vilket är riktigt trevligt när man surfar samt kollar på film.
8GB ram
väger ca 350 gram mer.

Såg helt okej ut, är inte så jätte vass på bärbara men går det att få en med lite snabbare cpu typ?

Skrivet av PatrikNordstrm:

+1 !

http://www.dustinhome.se/product/5010763620/asus-x550lb-ci5-1...
eller denna så kan du låna och ta ett parti dota också om du känner för de!

Hehe, spelar inte dota så de skulle inte behövas!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Glöm inte att slänga i en SSD också. Om allt ska läsas in från en trög HDD spelar det ingen roll om man har en ULV i3 eller en fyrkärnig i7.

EDIT: Du behöver inte någon särskilt dyr dator för att surfa och betala räkningar. Här är några billiga datorer med processorer av det snabbare slaget. Servera med separat SSD.
Lenovo B5400 80B6-2GG MB82GMS

Lenovo G510 (59400772)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av MrPeakon:

Såg helt okej ut, är inte så jätte vass på bärbara men går det att få en med lite snabbare cpu typ?

Hehe, spelar inte dota så de skulle inte behövas!

Vad ska hon med en 20% snabbare processor till? Datorn kommer ändå gå på knä när hon surfar in på webbplatser med många och tunga annonser. Om du inte installerar någon form av Adblock dvs.

Något av det viktigaste borde vara en skärm som är så bra som möjligt, men det ser man sällan folk fokusera på i den här forumdelen.
Det är förvisso svårt att mäta, utan kräver att man letar upp ingående recensioner. Notebookcheck är en sida som levererar sådana. Såg dock att Prisjakt ändå har möjlighet att filtrera bärbara på paneltyp.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14799457']Vad ska hon med en 20% snabbare processor till? Datorn kommer ändå gå på knä när hon surfar in på webbplatser med många och tunga annonser. Om du inte installerar någon form av Adblock dvs.

Något av det viktigaste borde vara en skärm som är så bra som möjligt, men det ser man sällan folk fokusera på i den här forumdelen.
Det är förvisso svårt att mäta, utan kräver att man letar upp ingående recensioner. Notebookcheck är en sida som levererar sådana. Såg dock att Prisjakt ändå har möjlighet att filtrera bärbara på paneltyp.

Även om filtret finns är det sällan ifyllt vilken paneltyp olika datorer har, så det blir till att googla på varje modell ändå.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14799457']Vad ska hon med en 20% snabbare processor till? Datorn kommer ändå gå på knä när hon surfar in på webbplatser med många och tunga annonser. Om du inte installerar någon form av Adblock dvs.

Något av det viktigaste borde vara en skärm som är så bra som möjligt, men det ser man sällan folk fokusera på i den här forumdelen.
Det är förvisso svårt att mäta, utan kräver att man letar upp ingående recensioner. Notebookcheck är en sida som levererar sådana. Såg dock att Prisjakt ändå har möjlighet att filtrera bärbara på paneltyp.

Ingen aning, undrade bara om de var ett bättre altenativ, är inte så jätte kunnig då de gäller bärbara. Men visst om du rekommenderar en dator med bättre skärm än CPU visst gåre att satsa på de då. Nog kanske en SSD vore bra men isf inte en stor, behöver ju bara rymmas os och nått enstaka program.

EDIT: Du behöver inte någon särskilt dyr dator för att surfa och betala räkningar. Här är några billiga datorer med processorer av det snabbare slaget. Servera med separat SSD.
Lenovo B5400 80B6-2GG MB82GMS

Lenovo G510 (59400772)

[/QUOTE]

Dom ser helt okej ut, är det enkelt att installera en SSD i efterhand?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeakon:

Dom ser helt okej ut, är det enkelt att installera en SSD i efterhand?

Att installera själva SSDn är inte svårt, brukar bara vara några skruvar. Du måste däremot installera Windows på den nya SSDn, vilket kan vara lite bökigt med W8 eftersom MS inte tillhandahåller ISOs för W8.
Det kanske går att skapa ett installationsmedia utifrån den befintliga installationen, men det vet jag inte hur man gör isf.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur någon kan rekommendera något under FHD skärm. Varför inte satsa på en IPS FHD skärm för lite trevligare upplevelse?

Permalänk
Avstängd

Nu är inte jag laptop messias så kan ha missat nått om nå prylar är äldre eller så men den här var den jag gillade mest och kändes som den hade allt för pengarna och som jag själv hade kunnat tänka mig köpa http://www.dustinhome.se/product/5010757095/lenovo-thinkpad-e...

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Nu är inte jag laptop messias så kan ha missat nått om nå prylar är äldre eller så men den här var den jag gillade mest och kändes som den hade allt för pengarna och som jag själv hade kunnat tänka mig köpa http://www.dustinhome.se/product/5010757095/lenovo-thinkpad-e...

Ja den där är ett bra alternativ, 1080p skärm, SSD, 3G osv. Bra specs för pengarna.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

MacBook Air 13" 8 gb ram borde räcka länge.

Mycket smidig och kvick.

Får gratis uppdateringar till senaste OSX många år framåt.

MacBook PRO är också numera väldigt smidig, men den är lite dyrare. Den extra prestandan är dock inte så nödvändigt.

Man får vad man betalar för.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk

Skulle nog spenderat pengarna på en iPad eller annan surfplatta. Extremt användarvänlig och passar perfekt till resten av släkten 50+

Visa signatur

4690K, GTX 1080, 16GB RAM, 750W, 250GB SSD x2, iPhone 7, Macbook Pro 2012

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

För att undvika fler frågar: Ja den kommer att fungera bra till det hon ska göra, Det kommer även i princip alla bärbara datorer som finns på marknaden idag att göra, Varken surf eller film kräver egentligen mer än en Celeron processor.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

För att undvika fler frågar: Ja den kommer att fungera bra till det hon ska göra, Det kommer även i princip alla bärbara datorer som finns på marknaden idag att göra, Varken surf eller film kräver egentligen mer än en Celeron processor.

Tack, äntligen ett vettigt svar!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4nsson:

Ja den där är ett bra alternativ, 1080p skärm, SSD, 3G osv. Bra specs för pengarna.

Men skärmen är klappkass på alla andra sätt.

Skrivet av LiquidPanda:

MacBook Air 13" 8 gb ram borde räcka länge.

Mycket smidig och kvick.

Får gratis uppdateringar till senaste OSX många år framåt.

MacBook PRO är också numera väldigt smidig, men den är lite dyrare. Den extra prestandan är dock inte så nödvändigt.

Man får vad man betalar för.

Helt riktigt. Det går att köpa laptops för surfplattepengar men du tjänar inget på det utan får bara otrevliga erfaranheter, det är därför många som går över till Macar blir överlyriska över hur mycket bättre de är än deras tidigare Windows PCs. Att den kostar 3 gånger så mycket korsar inte deras tankar.

Personligt tips är den här 7 timmars batteritid, en skärm som faktiskt är skaplig och prestanda som räcker och fungerar till några spel för dig ibland.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPeakon:

Tack, äntligen ett vettigt svar!

Även en vettig mobil kan göra det du efterfrågar... (vilket kanske är vad H4nsson insinuerar) Mitt tips är att inte köpa en budgetdator med skitskärm, skitprocessor och en långsam jefla mekanisk hårddisk. Speciellt inte till en dator-novis som inte själv vet vilka kompromisser man måste göra för att få en dator så pass billigt (jag antar att din mamma är dator-novis eftersom det inte var hon som gjorde inlägget ). Asus ultrabooks har alltid fått bra kritik. Här är en för 9000kr. FullHD IPS-skärm vilket bl. a betyder att man inte måste vinkla skärmen konstant för att få acceptabel färgåtergivning och upplösningen gör att man får plats med acceptabelt mycket fönster/text. SSD:n ger bättre batteritid, mindre oväsen och uppstarter på någon sekund med Windows 8. Matt skärm så man kan använda datorn på dagen eller i ett upplyst rum. i7:an är rejält overkill men detta var den enda datorn med matt 13-15" fullHD-skärm, SSD och kompetent CPU som jag kunde hitta på Prisjakt.

Som andra nämnt kan du byta ut HDD mot SSD på vissa datormodeller men kan bli knepigt att installera Windows 8.

Permalänk
Avstängd

Ja, den kommer fungera fint! Tror inte hon bryr sig om det är 1366*768 eller 1920*1080 även om hon hade sett bättre på en högre upplösning, samtidigt blir ju symbolerna lite mindre.

Och de ovan som rekommenderar rena speldatorer med GTX 850M så får jag panik. Visst, vi kan alla göra fel men så grova får de inte vara!

Hon behöver en billig dator med hyfsat snabb processor. Sen klarar hon sig med ett integrerat grafikkort, såsom Intel Graphics HD 4400.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Även en vettig mobil kan göra det du efterfrågar... (vilket kanske är vad H4nsson insinuerar) Mitt tips är att inte köpa en budgetdator med skitskärm, skitprocessor och en långsam jefla mekanisk hårddisk. Speciellt inte till en dator-novis som inte själv vet vilka kompromisser man måste göra för att få en dator så pass billigt (jag antar att din mamma är dator-novis eftersom det inte var hon som gjorde inlägget ). Asus ultrabooks har alltid fått bra kritik. Här är en för 9000kr. FullHD IPS-skärm vilket bl. a betyder att man inte måste vinkla skärmen konstant för att få acceptabel färgåtergivning och upplösningen gör att man får plats med acceptabelt mycket fönster/text. SSD:n ger bättre batteritid, mindre oväsen och uppstarter på någon sekund med Windows 8. Matt skärm så man kan använda datorn på dagen eller i ett upplyst rum. i7:an är rejält overkill men detta var den enda datorn med matt 13-15" fullHD-skärm, SSD och kompetent CPU som jag kunde hitta på Prisjakt.

Som andra nämnt kan du byta ut HDD mot SSD på vissa datormodeller men kan bli knepigt att installera Windows 8.

En människa som inte brukar sitta vid en dator varje dag, 12 timmar åt gången och spela de fetaste spelen vi har kommer klara sig sjukt bra med i stort sett vilken laptop som helst!

Att ens föreslå en dator för 9 000 kronor til en sådan människa är vad jag menar är skamligt! Leta efter något i 3-4.5K så kommer alla behov att uppfyllas med råge.

Min egen faster och hennes man skulle köpa en laptop för drygt ett år sen och utan att de kontaktar mig köper de en direkt i butiken. De fick betala 8 000 kronor för den och jag hade lust att mörda någon. Hade de kontaktat mig hade de sparat runt 4K nämligen. Varför betala för saker du inte ens kommer att utnyttja på en dator? Varför ens ha ett dedikerat grafikkort om du endast ska surfa och se på lite film? Nej, det viktigaste är att betala för det behov man har - speciellt om man inte har överflöd med pengar!

Jag irriterar mig på alla förslag (de är få som tur är) som ska överdriva som fan för de behov som beskrivs! Jag kan samtidigt förstå ifall man är "nörd" så är det så klart inget sämre än IPS och FHD som duger! Men så är det inte för alla!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Ja, den kommer fungera fint! Tror inte hon bryr sig om det är 1366*768 eller 1920*1080 även om hon hade sett bättre på en högre upplösning, samtidigt blir ju symbolerna lite mindre.

Och de ovan som rekommenderar rena speldatorer med GTX 850M så får jag panik. Visst, vi kan alla göra fel men så grova får de inte vara!

Hon behöver en billig dator med hyfsat snabb processor. Sen klarar hon sig med ett integrerat grafikkort, såsom Intel Graphics HD 4400.

Skrivet av Laxieboy:

En människa som inte brukar sitta vid en dator varje dag, 12 timmar åt gången och spela de fetaste spelen vi har kommer klara sig sjukt bra med i stort sett vilken laptop som helst!

Att ens föreslå en dator för 9 000 kronor til en sådan människa är vad jag menar är skamligt! Leta efter något i 3-4.5K så kommer alla behov att uppfyllas med råge.

Min egen faster och hennes man skulle köpa en laptop för drygt ett år sen och utan att de kontaktar mig köper de en direkt i butiken. De fick betala 8 000 kronor för den och jag hade lust att mörda någon. Hade de kontaktat mig hade de sparat runt 4K nämligen. Varför betala för saker du inte ens kommer att utnyttja på en dator? Varför ens ha ett dedikerat grafikkort om du endast ska surfa och se på lite film? Nej, det viktigaste är att betala för det behov man har - speciellt om man inte har överflöd med pengar!

Jag irriterar mig på alla förslag (de är få som tur är) som ska överdriva som fan för de behov som beskrivs! Jag kan samtidigt förstå ifall man är "nörd" så är det så klart inget sämre än IPS och FHD som duger! Men så är det inte för alla!

Skrivet av pålis:

Även en vettig mobil kan göra det du efterfrågar... (vilket kanske är vad H4nsson insinuerar) Mitt tips är att inte köpa en budgetdator med skitskärm, skitprocessor och en långsam jefla mekanisk hårddisk. Speciellt inte till en dator-novis som inte själv vet vilka kompromisser man måste göra för att få en dator så pass billigt (jag antar att din mamma är dator-novis eftersom det inte var hon som gjorde inlägget ). Asus ultrabooks har alltid fått bra kritik. Här är en för 9000kr. FullHD IPS-skärm vilket bl. a betyder att man inte måste vinkla skärmen konstant för att få acceptabel färgåtergivning och upplösningen gör att man får plats med acceptabelt mycket fönster/text. SSD:n ger bättre batteritid, mindre oväsen och uppstarter på någon sekund med Windows 8. Matt skärm så man kan använda datorn på dagen eller i ett upplyst rum. i7:an är rejält overkill men detta var den enda datorn med matt 13-15" fullHD-skärm, SSD och kompetent CPU som jag kunde hitta på Prisjakt.

Som andra nämnt kan du byta ut HDD mot SSD på vissa datormodeller men kan bli knepigt att installera Windows 8.

Skrivet av GhostsOfOnyx:

Men skärmen är klappkass på alla andra sätt.

Helt riktigt. Det går att köpa laptops för surfplattepengar men du tjänar inget på det utan får bara otrevliga erfaranheter, det är därför många som går över till Macar blir överlyriska över hur mycket bättre de är än deras tidigare Windows PCs. Att den kostar 3 gånger så mycket korsar inte deras tankar.

Personligt tips är den här 7 timmars batteritid, en skärm som faktiskt är skaplig och prestanda som räcker och fungerar till några spel för dig ibland.

Det blev den jag länkade från netonnet, är lite besviken på dom som länkar värsta speldator när jag skrev att det inte var något behov av detta. Vill dock tacka dom med vettiga svar.

EDIT: Tumma upp åt er!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

En människa som inte brukar sitta vid en dator varje dag, 12 timmar åt gången och spela de fetaste spelen vi har kommer klara sig sjukt bra med i stort sett vilken laptop som helst!

Att ens föreslå en dator för 9 000 kronor til en sådan människa är vad jag menar är skamligt! Leta efter något i 3-4.5K så kommer alla behov att uppfyllas med råge.

Min egen faster och hennes man skulle köpa en laptop för drygt ett år sen och utan att de kontaktar mig köper de en direkt i butiken. De fick betala 8 000 kronor för den och jag hade lust att mörda någon. Hade de kontaktat mig hade de sparat runt 4K nämligen. Varför betala för saker du inte ens kommer att utnyttja på en dator? Varför ens ha ett dedikerat grafikkort om du endast ska surfa och se på lite film? Nej, det viktigaste är att betala för det behov man har - speciellt om man inte har överflöd med pengar!

Jag irriterar mig på alla förslag (de är få som tur är) som ska överdriva som fan för de behov som beskrivs! Jag kan samtidigt förstå ifall man är "nörd" så är det så klart inget sämre än IPS och FHD som duger! Men så är det inte för alla!

OP sa att hans mammas budget var 10k, alltså är hon beredd att lägga så mycket på en dator. Vad som är skamligt är att anta att en datornovis inte skulle märka någon skillnad på en dator med mekanisk HDD och en crappig 768p TN-skärm med usla betraktningsvinklar och en dator med SSD och fullHD IPS-skärm. Jag förstår dina argument om att det i detta fall är larvigt att rekommendera hardcore speldatorer med monster-GPU:s men om du hade bemödat dig med att kolla länken jag gav så hade du sett att Asus ultrabooken hade Intel HD4000 GPU. Det är andra saker som kostar med ultrabooken, såsom skärmen, vilket är vad man sitter och stirrar på 99% av tiden. Dessutom är uppstartstiden med SSD:n säkert 10 gånger bättre och OS:et känns betydligt mer smidigt i allmänhet. Vet inte vad din faster et. al köpte för dator men att gå direkt till butiken för elektronik när man inte kan någonting i ämnet tenderar ju att sluta i katastrof. Däremot så får du ju inse att om man nu "sparar" in 4k på en dator betyder det att man även sparar in på motsvarande hårdvara.

Till OP: Jag skulle satsa på en dator med kvalitetsskärm och en SSD (alt. att du själv byter ut HDD mot SSD). Processor är i detta fall inte någon dealbreaker pga de lätta användningskraven. Lenovo-datorn du länkade har en dålig 768p-skärm och jag skulle således inte rekommendera den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

OP sa att hans mammas budget var 10k, alltså är hon beredd att lägga så mycket på en dator. Vad som är skamligt är att anta att en datornovis inte skulle märka någon skillnad på en dator med mekanisk HDD och en crappig 768p TN-skärm med usla betraktningsvinklar och en dator med SSD och fullHD IPS-skärm. Jag förstår dina argument om att det i detta fall är larvigt att rekommendera hardcore speldatorer med monster-GPU:s men om du hade bemödat dig med att kolla länken jag gav så hade du sett att Asus ultrabooken hade Intel HD4000 GPU. Det är andra saker som kostar med ultrabooken, såsom skärmen, vilket är vad man sitter och stirrar på 99% av tiden. Dessutom är uppstartstiden med SSD:n säkert 10 gånger bättre och OS:et känns betydligt mer smidigt i allmänhet. Vet inte vad din faster et. al köpte för dator men att gå direkt till butiken för elektronik när man inte kan någonting i ämnet tenderar ju att sluta i katastrof. Däremot så får du ju inse att om man nu "sparar" in 4k på en dator betyder det att man även sparar in på motsvarande hårdvara.

Till OP: Jag skulle satsa på en dator med kvalitetsskärm och en SSD (alt. att du själv byter ut HDD mot SSD). Processor är i detta fall inte någon dealbreaker pga de lätta användningskraven. Lenovo-datorn du länkade har en dålig 768p-skärm och jag skulle således inte rekommendera den.

Jag vill först be om ursäkt att jag inte ens bemödade mig att kolla din länk - och om jag gjort det minns jag det ej! Min främsta kritik i tråden var inte till dig utan till andra personer!

Självklart ser man skillnad, speciellt om man är van att se båda skärmarna samtidigt! Vi övriga vanliga döda som inte ens sett en laptop i 1920*1080 vet inte ens hur det ser ut. Allt kommer m a o vara perfekt.

Det viktigaste på detta forum anser jag vara är att de som söker efter något specifikt också ska få bästa rekommendationerna. Vissa ger alltid klart överdrivet bra datorer! Tyvärr! Nu säger jag inte att du gjort det!

SSD är inte tio gånger snabbare! Om du ens når upp i en dubbelt så snabb uppstartstid ber jag att få gratulera! Den är bättre men inget Ultra!

Det slutade i katastrof för min faster och hennes man i deras datorköp! Tyvärr! Men när man rekommenderar saker folk inte behöver så tror sig folk behöva det! Detta syns än mer på andra områden än just datorer! Tyvärr!

Jag vet att om man lägger 4K mindre på en dator så lägger man _oftast_ 4K mindre på hårdvaran! Detta är dock en sanning med modifikation. För om jag inte behöver ett GTX för att spela på så ska ingen rekommendera detta. Även om datorn blir 4K billigare och det är dessa 4K som man köper bort ifall man väljer andra alternativ!

Jag personligen köpte en IPS då jag prioriterar området att ha en bra skärm - istället för ett fetare grafikkort pga TN-panel. Jag försöker även ge samma tips och tankar åt andra. Vill du spela på max effekter och ha en billig dator så är det GTX 860M som gäller med värme på köpet oftast! Vill du däremot ha bra vinklar och färger så välj en IPS med GTX 850M så kommer det fungera perfekt i stort sett även om du inte når toppen - vilket du inte gör med ngt grafikkort på en laptop!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrPeakon:

Det blev den jag länkade från netonnet, är lite besviken på dom som länkar värsta speldator när jag skrev att det inte var något behov av detta. Vill dock tacka dom med vettiga svar.

EDIT: Tumma upp åt er!

För att stilla oss nördar med för mycket pengars nyfikenhet skulle vi uppskatta om du tog lite bilder på datorn när du får den, speciellt skärmen i olika vinklar (rakt framifrån, lite nerifrån, max underifrån och från sidan, motsvarande här) så vi kan se vad man får för halva priset.

Tack på förhand.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround