Permalänk

Koppla ihop 2 "pajer".

Hej!

Undrar om det är möjligt att koppla ihop 2 st RPIs, alltså att det blir en dator med dvs 512+512 alltså 1GB. Har nämligen tänkt göra en minecraft server på "pajerna" då! ( om de fungerar!!)

Mvh

Permalänk
Medlem

Har sett nån dåre som satte ihop 24 stycken har jag för mig..

https://www.youtube.com/watch?v=i_r3z1jYHAc

Undrar också hur man gör, vore roligt projekt :).

edit: Var visst 33

edit 2: Hittade ett tutorial! https://www.youtube.com/watch?v=1R0UgIgcb5g

Permalänk
Skrivet av sander00se:

Har sett nån dåre som satte ihop 24 stycken har jag för mig..

https://www.youtube.com/watch?v=i_r3z1jYHAc

Undrar också hur man gör, vore roligt projekt :).

edit: Var visst 33

33 x 0,5 =16,5 RAM
299 x 33 = 9867kr
Pallar inte räkna processor

Permalänk
Skrivet av sander00se:

Har sett nån dåre som satte ihop 24 stycken har jag för mig..

https://www.youtube.com/watch?v=i_r3z1jYHAc

Undrar också hur man gör, vore roligt projekt :).

edit: Var visst 33

edit 2: Hittade ett tutorial! https://www.youtube.com/watch?v=1R0UgIgcb5g

Vorde man inte kunna fixa Windows xp då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Vorde man inte kunna fixa Windows xp då?

Borde funka om man vet hur man gör bara ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Vorde man inte kunna fixa Windows xp då?

Problemet med XP för RPi är inte processor kraften, utan att de inte har samma arkitektur (x86 mot ARM). Men visst, man skulle ju kunna emulera x86, även om det skulle gå så sjukt långsamt när man bara kör ett fåtal.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Problemet med XP för RPi är inte processor kraften, utan att de inte har samma arkitektur (x86 mot ARM). Men visst, man skulle ju kunna emulera x86, även om det skulle gå så sjukt långsamt när man bara kör ett fåtal.

Hur många ska man köra för att det ska gå "bra". Alltså kunna använda datorn till t.ex en minecraft server då, är mer erfaren av windows (noshiet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Hur många ska man köra för att det ska gå "bra". Alltså kunna använda datorn till t.ex en minecraft server då, är mer erfaren av windows (noshiet)

Har noll erfarenhet av att emulera x86 på ARM, så kan inte svara på den frågan, gissningsvis skulle det aldrig rulla fint.
Men ska man köra en mc server kan man göra det direkt i linux, så att köra XP av den anledningen är helt meningslöst.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Har noll erfarenhet av att emulera x86 på ARM, så kan inte svara på den frågan, gissningsvis skulle det aldrig rulla fint.
Men ska man köra en mc server kan man göra det direkt i linux, så att köra XP av den anledningen är helt meningslöst.

Tack för din hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Tack för din hjälp

Skulle nog satsa på att köpa någon gammal burk med P4 eller liknande med windows xp, blir nog billigast och enklast.

Permalänk
Skrivet av xBumbiBjörn:

Hur många ska man köra för att det ska gå "bra". Alltså kunna använda datorn till t.ex en minecraft server då, är mer erfaren av windows (noshiet)

Det funkar inte så, ett kluster som ovan används för beräkningar. Man kan inte klustra t.ex 5 datorer och tro att man får _en_ som är 5ggr så snabb.
Läste förövrigt om någon som hade fått windows 95 att boota under qemu på rpi (X86 emulator) och det tog 10 minuter att bara boota den.
Läs på lite om linux så skall du nog kunna få igång en minecraftserver.
ps en minecraftserver kräver mindre av hårdvaran under linux än under xp ds

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

33 x 0,5 =16,5 RAM
299 x 33 = 9867kr
Pallar inte räkna processor

Fan bumbi, han försöker slå våra 4770K´s.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna klustra en minecraft server då den är enkel trådig.. kluster är till för program som ska utföra stora beräkningar som har god tid på sig då latenserna mellan kluster clienterna kommer vara hög och alltså även där inte till för en spel server som är beroende av i detta fall 20 Tick per sekund.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lutralutra:

Det funkar inte så, ett kluster som ovan används för beräkningar. Man kan inte klustra t.ex 5 datorer och tro att man får _en_ som är 5ggr så snabb.
Läste förövrigt om någon som hade fått windows 95 att boota under qemu på rpi (X86 emulator) och det tog 10 minuter att bara boota den.
Läs på lite om linux så skall du nog kunna få igång en minecraftserver.
ps en minecraftserver kräver mindre av hårdvaran under linux än under xp ds

Inte förvånande att det skulle ta så lång tid. RPi använder en ARM11 kärna, rent designmässigt påminner den mest om 486 (max en instruktion per CPU-cykel, "single issue")!!! En 486 på 700MHz skulle nog ändå köra Win95 helt OK, men ARM ska ju som sagt också översätta alla x86-instruktioner till ARM-instruktioner först. Är ju inte speciellt supersnabbt att emulera ARM-baserade mobil CPUer på de senaste i7 CPUerna...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om jag har en rumstemperatur på 20C och jag har ett kylskåp som det är 5C så är det 15C under rumstemperatur.
Om jag skaffar 3 kylskåp till och sätter ihop alla fyra med spännband så 15+15+15+15=60, då måste jag få 60C under rumstemperatur och med 20C rumstemperatur så blir min dricka -40C kall.

Eller så funkar det inte riktigt så...

Har du en bil med 200 hästkrafter och trimmar upp den eller byter bil till en med 400 hästkrafter så betyder inte det att du får dubbelt så hög toppfart.

Finns många fall att ta 2 av någonting inte blir samma sak som att ha en sak som är dubbelt så bra.
Detta är ett sånt fall.

Vill du köra Windows XP på en relativt liten och billig dator så är ett Mini ITX moderkort med Atom processor och köpa till 2GB ram och kanske en 30 - 128GB SSD eller någon hårddisk, räcker med en gammal 160GB eller något men en ny på upp till 2TB fungerar också.
En NUC funkar också och de är mindre än en Mini ITX dator blir.