Intel demonstrerar högre prestanda och lägre strömförbrukning med DirectX 12

Permalänk
Skrivet av TTOI:

Måste man skaffa nytt grafikkort för att kunna ta del av allt DirectX 12 har att erbjuda (kör GTX 780Ti)?

Ingen aning, men det skulle inte förvåna mig om det begränsas till windows 8 eller något sånt dumt XD
Ev kommer det en nyhet om att det blir windows 8-9 exklusivt och sedan en till nyhet om att dom "ändrat" sig

Permalänk
Medlem

Min magkänsla säger att Windows 9 och DirectX 12 kommer bli grymt!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Ingen aning, men det skulle inte förvåna mig om det begränsas till windows 8 eller något sånt dumt XD
Ev kommer det en nyhet om att det blir windows 8-9 exklusivt och sedan en till nyhet om att dom "ändrat" sig

Okej, tack för svar. Kanske jag gjorde rätt i att installera Windows 8.1 i förrgår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Min magkänsla säger att Windows 9 och DirectX 12 kommer bli grymt!

Windows 9 blir väl vad Windows 7 var för Windows Vista

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Önskar att AMD agerade likadant på Intels framfart på processormarknaden, men de har väl inte förutsättningar eller kunskapen helt enkelt.

Och det beror som vi alla? vet på att Intel korrumperade marknaden så AMD förlorade enorma? intäkter, så det beror på det ekonomiska & inte kunskap.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Har inte tänkt köpa/uppgradera till Windows 9.

Blir till att invänta framtida uppdateringar av Mantle och OpenGL för Linux.

Permalänk
Medlem

Mmmm, fungerande konkurrens!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Härligt! AMD APU:er lär kunna dra nytta av detta också trevligt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Och det beror som vi alla? vet på att Intel korrumperade marknaden så AMD förlorade enorma? intäkter, så det beror på det ekonomiska & inte kunskap.

Ja, men de måste ändå ha rätt idéer, prioritera rätt saker för att uppnå framgång osv. Bulldozer designen var bevisligen ingen god ide.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cheesier:

Fast att förändra OpenGL till mer eller mindre samma sak som Mantle skulle heller inte vara vettigt, utvecklare som jobbat med OpenGL skulle helt plötsligt behöva släppa allt de vet om OpenGL och bara lära sig Mantle. Att ett bibliotek är konsistent är ganska viktigt för att på ett vettigt sätt jobba med det, men även vill man ju att det i någon mån ska vara bakåtkompatibelt vilket kan bli svårt om man bara kopierar Mantle.

Senaste OpenGL som släpptes var 4.5 för några dagar sedan.

Det verkar som dom har något nytt projekt på gång nu som ska vara ett helt nytt API skrivet från grunden.
Fast jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Hoppas Windows 7 får stöd för DirectX 12.

nej kommer inte hända tyvär.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Min magkänsla säger att Windows 9 och DirectX 12 kommer bli grymt!

håller med, ser fram emot betan!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ja, men de måste ändå ha rätt idéer, prioritera rätt saker för att uppnå framgång osv. Bulldozer designen var bevisligen ingen god ide.

Men dom behöver pengar, pengar som dom en gång blev förvägrade att få, vilket ledde till att Intel fick ett rejält försprång ett försprång som AMD har svårt att hämta in utan rejält med pengar!

Tja men jag tror ändå att bulldozer kan vara mindre flopp än vad netburst var?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vadå rätt trist? Både Direct3D och OpenGL gör det de ska göra, och de gör det i princip lika bra. I vissa fall är Direct3D lättare att arbeta med, men OpenGL har fördelen att det går att använda på fler plattformar. Direct3D har större marknadspenetration tack vare Windows, och nu börjar OpenGL sakta ta igen mark.

Så OpenGL börjar alltså bli lika "rätt trist" som Direct3D? Trams.

Vad barnsligt det är med alla märkeskrig. Det är inte ens Intel som skriver implementationen, och ingen skriker "Go Intel".

Vilken som preserar bäst är helt ointressant för mig. Jag bryr mig om ifall vi kommer fortsätta vara fast med en stängd platform som Windows och DirectX, eller ifall vi har möjligheten att välja fritt, Windows, Linux (Inkluderat SteamOS) eller OSX. (Konsoler som sådana anser jag döende som concept och räknar inte in dom, även fast Playstation kan listas till listan ovan.)

En öppen standard gynnar alla, utom den som håller på sin egna låsta platform. Därför borde vi som konsumenter hålla på just OpenGL.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Väldigt nice att AMD kan pusha utvecklingen åt rätt håll, hoppas det här funkar som annonserat när det lanseras IRL oxå

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Man borde förbjuda grafer som representerar material på detta vis inga axlar ingen skalning bara färgkladd kan lika gärna visa kalle anka.... rage.... men 74% låter ju bra..... suck säger inte mycket dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Senaste OpenGL som släpptes var 4.5 för några dagar sedan.

Det verkar som dom har något nytt projekt på gång nu som ska vara ett helt nytt API skrivet från grunden.
Fast jag vet inte.

För att få fler funktioner är det väl klart att fler APIer läggs till, men de bör följa samma tänk som resten av biblioteket gör.
Nu kan det ju tänkas att biblioteket måste ändras en del för att få till dessa mer "low level" operationer, men tvivlar på att de skriver om hela OpenGL.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Avstängd

Och precis så snabbt och enkelt blev AMD MANTLE ett minne blott.

/POFF**

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Och precis så snabbt och enkelt blev AMD MANTLE ett minne blott.

/POFF**

Mantle OpenGL har fortfarande övertaget att de kan fungera på fler platformar än vad Direct3d någonsin kommer göra, så skulle inte räkna bort det ännu.

Skrivet av Cheesier:

För att få fler funktioner är det väl klart att fler APIer läggs till, men de bör följa samma tänk som resten av biblioteket gör.
Nu kan det ju tänkas att biblioteket måste ändras en del för att få till dessa mer "low level" operationer, men tvivlar på att de skriver om hela OpenGL.

Du har redan flera extensions som introducerar prestandavinster. Problemet med OpenGL idag är att du har 12 metoder att göra en sak där 5 funkar bra på nVidia, 5 funkar på Intel och 2 funkar på AMD. Gör du ett program som funkar på nVidia är det stor möjlighet att Intel/AMD inte kommer funka korrekt. Likaså med shaderkod.

Har för mig att de gjorde förbättringar under 4.5 på den fronten och inkluderade en del förbättringar där folk försöker porta kod från Direct3d men minns inte om de gjorde något åt shaders och deras kompileringssätt.

OpenGL 4.5 Specification Released
Khronos publicly released the OpenGL 4.5 specification today, bringing the very latest functionality to the industry’s most advanced 3D graphics API while maintaining full backwards compatibility, enabling applications to incrementally use new features. The full specification and reference materials are available for immediate download from the OpenGL Registry. New functionality in the core OpenGL 4.5 specification includes:

  • Direct State Access (DSA) – object accessors enable state to be queried and modified without binding objects to contexts, for increased application and middleware efficiency and flexibility;

  • Flush Control - applications can control flushing of pending commands before context switching – enabling high-performance multithreaded applications;

  • Robustness - providing a secure platform for applications such as WebGL browsers, including preventing a GPU reset affecting any other running applications;

  • OpenGL ES 3.1 API and shader compatibility – to enable the easy development and execution of the latest OpenGL ES applications on desktop systems;

  • DX11 emulation features – for easier porting of applications between OpenGL and Direct3D.

Feedback on any aspect of OpenGL is welcome at the OpenGL forums.

nVidia har redan släppt en drivrutin med 4.5 stöd, intel kommer väl ta några år innan de får upp stödet, AMD ligger efter redan så vetifan när de kommer ha funktionerna. Men frågan är om det verkligen kommer användas, idag ser vi fortfarande spel som bara använder sig av OpenGL 3.2 (Metro Last Light och Witcher 2 som exempel)

En bra artikel från Wolfire Games om OpenGL, Direct3D och allt FUD som Microsoft har skapat för att få sin dominans på API marknaden.
http://blog.wolfire.com/2010/01/Why-you-should-use-OpenGL-and...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FP94AD:

Så, de visar detta på befintlig off-the-shelf hårdvara?
Betyder detta att vi kan se DX12 som en mjukvaru implementation, och inget krav på ny hårdvara?

Med tanke på att opengl haft nån storleksordning mindre overhead än DX11 i .. typ sju år nu med nvidia-extensions och generellt sedan OpenGL 3.0 ungefär, vore det extremt konstigt om det inte går att köra direkt på minst så gammal hårdvara.

DX11 vs DX12 ser mest ut att handla om den del av drivrutinen som kör på CPU:n, inte det som kör på grafikkorten.

Iofs gäller det rätt ofta mycket av det som kallas "DX11-specifikt" eller tidigare "DX10-specifkt". Om man inte använder just DirectX supportas ofta finesserna via extensions.

Permalänk
Medlem

Jag trodde på riktigt att jag aldrig skulle få uppleva något sånt här igen under min livstid.

Minns början av 90-talet, när demo/spel-programmerarna pressade datorerna till det yttersta och lyckades att skapa något som man bara kunnat drömma om, trots begränsad hårdvara och lagringsmöjligheter.

Det som drev dessa programmerare var inte bara inbördes konkurrens, utan även ekonomi och brist på vass hårdvara.

20 år senare, kan man säga att vi är på väg dit vi tidigare varit. Konkurrensen mellan Intel-AMD, nVidia-AMD, Microsoft-AMD, mm. Ekonomin och lönsamheten är ansträngd. Hårdvaran har tidigare inte varit ett problem, men det görs inga jättekliv längre.
Kvar är då mjukvaran, vars effektivitet och optimering fått stryka på foten pga en ständig utveckling av hårdvara och lagringsmöjligheter.

Gigahertz, Terrabyte, DPI och PetaFLOPS imponerar föga längre. 5% snabbare än förra generationen....suck. Men när Microsoft lanserar Windows 8 som bootar snabbare än skärmen ger ifrån sig bild, eller när AMD/Microsoft optimerar koden så att mitt grafikkort blir 50% snabbare, då blir iaf jag imponerad!!

Tänkvärt är att man idag kan spela 3D-spel på en Commodore 64 med 8-bitars processor på 0.98Mhz i respektabel FPS. Vad klarar en modern PC (dagens) om 30 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Senaste OpenGL som släpptes var 4.5 för några dagar sedan.

Det verkar som dom har något nytt projekt på gång nu som ska vara ett helt nytt API skrivet från grunden.
Fast jag vet inte.

Jag tror tyvärr de kan skriva om det hur många gånger de vill, tills det har något som ingen annan har, eller tvingas på en som enda alternativet och speltillverkare vill och behöver använda det, så blir det inget.

Tyvärr samma situation som Linux har haft i många år nu, det är bättre på pappret, det är bättre på samma hårdvara på många sätt, men det är för halvt okänt och finns ingen som tvinga majoriteten av användarna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Önskar att AMD agerade likadant på Intels framfart på processormarknaden, men de har väl inte förutsättningar eller kunskapen helt enkelt.

Kunskap har de. Sen att Intel plöjer ofantliga summor på R&D inom alla sina områden inklusive tillverkningsprocessen så är det inte helt konstigt att de ligger främst. AMD skall faktiskst ha eloge för att ha fortsatt med bulldozer konceptet fastän den inte blev så bra som vi hoppades på. Det visar dels att de gör som de säger och att investerar ser att de lanserar produkter. Jim keller är lite av en legend inom AMD och det ska bli kul se vad han lyckats skaka fram med de resurser han fått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cheesier:

För att få fler funktioner är det väl klart att fler APIer läggs till, men de bör följa samma tänk som resten av biblioteket gör.
Nu kan det ju tänkas att biblioteket måste ändras en del för att få till dessa mer "low level" operationer, men tvivlar på att de skriver om hela OpenGL.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTc2MDA

Det verkar som Khronos ska göra ett helt nytt grafik API från grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Imponerande siffror!

Men är det bara jag som känner att DirectX känns rätt trist? Det rör sig rätt rejält på OpenGL och Linux-fronten nu med spel och spelmotorer som får inhemsk (native) stöd för Linux och därmed SteamOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Nyfiken; vad är det lite mer konkret som är trist?

Att DX är välutvecklat?

Att det har ett ett otroligt bra och brett stöd med massor av spel att välja på?

Att det utvecklas att bli effektivare a la Mantel (som i denna artikeln)?

Har svårt att förstå din kommentar utan att du förklarar lite närmare dina känslor för DX.

Det sagt så gillar jag personligen OpenGL - både som API för att skriva program för, och det bredare systemstödet - (men som kund att spela och köpa spel så föredrar jag helt klart överlägset Windows som plattform tillsammans med iOS på iPad).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Dagens ungdom, har redan glömt 3dfx, minigl, och alla andra saker/företag/teknologier som tagit rendering av 3d-grafik framåt i stora kliv åt gången...

Skickades från m.sweclockers.com

SGI och GL var väl mycket av startskottet till det hela.

Nackdelen med just 3DFX var ju, precis som Mantel är nu, att det var proprietärt och knutet till en enda hårdvaruarkitektur. Blev därför mest en () i historien.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTc2MDA

Det verkar som Khronos ska göra ett helt nytt grafik API från grunden.

Där ser man, spännande

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Beror på hur man ser det, fanns Nvidia-specifika extensioner till OpenGL som i princip ger samma effekt som Mantle innan Mantle presenterades. De flesta av dessa Nvidia-specika utökningar har senare blivit standardiserade och hittat in i både OpenGL och OpenGL ES.

Oavsett vilket, kommer motsvarande i DX så lär det vara den tekniken majoritet av alla spel kommer använda då det idag tyvärr saknas någon realistisk signifikant konkurrent till DX för PC-spel.

Så kommer virtual void och förstör fanboykriget med fakta igen. Så typiskt!

Skrivet av rektor:

Känns lite som att både DirectX och OpenGL hade stagnerat lite.
Skönt att AMD kom med Mantle och satte fart på dom igen.

Men tråkigt att AMD snackat mycket om att Mantle skulle vara öppet, men sen har det blivit någonting utav det.
Nu håller ju Khronos Group på med att ta fram ett nytt API, när dom egentligen kanske bara skulle kunna använda Mantle istället.

AMD misslyckades med att realisera Mantle och verkligen få ut det. Dom skulle pushat mer för öppenhet och gjort mer än bara snackat, och verkligen levererat också, så att det kunde bli en riktig industri standard.

Vi kan inte se in i framtiden, så lite tålamod får vi väl ändå ha.
Mantle har blivit bättre och bättre. AMD sa att det skulle bli öppnare, och det har nu hänt. Jag ser fram emot framtida utveckling.
(Sen tror väl ingen att AMDs plan var att Mantle skulle ersätta DX.. Jag tror inte att dom ser projektet som ett misslyckande.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nyfiken; vad är det lite mer konkret som är trist?

Nästan så att du missförstår med flit, ge dig.

Att det är låst till Windows är felet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

SGI och GL var väl mycket av startskottet till det hela.

Nackdelen med just 3DFX var ju, precis som Mantel är nu, att det var proprietärt och knutet till en enda hårdvaruarkitektur. Blev därför mest en () i historien.

Njae.
Deras problem var ju att Directx halvfuskade kretsar var så billiga att folk inte ville köpa de riktiga. Sen utvecklade inte 3Dfx sina kretsar till 24/32 bit snabbt nog, utan fastnade i 16-bit världen medan DirectX korten hade visserligen sämre prestanda, men skröt om 24-bit som den inte kunde använda (pga får låg kraft), men den hade det.

Sen innan 3Dfx hann få klart sina 32-bitars kort i den nivån de ville, så gick de i konkurs. Nvidia köpte upp det och som de tyvärr gör med mycket annat, mjölkade det, begravde det och sen försvann det, då de tjänade mer pengar på billiga skit DirectX kort. Det tog för övrigt 2-3 ÅR innan dessa skit kopia-kort kunde tävla med de 32-bit Voodoo 5 korts prestanda, (de kort som hann tillverkas).

Hade 3DFx korten klarat sig så hade DirectX kanske inte haft den makten den har haft alla dessa år, och vi hade haft betydligt bättre optimerad mjukvara och bättre grafik än vi har idag. Titta på de hårdvaruoptimerade ARM kretsarna, som med pytte kraft kan göra uppgifter ett low-mid end Nvidia/AMD kort (med deras h/w optimering avstängd) inte kan göra idag.

Kort sagt, underskatta inte behovet och användningsområdet av hårdvaruoptimeringar, då de gör en saatans massa nytta i rätt situation.