Asus Zenbook UX32LN vs UX303LN ?

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook UX32LN vs UX303LN ?

Är i akut behov av nu laptop då jag börjar plugget inom maskinteknik nu på tisdag och min gamla gav upp igår. Kan tänka mig att pröjsa ~10 lakan som mest. Datorn kommer användas till skolarbetet, surf, filmer och streams. Finns det någon anledning att lägga två tusen extra för en 303LN?

Har letat efter en UX32xx med i7, ssd men inbyggd grafik då jag ej känner behovet av separat grafik men kan inte hitta nåt?

Har ni några andra tips uppskattas det!

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits. Kan dock inte ge något råd till dig men jag är ute efter ganska precis vad du är ute efter.

Det jag känner är viktigt (tror jag) är endast 1080p.

Dock har jag inte bestämt mig om i5 eller i7. Men i7 skadar aldrig känner jag.

Jag ska börja läsa Teknisk Datavetenskap så jag känner att en dator kan vara bra till hands när man inte är hemma!

Hoppas du inte känner att jag stjäl din tråd men jag har kikat lite på zenbook och är väldigt intresserad! Dock har jag inte allt för stor brådska än så länge eftersom det är i början av september skolan drar igång.

Så, Swecare där ute - Hjälp oss!

Edit: Vad jag dock inte kommit fram till ännu är om 15.6'' är för stort och det är smartast att gå på 13.3''. Lutar åt 13.3'' - tror jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DOGE:

Är i akut behov av nu laptop då jag börjar plugget inom maskinteknik nu på tisdag och min gamla gav upp igår. Kan tänka mig att pröjsa ~10 lakan som mest. Datorn kommer användas till skolarbetet, surf, filmer och streams. Finns det någon anledning att lägga två tusen extra för en 303LN?

Har letat efter en UX32xx med i7, ssd men inbyggd grafik då jag ej känner behovet av separat grafik men kan inte hitta nåt?

Har ni några andra tips uppskattas det!

nej, de tror jag inte om de inte är just den WQHD skärmen du är ute efter på UX303LN.

Även om du inte kommer använda de inbyggda grafikkortet tror jag UX32LN t ex en av dessa stämmer bäst in på de du vill ha:
UX32LN-R4032H, UX32LN-R4086H.
När du inte använder grafikkortet kör datorn på de inbyggda intel kortet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag är i samma sits. Kan dock inte ge något råd till dig men jag är ute efter ganska precis vad du är ute efter.

Det jag känner är viktigt (tror jag) är endast 1080p.

Dock har jag inte bestämt mig om i5 eller i7. Men i7 skadar aldrig känner jag.

Jag ska börja läsa Teknisk Datavetenskap så jag känner att en dator kan vara bra till hands när man inte är hemma!

Hoppas du inte känner att jag stjäl din tråd men jag har kikat lite på zenbook och är väldigt intresserad! Dock har jag inte allt för stor brådska än så länge eftersom det är i början av september skolan drar igång.

Så, Swecare där ute - Hjälp oss!

Edit: Vad jag dock inte kommit fram till ännu är om 15.6'' är för stort och det är smartast att gå på 13.3''. Lutar åt 13.3'' - tror jag.

Inga problem. Är inne på samma spår, 13.3" känns lagom lätthanterligt.

Skrivet av Asus.David:

nej, de tror jag inte om de inte är just den WQHD skärmen du är ute efter på UX303LN.

Även om du inte kommer använda de inbyggda grafikkortet tror jag UX32LN t ex en av dessa stämmer bäst in på de du vill ha:
UX32LN-R4032H, UX32LN-R4086H.
När du inte använder grafikkortet kör datorn på de inbyggda intel kortet istället.

Tack för svaret, nej faktum är att jag tycker WQHD/touch skärm känns rätt onödigt för mig. Läste dessutom att det bara var den modellen som skulle tas in av svenska återförsäljare till en början men att det skulle finnas en med vanlig FHD skärm. Så som du säger är det nog en UX32LN som passar in bäst på min beskrivning.

Ska in till Webhallen idag och klämma på en R4086H senare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Inga problem. Är inne på samma spår, 13.3" känns lagom lätthanterligt.

Du kanske redan har köpt din dator nu - men om du inte har så vill jag tipsa om rabatter via mecenat på dustinhome.se.

Jag kommer nog att köpa därifrån - Den som går för 9990:- eller vad det nu är. Med mecenat kostar den ca 9200:-. har inte priserna exakt eftersom jag inte har dessa uppe som länk atm.

Men gå in på dustinhome via mecenat och gör ett konto som kommer studentpriserna upp när du är inloggad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Du kanske redan har köpt din dator nu - men om du inte har så vill jag tipsa om rabatter via mecenat på dustinhome.se.

Jag kommer nog att köpa därifrån - Den som går för 9990:- eller vad det nu är. Med mecenat kostar den ca 9200:-. har inte priserna exakt eftersom jag inte har dessa uppe som länk atm.

Men gå in på dustinhome via mecenat och gör ett konto som kommer studentpriserna upp när du är inloggad!

Jo tack jag är medveten om det. Hade 200:- i rabatt från webhallen sen så e tanken att farsan ska skriva den på sig via hans jobb och det hade blivit svårt om den var inköpt med studentrabatt.

Har ett problem, datorn e kanon men google chrome har suddig text. Bifogar screen shot på sweclockers startsida. Ena är i chrome, andra i internet explorer. Vet ej om ni kan se skillnad eller inte men jag hittade andra med samma problem. Ingen av deras lösningar funkade dock.

Båda bilderna har 100% zoom och att minska det hjälper ej.

http://prntscr.com/4dj4a2
http://prntscr.com/4dj4go

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Sök på Google: Scaling problems chrome Windows 8. Då hittar du en guide hur du ska gå in i Chromes inställningar och ändra så att det blir rätt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Sök på Google: Scaling problems chrome Windows 8. Då hittar du en guide hur du ska gå in i Chromes inställningar och ändra så att det blir rätt!

Tack för tipset, läste att det skulle lösa sig med chrome beta vilket det gjorde. Nu har jag ett annat (liknande) problem, det är lika suddigt i vissa program, t.ex skype.

Har många polare som kör W8 på sina stationära datorer men ingen av dem har haft detta problem...

http://prntscr.com/4dncwm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Tack för tipset, läste att det skulle lösa sig med chrome beta vilket det gjorde. Nu har jag ett annat (liknande) problem, det är lika suddigt i vissa program, t.ex skype.

Har många polare som kör W8 på sina stationära datorer men ingen av dem har haft detta problem...

http://prntscr.com/4dncwm

Jag hade EXAKT samma problem när jag först installerade Windows 8 på min stationära dator i ett tidigt skede av Windows 8. Tyvärr kommer jag dock inte ihåg vad jag gjorde för att lösa det ..

Och ja, det kan ju bli svårt att skriva på din far om du använder studentrabatt. Hoppas det löser sig!

Jag själv köper med stor säkerhet i7an & SSD för just över 9k på dustinhome! Dock efter löning. Skolan börjar ändå inte förrän 1 september.

Hoppas du dock får hjälp med dina problem!

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt datorn. Är ni nöjda? Räcker 128gb ssd? Hur är den att spela på? Vad har ni provat spela på den?. Hur är skärmen på den? Och musplattan. Många frågor nu :P.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med skalningen, hitta .exe filen till programmet ni tycker ser suddigt ut sen högerklickar ni och väljer properties - Compatiblity - och checka i Disable display scaling on high DPI settings.

Jag ska själv köpa UX303LN eftersom jag nyss införskaffade UX32LN och det är 30 dagars öppet köp på Mediamarkt så lämnar jag bara tillbaks den och köper 303 istället

Permalänk
Medlem

Jag var ganska inställd på UX303LN från början, men nu lutar det allt mer åt UX32LN (R4086H då med i7-4510u). Främst för att jag inte vill ha WQHD-skärmen...jag bryr mig inte om touch, och sen att skärmen har Pentile matrix och problem med gula toner gör ju inte saken bättre. Samt att skalningen i windows inte heller är den bästa.

Blir nog en UX32LN...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag var ganska inställd på UX303LN från början, men nu lutar det allt mer åt UX32LN (R4086H då med i7-4510u). Främst för att jag inte vill ha WQHD-skärmen...jag bryr mig inte om touch, och sen att skärmen har Pentile matrix och problem med gula toner gör ju inte saken bättre. Samt att skalningen i windows inte heller är den bästa.

Blir nog en UX32LN...

Pentile matrix ? Gula toner ?
Har köpt en UX32LN fast inte det version du pratar om och tänkte lämna tillbaka den för att köpa UX303LN så om du skulle kunna svara så skulle det vara skitbra, vill inte köpa fel grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Pentile matrix ? Gula toner ?
Har köpt en UX32LN fast inte det version du pratar om och tänkte lämna tillbaka den för att köpa UX303LN så om du skulle kunna svara så skulle det vara skitbra, vill inte köpa fel grej

Läs den här reviewn:
http://www.ultrabookreview.com/4274-asus-zenbook-ux303ln-revi...

Där nämns färg-problemen med skärmen, och nere i kommentarerna bekräftar folk som fått tag en UX303LN att de ser samma problem.

Vet du vad Pentile Matrix är? Det är en variant till RGB, så istället för att en pixel består av lika andelar rött, grönt och blått, så består varannan pixel istället av 1/3 grönt, och 2/3 blått eller rött.

Personligen tycker jag att skärpan upplevs som sämre med Pentile Matrix, men det kanske inte är något man lägger märke till på en så pass högupplöst skärm.

EDIT: Här är också ett inlägg som beskriver problemet spot on
http://forum.notebookreview.com/asus/746873-asus-zenbook-ux30...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid