Permalänk
Medlem

Laptop för gamla spel

Hej,

Tänkte bygga en Diablo 2 station och är i behovet av en laptop som klarar det spelet utan några som helst problem. Skall flyta på utan att det blir långsammare med mycket på skärmen.

Den skall kopplas till en CRT monitor så skärmen har ingen betydelse.

Så vad behöver man?

Mvh AG

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha en laptop om den ändå ska anslutas till en CRT-skärm?

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat Diablo 2 i 10 år måste jag konstatera att det kräver en sjuhelvettes dator för att flyta utan slowdowns nån gång nånsin. Det är först på min Asus G74Sx som har en Core i7 2630QM 2GHz med Ubuntu 13.04 (D2 funkar så pass bra i Wine att det inte är nån skillnad mot Windows) som jag aldrig sett den dippa under 60FPS (detta i intensiva baalruns med 8 spelare som spammar massa spells).
Men om man inte har något emot en liten mini slowdown nån gång ibland som knappt märks så räcker det med en Pentium 4-maskin.

Förstår inte varför du vill ha en gammal maskin till detta spel dock? Det funkar ju utmärkt på moderna datorer/operativsystem.

I övrigt kan jag tipsa om Dell Inspiron 4100 som jag själv använder för retrospel (har Win 98 på den).

Permalänk
Medlem

Hej,

Vill ha en laptop till retro spel för att det skall låta så lite som möjligt.

Jag vill inte ha en gammal maskin, en ny för att köra retro spel.

Diablo 2 går inte i 60fps. Inbyggd spärr som gör att det går max 24 fps.

CRT är det enda som blir bra med spel i upplösningar 800x600. På moderna monitorer ser det skit ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Hej,

Vill ha en laptop till retro spel för att det skall låta så lite som möjligt.

Jag vill inte ha en gammal maskin, en ny för att köra retro spel.

Diablo 2 går inte i 60fps. Inbyggd spärr som gör att det går max 24 fps.

CRT är det enda som blir bra med spel i upplösningar 800x600. På moderna monitorer ser det skit ut

en LCD i 4:3 format är bättre än en CRT om spelen nu kräver 4:3 format. Och där finns fortfarande hyffsat "nya" Bärbara med 4:3 skärmar.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Hej,

Vill ha en laptop till retro spel för att det skall låta så lite som möjligt.

Jag vill inte ha en gammal maskin, en ny för att köra retro spel.

Diablo 2 går inte i 60fps. Inbyggd spärr som gör att det går max 24 fps.

CRT är det enda som blir bra med spel i upplösningar 800x600. På moderna monitorer ser det skit ut

Mja, animationerna är visserligen begränsade till 25FPS, och om du spelar single player går inte frameraten högre än så (ibland växlar den och går uppemot 50, vet ej varför). Men i alla former av nätverksspel (Battle.net, Open Battle.net, TCP/IP) så är frameraten upplåst och kan gå så högt som din refresh rate tillåter i fullscreen och så högt som datorn orkar i windowed mode (skriv /fps i chatten så får du se!). Det är framförallt muspekaren som känns laggig när man kör singleplayer, men det jag syftade på med tidigare inlägg var det faktum att spelet kan frysa till lite irriterande ibland (någon gång var 10:e minut kanske), men stör man sig inte på det så klarar de flesta datorer att leverera en stabil upplevelse. Spelet är ju trots allt 14 år gammalt.

Om du vill att datorn inte ska föra oväsen kan du få betydligt bättre resultat med en välbyggd stationär än en laptop. Visst finns det ganska tysta laptops, men inget som kan slå en bra stationär som innehåller mestadels passiv kylning eller vattenkylning.

Weuffelhjaern: Jo men då ska du hitta en LCD med 800x600 native-upplösning (som Diablo 2 går i)... Har du högre än så ska bilden skalas upp och då blir den inte lika skarp. En CRT däremot ser ju kanon ut i alla upplösningar den stödjer.