Är det dags för delid på min processor tycker ni?

Permalänk
Medlem

Är det dags för delid på min processor tycker ni?

Efter 5 min med intel burntest:

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

vad har du för kylare?

Permalänk

Kör på bara!

Permalänk
Medlem

H110 med silent wings i push

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Det var en väldigt hög temp för en inte SÅ hög klock, sitter kylaren på som den ska? Fungerar pumpen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Det var en väldigt hög temp för en inte SÅ hög klock, sitter kylaren på som den ska? Fungerar pumpen?

Du har aldrig hört om Haswell/Ivy med deras limmade IHS'er va? Detta har inget med kylaren eller pumpen att göra

Till TS:

Du kanske skulle vinna max 10C på en delid, men dina temperaturer är långt från farliga i nuläget. Du skulle antagligen kunna klocka lite högre också, men som sagt är vinsten inte enorm. Ditt ex är ändå bättre än många på marknaden.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Har du testat h80i lösningen med xtra bricka/o-ring på backplaten?
http://www.youtube.com/watch?v=5JeFHtQQoCE

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Du har aldrig hört om Haswell/Ivy med deras limmade IHS'er va? Detta har inget med kylaren eller pumpen att göra

Till TS:

Du kanske skulle vinna max 10C på en delid, men dina temperaturer är långt från farliga i nuläget. Du skulle antagligen kunna klocka lite högre också, men som sagt är vinsten inte enorm. Ditt ex är ändå bättre än många på marknaden.

Tänka sig för det har jag, dock har jag aldrig nått såpass höga temperaturer med liknande eller snäppet värre klock - och det på luft

Det finns inte så mycket, förutom att du sabbar CPUn, som du kan förlora på att delidda TS. Kör på för all del!

Skrivet av WoG:

Ni har helt klart inte läst min tråd om min delid.

Min processor var uppe i 87 grader på stockhastighet, med vattenkylning. Efter delid kom jag ner i under 55C, en minskning på 30C. Det är ett dåligt exemplar, men TS har en som kör i 4.4Ghz och endast maxar 85~, dvs ett mycket bättre ex.

Nä så mycket fritid eller engagemang har jag inte riktigt haft

Permalänk
Medlem

Tack tack alla. Jag kör på med delid.
Ska låta stresstesta 60 min före och efter delid så får vi se vad det gör för skillnad;)

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Du har aldrig hört om Haswell/Ivy med deras limmade IHS'er va? Detta har inget med kylaren eller pumpen att göra

Till TS:

Du kanske skulle vinna max 10C på en delid, men dina temperaturer är långt från farliga i nuläget. Du skulle antagligen kunna klocka lite högre också, men som sagt är vinsten inte enorm. Ditt ex är ändå bättre än många på marknaden.

Vanligtvis brukar den inte ligga närmare 90 grader. Det är högt tom. för Haswell.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vanligtvis brukar den inte ligga närmare 90 grader. Det är högt tom. för Haswell.

Skrivet av Lindell90:

Tänka sig för det har jag, dock har jag aldrig nått såpass höga temperaturer med liknande eller snäppet värre klock - och det på luft

Det finns inte så mycket, förutom att du sabbar CPUn, som du kan förlora på att delidda TS. Kör på för all del!

Ni har helt klart inte läst min tråd om min delid.

Min processor var uppe i 87 grader på stockhastighet, med vattenkylning. Efter delid kom jag ner i under 55C, en minskning på 30C. Det är ett dåligt exemplar, men TS har en som kör i 4.4Ghz och endast maxar 85~, dvs ett mycket bättre ex.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ni har helt klart inte läst min tråd om min delid.

Min processor var uppe i 87 grader på stockhastighet, med vattenkylning. Efter delid kom jag ner i under 55C, en minskning på 30C. Det är ett dåligt exemplar, men TS har en som kör i 4.4Ghz och endast maxar 85~, dvs ett mycket bättre ex.

Har det fungerat bra sen du gjorde din delid?
Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Är väl ingen förespråkare för delidd , har ju provat det på 4-5 CPUs.
mina 2 bästa cuper är inte deliddade dom verkade ha bra kontakt mellan core och ihs alltså inte speciellt varma.
Det enda jag gjort är att lappa ihs är en liten grop i mitten som jag planat ut, det sänkte tempen ganska bra,

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Har det fungerat bra sen du gjorde din delid?
Mvh

Först körde jag med vanlig pasta mellan, då minskade tempen med ca 15 grader. Sedan bytte jag till riktig metall-pasta CLU och lyckades få ner tempen 15 grader till.

Yes, den har fungerat hur bra som helst. Det viktiga är att du använder skruvstäd och inte rakblad, då är det mycket säkrare.

Skrivet av Gubben@Tech:

Är väl ingen förespråkare för delidd , har ju provat det på 4-5 CPUs.
mina 2 bästa cuper är inte deliddade dom verkade ha bra kontakt mellan core och ihs alltså inte speciellt varma.
Det enda jag gjort är att lappa ihs är en liten grop i mitten som jag planat ut, det sänkte tempen ganska bra,

Vilken pasta använder du mellan IHS och cpu?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Dom flesta , kör jag zubzero funkade Gelid bäst, var heller inte så många grader efter Coollaboratory Liquid Pro med vattenkylning.
Men dom "bra" kalla haswell cpuerna finns det ingen anledning till delidd på ,det är min erfarenhet.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero