Stöt från chassit vid hantering av nätverkskabeln

Permalänk
Medlem

Stöt från chassit vid hantering av nätverkskabeln

Hej!
Postade tidigare en tråd i forumet som handlade lite om detta men, var ett tag sen och har en del nytt att säga.

Första gången detta hände mig var då jag skulle sätta i min nätverkskabel. Datorn var på. Jag var på väg att sätta i sladden men när jag förde den mot chassit fick jag en rejäl stöt, tror även att jag såg en liten blixt.. När detta skedde skapade jag denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Folk trodde att det kunde ha något med att min kabel var skärmad att göra.
Jag har dock inte bytt sladd då jag inte haft problem sedan dess, och då jag inte varit säker hurvida min sladd är skärmad eller inte då det står FUTP på den. Alltså varken UTP eller FTP... Jag lät alltså saken bero.

Men idag när jag skulle sätta i en mus i datorn och ändå var där bakom och rev tänkte jag att jag skulle ta ur sladden för att kolla på själva kontakten. När ja gjorde detta fick jag en rejäl stöt i andra armen, som jag alltså hade uppe på chassit, och som förmodligen fläskade över kanten till baksidan (Det var där jag kände stöten). Observera att när jag gjorde detta var datorn avstängd, och jag hade inte fått någon stöt förrens innan jag drog ut sladden. Hade alltså redan pillat runt på chassit utan att få stötar.
Tänkte då att det banne mej måste vara sladden och att den är skärmad. Gick då in på den gamla tråden för att kolla mer vad det stod så gick väl ett par minuter men sedan la jag handen på chassit igen för att se om jag skulle få en stöt nu (tänkte inte på det innan) och ja, det fick jag. Stället jag tog på var uppe vid utblåset till nätaggregatet typ, om det har någon betydelse.
Efter det drog jag ur min dator, och nu fick jag inga stötar.
Har nu satt i datorn igen, tagit på chassit och inte fått några stötar.

Mina uttag är ojordade. Är inte säker om sladden är skärmad eller inte i och med att det står FUTP, men kan säga att kontakten inte är fullt i plast utan det är alltså metall runt kontakten.
Övrigt som kan nämnas är att min dator stod bredvid ett element och inte säker på om den stod emot det. På elementet hängde någon form av halsduk i ett glansigt lite silkesaktigt material som kan ha varit i kontakt med datorns baksida... Mina kläder är gjorda i bommul.. tänker att materialet på dessa tyger kanske kan ha utvecklat någon form av statiskt elektricitet kanske...

Ringde en släkting som är pensionerad elektriker, han visste inte riktigt vad den kan bero på men trodde inte att det var sladden.. men som sagt, han är pensionerad så det var ett bra tag sen han höll på med sånt här. Ringde även en till släkting som också vet lite om el och han trodde inte heller det berodde på kabeln... Kom i alla fall fram till att jag i morgon ska mäta strömmen med ett sånt här mätverktyg och se om det ger något resultat.. Tror dock inte det kommer hända nåt i och med att det bara har hänt när jag gjort nåt med sladden. Förutom då jag fick en stöt efter att jag drog ur kontakten men kanske kunde varit nån spänning kvar..

Kan också nämna att datorn är ett hemmabygge, har bytt ut delar och sånt under ett par år men inte märkt några problem förens nu, då det enda jag gjort är att sätta i en ny SSD och byta plats på SATA kablarna och tagit ur och satt i grafikkortet igen samt ominstallerat datorn. Men har inte haft ur nätverkskabeln på länge.. och det är ju inte varje gång man gör det som man kommer åt chassit... så min teori är fortfarande att det är sladden... men har inte vågat göra något eller testa, då jag är rädd att jag skulle kunna få farlig ström i mig eller nåt..

Någon som har några tankar kring detta?

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Inaktiv

Det låter som helt vanlig krypström. Så gott som alla ojordade system lider av detta. Det gnistrar alltid från min HDMI-kabel som går till stärken (som sitter på ett annat uttag) när jag kopplar den i datorn. Krypström beror på potentialskillnad mellan de anslutna apparaterna och är svårt eller omöjligt att komma ifrån utan jordade uttag.

Permalänk
Rekordmedlem

Nätfiltret gör så att man har halva nätspänningen i lådan på datorn om man ansluter den till ett ojordat uttag, har man problem bör man inte röra "signalkablage" medan nätkablarna är anslutna, det blir ofta överslag och urladdningar som kan skada komponenterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter nästan som om jag får dra en skarvsladd från köket där vi har jordade uttag ända till min dator då, om det kan vara skadligt för datorn...

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nätfiltret gör så att man har halva nätspänningen i lådan på datorn om man ansluter den till ett ojordat uttag, har man problem bör man inte röra "signalkablage" medan nätkablarna är anslutna, det blir ofta överslag och urladdningar som kan skada komponenterna.

Gäller detta även när datorn inte är på?

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Det låter som helt vanlig krypström. Så gott som alla ojordade system lider av detta. Det gnistrar alltid från min HDMI-kabel som går till stärken (som sitter på ett annat uttag) när jag kopplar den i datorn. Krypström beror på potentialskillnad mellan de anslutna apparaterna och är svårt eller omöjligt att komma ifrån utan jordade uttag.

Är den strömmen farlig för datorn?

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Rekordmedlem

Att dra en skarvkabel från ett annat rum är farligt så det bör du inte göra, däremot kan man koppla om elen på riktigt så man får jordade uttag.
Spänningen kommer från filterkondensatorerna i nätfiltret och de påverkas inte av om apparaten är på eller av utan man bör dra ur elkablarna frän alla apparaterna innan man kopplar om signalkablarna.
Ett nätfilter kan se ut så här

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är enkelt att se om en nätverkskabel är skärmad:

Skärmad:

Oskärmad:

Man bör använda oskärmat om det inte finns speciella behov i störningsbenägna miljöer. Gör man fel kan man få problem med jordslingor och krypströmmar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att dra en skarvkabel från ett annat rum är farligt så det bör du inte göra, däremot kan man koppla om elen på riktigt så man får jordade uttag.
Spänningen kommer från filterkondensatorerna i nätfiltret och de påverkas inte av om apparaten är på eller av utan man bör dra ur elkablarna frän alla apparaterna innan man kopplar om signalkablarna.
Ett nätfilter kan se ut så här
http://www.audiofilo.com/esp/lcaudio/images/netdia.gif

Ehm.. ursäkta men va? Förstod ingeting av detta..? Ska jag ta ut en elektriker och betala flera tusen för att få min el omkopplad eller va? För att kunna använda min dator utan typ att det ska va farligt? Vet varken vad en filterkondensator eller nätfilter är... Är signalkabel samma sak som internetkabeln, eller...?
Och är det farligt att ha skarvsladdar..? Varför finns de då ens? Jag har ju massor med skarvsladdar till saker i mitt rum och ja typ överallt..

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är enkelt att se om en nätverkskabel är skärmad:

Skärmad:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/1_zps...

Oskärmad:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/rj45_...

Man bör använda oskärmat om det inte finns speciella behov i störningsbenägna miljöer. Gör man fel kan man få problem med jordslingor och krypströmmar.

Då är min skärmad.. får väl byta då. Men räcker det? Andra har sagt att det typ är för att jag inte har jordat eller nåt sånt..

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Afsky:

Ehm.. ursäkta men va? Förstod ingeting av detta..? Ska jag ta ut en elektriker och betala flera tusen för att få min el omkopplad eller va? För att kunna använda min dator utan typ att det ska va farligt? Vet varken vad en filterkondensator eller nätfilter är... Är signalkabel samma sak som internetkabeln, eller...?
Och är det farligt att ha skarvsladdar..? Varför finns de då ens? Jag har ju massor med skarvsladdar till saker i mitt rum och ja typ överallt..

Det bästa är att koppla om elen så att allt blir skyddsjordat, det är krav på det vid nyinstallation idag.
Att dra in en förlängningskabel från ett annat rum kan vara farligt eftersom du får in skyddsjord och du kan även få in en annan fas, allt eller inget i ett rum ska vara jordat.
De krypströmmar som blir av nätfiltren är inte personfarliga men obehagliga och de kan skada komponenter, signalkablar är alla kablar förutom de som är för spänningsmatning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

använd en oskärmad kabel, den skärmade är ledande

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk

Jag jordade jordningsploppen i min väggkontakt mot elementet bredvid och därefter försvann krypströmmarna från mitt chassi. Det har hittills funkat bra i över ett år, men finns det risk att något fruktansvärt kan hända? Jag har jordfelsbrytare.

EDIT: Alltså, uttagen är inte jordade men de har ändå en jordningsplopp. Jordpinne heter det visst.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag jordade jordningsploppen i min väggkontakt mot elementet bredvid och därefter försvann krypströmmarna från mitt chassi. Det har hittills funkat bra i över ett år, men finns det risk att något fruktansvärt kan hända? Jag har jordfelsbrytare.

Om det blir ett fel som gör så att jorden spänningssätts så kopplar du spänningen till elementen som då blir strömförande inte bara i ditt rum utan hela huset, det innebär en klart ökad risk för skador även om du har jordfelsbrytare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om det blir ett fel som gör så att jorden spänningssätts så kopplar du spänningen till elementen som då blir strömförande inte bara i ditt rum utan hela huset, det innebär en klart ökad risk för skador även om du har jordfelsbrytare.

Det låter ju inte bra, men kan jag löda in ett motstånd eller en säkring i min jordning för att minska spänningen eller bränna av den om jag skulle råka spilla Cola i mitt nätaggregat så att starkström leds över till chassit?

Vad kan hända i praktiken? Det måste väl hända ibland att element blir strömförande, typ om en mus gnager av en lampsladd bakom ett element och ledningarna hamnar mot metallen. Elektrocutas alla i huset som duschar just då eller?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddan1000:

Jag jordade jordningsploppen i min väggkontakt mot elementet bredvid och därefter försvann krypströmmarna från mitt chassi. Det har hittills funkat bra i över ett år, men finns det risk att något fruktansvärt kan hända? Jag har jordfelsbrytare.

Ja det finns en risk att något fruktansvärt kan hända. Elnät och element ska aldrig någonsin vara ihopkopplade. Om du inte råkar köra direktverkande el får då måste de vara ihopkopplade på något sätt men även i det fallet ska du inte fuljorda till dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa är att koppla om elen så att allt blir skyddsjordat, det är krav på det vid nyinstallation idag.
Att dra in en förlängningskabel från ett annat rum kan vara farligt eftersom du får in skyddsjord och du kan även få in en annan fas, allt eller inget i ett rum ska vara jordat.
De krypströmmar som blir av nätfiltren är inte personfarliga men obehagliga och de kan skada komponenter, signalkablar är alla kablar förutom de som är för spänningsmatning.

Har ingen möjlighet att koppla om el osv. Bort fortfarande hemma och tror inte mina föräldrar skulle gå med på att ta ut en elektriker för det.. Men räcker det med att jag bara inte rör sladdarna på datorns baksida så länge ström är ikopplad?

Du tror inte att det har att göra med att nätverkssladden är skärmad och att det blir "Krypströmmar" som andra har trott..?

Edit: Har alltså ALDRIG stött på detta problem tidigare, och tror jag haft en oskärmad sladd tidigare. Haft den här sladden i kanske ett år men har inte kopplat ur den förut. Minns inte om jag stängde av strömmen till datorn innan jag drog ur den när jag tog ur den första gången för att sätta i den nya hårddisken.. Men å andra sidan rör man ju inte alltid chassit när man tar ur sladden. Andra gången jag testade sätta i sladden, efter att jag fick stöten första gången, gick det bra. Men kan ju också va olika olika gånger.

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddan1000:

Vad kan hända i praktiken? Det måste väl hända ibland att element blir strömförande, typ om en mus gnager av en lampsladd bakom ett element och ledningarna hamnar mot metallen. Elektrocutas alla i huset som duschar just då eller?

Om värmesystemet blir spänningssatt så finns det risk att nån dör av det, jordfelsbrytare är bra och ökar säkerheten men det är ju ingen 100% garanti för att ingen skadas om det blir fel på elnätet.
Element ska normalt sett inte bli spänningsförande i ytterhöljet, det är inget man designar dem för och skyddsjorden är till för att undvika det, säkringar och jordfelsbrytare ska lösa ut, men man bör ju inte koppla galet och öka riskerna genom att fuljorda ändå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om värmesystemet blir spänningssatt så finns det risk att nån dör av det, jordfelsbrytare är bra och ökar säkerheten men det är ju ingen 100% garanti för att ingen skadas om det blir fel på elnätet.
Element ska normalt sett inte bli spänningsförande i ytterhöljet, det är inget man designar dem för och skyddsjorden är till för att undvika det, säkringar och jordfelsbrytare ska lösa ut, men man bör ju inte koppla galet och öka riskerna genom att fuljorda ändå.

Jag har inga möjligheter att koppla datorn till finjordade uttag i mitt hem. Om jag inte fuljordar som jag gör och mitt datorchassi blir strömförande när någon spiller en hink vatten över datorn och råkar stå i pölen på golven kommer vederbörande bli grillad i vilket fall i praktiken och inte bara in teorin. Det känns som jag har att välja mellan pest eller kolera och på det viset som jag har valt slipper jag iallafall surr i högtalarna.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Afsky:

Har ingen möjlighet att koppla om el osv. Bort fortfarande hemma och tror inte mina föräldrar skulle gå med på att ta ut en elektriker för det.. Men räcker det med att jag bara inte rör sladdarna på datorns baksida så länge ström är ikopplad?

Du tror inte att det har att göra med att nätverkssladden är skärmad och att det blir "Krypströmmar" som andra har trott..?

Edit: Har alltså ALDRIG stött på detta problem tidigare, och tror jag haft en oskärmad sladd tidigare. Haft den här sladden i kanske ett år men har inte kopplat ur den förut. Minns inte om jag stängde av strömmen till datorn innan jag drog ur den när jag tog ur den första gången för att sätta i den nya hårddisken.. Men å andra sidan rör man ju inte alltid chassit när man tar ur sladden. Andra gången jag testade sätta i sladden, efter att jag fick stöten första gången, gick det bra. Men kan ju också va olika olika gånger.

Riskerna är störst just under koppling av delarna, spänningen mellan komponenterna kan vara hög då men den sjunker när kablarna är på plats, då blir den troligen bara nån volt men istället flyter det en liten krypström mellan delarna som potentialutjämnas via signalkabeln.
Om man inte vill/kan jorda allt korrekt kan man använda magnetstabilisatorer eller liknande lösningar som ger galvanisk isolation mellan delarna, begagnade magnetstabbar kan gå att få tag på rimligt billigt om man har tur, men de drar effekt och låter, även vissa ups er ger liknande funktion.
Eller så får man felsöka så gott det går och minimera riskerna att något går sönder tex genom att inte ha onödiga skärmar och inte koppla med elkablarna i.
Strömmen som blir av nätfiltren när de inte är jordade är inte personfarlig men den kan definitivt förstöra delar och den ger också ofta störningar i ljudsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag har inga möjligheter att koppla datorn till finjordade uttag i mitt hem. Om jag inte fuljordar som jag gör och mitt datorchassi blir strömförande när någon spiller en hink vatten över datorn och råkar stå i pölen på golven kommer vederbörande bli grillad i vilket fall i praktiken och inte bara in teorin. Det känns som jag har att välja mellan pest eller kolera och på det viset som jag har valt slipper jag iallafall surr i högtalarna.

Om det handlar om ljudstörningar så bör du använda balanserad signalöverföring eller gå via en transformator, tex använda en di-box eller prova med en enkel galvanisk avskiljare typ den här.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...
Det går även att byta ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha gjort så här.
Mät motståndet (ohm-mät) mellan jord-blecket och ett element i ett rum där du har jordade uttag. Om du har ett "lågt" motstånd där (beror säkert mycket på hur rören sitter ihop osv., men troligtvis borde du komma ner i några tiotal ohm.. eller lägre) så borde det tyda på att "värmepannan" är jordad och då också hela ditt värmesystem.

Ser du nu att värmesystemet är jordat så får du ändå INTE sätta ett jordat uttag i rummet i fråga för att sedan dra jorden till elementet, men du kan dra en lös kabel från elementet och fästa i datorchassit. Detta bör göra att inte chassit laddas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Jag skulle ha gjort så här.
Mät motståndet (ohm-mät) mellan jord-blecket och ett element i ett rum där du har jordade uttag. Om du har ett "lågt" motstånd där (beror säkert mycket på hur rören sitter ihop osv., men troligtvis borde du komma ner i några tiotal ohm.. eller lägre) så borde det tyda på att "värmepannan" är jordad och då också hela ditt värmesystem.

Ser du nu att värmesystemet är jordat så får du ändå INTE sätta ett jordat uttag i rummet i fråga för att sedan dra jorden till elementet, men du kan dra en lös kabel från elementet och fästa i datorchassit. Detta bör göra att inte chassit laddas upp.

Konsulterade mina släktingar igen och kom fram till att jag skulle göra så som du säger, dra en kabel från elementet till chassit. Sen har jag även bytt min nätvärkskabel till en oskärmad. Så problemet är antagligen löst. Möjligtvis kanske vi kommer skaffa jordade uttag i det rum min dator står, i samband med att vi snart ska byta panna, beroende på priset.

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm