Permalänk

Dator seg, fast inte slö. Windows 8

Hej hej, glad lördag på er alla.

Nu är det så här att från ett dygn till ett annat har min dator blivit seg helt utan anledning.
Det som inträffar är att den startar normalt, fort och smärtfritt som en fungerande dator skall.

Problemet ligger i att den inte öppnar program fort.
Starta webläsare t.ex. tar ~3-5 minuter, men väl startat så är det inte segt att navigera.

Så är det med allt, tar fruktansvärt lång tid att starta något.
Att stänga av den tar också ca 5 minuter.

Vet inte riktigt vad man ska söka efter, hoppas därför någon har svar på mitt bekymmer!
Toshiba Satellite p50-A-11G med Windows 8.

Permalänk
Medlem

har du alla senaste drivrutiner????

Permalänk
Skrivet av isselu:

har du alla senaste drivrutiner????

Kan det bero på det? Var seriöst för mindre än 8 timmar sedan jag använde den utan problem. Från en avstängning till en start. (Uppdaterar den inte automatiskt?)

Permalänk
Medlem

jag är ingen expert.... men jag tänkte bara ge ett förslag.. har du kollat nå med memtest om det är nå fel på nå ramminne eller nå sånt??

Permalänk
Medlem

Jag tror att det har att göra med hårddisken. Dvs det tar lång tid att läsa in allt från eller till hårddisken men när du har det på ramminnet går det fort.

Det finns ju S.M.A.R.T till Hdd. Testa.

Edit: Det är ju dock konstigt att windows skulle starta snabbt..

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Jag tror att det har att göra med hårddisken. Dvs det tar lång tid att läsa in allt från eller till hårddisken men när du har det på ramminnet går det fort.

Det finns ju S.M.A.R.T till Hdd. Testa.

Edit: Det är ju dock konstigt att windows skulle starta snabbt..

Exakt, väl inne i programmen så alla underflikar och dylikt fungerar i stort sett utan problem. Det har bara den där första starten som är fruuuktansvärt slö.

Men ska se om Smart funkar, lär ju ta en evighet att få igång det dock. : 7

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara något du installerat (alt installerat sig själv) som ligger och kör 99% CPU/RAM eller motsvarande. Har du kollat med en task manager som INTE är default för windows? Kan vara något slags virus som ligger och kör.

Jag hade själv ett liknande problem för några år sedan med första utgåvan av Windows 8. Då var det en Bitcoinminer som låg och drog nära full CPU, men varje gång jag startade W8 taskmanagern stängde det ner sig själv. Kunde bara hitta det via third party och NOD Eset upptäckte det inte (de kom dock med en update efter jag haft kontakt med deras support).

// Nid.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av nidnus:

Kan ju också vara något du installerat (alt installerat sig själv) som ligger och kör 99% CPU/RAM eller motsvarande. Har du kollat med en task manager som INTE är default för windows? Kan vara något slags virus som ligger och kör.

Jag hade själv ett liknande problem för några år sedan med första utgåvan av Windows 8. Då var det en Bitcoinminer som låg och drog nära full CPU, men varje gång jag startade W8 taskmanagern stängde det ner sig själv. Kunde bara hitta det via third party och NOD Eset upptäckte det inte (de kom dock med en update efter jag haft kontakt med deras support).

// Nid.

Det är lite som om datorn blivit förståndshandikappad, enligt Windows Task Manager så ligger CPU lågt, även när jag har program i väntan på start. Lite som Processorn inte vill arbeta.

Men ska se om jag finner en task manager som inte är Widows då. Tack!

Permalänk

Fick aldrig något svar på problemet, så körde "total återställning" och nu är allting normalt igen.

Tack för hjälpen.