Permalänk

Fel på musskroll - går det att fixa?

Hej på er!
Jag har en Hama RF 2000 trådlös mus (https://www.hama.com/webresources/article-documents/66000/man...) För ett tag sedan började den bete sig konstigt. Om jag skrollar från toppen till botten av sida (eller vice versa) i snabb takt så åker den emellanåt upp istället för ner, vilket ger en hackig, flimrande känsla. Speciellt jobbigt är det i spel när jag ska byta vapen, man vet aldrig vilket det blir!
Man får väl erkänna att man har tappat den i golvet då och då. Tror ni att det kan vara något mekaniskt fel som går att rätta till om man skruvar isär den, eller är det helt enkelt något med drivrutiner, eller vad tror ni egentligen?
Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Herregud vilken skitmus! Bra att den gick sönder så du har en anledning att köpa en ny...

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Herregud vilken skitmus! Bra att den gick sönder så du har en anledning att köpa en ny...

Är den? Jag tyckte den låg skönt i handen i alla fall... Har vart med några år också...
Om det är någon annan som kommer på nåt så säg till

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Är den? Jag tyckte den låg skönt i handen i alla fall... Har vart med några år också...
Om det är någon annan som kommer på nåt så säg till

Trådlös och den kom med ett tangentbort. Det säger sig självt

Permalänk
Rekordmedlem

Det samlas ofta skit i möss så varför inte ta isär och rengöra den om du är nöjd i övrigt med den.
Funkar det inte att bara rengöra läsgafflar och hålhjul så kan du fundera på ett byte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj! Hur man man 2014 som gamer inte ha en mus med fler än två knappar+hjul!

Köp en ny! Finns vettiga budgetmöss..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Trådlös och den kom med ett tangentbort. Det säger sig självt

Nä... den kom från Tradera begangnad några år
Ok, hur uppdaterar man drivrutinerna då? Vet att det kanske är en dum fråga men jag är noob fortfarande. Tänkte det skulle vara värt ett försök kanske.
PS. Varför är trådlöst = sämre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Nä... den kom från Tradera begangnad några år
Ok, hur uppdaterar man drivrutinerna då? Vet att det kanske är en dum fråga men jag är noob fortfarande. Tänkte det skulle vara värt ett försök kanske.
PS. Varför är trådlöst = sämre?

Windowsknapp -> Högerklicka Computer -> Manage -> Device manager

Hitta musen där och högerklicka på den, sen "Update driver software"

Permalänk
Medlem

hitta dig en ny mus tycker jag

åk till nån butik som media mark eller nått, testa några, sen tänker du på vad du vill ha, sen beställer du en från inet

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Du kan mycket väl fixa dåliga scroll-hjul.

Jag har nyligen fixat min egna där själva "gummit" runt scroll-hjulet hade börjat snurra men inte själva hjulet. Orsaken till detta var: A) Gammal mus, börjar bli sliten B) Olja ifrån kullagret hade börjat smeta runt och kommit in mellan gummit och plasthjulet. Lösning: Ta bort scrollen, sära på gummi+hjul och torka av. Sätt ihop.

I ditt fall skulle jag tro att det beror på smuts innuti musen. Är du nöjd och du ändå inte har garanti, ta isär den, plocka bort allt smuts (gammal tandborste är bra för allmän rengöring). Fungerar det inte så har du iallafall provat. Annars gå och köp dig en ny, det finns många billiga på marknaden som liknar den du redan har (läs Clas Ohlsson, Biltema, ÖoB, Mediamarkt, Elgiganten etc.).

Lycka till!
// noesc