Köp av ny NAS, upp till 8000 kr

Permalänk
Medlem

Köp av ny NAS, upp till 8000 kr

Tjena, jag har olyckan med att en hårddisk har krashat en Extern Hårddisk nu då och ska fixa tbx filerna med ett företag och bla bla.. Men nu i framtiden så jag köpa lite bättre grejer och jag vill gärna fråga ändra vad man ska köpa.

Det jag tittar på är något sånt här.

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/wd-myclo...

Prisklass kan vara upp till 8000kr om spelar någon roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Siickest:

Tjena, jag har olyckan med att en hårddisk har krashat en Extern Hårddisk nu då och ska fixa tbx filerna med ett företag och bla bla.. Men nu i framtiden så jag köpa lite bättre grejer och jag vill gärna fråga ändra vad man ska köpa.

Det jag tittar på är något sånt här.

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/wd-myclo...

Prisklass kan vara upp till 8000kr om spelar någon roll.

Alla diskar oavsett märke kan krasha. Det är ingen skillnad på diskar som du sätter i NAS'en du länkat och din externa disk. Det du behöver är en backup.

Så har du 8000kr att spendera tycker jag du ska leta efter en enhet plus diskar som kostar 4000 och köpa två ex av den. Det är ingen större vinst för en hemanvändare att köra Raid, för Raid ökar först och främst tillgängligheten. Dvs datan är alltid tillgänglig. Vill du vara extra säker på att du inte blir av med dina filer så kan du kanske montera den ena enheten hemma hos någon kompis och sedan göra backup över nätet. Då klarar din data även att huset brinner ner.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det bästa kanske är att ha viktiga filer på minst två diskar.

Annars i bättre kolumnen finns extern SSD, men dom kostar lite mycket.
Exempelvis Angelbird SSD2go 512GB €750.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Alla diskar oavsett märke kan krasha. Det är ingen skillnad på diskar som du sätter i NAS'en du länkat och din externa disk. Det du behöver är en backup.

Så har du 8000kr att spendera tycker jag du ska leta efter en enhet plus diskar som kostar 4000 och köpa två ex av den. Det är ingen större vinst för en hemanvändare att köra Raid, för Raid ökar först och främst tillgängligheten. Dvs datan är alltid tillgänglig. Vill du vara extra säker på att du inte blir av med dina filer så kan du kanske montera den ena enheten hemma hos någon kompis och sedan göra backup över nätet. Då klarar din data även att huset brinner ner.

Jag sätter inte någon hårddisk hon någon kompis xD Men jag tänkte att jag köpa något sån här som jag länkade istället för en Extern samtidigt så är det 4 hårddiskar och alla Raid.. Så krasha en så köper jag en ny och stoppar in.

Skrivet av Alpha77:

Det bästa kanske är att ha viktiga filer på minst två diskar.

Annars i bättre kolumnen finns extern SSD, men dom kostar lite mycket.
Exempelvis Angelbird SSD2go 512GB €750.

Jo, det är därför jag vill köpa något sånt som jag länkade xD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Siickest:

Jag sätter inte någon hårddisk hon någon kompis xD Men jag tänkte att jag köpa något sån här som jag länkade istället för en Extern samtidigt så är det 4 hårddiskar och alla Raid.. Så krasha en så köper jag en ny och stoppar in.

Och jag säger att du har missuppfattat nytta med Raid. Det du behöver är backup. Raid är inte en sorts backup.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Och jag säger att du har missuppfattat nytta med Raid. Det du behöver är backup. Raid är inte en sorts backup.

Kör jag 3 st med RAID och en krasha så ligger ju forfarrande filerna på dom andra 2. Sedan så ändra jag väldigt mycket och då måste jag köra en backup varje dag. Då jag ej bruka göra det så ofta så vet jag inte riktigt hur lång tid det tar.

Det är väl endå säkrare att köra RAID med 2-3 diskar än att köra med en Extern om jag nu inte kör backup xD

Permalänk
Hedersmedlem

Varför fråga här när man redan har bestämt sig?

Huvudsyftet med raid är att öka tillgängligheten. Raid ska du köra om du inte kan vara utan din data. Det är kritiskt att hela tiden ha allt tillgängligt.
Huvudsyftet med backup är att ha kvar sin data om något händer. Dvs du vill inte förlora din data, men om du är utan den i tre dagar medan du väntar på en ny hårddisk gör ingenting.

Man tar för övrigt inte en fullständig backup varje dag. Det tar bara onödigt lång tid. Det räcker att göra backup på det som ändrat sig, vilket går mycket fortare.

Och visst, Raid 5 skyddar om det är så att en disk går sönder genom att man kan byta den trasiga disken mot en ny och ha kvar allt. Men den typen är fel är långt ifrån det enda som kan hända. Du kan få skrivfel för att strömmen går, virus kan skriva över filer, en bugg i ett program eller i OS'et på NAS'en kan skriva filer fel, du kan slänga filer av misstag osv osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Varför fråga här när man redan har bestämt sig?

Huvudsyftet med raid är att öka tillgängligheten. Raid ska du köra om du inte kan vara utan din data. Det är kritiskt att hela tiden ha allt tillgängligt.
Huvudsyftet med backup är att ha kvar sin data om något händer. Dvs du vill inte förlora din data, men om du är utan den i tre dagar medan du väntar på en ny hårddisk gör ingenting.

Man tar för övrigt inte en fullständig backup varje dag. Det tar bara onödigt lång tid. Det räcker att göra backup på det som ändrat sig, vilket går mycket fortare.

Och visst, Raid 5 skyddar om det är så att en disk går sönder genom att man kan byta den trasiga disken mot en ny och ha kvar allt. Men den typen är fel är långt ifrån det enda som kan hända. Du kan få skrivfel för att strömmen går, virus kan skriva över filer, en bugg i ett program eller i OS'et på NAS'en kan skriva filer fel, du kan slänga filer av misstag osv osv.

Jag frågade om vilket man skulle köpa T.ex den som jag länkade eller något annan som är bättre och bla bla.. Jag frågade inte hur jag skulle göra eller hur? Men det som jag vill nu är ju både det som du nu skrivit.

Jag vill ha mina dokument tillgängligt hela tiden men även om något händer så ska jag ha en backup. Men det är ganska stora filer som jag har och kan inte lägga det på dropbox eller något sånt.

Permalänk
Hedersmedlem

WDs bästa diskar med högst driftsäkerhet: https://www.komplett.se/wd-re-enterprise-4tb/759544

Använder de själv.

Men som redan sagts, RAID är absolut ingen ersättning för backup. Så alla filer som är viktiga bör du backupa helst offsite, t ex genom crashplan som har privatbb med obegränsad datamängd för mycket humana priser. https://www.code42.com/store/
Jag använder 4år för $190. Väldigt bra pris.

Tråden låg fel eftersom Köpråd är för hel dator eller flera delar inte enbart en subkomponent.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ska du ha enheten länge så är det bättre att köpa från en tillverkare som historiskt har support för sina enheter (uppdaterad SW) lång tid efter att de slutats säljas.
Här hade jag tittat på Synology och QNap.

WD har tidigare, när jag tittade sist, inte så bra support med uppdaterad SW för enheter som slutat säljas. Detta är viktigt ifall det skulle uppstå en situation där en säkerhets- eller tillgänglighets-fix skulle behövas.

Det andra om Raid och backup är du inte intresserad av i denna tråden, men läs andra trådar så ser du de resonemang som förts i dem.
Känner till många tillfällen är RAID set-ups har fallerat helt då en andra disk gick sönder när den nya disken skulle tas in i array:n. (Därav behov av Raid-6 för högre tillgänglighet och backup för att säkerställa ditt data)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtitel redigerad*

Tänk på att skapa så tydliga trådtitlar som möjligt, det gör det enklare för andra med liknande funderingar att hitta din tråd, och för kunniga medlemmar att hitta din tråd och ge dig svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

WDs bästa diskar med högst driftsäkerhet: https://www.komplett.se/wd-re-enterprise-4tb/759544

Använder de själv.

Men som redan sagts, RAID är absolut ingen ersättning för backup. Så alla filer som är viktiga bör du backupa helst offsite, t ex genom crashplan som har privatbb med obegränsad datamängd för mycket humana priser. https://www.code42.com/store/
Jag använder 4år för $190. Väldigt bra pris.

Tråden låg fel eftersom Köpråd är för hel dator eller flera delar inte enbart en subkomponent.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Jag visste inte om jag skulle lägga det i lagring eller inte då det var angående "Köp Råd" som jag tänkte

Skrivet av Palmie:

*Trådtitel redigerad*

Tänk på att skapa så tydliga trådtitlar som möjligt, det gör det enklare för andra med liknande funderingar att hitta din tråd, och för kunniga medlemmar att hitta din tråd och ge dig svar.

Som titel visste jag inte riktigt vad jag skulle välja. Har lite svårt för titlar ^^,

Permalänk
Medlem

Köpte själv DS415play nu när den releasades och får nog säga att det inte varit lika bra som jag hoppats. Mycket problem har det blivit. Och då hävdar experterna att Synology är de med lättast GUI och minst fel/brister/buggar... Nej usch. Skulle jag vetat det jag vet nu så skulle jag Dragit 2st externa cases som jag kan stoppa in hårddiskar och kört backup den vägen.

Lycka dock till med din jakt!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Köpte själv DS415play nu när den releasades och får nog säga att det inte varit lika bra som jag hoppats. Mycket problem har det blivit. Och då hävdar experterna att Synology är de med lättast GUI och minst fel/brister/buggar... Nej usch. Skulle jag vetat det jag vet nu så skulle jag Dragit 2st externa cases som jag kan stoppa in hårddiskar och kört backup den vägen.

Lycka dock till med din jakt!

Vore det bättre att köpa en Extern 2TB och en Extern 1TB och sen använda 2TB som lagring och köra en backup varje vecka på 1TB?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hzup:

Köpte själv DS415play nu när den releasades och får nog säga att det inte varit lika bra som jag hoppats. Mycket problem har det blivit. Och då hävdar experterna att Synology är de med lättast GUI och minst fel/brister/buggar... Nej usch. Skulle jag vetat det jag vet nu så skulle jag Dragit 2st externa cases som jag kan stoppa in hårddiskar och kört backup den vägen.

Lycka dock till med din jakt!

Kan du vara mer specifik med vad du haft problem med? Jag har också en Synpology NAS och jag har haft väldigt lite problem med min.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!