Se vårt universum innan Big Bang.

Permalänk
Medlem

Se vårt universum innan Big Bang.

Hej!

Jag har en liten fråga som skulle vara rolig att få någons "input" på. Vet dock inte om det här är rätt forum ;).

Skulle det teoretiskt sätt vara möjligt att se vårt universum innan Big Bang och se vad som fanns innan. Om man tog sig tillräckligt långt ifrån expansionens ursprung. Så att informationen "ljuset" som far i ljusets hastighet inte ännu hunnit fram dit. I scenariet att vi har oändligt med rum och en fet kikare.

Permalänk
Medlem

1. Vi misstänker att det inte finns något tredimensionellt (säkerligen fel terminologi men ni fattar) centrum i universum.
2. Ljuset från universums början skulle ändå inte nå oss, då fotonerna skulle vara låsta i en oerhört energirik superplasma eller vad man kallar det nu för tiden. Ungefär som fotonerna från solens centrum inte når oss förrän tusentals år efter att de blev till. (ickerelevant till frågan om vi förutsätter ett universum med tredimensionellt centrum).
3. Även om vi optiskt skulle se tiden innan universums början så misstänker många att vi inte skulle så någonting då man misstänker att det A. inte skulle finnas någon referens (t.ex. ingen tid) och B. inte skulle gå att så att säga reflektera informationen vi skickar in (t.ex. inget rum). Vi skulle förmodligen se en kompakt, svart vägg som inte ger oss någon data öht, våra instrument skulle lika gärna kunna vara ofungerande.
4. Säkerligen mycket annat jag missat.

Jag tar det mesta ifrån boken A universe from nothing av Lawrence Krauss och lite annat ifrån scishow space samt minutephysics och dylika kanaler.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

1. Vi misstänker att det inte finns något tredimensionellt centrum i universum.
2. Ljuset från universums början skulle ändå inte nå oss, då fotonerna skulle vara låsta i en oerhört energirik superplasma eller vad man kallar det nu för tiden. Ungefär som fotonerna från solens centrum inte når oss förrän tusentals år efter att de blev till.
3. Även om vi optiskt skulle se tiden innan universums början så misstänker många att vi inte skulle så någonting då man misstänker att det A. inte skulle finnas någon referens (t.ex. ingen tid) och B. inte skulle gå att så att säga reflektera informationen vi skickar in (t.ex. inget rum). Vi skulle förmodligen se en kompakt, svart vägg som inte ger oss någon data öht, våra instrument skulle lika gärna kunna vara ofungerande.
4. Säkerligen mycket annat jag missat.

Tack för svar! När jag nämnde centrum menade jag bara expansionens "ursprung". Du värkar ha lite koll, tror du på tid och rum innan, varför varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanin22:

Tack för svar! När jag nämnde centrum menade jag bara expansionens "ursprung". Du värkar ha lite koll, tror du på tid och rum innan, varför varför inte<?

Svårt att tro på något man per definition vet inte finns. Eller snarare, vi lutar åt att tid och rum inte fanns innan Big bang och att även om tid och rum fanns innan Big bang så skulle tiden och rummet däremellan innebära en definierad evighet av något annat än klassisk tid och rum. Men jag är ingen expert, arbetar inte ens inom området. Jag skulle som ovan hintat konsultera en bok.

Jag menar, det här är frågor som vår tids bästa fysiker arbetar med, att diskutera det innebär i stort sett att upprepa vad man lärt sig från seminarier, böcker och program.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ett mycket intressant ämne!
Ett tips är och titta på serien "Cosmos a spacetime oddysey"
Vissa saker dom tar upp kan man knappt tänka sig för det är så svårt att föreställa sig. Hjärnan får verkligen tänka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och för de som inte står ut med det amerikaniserade Cosmos så kan man kolla in Brian Coxs serie Wonders of the universe, även Wondrs of life och Horizon och allt annat.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Och för de som inte står ut med det amerikaniserade Cosmos så kan man kolla in Brian Coxs serie Wonders of the universe, även Wondrs of life och Horizon och allt annat.

Vad är de som är så amerikaniserat med den serien? Tycker den är väldigt saklig.
Obs. Nu pratar vi den nya versionen som kom 2014.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Obs. Nu pratar vi den nya versionen som kom 2014.

Den är långsam, effekter och spekulationer tar för stor plats. Bara halva första avsnittet gick åt till en drömmande italienare. Den lever inte upp till Sagans Cosmos och verkligen inte upp till Coxs serie trots att den senare innehåller mer ovidkommande material.

Men är man riktigt intresserad så kollar man förmodligen allt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alakai:

Den är långsam, effekter och spekulationer tar för stor plats. Bara halva första avsnittet gick åt till en drömmande italienare. Den lever inte upp till Sagans Cosmos och verkligen inte upp till Coxs serie trots att den senare innehåller mer ovidkommande material.

Men är man riktigt intresserad så kollar man förmodligen allt.

Tyckte det kunde vara lite väl mycket av det tecknade formatet. Jag undrar om det inte har att göra med Seth McFarlane medverkande samt att tecknade biten förmodligen är billigare att producera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ett mycket intressant ämne!
Ett tips är och titta på serien "Cosmos a spacetime oddysey"
Vissa saker dom tar upp kan man knappt tänka sig för det är så svårt att föreställa sig. Hjärnan får verkligen tänka.

Skickades från m.sweclockers.com

Började precis kolla för någon vecka sedan, jag gillar den starkt :).