Permalänk

Lenovo för musikproduktion

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med att välja mellan 2 laptops för musikproduktion.

den första är en lenovo thinkpad med intel core i7 2,2 ghz med 8gb ram och 1000gb /16gb ssd hybrid disk

den andra är också en lenovo thinkpad men med intel core i5 2,5 ghz 4gb ram ( köper till +4) och en 128 gb ssd disk

båda kommer kosta detsamma.

Har hört att ssd är snabbt och bra för musikproduktion. Men den laptopen har slöare cpu.

Vilken skulle ni ha valt?

// Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokeitnoel:

Vilken skulle ni ha valt?

Jag skulle nog valt den med bäst CPU, så slipper datorn kämpa så mycket när du har större projekt. Vilket DAW kommer du använda för produktionen?

Permalänk
Skrivet av strokeitnoel:

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med att välja mellan 2 laptops för musikproduktion.

den första är en lenovo thinkpad med intel core i7 2,2 ghz med 8gb ram och 1000gb /16gb ssd hybrid disk

den andra är också en lenovo thinkpad men med intel core i5 2,5 ghz 4gb ram ( köper till +4) och en 128 gb ssd disk

båda kommer kosta detsamma.

Har hört att ssd är snabbt och bra för musikproduktion. Men den laptopen har slöare cpu.

Vilken skulle ni ha valt?

// Tack

Om du tänker spela in ljud i wav.format kommer inte 128 GB räcka långt. Rekommenderar en USB3-disk i så fall. Mer RAM hjälper till också, om man vill slippa stänga webläsaren när man jobbar.

Mellan dessa två: helt klart den första. Även om jag själv tycker det är värt att överväga Mac då programvaran Logic är sjukt prisvärd. Det är dock en fråga om preferenser. Vilket program tänker du jobba i?

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Skrivet av whitewhale:

Om du tänker spela in ljud i wav.format kommer inte 128 GB räcka långt. Rekommenderar en USB3-disk i så fall. Mer RAM hjälper till också, om man vill slippa stänga webläsaren när man jobbar.

Mellan dessa två: helt klart den första. Även om jag själv tycker det är värt att överväga Mac då programvaran Logic är sjukt prisvärd. Det är dock en fråga om preferenser. Vilket program tänker du jobba i?

Tack för svar! Jag kör cubase 7 och tänkte köpa en macbook pro standard för 9,5 k men kom på att jag måste uppgradera den då och då hamnar priset på typ 12 tusen. lite väl mycket.

Permalänk
Keeper of Traditions

Köp den med snabbast CPU... Både hårddiskar och RAM är superlätt att byta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.